Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 21. januar 2020
1. Ændringsforslag
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Enhedslisten har stillet 7 ændringsforslag til
beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF og NB) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (S) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 1 og 5.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV, SF og EL) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse med
de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse med
ændringsforslag nr. 2-4, 6 og 7. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 og 5.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Samband?sflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (RV,
SF og EL), tiltrådt af et mindretal (S):
1) I
titlen udgår »og midlertidig opholdstilladelse senest
18 måneder efter endeligt afslag«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 5]
Af et mindretal (RV,
SF og EL), tiltrådt af et mindretal (ALT):
2) I
titlen indsættes efter »udrejsecentre«: »,
og at der lægges øget vægt på barnets tarv
ved tildeling af opholdstilladelse til børn med langvarigt
ophold i Danmark«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 6]
Til teksten
3) I
1. afsnit ændres »som ikke
går i folkeskolen« til: »som i modsætning
til andre børn ikke har ret til at gå i
folkeskolen«.
[Præcision af den manglende
ret til at gå i folkeskole]
4) I
3. afsnit ændres
»foreslår Folkebevægelsen for asylbørns
fremtid« til: »pålægger Folketinget
regeringen«.
[Konsekvens af de materielle
ændringer af det oprindelige borgerforslag]
Af et mindretal (RV,
SF og EL), tiltrådt af et mindretal (S):
5) I
3. afsnit udgår »- alle
afviste familier, som ikke har kunnet udsendes 18 måneder
efter endeligt afslag, tildeles midlertidig opholdstilladelse for 2
år ad gangen og«.
[Fjernelse af automatisk adgang til
midlertidigt ophold efter 18 måneder]
Af et mindretal (RV,
SF og EL), tiltrådt af et mindretal (ALT):
6) I
3. afsnit indsættes før
»- alle afviste børn garanteres optagelse i
folkeskolen«: »- der ved fremtidige afgørelser
om opholdstilladelse til afviste asylansøgerbørn
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, lægges
afgørende vægt på barnets tarv i situationer,
hvor barnet har levet i adskillige år som afvist
asylansøger i Danmark, uden at udsendelse har været
mulig, og«.
[Indsættelse af styrket
hensyn til barnets tarv]
7) I
3. afsnit indsættes efter
»folkeskolen«: », hvor dette af fagfolk vurderes
at være pædagogisk relevant,«.
[Indsættelse af en individuel
vurdering af skoletilbud]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 5
Ændringsforslagene tager sigte
på at fjerne det oprindelige forslags absolutte
18-månedersgrænse, der skulle medføre en
midlertidig opholdstilladelse. Baggrunden er, at det oprindelige
forslag vil gøre det muligt for asylansøgere med
børn, der kommer fra lande, som ikke modtager egne
statsborgere ved tvangsudsendelse, at spekulere i at søge
asyl i Danmark og vente 18 måneder efter endeligt afslag
på en opholdstilladelse til børnene - uanset at
asylmyndighederne har vurderet, at der ikke er grundlag for at give
asyl.
Til nr. 2 og 6
Ændringsforslagene tilsigter en
ændret praksis for tildeling af opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, eftersom
forslagsstillerne har konstateret, at selv børn, der inden
for en overskuelig fremtid når myndighedsalderen efter at
have levet hele deres barneliv i Danmark som afviste
asylansøgere, får afslag på opholdstilladelse,
med henvisning til at hensynet til barnets tarv ikke kan begrunde
en sådan, jf. Dagbladet Informations artikel »16
år i Danmark er ikke nok til at få
opholdstilladelse«, den 19. juni 2018.
Til nr. 3 og 7
Den aktuelle situation er, at en del af
børnene går i folkeskolen, men at en kommune ikke er
forpligtet til at tilbyde asylansøgerbørn
undervisning i folkeskolen. Folkeskolen er det rigtige tilbud for
nogle asylansøgerbørn, mens andre kan have gavn af
andre skoletilbud. Forslagsstillerne ønsker med
ændringsforslag nr. 3 at præcisere, at børnene
ikke alle er afskåret fra at komme i folkeskolen, men at der
i øjeblikket ikke er tale om en ret. Forslagsstillerne
ønsker med ændringsforslag nr. 7 at få
gennemført en ret til at gå i folkeskolen, hvis det
fagligt og pædagogisk vurderes at være det bedste for
barnet.
Til nr. 4
Ved en vedtagelse af
ændringsforslagene vil forslaget ikke længere
fremtræde som det oprindelige forslag fra
Folkebevægelsen for asylbørns fremtid. Derfor vil det
være misvisende at angive Folkebevægelsen for
asylbørns fremtid som afsender af forslagene. Det ligger i
et beslutningsforslags natur, at det, hvis det vedtages,
udgør et politisk pålæg fra Folketinget til
regeringen. Derfor den valgte formulering.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2.
oktober 2019 og var til 1. behandling den 14. november 2019.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Om baggrunden for
beslutningsforslaget
Beslutningsforslaget er et borgerforslag,
som inden for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Tone Henriette Olaf Nielsen, København, som hovedstiller med
Michala Clante Bendixen, København, Knud Klarskov Vilby,
Tårnby, Kjeld Christian Festersen Holm, Aarhus, Anne Lise
Marstrand-Jørgensen, København, Shaka Loveless
Grøn, København, Kirsten Thorup, København,
Bjørn Erik Elmquist, Rudersdal, Ghita Nørby,
Rudersdal, og Jon Bjarke Kiellberg, København, som
medstillere.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 4 møder.
Deputationer
Trampolinhuset har mundtligt over for
udvalget redegjort for sin holdning til beslutningsforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Andreas Steenberg (RV) Katrine Robsøe
(RV) Carl Valentin (SF) Jacob Mark (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa
Lund (EL) Sikandar Siddique (ALT) Mads Fuglede (V) Fatma
Øktem (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (V) Jan E.
Jørgensen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V)
Pia Kjærsgaard (DF) nfmd.
Marie Krarup (DF) Peter Skaarup (DF) Karsten Lauritzen (V) Marcus
Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |