Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 23. juni 2020
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Susanne Zimmer (UFG)
Socialdemokratiets, Radikale Venstres,
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens medlemmer af udvalget og
Susanne Zimmer (UFG) noterer sig, at strækningen mellem
Tinglev og Padborg i dag er den eneste enkeltsporede
strækning i Scandinavian-Mediterranean Corridor.
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG)
bemærker, at dobbeltspor frem for enkeltspor giver mere
robusthed ved hændelser på jernbanen, og at den
øgede kapacitet skaber færre bindinger i forhold til
at få tilrettelagt en god køreplan. S, RV, SF, EL og
Susanne Zimmer (UFG) noterer sig, at ønsket om at
køre mere international togtrafik vil forstærke disse
fordele og øge relevansen af projektet.
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG)
konstaterer, at etableringen af dobbeltspor mellem Tinglev og
Padborg ikke er undersøgt i detaljer siden 1993, men at der
er gennemført en screening af etableringen af dobbeltspor og
hastighedsopgradering til 160 km/t. i 2013, hvor de samlede
anlægsomkostninger blev opgjort til 0,8 mia. kr. (2020-priser
inklusive 50 pct. reserve).
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG)
noterer sig, at forudsætningerne, som lå til grund for
screeningen, har ændret sig, og at der ligesom ved
opgraderingen af strækningen mellem Vamdrup og Vojens vil
være behov for en opdatering af det eksisterende vvm-grundlag
med henblik på at få konsolideret
anlægsøkonomien.
S, RV, SF, EL og Susanne Zimmer (UFG)
bemærker, at der på nuværende tidspunkt ikke er
afsat midler til et opdateret beslutningsgrundlag. S, RV, SF, EL og
Susanne Zimmer (UFG) er enige om, at projektet skal drøftes
nærmere i forbindelse med forhandlinger om en grøn
infrastrukturaftale.
På den baggrund anser S, RV, SF, EL
og Susanne Zimmer (UFG) med denne betænkning
beslutningsforslag nr. B 173 som opfyldt.
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget konstaterer med ærgrelse, at regeringen ikke
ønsker at iværksætte en opdateret beregning af
anlægsomkostningerne ved etablering af et dobbeltspor
på strækningen mellem Tin?glev og Padborg. Det er
trist, da det ellers ikke har skortet på folketingsmedlemmers
og partiers opbakning i pressen til nye beregninger og til
færdiggørelsen af dobbeltsporet. Men afvisningen af
forslaget fra Socialdemokratiets og Radikale Venstres, Socialistisk
Folkepartis og Enhedslistens side understreger blot endnu engang,
at den socialdemokratiske regering har stoppet alle de planlagte
infrastrukturinvesteringer, herunder den 112 mia. kr. store
infrastrukturplan, som VLAK-regeringen inden folketingsvalget havde
aftalt med Dansk Folkeparti til gavn for hele Danmark.
Den 12 km lange jernbanestrækning er
det eneste stykke af jernbanen mellem Syditalien og det nordlige
Skandinavien på det transeuropæiske jernbanenet, der
fortsat er enkeltsporet. Den enkeltsporede strækning
udgør ikke bare en flaskehals for togtransport ind og ud af
Danmark, men for den transeuropæiske godstogstransport, der
også af klimamæssige hensyn skal styrkes over de
kommende år. Det vurderes f.eks., at 40 pct. mere passager-
og godstransport vil kunne håndteres i 2030, hvis
flaskehalsen ved enkeltsporet omdannes til et dobbeltspor. Dertil
kommer, at transportministerens egne svar til Transportudvalget
viser, at der meget vel kan sikres EU-støtte til projektet,
men at dette selvsagt vil være afhængigt af, at der
træffes beslutning om anlæg af dobbeltsporet fra dansk
side, jf. svar på TRU alm. del - spørgsmål
367.
Under 1. behandling af
nærværende forslag stod det klart, at regeringen ikke
ønsker at støtte et opdateret beslutningsgrundlag for
opgraderingen af dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg, til trods
for at de nuværende beregninger er udarbejdet tilbage i 1993
og dermed må forventes at være forældede. Hermed
vil et manglende opdateret beregningsgrundlag kunne risikere at
stille anlægget af dobbeltsporet mellem Padborg og Tinglev
dårligere i de kommende infrastrukturforhandlinger, da der er
usikkerhed om prisen på projektet. Anlægget af
dobbeltspor på den næsten dobbelt så lange
strækning mellem Vamdrup og Vojens, som den daværende
VK-regering besluttede at færdiggøre tilbage i 2009,
viste sig at være markant billigere end det forventede.
Derfor ønsker Venstre og Dansk
Folkeparti med beslutningsforslaget at pålægge
regeringen at igangsætte beregninger af
anlægsomkostningerne ved etablering af et dobbeltspor
på strækningen mellem Tinglev og Padborg. Havde vi
fortsat haft en blå regering i Danmark, ville der allerede nu
være iværksat projekter i den 112 mia. kr. store
infrastrukturplan, hvor der i ikkedisponerede midler var afsat 300
mio. kr. til forundersøgelser, 2,1 mia. kr. til en
hastighedspulje på jernbanen i Danmark for at forbedre
fremkommeligheden og 4,2 mia. kr. til fornyelse og vedligehold af
jernbanen.
Partierne bag dette betænkningsbidrag
ærgrer sig over, at den socialdemokratiske regering og RV, SF
og EL med deres afvisning af nærværende forslag skubber
beslutningen om færdiggørelsen af dobbeltsporet mellem
Padborg og Tinglev længere ud i fremtiden.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget noterer
sig, at da forhandlingerne i forbindelse med 1. behandling af
beslutningsforslaget klart viste, at samtlige partier
støtter anlæg af dobbeltsporet mellem Tinglev og
Padborg, er EL overbevist om, at dobbeltsporet vil blive igangsat
som en del af de politiske beslutninger om en ny infrastrukturplan.
EL vil prioritere dobbeltsporet som noget af det vigtigste i
forhandlingerne.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 12.
maj 2020 og var til 1. behandling den 9. juni 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transpor?tudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Henrik Møller (S) Jan
Johansen (S) Jeppe Bruus (S) fmd.
Jesper Petersen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Malte Larsen (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Andreas Steenberg (RV) Jens Rohde
(RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Karsten Hønge (SF) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (UFG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Heidi Bank (V) Martin Geertsen (V)
Christian Langballe (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Mette Thiesen
(NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |