Fremsat den 31. oktober 2019 af Dennis Flydtkjær (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF), Marie Krarup (DF),
Hans Kristian Skibby (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om valg af privat inddrivelse for offentlige
ikkestatslige fordringshavere
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2019-20 at fremsætte
lovforslag, som gør det valgfrit for offentlige
ikkestatslige fordringshavere som f.eks. kommunerne, DSB m.fl. at
overtage ansvaret for inddrivelse af deres gæld.
Bemærkninger til forslaget
Siden det i 2015 blev besluttet at stoppe al
automatisk inddrivelse af gæld til det offentlige via
Ét Fælles Inddrivelsessystem (EFI) og
DebitorMotorInddrivelse (DMI), er der iværksat en række
initiativer og gennemført flere lovgivningstiltag med
henblik på at genoprette den offentlige
gældsinddrivelse. Indtil videre har det dog vist sig ikke at
være nok, idet gælden til det offentlige er blevet ved
at stige og ved udgangen af 2018 udgjorde ca. 118 mia. kr. Samtidig
har det vist sig, at udviklingen af det nye inddrivelsessystem
(PSRM) har udfordringer ved at få tilkoblet fordringshaverne,
og på nuværende tidspunkt ser det ikke ud til, at den
offentlige inddrivelse vil være i fulde omdrejninger
før tidligst i 2020, jf. Rigsrevisionens beretning nr.
22/2018 om udvikling af det nye inddrivelsessystem og tilslutning
af fordringshavere.
Som led i denne genopretning af
inddrivelsesområdet indgik den daværende regering
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) samt
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet »Aftale om styrkelse
af den offentlige gældsinddrivelse« af 8. juni 2017 med
henblik på at sikre grundlaget for en sikker og effektiv
fremadrettet inddrivelse af gæld til det offentlige. Som led
heri blev det aftalt, at kommunalt ejede forsyningsselskaber skal
have mulighed for at vælge privat inddrivelse og dermed
fravælge offentlig inddrivelse via
restanceinddrivelsesmyndighederne (Gældsstyrelsen). Forslag
til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige og skatteindberetningsloven, som udmønter
denne del af aftalen, har været i høring fra den 30.
august til den 27. september 2019, og det forventes, at
skatteministeren i løbet af efteråret 2019 vil
fremsætte lovforslaget. Det er Dansk Folkeparti som
aftalepart meget tilfredse med.
Dansk Folkeparti har dog iagttaget, at der ud
over forsyningsselskaberne er en interesse blandt andre offentlige
ikkestatslige fordringshavere, herunder særlig kommunerne,
som ligeledes ønsker at få lov til selv at tage ansvar
for at inddrive deres gæld. Det fremgår bl.a. af
artiklen »Skat fejlede - men kommunerne har succes med at
opkræve skattegæld« bragt i Berlingske den 17.
januar 2019. Dette ønske vil Dansk Folkeparti gerne
imødekomme. Da der imidlertid er andre, der ikke
ønsker at overtage inddrivelsesopgaven, skal det være
valgfrit og således et tilbud til dem, der måtte have
et ønske herom. Dansk Folkeparti foreslår
således, at udbrede ordningen for kommunalt ejede
forsyningsvirksomheder til også at gælde andre
offentlige ikke-statslige fordringshavere.
Offentlige ikkestatslige fordringshavere, som
skal kunne benytte den valgfrie ordning om inddrivelse af
gæld, dækker over eksempelvis kommunerne, DSB m.fl. Det
er dog ikke hensigten at udvide ordningen til også at
gælde statslige myndigheder som eksempelvis politiet. En
nærmere afgrænsning af, hvilke fordringshavere der skal
omfattes af den foreslåede ordning, bør drøftes
blandt aftaleparterne bag »Aftale om styrkelse af den
offentlige gældsinddrivelse« af 8. juni 2017.
Dansk Folkeparti ser flere gode grunde til at
udvide valgfriheden til også at gælde andre
fordringshavere end de kommunale forsyningsvirksomheder.
For det første vil en valgfri
inddrivelse af gæld sikre, at skattemyndighederne, som i
flere år ikke er lykkedes med at inddrive tilgodehavende
gæld, bliver aflastet. Der vil således blive frigivet
ressourcer hos Gældsstyrelsen, som kan bruges fornuftigt
på anden vis.
For det andet vurderes det, at der vil
være en større mulighed for at kunne inddrive mere
gæld på kort sigt, indtil Gældsstyrelsen og det
nye inddrivelsessystem (PSRM) er fuldt operationelt, hvilket vil
være en stor gevinst for de fordringshavere, der har store
gældsummer til gode.
For det tredje har de enkelte fordringshavere
et større incitament til at inddrive deres egne fordringer,
og samtidig har kommunerne vist, at de er effektive, når det
kommer til inddrivelse af deres fordringer. I 2017 fik kommunerne
midlertidigt lov til at inddrive misligholdte ejendomsskatter, jf.
lov nr. 114 af 31. januar 2017 (lovforslag nr. L 102,
folketingsåret 2016-17), og ifølge en opgørelse
fra Borgerservice Danmark har det betydet en nedbringelse af
gælden på 90 pct. fra niveauet, da opgaven blev
varetaget af skattemyndighederne, jf. artiklen »Kommuner
lægger pres på ny minister: Har nedbragt gælden
med 90 procent på to år« bragt på dr.dk den
2. juli 2019.
Ordningen
Ordningen for de fordringshavere, der enten
ønsker at varetage den fulde opgave med opkrævning og
inddrivelse af deres fordringer eller at lade en privat
aktør stå for inddrivelsesprocessen, skal følge
samme afgrænsninger som for de kommunale
forsyningsvirksomheder, jf. tidligere omtalte forslag til lov om
ændring af lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige og skatteindberetningsloven, hvilket bl.a. betyder
følgende:
- Ordningen
omfatter som udgangspunkt kun nye gældsposter efter en
fastsat skæringsdato.
- Det er frivilligt
for offentlige ikkestatslige fordringshavere, hvorvidt de
ønsker at være omfattet af den alternative ordning,
eller om de ønsker at oversende gældsposterne til
inddrivelse i Gældstyrelsen efter de nuværende
regler.
- Den enkelte
fordringshaver skal positivt tilkendegive over for
Gældsstyrelsen, at vedkommende ønsker at benytte den
alternative ordning.
- De
fordringshavere, der har valgt at være omfattet af ordningen,
har selv ansvaret for at afbryde forældelsen af
gældsposter via fogedretterne.
- Det ikke er
muligt at sende gældsposter til inddrivelse i
Gældstyrelsen, såfremt den alternative inkassoproces
har været forgæves.
- Det bliver muligt
at overvælte inkassoomkostningerne på skyldneren.
Såfremt fordringshaveren ønsker
at varetage opgaven med at inddrive gæld, skal beslutningen
gælde for en 3-årig periode, hvorefter fordringshaveren
kan træffe beslutning om at vælge offentlig inddrivelse
for nye gældsposter via Gældsstyrelsen eller at
fortsætte under den alternative ordning. En afgrænsning
på en årrække er nødvendig, så det
ikke er muligt at skifte fra måned til måned. Det
sikrer en ensartethed og en stabilitet, der vil gavne både
fordringshaveren og skyldneren. Endeligt forslår Dansk
Folkeparti, at ordningen evalueres efter 3 år.
Skriftlig fremsættelse
Dennis
Flydtkjær (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om valg
af privat inddrivelse for offentlige ikkestatslige
fordringshavere.
(Beslutningsforslag nr. B 18)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.