Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 3. juni 2020
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og NB) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti
og Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis og
Liberal Alliances medlemmer af udvalget er dybt bekymrede over, at
vi ser parallelsamfund, hvor man har egne normer og værdier,
og partierne finder, at det er et kæmpestort problem, at der
i nogle områder er skoler, der har for høj en
koncentration af elever med anden etnisk baggrund end dansk. Der er
ingen tvivl om, at V, KF og LA ønsker at sætte en
stopper for friskoler, der modarbejder integration i Danmark.
Det er dog ikke alle friskoler med et
flertal af elever med udenlandsk baggrund, som modarbejder
integrationen. Der er mange forskellige slags friskoler som f.eks.
internationale skoler, som også vil blive ramt af forslaget.
Desuden er forslaget grundlovsstridigt. Der ligger en vurdering fra
Justitsministeriet, som siger, at en fratagelse af statstilskuddet
med henvisning til, at en vis andel af eleverne har udenlandsk
baggrund, vil være udtryk for indirekte diskrimination og
stride mod grundlovens § 70.
V, KF og LA har den holdning, at der er
andre veje at gå. Den tidligere VLAK-regerings aftale om
ȃt Danmark uden parallelsamfund. Ingen ghettoer i
2030« fra 2018 skal sørge for, at der kommer blandede
boliger og blandet befolkningssammensætning, således at
vi ikke får de ghettoer, der bagefter »flytter«
ind i skolerne. Vi er godt på vej til at få en langt
bredere sammensætning af vores befolkning i områderne,
og det vil smitte af på skolerne.
V, KF og LA har også i den tidligere
VLAK- regering i fællesskab strammet op på tilsynet med
de frie grundskoler, og stramningerne ser ud til at virke. Der er
allerede nogle skoler, der har fået frataget statstilskuddet,
og der er også skoler, som ikke lever op til loven, der
kommer under opsyn. Partierne er endvidere villige til at se
på, om de nuværende regler for tilsynet er
tilstrækkelige.
V, KF og LA har også noteret sig, at
der er forskel på Socialdemokratiets holdning, når de
er i opposition, og når partiet er i regering. I 2018, da
Folketinget behandlede et enslydende beslutningsforslag, sagde den
nuværende udlændinge- og integrationsminister:
»Vi planlægger at stemme ja,« og videre:
»Og med de ord kan vi støtte
beslutningsforslaget.« Nu siger ministeren, at man ikke
støtter forslaget, fordi det ikke overholder grundloven. Det
har under debatten ikke været muligt at få oplyst,
hvorfor Socialdemokraterne har skiftet holdning. Dermed udstilles
Socialdemokraternes politiske hykleri i dette
beslutningsforslag.
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
mener uforandret, at der skal tages et opgør med muslimske
fri- og privatskoler, der drives på et grundlag, som strider
mod danske værdier og hæmmer integrationen. Folkeskolen
er en af de vigtigste veje til god integration. Den udgør
fundamentet for et stærkt og velfungerende samfund, hvor vi
møder hinanden på kryds og tværs af forskellige
kulturelle og sociale baggrunde. Derfor ser S også med stor
bekymring på den stigende opdeling, der finder sted i vores
skolesystem. Vi kan ikke acceptere, at vi yder støtte til
skoler, hvor børn med minoritetsbaggrund koncentreres og
afskæres fra de normer og omgangsformer, som vores samfund
bygger på.
Vi betragter det som vores opgave som
regeringsparti at finde en konkret og holdbar model, der
sætter en stopper for støtten til skoler, hvor
elevsammensætningen er så skæv som den, der
beskrives i beslutningsforslaget, og dermed dæmme op for den
opdeling, vi ser i vores uddannelsessystem. Forventningen er, at vi
i løbet af næste folketingssamling er klar til at
præsentere en konkret model.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 13.
november 2019 og var til 1. behandling den 20. maj 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Børne- og Undervisningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Katrine Robsøe (RV) Anne Sophie Callesen (RV)
Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF) Ina Strøjer-Schmidt
(SF) Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai
Villadsen (EL) Uffe Elbæk (UFG) Marie Bjerre (V) Peter
Juel-Jensen (V) Ellen Trane Nørby (V) Kristian Jensen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén Knuth (V) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Marie Krarup (DF) Katarina Ammitzbøll
(KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |