Fremsat den 11. december 2019 af Zenia Stampe (RV),
Kathrine Olldag (RV), Liselott Blixt (DF),
Anne Valentina Berthelsen (SF),
Henning Hyllested (EL),
Susanne Zimmer (ALT) og Mette Thiesen (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ophæve arealreservationer i den
sydlige Ring 5-transportkorridor
Folketinget pålægger regeringen at
ophæve arealreservationerne i den sydlige del af den
såkaldte Ring 5-transportkorridor.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 14,
folketingsåret 2015-16. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2015-16, tillæg
A, B 14 som fremsat, tillæg B, og tillæg F, møde
33, kl. 13.25. Hvor det tidligere beslutningsforslag
vedrørte hele Ring 5-transportkorridoren, vedrører
dette beslutningsforslag alene den sydlige del af korridoren.
Beslutningsforslaget kan også ses i sammenhæng med
Beslutningsforslaget nr. 59 om den nordlige del af Ring
5-transportkorridoren.
Om få år kan Ring
5-transportkorridoren fejre 50-årsfødselsdag. Den er
fra en tid, hvor man lagde korridorer gennem skove og
naturområder, fordi det var billigere at anlægge veje
der.
En motorvej vil give et trafikspring, som vil
øge Danmarks udledninger og dermed gøre det
vanskeligere at nå målet om at nedbringe udslippet af
klimagasser med 70 pct.
I alle de år reservationen har
eksisteret, har den medført store indgribende
begrænsninger for borgere og myndigheder i de berørte
kommuner. Der er de seneste år sket en stramning af
administrationen, så selv små ændringer,
byggetilladelse m.v., pålægges særlige
begrænsninger med den effekt, at ejendomme, der er beliggende
i korridoren, kan være svære at sælge, så
grundejerne i hele bæltet risikerer at blive stavnsbundet til
deres ejendomme. I flere tilfælde omfatter
transportkorridoren betydelige dele af kommuners arealer.
Når transportkorridoren ophæves og
motorvejsplanerne droppes, bør langt størstedelen af
arealerne overgå til natur, som Danmark har brug for mere af.
Samtidig bør en få meter bred del af korridoren
bevares til fremtidige energiinfrastrukturprojekter, som f.eks.
elledninger, der fortrinsvist kan placeres under jorden.
En dom fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol har desuden skabt tvivl om lovligheden af
at holde folk hen i uvished i så mange år, hvilket er
en yderligere begrundelse for at fjerne arealreservationerne. Der
henvises til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af
23. september 1982, Sporrong og Lönnroth v. Sverige.
Transportministeren har i et svar til
Folketingets Transportudvalg den 23. oktober 2019, jf. TRU alm. del
- spørgsmål 5, oplyst, at der pågår en
todelt forundersøgelse af Ring 5, hvor den ene del af
forundersøgelsen omhandler dette beslutningsforslag i den
såkaldte sydlige Ring 5-motorvejsforbindelse, mens den anden
del af forundersøgelsen omhandler den nordlige del af
korridoren.
Forslagsstillerne hilser velkommen, at der i
øjeblikket foregår undersøgelser af
alternativer til den sydlige del, men finder under alle
omstændigheder, at en motorvejsforbindelse i Ring
5-korridorens sydlige del udgør så store
naturmæssige udfordringer og menneskelig usikkerhed, at Ring
5 syd bør droppes med det samme.
Det er på høje tid, at der kommer
en afklaring vedrørende Ring 5-transportkorridoren. Det er
helt urimeligt over for de borgere, som i dag er påvirkede af
arealreservationerne, at bibeholde reservationerne i årevis.
De har et berettiget krav på at vide, om de er købt
eller solgt. Det er forslagsstillernes opfattelse, at planerne om
Ring 5-transportkorridoren definitivt skal aflyses.
En ophævelse af arealreservationerne vil
gøre det lettere og mere trygt at være borger inden
for det 1 km brede bælte, der udgør
arealreservationerne, og kommunerne kan i samarbejde med borgerne
udvikle deres områder og nærmiljøer.
Gældende regler
Planlovens kapitel 2 c sikrer en særlig
statslig regulering af planlægningen i de 34 kommuner i
hovedstadsområdet - dels med særlige regler i loven til
kommuneplanlægningen, dels med særlige
landsplandirektiver for hovedstadsområdet, herunder navnlig
Fingerplanen.
Transportkorridorer i hovedstadsområdet
er arealreservationer, der skal sikre mulighed for, at fremtidige
motorveje, baner, tekniske anlæg m.v. kan placeres i mindst
mulig konflikt med bymæssig bebyggelse. Inden for
transportkorridorerne er der begrænsninger for byudvikling,
nybyggeri og ændret anvendelse til byformål m.v. De
nærmere regler om transportkorridorer, herunder Ring
5-korridoren, fremgår af Fingerplanen. Ændringer i
transportkorridorerne forudsætter en ændring i
Fingerplanen, hvori arealreservationerne er udlagt.
Skriftlig fremsættelse
Zenia Stampe
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ophæve arealreservationer i den sydlige Ring
5-transportkorridor.
(Beslutningsforslag nr. B 58)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.