Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2019)
Udenrigsministeren
(Jeppe Kofod):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om danske
militære bidrag til FN's fredsbevarende mission i Mali,
MINUSMA
(Beslutningsforslag nr. B 6)
Regeringen
anmoder om Folketingets samtykke til, at danske militære
bidrag stilles til rådighed for FN's fredsbevarende mission i
Mali, MINUSMA.
Sikkerhedssituationen i Mali og resten af Sahel-regionen er
forværret de seneste par år. Regionen, bestående
af bl.a. Burkina Faso, Mali, Mauretanien, Niger og Tchad, er
præget af udbredelse af terrorgrupper og voldelig
ekstremisme, grænseoverskridende organiseret kriminalitet
samt af konflikter mellem forskellige etniske grupper og
lokalsamfund. Desuden er regionen transitområde for
irregulær migration fra Vestafrika til Europa, især via
Libyen. Mali er ligeledes et væsentligt oprindelsesland for
irregulære migranter. Ikke mindst på grund af den
ustabile situation i Libyen er Sahel-regionen blevet en del af
Europas sydlige nærområde. Stabilitet og positiv
udvikling i regionen er derfor af væsentlig udenrigspolitisk
interesse for Europa og Danmark.
Trods stor
international og regional civil og militær
tilstedeværelse i Sahel-regionen har terrorgrupper affilieret
til Al Qaeda og ISIL øget deres aktivitet i regionen med
jævnlige angreb på MINUSMA, de nationale styrker og
civilbefolkningen. Porøse grænser og udbredt
fravær af statslige strukturer i store dele af Mali betyder,
at terrorgrupperne har et stort geografisk spillerum. Dertil kommer
de nationale sikkerheds- og forsvarsstyrkers begrænsede
kapacitet. Den ustabile situation, der længe har præget
Mali, har nu også fået fodfæste i Burkina Faso og
har i nogen grad bredt sig til flere af Vestafrikas kyststater.
Mali og de
øvrige lande i Sahel-regionen er blandt verdens absolut
fattigste og er præget af høj
befolkningstilvækst, ungdomsarbejdsløshed, svage
statslige institutioner og vanskelige klimatiske forhold.
Klimaforandringerne er særligt udtalte i Sahel-regionen, hvor
temperaturstigningerne forventes at være højere end
det globale gennemsnit, hvilket kan medføre alvorlige
konsekvenser for fødevaresikkerheden i regionen. En fortsat
forværret sikkerhedssituation i Sahel-regionen vil
fastlåse mulighederne for forbedrede levevilkår for
befolkningerne, og være en potentielt afgørende
årsag til øget irregulær migration.
Der blev i
2015 indgået en fredsaftale i Mali, som har været
afgørende for at begrænse de voldelige
sammenstød mellem væbnede oprørsgrupper i
landets nordlige regioner. Samtidig er den generelle
sikkerhedssituation i Mali gradvist blevet forværret og har
antaget nye dimensioner. Ustabiliteten har spredt sig fra de
nordlige regioner til den centrale og langt mere tætbefolkede
del af landet. De sidste par år er der sket en meget
bekymrende eskalering af volden mellem forskellige etniske grupper
over adgang til ressourcer, hvor angreb og gengældelsesangreb
har kostet hundredevis af civile livet.
FN's
Sikkerhedsråd vedtog den 25. april 2013 resolution 2100, der
etablerede MINUSMA. Missionens mandat er efterfølgende
blevet forlænget et antal gange og senest den 28. juni 2019
med resolution 2480. Mandatet omfatter bl.a. støtte til
implementering af fredsaftalen fra 2015, støtte til
stabilisering og genetablering af myndighedsudøvelse samt
beskyttelse af civilbefolkningen. MINUSMA's styrkeloft er på
nuværende tidspunkt 13.289 soldater og 1.920 politibetjente.
I maj 2019 bidrog mere end 50 lande til MINUSMA, herunder
Nederlandene, Sverige og Tyskland samt Bangladesh, Burkina Faso,
Egypten, Senegal og Tchad.
Flere andre
internationale operationer er indsat i regionen, herunder Operation
Barkhane, som er en fransk-ledet militær operation, samt G5
Sahel Fællesstyrken, der blev etableret af Sahel-landene i
2017. Derudover har EU's fælles sikkerheds- og
forsvarspolitik (CSDP) etableret den militære
træningsmission EUTM Mali og de civile CSDP
kapacitetsopbygningsmissioner EUCAP Sahel Mali og EUCAP Sahel
Niger.
Som en del af
resolution 2480 pålægges MINUSMA at gennemføre
regelmæssige møder med de øvrige missioner med
henblik på at sikre koordination og informationsudveksling.
Desuden autoriserer resolutionen de franske styrker til efter
anmodning fra FN's generalsekretær at anvende magt til
støtte for MINUSMA, når MINUSMA er under umiddelbar og
alvorlig trussel. Teksten til FN-resolutionerne, der hjemler
MINUSMA's mandat, har budt de franske styrkers bidrag
velkommen.
Efter
konflikten i Mali brød ud i 2012 har Danmark støttet
de internationale militære indsatser i Mali og den bredere
Sahel-region. I 2013 støttede Danmark den tidligere franske
Operation Serval (Operation Barkhanes forgænger) med et
C-130J-transportfly, jf. folketingsbeslutning B 49 af 15. januar
2013. Danmark har støttet MINUSMA med et C-130J-transportfly
i henholdsvis 2014 og 2017, med op til ca. 30 stabsofficerer til
missionens hovedkvarter i Bamako og efterretningsanalysecelle,
ASIFU (All Sources Information Fusion Unit) og med et
specialoperationsstyrkebidrag i 2016, jf. folketingsbeslutning B 28
af 19. december 2013 og folketingsbeslutning B 26 af 17. november
2015. Yderligere var en dansk generalmajor udsendt som styrkechef
for MINUSMA i 2015-2016. På nuværende tidspunkt er tre
danske stabsofficerer udsendt til MINUSMA. Der fremsættes
separat beslutningsforslag om danske militære bidrag til
Operation Barkhane.
De danske
militære bidrag indgår som elementer i et bredt og
samtænkt udenrigs-, sikkerheds-, udviklingspolitisk og
humanitært engagement i Sahel-regionen. Det omfatter
således langsigtede udviklingsindsatser med regionale
stabiliseringsindsatser og bidrag til regionale og internationale
operationer. Formålet er at bidrage til at mindske
skrøbelighed og sikre udvikling i regionen for at
imødegå og forebygge de bagvedliggende årsager
til ustabilitet og konflikt.
I
efteråret 2018 lancerede Danmark et nyt regionalt freds- og
stabiliseringsprogram for Sahel-regionen under Freds- og
Stabiliseringsfonden med et samlet budget på ca. 120 mio. kr.
for perioden 2018-2021. Programmet er i særlig grad
målrettet Burkina Faso, Mali og Niger, men indeholder
også mere regionalt fokuserede tiltag, som eksempelvis
støtte til den regionale G5 Sahel Fællesstyrke. Under
programmet er der bl.a. fokus på menneskerettigheder og
tillid mellem lokalbefolkningen og sikkerhedsstyrkerne i
Sahel-regionen og på styrkelse af retssektoren gennem
mæglings- og forebyggelsesindsatser. Der er også fokus
på at forbedre sikkerhed og stabilitet, bl.a. gennem
udsendelse i kortere perioder af personel fra Forsvaret og
Hjemmeværnet til træning og uddannelse af lokale
sikkerhedsstyrker.
Der anmodes om
Folketingets samtykke til udsendelse af danske militære
bidrag til MINUSMA. Konkret drejer det sig om følgende
bidrag:
Udsendelse af et C-130J transportflybidrag
med mandskab i ca. 6 måneder fra november 2019 til MINUSMA.
Transportflybidraget vil være baseret i Malis hovedstad
Bamako og forventes at være på op til ca. 65 personer
bestående af besætninger og støttepersonel.
Flybidraget vil flyve internt i Mali samt udføre
transportopgaver for MINUSMA i andre lande i Vest- og Nordafrika.
Bidraget vil transportere personel og materiel afhængigt af
MINUSMA's behov og vil desuden kunne foretage billedindhentning for
missionen. Bidraget udsendes som en del af en rotationsordning med
Belgien, Norge og Portugal.
Udsendelse af et personelbidrag på op
til ca. 10 personer fra januar 2020 til ultimo 2020 til MINUSMA.
Bidraget vil indgå i en tysk efterretningsenhed i MINUSMA
placeret i Gao i det østlige Mali. Styrkebidraget vil skulle
løse informationsindhentningsopgaver og bidrage til analyse
af indhentede informationer med henblik på at bidrage til
MINUSMA's situationsbillede og som beskyttelse for MINUSMA-enheder.
Personelbidraget vil inden for MINUSMA's mandat kunne
indsættes i hele Mali.
I perioder med
behov for støtte til lejropbygning, serviceeftersyn,
hjemtagelse m.v. vil bidragene midlertidigt kunne være
større. Der vil fortsat kunne udsendes ca. 30 stabsofficerer
til at besætte stillinger i MINUSMA's hovedkvarter og i
MINUSMA's efterretningsanalysecelle, ASIFU, jf.
folketingsbeslutning B 26 af 2015. Cyberkapaciteter vil endvidere
kunne indgå i den danske militære indsats. De danske
militære bidrag vil gennemføre aktiviteter inden for
rammerne af operationsplaner og magtanvendelsesdirektiver
gældende for MINUSMA.
For så
vidt angår det folkeretlige grundlag for de danske
militære bidrag til MINUSMA, har FN's Sikkerhedsråd med
resolution 2100 af 25. april 2013 fastslået, at der med
situationen i Mali foreligger en trussel mod international fred og
sikkerhed. Resolutionen er vedtaget med hjemmel i FN-pagtens
kapitel VII og giver bemyndigelse til anvendelse af alle
nødvendige midler, herunder militære, til opfyldelse
af dele af MINUSMA's opgave. FN's Sikkerhedsråd har med
resolution 2480 af 28. juni 2019 forlænget mandatet for
MINUSMA frem til den 30. juni 2020. Det danske bidrag vil
være underlagt folkeretten, herunder den humanitære
folkeret.
Da de danske
militære bidrag vil indgå i indsatser, hvor der kan
blive tale om anvendelse af militære magtmidler,
forelægges sagen for Folketinget under henvisning til
grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til udsendelse af de danske bidrag.
Regeringen vil
løbende vurdere de danske bidrags sammensætning med
henblik på at sikre effektiv opgaveløsning.
Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at
genudsende, væsentligt justere eller væsentligt
forlænge bidragene, eller såfremt der skulle ske
væsentlige ændringer i forhold til de beskrevne opgaver
eller operationsområder, vil regeringen rådføre
sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller om
nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.