Fremsat den 13. november 2019 af Alex Ahrendtsen (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at afskære statsstøtte til visse
friskoler, hvor over halvdelen af eleverne har udenlandsk
baggrund
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
iværksætte de nødvendige regelændringer,
der medfører, at statstilskud til friskoler, hvor over
halvdelen af eleverne har en udenlandsk baggrund, betinges af, at
den pågældende skole kan dokumentere, at den ikke
modvirker de udenlandske elevers integration i det danske
samfund.
Bemærkninger til forslaget
Indeværende beslutningsforslag er en
uændret genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 68
(Forslag til folketingsbeslutning om at afskære
statsstøtte til visse friskoler, hvor over halvdelen af
eleverne har udenlandsk baggrund) fra folketingsåret 2017-18.
Der henvises til www.folketingstidende.dk, Folketidende 2017-18,
tillæg A, B 68 som fremsat, og tillæg F, møde
76, kl. 13:47. Beslutningsforslaget kom ikke til afstemning, da det
efter førstehandlingen stod klart, at der desværre
ikke kunne samles flertal for forslaget. Socialdemokratiet
støttede dog beslutningsforslaget, og den socialdemokratiske
ordfører tilkendegav i forbindelse med
førstebehandlingen, at Socialdemokratiet agtede at stemme
for forslaget, idet man bl.a. udtalte: »Vi tager derfor
også godt imod det beslutningsforslag, som vil
pålægge regeringen at udarbejde et egentlig lovforslag,
og vi planlægger at stemme ja«.
Genfremsættelsen af indeværende
forslag er aktualiseret af sommerens regeringsskifte, idet
forslagsstillerne håber, at der med den socialdemokratiske
regering kan samles flertal for forslaget.
Med dette beslutningsforslag ønsker
forslagsstillerne at sikre, at friskoler, som har et flertal af
elever med udenlandsk baggrund, og som modvirker integration af
disse elever, nægtes adgang til statsstøtte. Med
beslutningsforslaget pålægges regeringen således
inden udgangen af indeværende folketingsår at
iværksætte de nødvendige regelændringer,
der medfører, at statstilskud til friskoler, hvor over
halvdelen af eleverne har en udenlandsk baggrund, betinges af, at
den pågældende skole kan dokumentere, at den ikke
modvirker de udenlandske elevers integration i det danske
samfund.
Danmark har en stolt og langvarig
friskoletradition, som også afspejler sig i grundlovens
§ 76, der fastslår, at der i Danmark er
undervisningspligt, men at der ikke er en skolepligt. Der skal
således være plads til friskoler, som udgør et
alternativ til folkeskolen, hvis friskolerne kan stå
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Den danske friskoletradition er noget, som vi skal være
stolte af og værne om.
Vi må dog også sikre os, at
reglerne vedrørende friskoler ikke giver mulighed for at
oprette skoler, som strider imod det danske samfunds værdier
og selve hensigten med frisk?oletraditionen. Det har f.eks. aldrig
været formålet med friskoletraditionen at give plads
til skoler, som modvirker integration af udlændinge i det
danske samfund, eller at danne parallelsamfund, hvor der hersker et
livssyn, som strider fundamentalt imod danske værdier og
normer. Alle skoler i Danmark skal være med til at fremme
integration, også friskoler.
Desværre har der været en del
eksempler på friskoler, som misbruger frisk?olesystemet til
at oprette skoler, som fremmer parallelsamfund og skader
integrationen ved at fremme antidemokratiske værdier. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at risikoen for, at en friskole i
praksis hæmmer integrationen og fremmer dannelsen af
parallelsamfund, øges, jo mere en friskoles værdier og
livssyn adskiller sig fra det øvrige danske samfunds. Dette
vil eksempelvis særlig gælde frisk?oler, som er baseret
på et ikkevestligt verdenssyn. Det samme vil være
tilfældet for frisk??oler, som har et flertal af elever med
en anden baggrund end dansk.
Om den foreslåede ordning
Med dette beslutningsforslag ønsker
forslagsstillerne at sikre, at en friskole ikke kan modtage
statsstøtte, hvis skolen modvirker integrationen af
udenlandske skoleelever. Dette skal i praksis ske, ved at
friskoler, hvor over halvdelen af eleverne har en udenlandsk
baggrund, pålægges at dokumentere, at de ikke modvirker
integrationen af disse elever.
Forslaget omfatter »elever med
udenlandsk baggrund«, hvilket vil sige elever, som ikke er
danske statsborgere, og elever, der er indvandrere eller
efterkommere af indvandrere.
Med forslaget indføres der ikke et
forbud mod bestemte friskoler. Forslaget sikrer blot, at visse
friskoler ikke kan modtage statsstøtte, nemlig friskoler,
som har et flertal af elever med udenlandsk baggrund, og som ikke
er bevidste om behovet for at fremme integrationen af elever med
udenlandsk baggrund i det danske samfund.
Forslaget omfatter friskoler, som har et
flertal af elever med udenlandsk baggrund, fordi det efter
forslagsstillernes opfattelse netop er på skoler, som er
præget af en ikkedansk kultur, at der er risiko for, at
parallelsamfund opstår. Forslagsstillerne finder det
således rimeligt, at sådanne skoler
pålægges et ekstra dokumentationskrav for at kunne
få statsstøtte.
En friskole, som er omfattet af
beslutningsforslaget, kan opnå statstilskud ved at
dokumentere, at skolen ikke modvirker de udenlandske elevers
integration i det danske samfund. Forslagsstillerne foreslår
således, at der indføres en ny procedure for disse
skoler, så der foretages en vurdering af skolernes indsats
for at fremme integrationen og dermed mindske risikoen for, at
parallelsamfund opstår. F.eks. kan følgende kriterier
indgå i vurderingen:
- Om skolen har en
høj grad af diversitet i elevsammensætningen, eller om
den samlede gruppe af elever har minoritetsbaggrund med en ensartet
national, etnisk og kulturel oprindelse.
- Om der i
elevsammensætningen er en overrepræsentation af
tosprogede børn med behov for særlig
sprogstøtte.
- Om der i
elevsammensætningen er en overrepræsentation af elever
fra udsatte boligområder.
- Om skolen aktivt
fremmer integrationen, f.eks. ved at give eleverne en
forståelse for danske værdier som ligestilling,
demokrati m.v. og religions placering i det danske samfund
ifølge grundloven.
- Om der er
tidligere eksempler på integrationsskadelige tiltag.
- Om en betydelig
andel af eleverne har kortvarigt og midlertidigt ophold i
Danmark.
- Om der er en
overrepræsentation af elever med andet statsborgerskab end
dansk.
- Om der er en
overrepræsentation af elever med statsborgerskab fra andre
lande end EU- og EØS-lande.
Forholdet til grundloven og
menneskeretten
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
beslutningsforslaget kan gennemføres i overensstemmelse med
både grundloven og Danmarks menneskeretlige forpligtelser.
Beslutningsforslaget indebærer lovlig forskelsbehandling, som
forfølger et sagligt formål, og der er
proportionalitet mellem forslagets formål og forslaget om at
stille et nyt dokumentationskrav til visse skoler.
For forslagsstillerne er det åbenlyst,
at der vil være et sagligt behov for at tage stilling til en
friskoles mulighed for at integrere elever i det danske samfund,
hvis skolen i overvejende grad har elever, som stammer fra en anden
kultur end den danske. Omvendt vil det også være
unødigt formalistisk, hvis man kræver, at alle
friskoler skal dokumentere, at de fremmer integrationen, herunder
også skoler med et flertal af elever med en dansk baggrund.
Formålet med forslaget er at fremme integrationen af elever
med udenlandsk baggrund, at forebygge dannelsen af parallelsamfund
og at bevare sammenhængskraften i det danske samfund. Dette
er alle saglige formål, som kan begrunde
forskelsbehandling.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at den
foreslåede ordning også vil være proportional, da
hensigten med forslaget ikke er at afskære statsstøtte
for en stor gruppe af skoler. Med dette forslag vil der derimod
indføres en ordning, som kan frasortere skoler, som
udgør et problem for integrationen af elever med udenlandsk
baggrund.
Skriftlig fremsættelse
Alex Ahrendtsen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
afskære statsstøtte til visse friskoler, hvor over
halvdelen af eleverne har udenlandsk baggrund.
(Beslutningsforslag nr. B 32)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.