Fremsat den 3. oktober 2019 af Peter Skaarup (DF),
Sofie Carsten Nielsen (RV),
Karsten Hønge (SF),
Pernille Skipper (EL), Mai Mercado (KF),
Rasmus Nordqvist (ALT), Pernille Vermund (NB),
Ole Birk Olesen (LA) og Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Forslag til folketingsbeslutning
om en dansk klimalov nu (borgerforslag)
Klimaforandringerne er ikke længere et
spørgsmål om for eller imod, men om
tilstrækkelig politisk handling, mens tid er. Verdens
førende klimaeksperter er enige: De næste 5-10
år er altafgørende, hvis vi skal forhindre de
værste konsekvenser for mennesker og natur.
I Danmark har vi et særligt ansvar for
at passe på klimaet og vores klode, vi er nemlig et af de
lande, der med vores forbrug belaster klimaet mest. En stærk
dansk prioritering af klimaet vil inspirere andre lande og skabe
danske job og eksport inden for grøn omstilling og
klimatilpasning.
Danmark har brug for en ny klimalov, der
sætter en klar ramme for den danske klimaindsats. Loven skal
forpligte Danmark til at sætte nationale klimamål, der
lever op til Parisaftalen på kort, mellemlang og lang
sigt.
Fastsættelsen af disse mål skal
baseres på et CO2-budget, som
viser, hvor store udledninger Danmark samlet set kan have frem mod
2050. Loven skal fastslå, at reduktion af drivhusgasser er et
tværgående hensyn, der bør indgå i alle
relevante politikker og være et centralt mål for hele
samfundet.
Formålet med forslaget er at styrke
Danmarks bidrag til det globale klimaarbejde gennem en
ambitiøs indsats både nationalt og internationalt.
Danmark skal være en drivende kraft i udviklingen af en
europæisk og international klimapolitik, som
understøtter Parisaftalen og målet om at holde
temperaturstigningen nede på 1,5 grader, ligesom Danmark skal
overholde aftalen om at give ekstra støtte til fattige og
klimasårbare lande.
Klimaloven skal indeholde følgende:
1) Danmark skal yde
sit bidrag til at nå Parisaftalens mål.
2) Der skal
sættes 5-årige delmål mindst 15 år
frem.
3) Klimahensyn skal
integreres i andre politikker.
4) Klimarådet
skal styrkes og sikres uafhængighed.
5) Danmark skal
satse på udvikling af grønne løsninger.
6) Danmark skal
være drivkraft i international klimapolitik.
Bemærkninger til forslaget
FN's Klimapanel, der består af verdens
førende klimaeksperter, har netop fastslået, at vi
stadig kan nå at forhindre en acceleration af
klimaforandringerne, hvis konsekvenser vi allerede er begyndt at
se: mere ekstremt vejr, kraftigere orkaner, mere tørke,
flere oversvømmelser, fordrivelse af mennesker fra deres
hjem og tab af biodiversitet og arter.
Parisaftalen fra 2015 forpligter verdens lande
til at holde stigningen i den globale temperatur et godt stykke
under 2 grader og stræbe efter 1,5 grader. Klimapanelets
seneste rapport viser, at selv en 2-gradersstigning vil have
alvorlige konsekvenser, så det er vigtigt, at vi søger
at holde stigningen nede på 1,5 grader.
FN's Klimapanel understreger også, at
klimatilpasning skal prioriteres for at beskytte os mod
klimaforandringernes effekter, og at ulandene har brug for
hjælp og støtte.
Danmark har både et særligt ansvar
og en særlig rolle at spille i den grønne omstilling.
Vi er ganske vist et lille land, og vi kan ikke løse
klimaudfordringen alene. Men vi er også et af de lande i
verden, der - på grund af vores velstand, forbrug og levevis
- belaster klimaet mest målt pr. indbygger. Samtidig har vi
stærke forudsætninger for at gå foran i
omstillingen og inspirere andre lande. Det har vi, fordi danske
virksomheder og forskere i mange år har arbejdet med
innovation inden for vedvarende energi, energibesparelser og andre
klimarelaterede løsninger til gavn for både klimaet,
dansk eksport og jobskabelse.
Desværre rækker den danske
klimaindsats i dag ikke til, at vi yder et fair bidrag til at
løse klimakrisen og holde den globale temperaturstigning
nede på 1,5 grader. Den danske klimapolitik har tre
overordnede mangler:
- Der er ikke sat
nationale klimamål, som driver reduktionen af drivhusgasser
ambitiøst nok fremad.
- Der mangler en
gennemtænkt klimastrategi, der sikrer en klar indsats i alle
relevante sektorer og på alle politikområder.
- Danmark bidrager
ikke nok til den internationale finansiering af klimatiltag i
udviklingslandene.
Klimaloven skal sikre, at den danske
klimapolitik styrkes, og der skabes sammenhængende politikker
og handling.
Principperne i en ny klimalov
1. Danmark skal yde sit bidrag til at nå
Parisaftalens mål
Der skal sættes et præcist
defineret og ambitiøst langsigtet mål for den danske
klimaindsats. Det uafhængige Klimaråd, der blev
etableret i 2014, skal analysere, hvor store udledninger Danmark
samlet set kan have frem mod 2050 og stadig leve op til
Parisaftalen. Samtidig skal rådet vurdere, hvornår
Danmark skal nå et mål om nettonuludledning.
Analysen bør tage afsæt i, at den
globale temperaturstigning skal holdes på maksimalt 1,5
grader, og i et forsigtighedsprincip i forhold til de risici, der
er forbundet med at udskyde handling i forventning om fremtidige
teknologiske fremskridt. Danmarks historiske ansvar, forbrug og
økonomiske muligheder for at bidrage til løsningen af
klimaproblemet bør indgå i analysen.
Anbefalingerne bør efterfølgende
behandles af regeringen og Folketinget og indskrives i klimaloven
som et bindende langsigtet mindstemål for den nationale
klimapolitik. Klimarådet skal derefter løbende
vurdere, om klimaindsatsen er på rette vej, og om der er
behov for, at målet strammes.
2. Der skal sættes 5-årige
delmål mindst 15 år frem
Der skal fastsættes 5-årige
nationale delmål eller CO2-budgetter på baggrund af det nye
langsigtede klimamål.
Mekanismen med at fastsætte budgetter
kendes i forvejen fra budgetloven, der er et finanspolitisk
værktøj. I lighed med budgetloven bør
klimaloven skabe et styringssystem med budgetter, som både
staten og kommunerne skal overholde - i dette tilfælde for
maksimal udledning af klimagasser. CO2-budgetterne skal fastsættes,
så de bidrager til opfyldelsen af det langsigtede
klimamål om nettonuludledning via en glidende reduktionssti
frem mod målet.
Kadencen i de 5-årige delmål
bør følge Parisaftalens mekanisme om, at verdens
lande hvert femte år skal revurdere og opdatere deres
nationale klimaplaner og -mål. De danske delmål skal
med andre ord genbesøges hvert femte år, og de
bør afspejle det højest mulige ambitionsniveau og
alene kunne opjusteres - og ikke sænkes - i lighed med
Parisaftalens krav.
Delmålene skal sikre klarhed for
politikere, virksomheder, kommuner og borgere om den
nødvendige retning for og hastighed i omstillingen og
dermed, at der er et konstant fokus på klimahandling blandt
alle aktører.
3. Klimahensyn skal integreres i andre
politikker
Loven skal fastslå, at reduktion af
drivhusgasser er et tværgående hensyn, der bør
indgå i alle relevante politikker på tværs af
ministerier og være et centralt mål for det danske
samfund. Der bør derfor også sættes delmål
for de vigtigste drivhusgasudledende sektorer: energi, landbrug og
transport.
I forbindelse med egne nye lovforslag
bør regeringen sikre, at der udarbejdes en særskilt
beregning af et forslags konsekvenser for klimaet, på samme
måde som der i dag foretages beregninger af f.eks.
statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konsekvenser af
forslag. Tilsvarende beregninger af klimaeffekter bør
gennemføres i forbindelse med relevante handlingsplaner og
lign. Øges udledningen af drivhusgasser ved nye initiativer,
bør regeringen komme med forslag til, hvordan den
øgede udledning kan udlignes.
Derfor er det vigtigt, at regnemetoderne,
herunder værdis?ætningen af klimatiltag, revurderes,
så der skabes et retvisende grundlag for at opgøre de
samfundsøkonomiske langsigtede gevinster og
omkostninger.
Endelig skal loven styrke samspillet med
kommunerne, så disse får klare signaler om
klimapolitikkens retning og deres forpligtelse til at medvirke til,
at de nationale mål og delmål nås.
Der skal også skabes større
medejerskab og viden i befolkningen for at sikre, at klimaindsatsen
får mere opmærksomhed i samfundet som helhed, bl.a.
gennem en opprioritering af folkeoplysning, undervisning i
skolerne, understøtning af virksomhedernes klimaindsats
etc.
4. Klimarådet skal styrkes og sikres
uafhængighed
Klimarådet har spillet en vigtig rolle i
de seneste år ved at rådgive regeringen og Folketinget
gennem løbende udgivelser af klimaanalyser og
-rapporter.
Klimaloven skal styrke Klimarådets rolle
som en uafhængig, forskningsbaseret og tværfaglig
rådgiver af regeringen og Folketinget.
Rådet skal bl.a. opgøre det
danske CO2-budget og vurdere, hvilke
danske klimamål der bør sættes. Netop dette er
en central opgave for den britiske »Committee on Climate
Change«, i hvis billede det danske Klimaråd blev skabt.
I Storbritannien skal regeringen desuden afgive en mere omfattende
klimaredegørelse og specifik opfølgning på det
britiske klimaråds anbefalinger, end tilfældet er i
Danmark.
5. Danmark skal satse på udvikling af
grønne løsninger
Klimaloven skal fastslå, at det er en
klar dansk interesse at fastholde og udbygge dansk knowhow om
klimarelaterede teknologiske løsninger inden for både
vedvarende energi, energieffektivitet, systemløsninger og
klimatilpasning.
Loven skal derfor bidrage til at sikre et
stærkt fokus på at fremme forskning, udvikling og
anvendelse af klimarelaterede løsninger, så de
stærke danske kompetencer videreudvikles, Danmark også
i fremtiden bidrager til at løse den globale
klimaudfordring, og der samtidig skabes grønne
arbejdspladser og eksport.
Konkret bør klimaloven
pålægge regeringen at udarbejde og løbende
opdatere en klimateknologisk innovationsstrategi, som identificerer
centrale forskningsområder, og som sikrer flerårige
offentlige forskningsbevillinger, der afspejler områdets
betydning for dansk økonomi.
6. Danmark skal være drivkraft i
international klimapolitik
Klimaloven skal fastslå, at Danmark skal
være en drivkraft i en international klimapolitik, der gavner
både rige og fattige lande, og at klima derfor skal
være en af hovedprioriteterne i Danmarks udenrigs-,
udviklings- og EU-politik.
Centrale indsatser vil være at
søge at skærpe EU's klimamålsætning for
2030, så den kommer i overensstemmelse med
1,5-gradersmålet; at arbejde for, at så mange som
muligt af verdens lande øger ambitionen i de reviderede
nationale klimaplaner, som skal afleveres til FN's klimakonvention
i 2020; at arbejde for, at EU og mange andre lande indsender
langsigtede klimastrategier til FN's klimakonvention i 2020,
sådan som de opfordres til i Parisaftalen, og at disse
strategier sigter mod opfyldelse af 1,5-gradersmålet.
Det skal også fremgå af loven, at
Danmark vil arbejde for, at EU og andre rige lande lever op til
forpligtelsen fra COP15 og i Parisaftalen om at støtte
ulandene, herunder at levere 100 mia. USD i international
klimafinansiering om året fra 2020, og at Danmark vil bidrage
med klimastøtte til disse lande. Ud over den
fattigdomsorienterede ulandsbistand, som i øjeblikket er
på 0,7 pct. af bruttonationalindkomsten (BNI), må der
afsættes en pulje til klimabistand, så Danmark leverer
et bidrag, som er rimeligt set i forhold til vores
økonomiske formåen. Klimapuljen skal således
være på mindst 5 mia. kr. om året.
Om fremsættelsen i
Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Troels D. Christensen, Roskilde, som hovedstiller med Bjarke
Rambøll, Skanderborg, Birgitte Qvist-Sørensen,
København, Mads Flarup Christensen, København, Claus
Krog Ekman, København, Jan Ole Haagensen, København,
Thomas Meinert Larsen, København, Bo Øksnebjerg,
København, Rasmus Stuhr Jakobsen, København, Helle
Munk Ravnborg, Bornholm, og Maria Reumert Gjerding, Gladsaxe, som
medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Beslutningsforslaget er en uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 96,
folketingsåret 2018-19, 1. samling. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2018-19, 1. samling,
tillæg A, B 96 som fremsat, og tillæg F, møde
65, kl. 19.03.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF), :Sofie Carsten Nielsen (RV), :Karsten Hønge (SF), :Pernille Skipper (EL), :Mai
Mercado (KF), :Rasmus Nordqvist
(ALT), :Pernille Vermund (NB), :Ole Birk Olesen (LA) og :Aaja Chemnitz Larsen (IA):
Herved tillader vi os for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
dansk klimalov nu (borgerforslag)
(Beslutningsforslag nr. B 4)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Der henvises til folketingsbeslutning af 2. juni 2016
om mulighed for at få borgerdrevne beslutningsforslag
behandlet i Folketinget, lov om etablering af en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget og
bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik
på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Troels D. Christensen, Roskilde, som hovedstiller med Bjarke
Rambøll, Skanderborg, Birgitte Qvist-Sørensen,
København, Mads Flarup Christensen, København, Claus
Krog Ekman, København, Jan Ole Haagensen, København,
Thomas Meinert Larsen, København, Bo Øksnebjerg,
København, Rasmus Stuhr Jakobsen, København, Helle
Munk Ravnborg, Bornholm, og Maria Reumert Gjerding, Gladsaxe, som
medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.