Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 10. marts 2020
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og LA) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Et andet
mindretal (NB) vil redegøre for sin indstilling til
beslutningsforslaget ved 2. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Et flertal i udvalget (S, RV, SF og EL) er
enige med forslagsstillerne i, at der er behov for tiltag til at
aflaste de praktiserende læger i en tid med mangel på
læger og stort pres på kapaciteten i
sundhedsvæsenet.
Flertallet er også enige i, at visse
andre lande har haft gode erfaringer med at indføre direkte
adgang til fysioterapi uden lægehenvisning. Det er dog
uklart, om disse internationale erfaringer kan overføres
direkte til en dansk kontekst, og derfor er der behov for en mere
grundig vurdering af fordele og ulemper ved at ændre på
eller fjerne det eksisterende henvisningskrav til fysioterapi.
Flertallet noterer sig således, at
forslagsstillerne selv har vurderet, at det vil kræve en
ramme på 140 mio. kr. årligt at fjerne det
nuværende henvisningskrav til fysioterapi. Det er samtidig
uklart, om der vil være gevinster forbundet med forslaget,
som kan retfærdiggøre en så betydelig stigning i
udgifterne til almen fysioterapi, der i 2018 udgjorde ca. 430 mio.
kr. årligt.
Flertallet konstaterer dog med stor
tilfredshed, at Region Hovedstaden i 2019 har igangsat et
pilotprojekt vedrørende behandling med fysioterapi, og at
sundheds- og ældreministeren i den forbindelse har meddelt
dispensation fra de ellers gældende krav i sundhedsloven om
lægehenvisning. Som det fremgår af ansøgningen
fra Region Hovedstaden, har projektet til formål at
undersøge, om der i en dansk kontekst er fordele i form af
»bedre økonomi, bedre og kortere patientforløb,
aflastning af almen praksis og færre henvisninger til
billeddiagnostik og speciallægehjælp ved at afskaffe
kravet om lægehenvisning for at kunne modtage
fysioterapibehandling med offentligt tilskud«. De
overvejelser, som forslagsstillerne har gjort sig med det fremsatte
forslag, vil således i vid udstrækning blive adresseret
i pilotprojektet.
Flertallet finder det derfor
hensigtsmæssigt, at eventuelle ændringer af det
nuværende krav om lægehenvisning til fysioterapi sker
med inddragelse af evalueringen af pilotprojektet vedrørende
direkte adgang til fysioterapi i Region Hovedstaden, som forventes
at være afsluttet inden for ca. 2 år.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
ærgrer sig over, at regeringen og dens støttepartier
ikke vil sikre, at flere danske borgere kan få direkte adgang
til fysioterapi. Set i lyset af det pres, der er hos praktiserende
læger, og den ventetid, borgerne oplever, vil en hurtig vej
til behandling kunne hjælpe mange borgere med lettere skader
og sikre omkring 125.000 færre lægebesøg.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 1.
november 2019 og var til 1. behandling den 16. januar 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Sundheds- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til sundheds- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV)
Nils Sjøberg (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp
(SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer
(UFG) Jane Heitmann (V) fmd.
Ellen Trane Nørby (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt
(DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Henrik Dahl (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |