Fremsat den 27. november 2019 af Sikandar Siddique (ALT) og Rasmus Nordqvist (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om at forbyde offentlige myndigheders anvendelse
af ansigtsgenkendelsesteknologi i det offentlige rum
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at igangsætte de
nødvendige initiativer, der skal indebære et forbud
mod at offentlige myndigheder i Danmark anvender eller udnytter
ansigtsgenkendelsesteknologi til overvågning af borgere i det
offentlige rum uden borgernes samtykke.
Bemærkninger til forslaget
De senere år har vi i Danmark set en
bekymrende udvikling, som har resulteret i lovgivning, der har
givet danskerne flere forbud og mindre frihed.
Tildækningsforbuddet, ghettopakken, håndtrykskrav og
den øgede brug af overvågning og logning er blot
eksempler på, at Folketinget i alt for mange sager
vælger at tilsidesætte hensynet til den enkelte borgers
ret til frihed og privatliv.
Fra organisationer og tænketanke
udtrykkes der bekymring over udviklingen. Eksempelvis udtalte
Louise Holck, vicedirektør i Institut for
Menneskerettigheder, i 2017 i forbindelse med
offentliggørelsen af Institut for Menneskerettigheders
årsrapport: »… jeg kan ikke huske, hvornår
jeg sidst har oplevet så mange eksempler på, at
grundlæggende frihedsrettigheder tilsidesættes, som det
vi har set det seneste år«. (»Status efter 2017:
Flere forbud og mindre frihed«, Nyhed fra Institut for
Menneskerettigheder, den 10. april 2018).
Efter lanceringen af regeringens forslag om at
øge brugen af overvågning i det offentlige rum i
Danmark finder forslagsstillerne det nødvendigt at tage
initiativ til at sikre og styrke beskyttelsen af danskernes frihed,
retssikkerhed og ret til privatliv.
Der findes ikke forskningsmæssigt
belæg for, at mere overvågning skaber mere tryghed,
eller at det vil reducere den hårde kriminalitet at
øge overvågningen i det offentlige rum. Til
gengæld peger udviklingen hen imod et samfund, hvor den
invasive teknologi skaber et overvågningssamfund, som
krænker vores helt grundlæggende rettigheder. Desuagtet
har de seneste års teknologiske udvikling gjort
ansigtsgenkendelsesteknologi udbredt, også i lande, som vi
normalt sammenligner os med.
Direktøren for det britiske datatilsyn,
Elizabeth Denham, satte for nylig en undersøgelse i gang i
Storbritannien, efter at det blev afsløret, at britisk
politi brugte ansigtsgenkendelse til at overvåge befolkningen
i områder som King's Cross i London. Ligeledes har vi for
nylig set eksempler fra Sverige, hvor det svenske datatilsyn har
kendt brugen af ansigtsgenkendelse på en skole ulovlig. Her
blev det brugt til at holde styr på, om eleverne var
mødt (»EU vil sætte omfattende ind mod
ansigtsgenkendelse«, Berlingske, den 22. august 2019).
Bystyret i San Francisco, Californien, vedtog
i maj 2019 en ny lovgivning, der bl.a. gør det ulovligt for
myndighederne, herunder politiet, at benytte
ansigtsgenkendelsesteknologi, fordi den ikke virker ordentligt og
kan misbruges. Forbuddet i San Francisco omfatter også
systemer til automatisk nummerpladegenkendelse og til genkendelse
af våben (»San Francisco gør klar til at forbyde
ansigtsgenkendelse«, Berlingske den 9. maj 2019, og
»San Francisco forbyder politiets brug af
ansigtsgenkendelse«, Århus Stiftstidende, den 15. maj
2019).
I andre lande som f.eks. Kina bruges
ansigtsgenkendelse gennem overvågningskameraer på veje,
stationer, i lufthavne og gadekryds. F.eks. bruger man skærme
ved fodgængerovergangene til at fremhæve personer, der
flere gange er gået over for rødt. Oplysningerne
samkøres med anden indsamlet data i et samlet socialsystem,
som kan tilgås, hvis den pågældende borger f.eks.
ønsker at låne penge i banken (»EU vil
sætte omfattende ind mod ansigtsgenkendelse«,
Berlingske, den 22. august 2019).
Den hurtige udvikling og implementeringen af
sådan teknologi i udlandet giver anledning til bekymring for
en eskaleret udrulning i Danmark - ikke mindst efter at regeringen
allerede har ytret ønske om at øge
overvågningen i samfundet.
Forslagsstillerne noterer sig, at Folketinget
med vedtagelse af retshåndhævelseslovens § 10,
stk. 2, og databeskyttelseslovens § 7, stk. 4 og 5, har skabt
en generel hjemmel til, at henholdsvis politiet og andre offentlige
myndigheder kan behandle følsomme personoplysninger,
herunder anvende automatisk ansigtsgenkendelse til entydig
identifikation af en fysisk person. Forslagsstillerne konstaterer,
at dette er sket uden en offentlig debat om automatisk
ansigtsgenkendelse og de problemstillinger, som denne problematiske
overvågningsteknologi skaber (REU alm. del - svar på
spørgsmål 1056, folketingsåret 2017-18, og
Lovforslag nr. L 68, folketingsåret 2017-18,
bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser, til
§ 7).
Det er forslagsstillernes holdning, at
myndighederne som udgangspunkt ikke bør have redskaber til
at genkende borgerne gennem konstant invasiv overvågning i
det offentlige rum. Derfor foreslås det, at der
indføres et generelt forbud mod offentlige myndigheders
implementering og anvendelse af ansigtsgenkendelsesteknologi til
overvågning i det offentlige rum, medmindre det sker med
borgernes samtykke.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
forbyde offentlige myndigheders anvendelse af
ansigtsgenkendelsesteknologi i det offentlige rum.
(Beslutningsforslag nr. B 46)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.