Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 13. maj 2020
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres
og Enhedslistens medlemmer af udvalget og Susanne Zimmer (UFG) har
stillet 1 ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, KF, NB og LA) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse ved 2. (sidste)
behandling. Flertallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse ved
2. (sidste) behandling med det stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
kan ikke støtte forslaget, men deler ambitionen om et forbud
mod sprøjtning på offentlige og private arealer. Vi
skal ikke sprøjte der, hvor det ikke er absolut
nødvendig, og slet ikke der, hvor det kan indebære en
risiko for vores grundvand. Imidlertid skal et forbud mod
sprøjtning med glyfosat både finansieres og overholde
EU-retten. Det er Miljø- og Fødevareministeriets
vurdering, at det er i strid med EU-reglerne at
iværksætte et forbud som beskrevet i borgerforslaget. S
kan derfor heller ikke støtte det af et mindretal stillede
ændringsforslag, idet det ikke ændrer
grundlæggende ved det foreliggende forslags
EU-medholdelighed.
S har imidlertid noteret sig, at regeringen
er ved at undersøge mulighederne for, hvordan der inden for
EU-reglerne kan laves et forbud mod generel anvendelse af
sprøjtemidler på visse offentlige og private arealer.
Der kan blive tale om f.eks. befæstede og permeable arealer -
både offentlige og private. Det kan bidrage til at reducere
den samlede belastning af vores miljø.
Der er altså grundlag for, at
arbejdet fortsætter, så vi i Danmark kan få et
forbud mod sprøjtning på visse offentlige og private
arealer - et forbud, der er ansvarligt finansieret, og som
også vil være både stabilt og varigt, fordi det
overholder EU-reglerne. I Socialdemokratiet ser vi frem til det
videre arbejde mod et konkret forbud, når regeringen vender
tilbage efter de nærmere undersøgelser.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er som
udgangspunkt tilhængere af at følge de faglige
indstillinger, som f.eks. Miljøstyrelsen giver. Og da der
ikke er nogen faglig anbefaling om forbud mod brugen af glyfosat
som aktivstof i Roundup, vil det være ulogisk, hvis vi gik
uden om de faglige anbefalinger og lavede et decideret forbud mod
brugen af netop dette stof. V vil dog gerne arbejde videre med at
begrænse brugen på visse offentlige arealer. V så
således gerne, at regeringen gik forrest og lavede en plan
for, hvilke statslige arealer man helt kunne undgå eller
minimere brugen af glyfosat på. Det kræver ikke noget
forbud, men blot en ændret praksis.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter borgerforslaget om at forbyde brug af Roundup og
andre sprøjtegifte i private haver og på offentlige
arealer fuldt ud. EL bemærker, at miljøministeren
allerede i november 2019 meldte ud, at ministeren var enig i
intentionen i borgerforslaget, og at ministeren ville se på,
hvorledes det var muligt at gennemføre et forbud inden for
EU-retten. EL bemærker desuden, at miljøministeren i
januar 2020 lovede at vende tilbage til Folketinget, når der
var nyt om, hvorvidt et forbud kunne gennemføres inden for
EU-retten. EL påpeger, at der nu et halvt år senere
endnu ikke er sat politisk handling bag miljøministerens
udmelding om at gennemføre et forbud, hvilket EL finder dybt
beklageligt.
EL finder det afgørende, at
Folketinget snarest orienteres om mulighederne for at
gennemføre et forbud mod brug af sprøjtegifte
på private og offentlige arealer, og at der snarest
sættes politisk handling bag intentionerne om forbuddet. EL
understreger, at vi står midt i en biodiversitetskrise, hvor
mange tusinde plante- og dyrearter er i fare for at uddø og
sprøjtegifte findes i vores drikkevand i stort omfang, og at
sprøjtegifte som f.eks. Roundup påvirker naturen
negativt, hvilket understreger nødvendigheden af hurtig
politisk handling i denne sag.
EL understreger desuden, at et forbud mod
Roundup og andre sprøjtegifte i private haver og på
offentlige arealer ikke kan stå alene, da langt den
største andel af sprøjtegifte anvendes af
landbruget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
Af et mindretal (SF,
RV, EL og Susanne Zimmer (UFG)):
1)
Efter 4. afsnit indsættes som nyt afsnit:
»Folketinget pålægger
regeringen at indføre et forbud, som holder sig inden for
EU-retten. Forbuddet skal give mulighed for fortsat anvendelse af
bekæmpelsesmidler til bekæmpelse af invasive arter og
på arealer, hvor der gælder særlige
sikkerhedsmæssige hensyn.«
[Forslaget skal respektere
EU-retten og give mulighed for anvendelse af
bekæmpelsesmidler til visse formål]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget
præciseres det, at beslutningsforslaget skal
gennemføres på en måde, hvor EU-retten
respekteres. Hvis der er dele af beslutningsforslaget, som skal
tilpasses for at kunne gennemføres inden for EU-retten,
får EU-retten således forrang i forhold til disse
dele.
Herudover præciseres det, at der er
enkelte formål, hvortil det forsat skal være muligt at
anvende bekæmpelsesmidler. Det gælder bekæmpelse
af invasive arter og varetagelse af særlige
sikkerhedsmæssige hensyn, f.eks. på visse af
Banedanmarks arealer.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4.
december 2019 og var til 1. behandling den 14. januar 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 4 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Signe Munk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL)
Susanne Zimmer (UFG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Marie Bjerre (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Jacob Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Bent Bøgsted (DF) Lise Bech
(DF) Mette Abildgaard (KF) Orla Østerby (KF) Peter Seier
Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |