Fremsat den 3. oktober 2019 af udenrigsministeren (Jeppe Kofod)
Forslag til folketingsbeslutning
om danske militære bidrag til FN's
fredsbevarende mission i Mali, MINUSMA
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære bidrag stilles til rådighed for FN's
fredsbevarende mission i Mali, MINUSMA.
Bemærkninger til forslaget
I. Sikkerhedssituationen i Mali og resten af Sahel-regionen er
forværret de seneste par år. Regionen, bestående
af bl.a. Burkina Faso, Mali, Mauretanien, Niger og Tchad, er
præget af udbredelse af terrorgrupper og voldelig
ekstremisme, grænseoverskridende organiseret kriminalitet
samt af konflikter mellem forskellige etniske grupper og
lokalsamfund. Desuden er regionen transitområde for
irregulær migration fra Vestafrika til Europa, især via
Libyen. Mali er ligeledes et væsentligt oprindelsesland for
irregulære migranter. Ikke mindst på grund af den
ustabile situation i Libyen er Sahel-regionen blevet en del af
Europas sydlige nærområde. Stabilitet og positiv
udvikling i regionen er derfor af væsentlig udenrigspolitisk
interesse for Europa og Danmark.
Trods stor international og regional civil og
militær tilstedeværelse i Sahel-regionen har
terrorgrupper affilieret til Al Qaeda og ISIL øget deres
aktivitet i regionen med jævnlige angreb på MINUSMA, de
nationale styrker og civilbefolkningen. Porøse grænser
og udbredt fravær af statslige strukturer i store dele af
Mali betyder, at terrorgrupperne har et stort geografisk spillerum.
Dertil kommer de nationale sikkerheds- og forsvarsstyrkers
begrænsede kapacitet. Den ustabile situation, der længe
har præget Mali, har nu også fået fodfæste
i Burkina Faso og har i nogen grad bredt sig til flere af
Vestafrikas kyststater.
Mali og de øvrige lande i
Sahel-regionen er blandt verdens absolut fattigste og er
præget af høj befolkningstilvækst,
ungdomsarbejdsløshed, svage statslige institutioner og
vanskelige klimatiske forhold. Klimaforandringerne er særligt
udtalte i Sahel-regionen, hvor temperaturstigningerne forventes at
være højere end det globale gennemsnit, hvilket kan
medføre alvorlige konsekvenser for
fødevaresikkerheden i regionen. En fortsat forværret
sikkerhedssituation i Sahel-regionen vil fastlåse
mulighederne for forbedrede levevilkår for befolkningerne, og
være en potentielt afgørende årsag til
øget irregulær migration.
Der blev i 2015 indgået en fredsaftale i
Mali, som har været afgørende for at begrænse de
voldelige sammenstød mellem væbnede
oprørsgrupper i landets nordlige regioner. Samtidig er den
generelle sikkerhedssituation i Mali gradvist blevet
forværret og har antaget nye dimensioner. Ustabiliteten har
spredt sig fra de nordlige regioner til den centrale og langt mere
tætbefolkede del af landet. De sidste par år er der
sket en meget bekymrende eskalering af volden mellem forskellige
etniske grupper over adgang til ressourcer, hvor angreb og
gengældelsesangreb har kostet hundredevis af civile
livet.
II. FN's Sikkerhedsråd vedtog den 25. april 2013
resolution 2100, der etablerede MINUSMA. Missionens mandat er
efterfølgende blevet forlænget et antal gange og
senest den 28. juni 2019 med resolution 2480. Mandatet omfatter
bl.a. støtte til implementering af fredsaftalen fra 2015,
støtte til stabilisering og genetablering af
myndighedsudøvelse samt beskyttelse af civilbefolkningen.
MINUSMA's styrkeloft er på nuværende tidspunkt 13.289
soldater og 1.920 politibetjente. I maj 2019 bidrog mere end 50
lande til MINUSMA, herunder Nederlandene, Sverige og Tyskland samt
Bangladesh, Burkina Faso, Egypten, Senegal og Tchad.
Flere andre internationale operationer er
indsat i regionen, herunder Operation Barkhane, som er en
fransk-ledet militær operation, samt G5 Sahel
Fællesstyrken, der blev etableret af Sahel-landene i 2017.
Derudover har EU's fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
(CSDP) etableret den militære træningsmission EUTM Mali
og de civile CSDP kapacitetsopbygningsmissioner EUCAP Sahel Mali og
EUCAP Sahel Niger. Som en del af resolution 2480
pålægges MINUSMA at gennemføre
regelmæssige møder med de øvrige missioner med
henblik på at sikre koordination og informationsudveksling.
Desuden autoriserer resolutionen de franske styrker til efter
anmodning fra FN's generalsekretær at anvende magt til
støtte for MINUSMA, når MINUSMA er under umiddelbar og
alvorlig trussel. Teksten til FN-resolutionerne, der hjemler
MINUSMA's mandat, har budt de franske styrkers bidrag
velkommen.
III. Efter konflikten i Mali brød ud i 2012 har Danmark
støttet de internationale militære indsatser i Mali og
den bredere Sahel-region. I 2013 støttede Danmark den
tidligere franske Operation Serval (Operation Barkhanes
forgænger) med et C-130J-transportfly, jf.
folketingsbeslutning B 49 af 15. januar 2013. Danmark har
støttet MINUSMA med et C-130J-transportfly i henholdsvis
2014 og 2017, med op til ca. 30 stabsofficerer til missionens
hovedkvarter i Bamako og efterretningsanalysecelle, ASIFU (All
Sources Information Fusion Unit) og med et
specialoperationsstyrkebidrag i 2016, jf. folketingsbeslutning B 28
af 19. december 2013 og folketingsbeslutning B 26 af 17. november
2015. Yderligere var en dansk generalmajor udsendt som styrkechef
for MINUSMA i 2015-2016. På nuværende tidspunkt er tre
danske stabsofficerer udsendt til MINUSMA. Der fremsættes
separat beslutningsforslag om danske militære bidrag til
Operation Barkhane.
De danske militære bidrag indgår
som elementer i et bredt og samtænkt udenrigs-, sikkerheds-,
udviklingspolitisk og humanitært engagement i Sahel-regionen.
Det omfatter således langsigtede udviklingsindsatser med
regionale stabiliseringsindsatser og bidrag til regionale og
internationale operationer. Formålet er at bidrage til at
mindske skrøbelighed og sikre udvikling i regionen for at
imødegå og forebygge de bagvedliggende årsager
til ustabilitet og konflikt.
I efteråret 2018 lancerede Danmark et
nyt regionalt freds- og stabiliseringsprogram for Sahel-regionen
under Freds- og Stabiliseringsfonden med et samlet budget på
ca. 120 mio. kr. for perioden 2018-2021. Programmet er i
særlig grad målrettet Burkina Faso, Mali og Niger, men
indeholder også mere regionalt fokuserede tiltag, som
eksempelvis støtte til den regionale G5 Sahel
Fællesstyrke. Under programmet er der bl.a. fokus på
menneskerettigheder og tillid mellem lokalbefolkningen og
sikkerhedsstyrkerne i Sahel-regionen og på styrkelse af
retssektoren gennem mæglings- og forebyggelsesindsatser. Der
er også fokus på at forbedre sikkerhed og stabilitet,
bl.a. gennem udsendelse i kortere perioder af personel fra
Forsvaret og Hjemmeværnet til træning og uddannelse af
lokale sikkerhedsstyrker.
IV. Der anmodes om Folketingets samtykke til udsendelse af
danske militære bidrag til MINUSMA. Konkret drejer det sig om
følgende bidrag:
? Udsendelse af et C-130J transportflybidrag med
mandskab i ca. 6 måneder fra november 2019 til MINUSMA.
Transportflybidraget vil være baseret i Malis hovedstad
Bamako og forventes at være på op til ca. 65 personer
bestående af besætninger og støttepersonel.
Flybidraget vil flyve internt i Mali samt udføre
transportopgaver for MINUSMA i andre lande i Vest- og Nordafrika.
Bidraget vil transportere personel og materiel afhængigt af
MINUSMA's behov og vil desuden kunne foretage billedindhentning for
missionen. Bidraget udsendes som en del af en rotationsordning med
Belgien, Norge og Portugal.
? Udsendelse af et personelbidrag på op til
ca. 10 personer fra januar 2020 til ultimo 2020 til MINUSMA.
Bidraget vil indgå i en tysk efterretningsenhed i MINUSMA
placeret i Gao i det østlige Mali. Styrkebidraget vil skulle
løse informationsindhentningsopgaver og bidrage til analyse
af indhentede informationer med henblik på at bidrage til
MINUSMA's situationsbillede og som beskyttelse for MINUSMA-enheder.
Personelbidraget vil inden for MINUSMA's mandat kunne
indsættes i hele Mali.
I perioder med behov for støtte til
lejropbygning, serviceeftersyn, hjemtagelse m.v. vil bidragene
midlertidigt kunne være større. Der vil fortsat kunne
udsendes ca. 30 stabsofficerer til at besætte stillinger i
MINUSMA's hovedkvarter og i MINUSMA's efterretningsanalysecelle,
ASIFU, jf. folketingsbeslutning B 26 af 2015.
Cyberkapaciteter vil endvidere kunne
indgå i den danske militære indsats.
De danske militære bidrag vil
gennemføre aktiviteter inden for rammerne af
operationsplaner og magtanvendelsesdirektiver gældende for
MINUSMA.
V. For så vidt angår det folkeretlige grundlag for
de danske militære bidrag til MINUSMA, har FN's
Sikkerhedsråd med resolution 2100 af 25. april 2013
fastslået, at der med situationen i Mali foreligger en
trussel mod international fred og sikkerhed. Resolutionen er
vedtaget med hjemmel i FN-pagtens kapitel VII og giver bemyndigelse
til anvendelse af alle nødvendige midler, herunder
militære, til opfyldelse af dele af MINUSMA's opgave. FN's
Sikkerhedsråd har med resolution 2480 af 28. juni 2019
forlænget mandatet for MINUSMA frem til den 30. juni 2020.
Det danske bidrag vil være underlagt folkeretten, herunder
den humanitære folkeret.
VI. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) vurderer, at det er
meget sandsynligt, at sikkerhedssituationen i det nordlige og
centrale Mali på kort til mellemlangt sigt bliver yderligere
forringet. Det vil forventeligt medføre flere angreb mod
FN-missionen i Mali (MINUSMA) og de maliske sikkerhedsstyrker samt
uro, der vil komme stadigt tættere på hovedstaden
Bamako. Det er meget sandsynligt, at sikkerhedssituationen i det
nordlige og østlige Burkina Faso i 2020 bliver yderligere
forringet. Det vil forventeligt medføre flere angreb mod
Burkina Fasos sikkerhedsstyrker samt uro, der vil komme stadigt
tættere på hovedstaden Ouagadougou. På kort til
mellemlang sigt er det meget sandsynligt, at militante islamister
vil planlægge angreb mod vestlige mål og
planlægge bortførelser af vesterlændinge i
regionen, primært Mali, Burkina Faso og Niger.
FE vurderer, at danske styrker, der
indgår i MINUSMA vil være attraktive mål for
angreb fra militante islamister. Militante islamister har siden
2013 bevist, at de har både kapacitet til og intention om at
angribe internationale styrker, der er til stede i Mali. Militante
islamister, herunder grupper affilieret med Al Qaeda og ISIL, har
ved flere lejligheder officielt erklæret, at de fortsat vil
gennemføre angreb mod franske styrker, MINUSMA, lokale
styrker samt vestlige styrker, der indgår i MINUSMA.
Således gennemfører militante islamister fortsat
planlægning og angreb i store dele af det nordlige og
centrale Mali.
FE vurderer, at truslen fra terror i Mali,
Burkina Faso og Niger er HØJ. Sikkerhedssituationen i det
nordlige og østlige Burkina Faso har udviklet sig kritisk
gennem 2018-2019. De militante islamisters succes med ekspansionen
i det centrale Mali har givet dem bedre muligheder for at
gennemføre angreb ind i det nordlige, centrale og
østlige Burkina Faso. FE vurderer, at militante islamister
fortsat har intention og kapacitet til at gennemføre
større og komplekse terrorangreb i Burkina Faso, herunder i
hovedstaden Ouagadougou. Det er sandsynligt, at militante
islamister løbende planlægger angreb og
bortførelser mod vestlige mål i landet.
FE vurderer, at truslen fra improviserede
sprængladninger (IED'er) i Mali generelt er HØJ.
IED'er udgør en høj trussel mod maliske og
internationale militære enheder i det nordlige og centrale
Mali. Militante islamister har siden 2013 kontinuerligt
gennemført IED-angreb mod den maliske hær og
udenlandske styrker i Mali. Det er sandsynligt, at antallet af
IED-angreb i den centrale del af Mali vil stige i 2020.
VII. Da de danske militære bidrag vil indgå i
indsatser, hvor der kan blive tale om anvendelse af militære
magtmidler, forelægges sagen for Folketinget under henvisning
til grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til udsendelse af de danske bidrag.
VIII. Regeringen vil løbende vurdere de danske bidrags
sammensætning med henblik på at sikre effektiv
opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at genudsende, væsentligt justere eller
væsentligt forlænge bidragene, eller såfremt der
skulle ske væsentlige ændringer i forhold til de i
afsnit IV beskrevne opgaver eller operationsområder, vil
regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.
IX. Meromkostninger forbundet med bidragene estimeres af
Forsvaret til at udgøre op til ca. 14 mio. kr. for perioden
2019-2021 fordelt med hhv. 8 mio. kr. for transportflybidraget til
MINUSMA i 2019-2020 og 6 mio. kr. for personelbidraget til MINUSMA
i 2020-2021. Der knytter sig visse usikkerheder til vurderingen af
meromkostningerne. Meromkostninger til udsendelserne finansieres af
Forsvarsministeriets reserve til internationale operationer.