Fremsat den 11. december 2019 af Martin Lidegaard (RV),
Kristian Hegaard (RV),
Morten Messerschmidt (DF),
Anne Valentina Berthelsen (SF),
Henning Hyllested (EL), Mai Villadsen (EL),
Mette Abildgaard (KF),
Susanne Zimmer (ALT) og Mette Thiesen (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ophæve arealreservationer i den
nordlige Ring 5-transportkorridor
Folketinget pålægger regeringen at
ophæve arealreservationerne i den nordlige del af den
såkaldte Ring 5-transportkorridor og definitivt opgive
planerne om en Ring 5-motorvej gennem Nordsjælland.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 14,
folketingsåret 2015-16. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2015-16, tillæg
A, B 14 som fremsat, tillæg B, og tillæg F, møde
33, kl. 13:25. Hvor det tidligere beslutningsforslag
vedrørte hele Ring 5-transportkorridoren, vedrører
dette beslutningsforslag alene den nordlige del af korridoren.
Beslutningsforslaget kan også ses i sammenhæng med
beslutningsforslaget nr. 58 om den sydlige Ring
5-transportkorridor.
Om få år kan Ring
5-transportkorridoren fejre 50-årsfødselsdag. Den er
fra en tid, hvor man lagde korridorer gennem skove og
naturområder, fordi det var billigere at anlægge veje
der. Korridoren løber i dag gennem naturperler i Store
Dyrehave, Mølleådalen og naturparken mellem Farum og
Slangerup. Omkring 20 gamle landsbymiljøer vil endvidere
blive hårdt ramt af en eventuel udnyttelse af korridoren til
motorvej eller jernbane.
De betydelige miljømæssige
skadevirkninger af en mulig anlæggelse af trafikanlæg i
transportkorridoren understreges af, at Mølleådalen er
Natura 2000-område og at Store Dyrehave i sommeren 2015 blev
udpeget som UNESCO-verdensarv, der skal beskyttes. Udnyttelse af
korridoren vil ikke kunne undgå at komme i konflikt med disse
betydelige miljøinteresser.
En motorvej vil samtidig give et trafikspring,
som vil øge Danmarks udledninger og dermed gøre det
vanskeligere at nå målet om at nedbringe udslippet af
klimagasser med 70 pct.
I alle de år reservationen har
eksisteret, har den medført store indgribende
begrænsninger for borgere og myndigheder i de berørte
kommuner. Der er de seneste år sket en stramning af
administrationen, så selv små ændringer,
byggetilladelse m.v., pålægges særlige
begrænsninger med den effekt, at ejendomme, der er beliggende
i korridoren, kan være svære at sælge, så
grundejerne i hele bæltet risikerer at blive stavnsbundet til
deres ejendomme. I flere tilfælde omfatter
transportkorridoren betydelige dele af kommuners arealer.
Når transportkorridoren ophæves og
motorvejsplanerne droppes, bør langt størstedelen af
arealerne overgå til natur, som Danmark har brug for mere af.
Samtidig bør en få meter bred del af korridoren
bevares til fremtidige energiinfrastrukturprojekter, som f.eks.
elledninger, der fortrinsvis kan placeres under jorden.
En dom fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol har desuden skabt tvivl om lovligheden af
at holde folk hen i uvished i så mange år, hvilket er
en yderligere begrundelse for at fjerne arealreservationerne. Der
henvises til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af
23. september 1982, Sporrong og Lönnroth v. Sverige.
Transportministeren har i et svar til
Folketingets Transportudvalg den 23. oktober 2019, jf. TRU alm. del
- spørgsmål 5. oplyst, at der pågår en
todelt forundersøgelse af Ring 5, hvor den ene del af
forundersøgelsen omhandler en såkaldt sydlig Ring
5-motorvejsforbindelse, mens forundersøgelsen i den nordlige
del af korridoren har til formål at forbedre
beslutningsgrundlaget for eventuelle indsnævringer af
korridoren.
Det er på høje tid, at der kommer
en afklaring vedrørende Ring 5-transportkorridoren. Det er
helt urimeligt over for de borgere, som i dag er påvirkede af
arealreservationerne, at bibeholde reservationerne i årevis.
De har et berettiget krav på at vide, om de er købt
eller solgt. Det er forslagsstillernes opfattelse, at planerne om
Ring 5-transportkorridoren definitivt skal aflyses til gavn for
både borgerne i Nordsjælland og naturen.
En ophævelse af arealreservationerne vil
gøre det lettere og mere trygt at være borger inden
for det 1 km brede bælte, der udgør
arealreservationerne, og kommunerne kan i samarbejde med borgerne
udvikle deres områder og nærmiljøer.
Gældende regler
Planlovens kapitel 2 c sikrer en særlig
statslig regulering af planlægningen i de 34 kommuner i
hovedstadsområdet - dels med særlige regler i loven til
kommuneplanlægningen, dels med særlige
landsplandirektiver for hovedstadsområdet, herunder navnlig
Fingerplanen.
Transportkorridorer i hovedstadsområdet
er arealreservationer, der skal sikre mulighed for, at fremtidige
motorveje, baner, tekniske anlæg m.v. kan placeres i mindst
mulig konflikt med bymæssig bebyggelse. Inden for
transportkorridorerne er der begrænsninger for byudvikling,
nybyggeri og ændret anvendelse til byformål m.v. De
nærmere regler om transportkorridorer, herunder Ring
5-korridoren, fremgår af Fingerplanen. Ændringer i
transportkorridorerne forudsætter en ændring i
Fingerplanen, hvori arealreservationerne er udlagt.
Skriftlig fremsættelse
Martin Lidegaard
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve arealreservationer i den nordlige Ring
5-transportkorridor.
(Beslutningsforslag nr. B 59)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.