Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 20. maj 2020
1. Ændringsforslag
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget har stillet 4 ændringsforslag til
beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, KF og LA) indstiller beslutningsforslag til
forkastelse. Flertallet vil stemme imod
de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) vil redegøre for sin stilling til
beslutningsforslaget ved 2. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse med
de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget og de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Der har været en stor uklarhed om
rækkevidden af borgerforslagets formål - betyder det,
at gifte/samlevende pensionister skal have samme ydelse som enlige,
eller betyder det, at deres ydelse ikke som i dag må
afhænge af partnerens indkomst? På grund af uklarheden
kan SF ikke støtte forslaget, som det ligger. SF har dog
længe ment, at der er behov for at se på modregningen
for partneres indkomst, og har konkret foreslået at starte
med at fjerne ægtefælleindkomstafhængigheden for
førtidspensionister. Selv hvis man indregner dynamiske
effekter, kræver det finansiering. SF foreslår en
gradvis udfasning: I dag starter modregningen allerede, når
en førtidspensionists partner har en beskeden indkomst. SF
ønsker som en start, at fribeløbet hæves,
indtil ægtefælleindkomstafhængigheden for
førtidspensionister er bortfaldet. For folkepensionister er
problemstillingen sværere, fordi nogle - også fattige -
pensionister vil tabe på, at
ægtefælleindkomstafhængigheden fjernes.
Ændringer her kræver derfor en nærmere
analyse.
Enhedslisten og
Alternativet
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag. Det gør EL og ALT, fordi
gensidig forsørgerpligt resulterer i store menneskelige
omkostninger og store økonomiske omkostninger for samfundet.
Derfor billiger EL og ALT, at borgere har samlet underskrifter nok
til at få en afskaffelse af gensidig forsørgerpligt
for pensionister og førtidspensionister behandlet i
Folketinget.
EL og ALT noterer sig, at borgerforslaget
om fjernelse af gensidig forsørgerpligt fejlagtigt blev
debatteret på et forkert grundlag ved 1. behandling i
Folketinget. Politikerne i Folketingssalen fik indtryk af, at det
ville koste 12,3 mia. kr. at fjerne den gensidige
forsørgerpligt for pensionister og
førtidspensionister. Den faktiske udgift ved at fjerne
gensidig forsørgerpligt for pensionister og
førtidspensionister er ifølge Finansministeriets
beregninger 460 mio. kr. om året. EL og ALT støtter
beslutningsforslaget, da udgiften hertil formentlig har en
størrelse, der i høj grad kan finansieres af
dynamiske effekter.
De dynamiske effekter har form af afledte
besparelser inden for en lang række områder som
resultat af ophævelse af den gensidige forsørgerpligt,
f.eks.:
- Besparelser
på den omfattende administration og kontrol, det kræver
at lave løbende udregninger på individuelle familiers
indkomst.
- Besparelser
på de sociale budgetter i forhold til hjemløshed,
når mennesker flytter sammen og derved frigør boliger,
der kan bruges til hjemløse.
- Besparelser
på de sociale budgetter, når mennesker får
råd til at flytte sammen og derved undgår ensomhed, der
koster 8 mia. kr. om året.
- Besparelser
på hjemmehjælp og hjemmepleje.
Samtidig regner Finansministeriet med, at
arbejdsudbuddet ved ophævelse af gensidig
forsørgerpligt vil øges med 875 årsværk.
EL og ALT vil via dette beslutningsforslag pålægge
regeringen at udregne alle nævnte og øvrige dynamiske
udgifter til finansiering af afskaffelse af gensidig
forsørgerpligt og finde den eventuelle restfinansiering.
EL og ALT bemærker også, at der
har været uklarhed omkring, hvordan borgerforslaget skulle
forstås, og denne uklarhed har været nævnt som
årsag til, at debatten om afskaffelse af gensidig
forsørgerpligt har været uklar og forvirrende. Her
foreslår EL og ALT, at det relevante ministerium, i
tilfælde af at der er uklarhed om fortolkning af et
borgerforslag, i fremtiden tager ansvar for at henvende sig til
forslagsstillerne for at få forslaget præciseret.
EL og ALT vil, indtil der foreligger
forslag fra den igangværende ydelseskommission,
fremsætte ændringsforslag til øjeblikkelig
effektuering alene for fjernelse af
ydelsesnedsættelse/aftrapning på grund af
ægtefælleafhængighed/samspilsform gældende
for folke- og førtidspensionister uanset egen eller
ægtefælle/samlevers indkomst.
Ændringsforslagene skal gøre
op med begrebsforvirring og målrette forslaget til de
borgere, som beslutningsforslaget hovedsagelig sigter efter, nemlig
således at reglerne om folke- og førtidspensionisters
ydelsesnedsættelse på grund af egen eller livsledsagers
indkomst fjernes.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
Af et mindretal (EL
og ALT):
1)
Ordene »den gensidige forsørgerpligt«
ændres til: »ægtefælleafhængighed og
ydelsesnedsættelse«.
[Præcisering af
borgerforslaget]
2)
Ordene »Alle regler om gensidig forsørgerpligt«
ændres til: »Alle regler om
ægtefælleafhængighed og
ydelsesnedsættelse«.
[Præcisering af
borgerforslaget]
3)
Ordene »Lovgivningen om gensidig forsørgerpligt«
ændres til: »Loven om
ægtefælleafhængighed og
ydelsesnedsættelse«.
[Præcisering af
borgerforslaget]
4)
Ordene »Loven blev ændret for
kontanthjælpsmodtagere« ændres til:
»Lignende principper blev ændret for
kontanthjælpsmodtagere«.
[Præcisering af
borgerforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Ændringsforslagene gør op med
begrebsforvirring og målretter, forslaget mod de borgerne,
som beslutningsforslaget hovedsagelig sigter efter, nemlig
således at reglerne om folke- og førtidspensionisters
ydelsesnedsættelse på grund af egen eller livsledsagers
indkomst fjernes. Der er behov for en begrebsafklaring, da
ydelsesnedsættelse i daglig tale omtales ved brug af flere
forskellige begreber, f.eks.
ægtefælleafhængighed, samspilsform eller
aftrapning af ydelser.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 14.
november 2019 og var til 1. behandling den 5. december 2019.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 6 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 22
bilag på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
7 skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
beslutningsforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til beskæftigelsesministeren og
finansministeren til mundtlig besvarelse, som ministrene har
besvaret i et åbent samråd den 27. februar 2020.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
31 spørgsmål til beskæftigelsesministeren og 1
spørgsmål til både
beskæftigelsesministeren og finansministeren til skriftlig
besvarelse, som ministrene har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S)
Kasper Sand Kjær (S) fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF)
Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL)
Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) nfmd. Anni Matthiesen (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |