Fremsat den 12. maj 2020 af Kristian Pihl Lorentzen (V),
Eva Kjer Hansen (V), Anni Matthiesen (V),
Christoffer Aagaard Melson (V),
Ellen Trane Nørby (V),
Hans Christian Schmidt (V) og Ulla Tørnæs (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om beregninger af anlægsomkostningerne til
etablering af dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg
Folketinget pålægger regeringen
senest den 1. juli 2020 at igangsætte beregninger af
anlægsomkostningerne til etablering af dobbelt jernbanespor
mellem Tinglev og Padborg og efterfølgende fremlægge
beregningerne.
Bemærkninger til forslaget
Den 12 km lange jernbanestrækning mellem
Padborg og Tinglev er det eneste stykke af jernbanen mellem Sverige
og Italien, der er enkeltsporet, og det udgør en flaskehals
for togtransport ind og ud af Danmark.
Erhvervslivet i Sønderjylland har
længe sagt, at dobbeltspor er et kardinalpunkt for den
regionale udvikling i Sønderjylland (»14 ministre og
26 år senere: Dobbeltspor lader stadig vente på
sig«, tvsyds nyhedsudsendelse kl. 19.30 den 14. januar 2020).
Anlæg af dobbeltspor vil desuden være til gavn for den
grønne omstilling og godstrafikken i hele Danmark.
Den socialdemokratiske transportminister har
oplyst Folketinget, at dobbeltsporet ikke har været
undersøgt i detaljer siden 1993, jf. Transportudvalget, alm.
del - svar på spørgsmål 10 og 367,
folketingsåret 2019-20. Derfor vides det ikke, hvad
anlæg af dobbeltsporet vil koste.
Folketingets partier - herunder Venstre - har
flere gange spurgt den socialdemokratiske transportminister, om
regeringen vil fremlægge, hvad det vil koste at anlægge
dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg. Hidtil har det ikke
været muligt at få transportministeren til at
igangsætte en sådan undersøgelse, jf.
Transportudvalget, alm. del - svar på spørgsmål
10 og 367, folketingsåret 2019-20.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at en
forudsætning for, at der kan tages en politisk
drøftelse af det vigtige projekt mellem Tinglev og Padborg,
er, at regeringen igangsætter og fremlægger
beregningerne for anlægsomkostningerne til etablering af
dobbeltsporet.
Forslagsstillerne noterer sig, at den
socialdemokratiske transportminister sidste sommer valgte at rive
den tidligere VLAK-regerings infrastrukturplan i stykker
(»Fremtidens infrastruktur skal forhandles forfra - skuffelse
hos borgmestre«, Jyllands-Posten den 8. juli 2019). Samtidig noterer forslagsstillerne sig, at
den socialdemokratiske regering endnu ikke vil svare på,
hvornår regeringen vil indkalde til forhandlinger om en ny
infrastrukturplan.
Ifølge artiklen »Minister
tør ikke sætte årstal for ny trafikplan«
bragt i Børsen den 21. januar 2020 kan transportministeren
end ikke sætte måned eller årstal på. Det
strider direkte mod, hvad Socialdemokratiet sagde før
folketingsvalget i 2019.
Forslagsstillerne mener, at det er dybt
problematisk, at regeringen nøler, og at regeringen hidtil
hverken har villet tilvejebringe oplysninger om prisen på
vigtige infrastrukturprojekter eller villet fremlægge
regeringens bud på, hvad de vil prioritere af trafikale
investeringer.
Forslagsstillerne er klar til at forhandle om
trafikale investeringer, men det kræver, at regeringen er
klar til at tilvejebringe den nødvendige information, der
kan danne grundlag for en politisk drøftelse af, hvilke
projekter der skal prioriteres.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
beregninger af anlægsomkostningerne til etablering af
dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg.
(Beslutningsforslag nr. B 173)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.