Fremsat den 12. maj 2020 af Kristian Pihl Lorentzen (V),
Hans Kristian Skibby (DF),
Niels Flemming Hansen (KF),
Mette Thiesen (NB) og Ole Birk Olesen (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om invitation til forhandlinger om trafikale
investeringer
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. juni 2020 at invitere Folketingets partier til
forhandlinger om fremrykning af investeringer i den trafikale
infrastruktur, der kan igangsættes allerede i andet
halvår af 2020, som led i stimulering af økonomien
efter corona-nedlukningen.
Endvidere pålægger Folketinget
regeringen senest i efteråret 2020 at invitere Folketingets
partier til forhandlinger om en overordnet og sammenhængende
plan for trafikale investeringer frem mod 2030.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund for forslaget
Forslagsstillerne har ved adskillige
lejligheder, senest ved en forespørgselsdebat den 5. maj
2020 (forespørgsel nr. F 36, folketingsåret 2019-20),
spurgt transportministeren, hvornår regeringen agter at
indkalde Folketingets partier til forhandlinger om investeringer i
transportinfrastrukturen. Det er endnu ikke lykkedes at få et
svar fra regeringen.
VLAK-regeringen indgik i marts 2019 en aftale
med Dansk Folkeparti om en omfattende investeringsplan for 2030,
hvori der blev afsat 112,7 mia. kr. til at udbygge
transportinfrastrukturen i Danmark (»Aftale om et
sammenhængende Danmark - Investeringsplan 2030« mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) og Dansk Folkeparti, den 12. marts 2019).
I starten af 2019 præsenterede
Socialdemokratiet et omfattende politisk udspil om trafikale
investeringer med tyngde på vejprojekter landet over. Op til
folketingsvalget i juni 2019 slog Socialdemokratiet kraftigt til
lyd for omfattende trafikale investeringer, herunder ikke mindst i
vejnettet landet over.
Men efter valget valgte den nye
socialdemokratiske regering at rive den tidligere regerings
investeringsplan i stykker, ligesom statsministeren
efterfølgende i januar 2020 meddelte, at trafikal
infrastruktur er nedprioriteret, samt at regeringen ikke vil
sætte årstal på, hvornår forhandlingerne om
investeringer i den trafikale infrastruktur kan begynde
(»Statsministeren udsætter en ny
fjordforbindelse«, Nordjyske, Thisted Dagblad, den 14. januar
2020).
I lyset af den meget alvorlige situation,
Danmark står i, er der behov for initiativer, der kan
være med til at holde hånden under dansk økonomi
og danske arbejdspladser. Allerede i begyndelsen af april 2020
foreslog Venstre derfor at fremrykke statslige
anlægsprojekter for et betydeligt milliardbeløb
(»Venstre vil have fremrykket investeringer i veje og
vindmøller«, Berlingske/politik den 1. april
2020).
Forslagets indhold
Derfor er der behov for, at regeringen snarest
- og senest den 1. juni 2020 - inviterer Folketingets partier til
forhandlinger om at fremrykke investeringer i den trafikale
infrastruktur, der med fordel kan igangsættes allerede i
løbet af andet halvår af 2020 og hermed bidrage til at
holde hånden under den danske økonomi og
beskæftigelsen i anlægsbranchen.
Samtidig er der behov for, at regeringen
senest i løbet af efteråret 2020 inviterer
Folketingets partier til forhandlinger om en sammenhængende
og langsigtet plan for trafikale investeringer frem mod 2030.
Disse forhandlinger bør finde sted
parallelt med forhandlingerne om en klimahandlingsplan med
målet om grøn omstilling af transporten for
øje.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
invitation til forhandlinger om trafikale investeringer.
(Beslutningsforslag nr. B 172)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.