Fremsat den 7. maj 2020 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Astrid Carøe (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om kriminalisering af og forbedret indsats mod
stalking
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2020 at fremsætte de nødvendige
lovforslag og gennemføre de nødvendige administrative
ændringer, der kan sikre, at nedenstående tiltag til
forebyggelse og bekæmpelse af stalking indføres:
1)
Indførelse af en særskilt stalkingparagraf i
straffeloven, som både kriminaliserer og definerer stalking,
herunder vurdering af mulighederne for at sanktionere yderligere,
f.eks. ved at indføre bødestraf for hver
uønsket kontakt.
2) Etablering af
behandlingstilbud til personer, som sigtes, dømmes og/eller
gives tilhold i forbindelse med stalking.
3) Udbredelse til
hele landet af Esbjergmodellen, som er et konkret samarbejde mellem
politi, kommune og Dansk Stalking Center om indsatsen i
stalkingsager.
4)
Indførelse af tidsubegrænset adressebeskyttelse for
stalkingofre.
5) Evaluering af
brugen af strakstilhold i forbindelse med stalking.
6) Underretning af
stalkingofferet ved gerningsmandens løsladelse og
udgang.
Bemærkninger til forslaget
Stalking kan medføre tab af tryghed og
kontrol over hverdagen for offeret og kan have voldsomme psykiske,
fysiske og sociale konsekvenser for både den udsatte og
udøveren. Stalking kan foregå på mange
forskellige måder. Adskilt kan hver enkelt handling synes
harmløs, men set i en sammenhæng kan
kontaktforsøgene opleves frygtskabende og forstyrrende for
offeret og dennes pårørende
(www.danskstalkingcenter.dk).
Karakteren af stalking kan variere fra
uønskede sms'er og opringninger til forløb, der
inkluderer vold og trusler om vold samt forskellige typer af
overvågning. Især stalkingofre, som har haft en
nær relation til stalkeren, har oplevet
stalkingforløbet som meget alvorligt og følt sig
utrygge og oplevet, at hændelserne har påvirket dem og
deres liv (»Omfanget og karakteren af stalking«,
Justitsministeriets Forskningskontor, oktober 2018).
Mange ofre har måttet ændre deres
hverdagsrutiner som følge af stalkingen, har skiftet
bopæl, skole eller arbejdsplads, har mistet job eller
fået hemmeligt telefonnummer eller hemmelig adresse. Blandt
de mere direkte psykiske konsekvenser har ofrene kontaktet
læge, psykolog eller lignende og været sygemeldt eller
taget psykofarmaka som konsekvens af stalkingen. Dertil kommer de
konsekvenser, som offerets pårørende oplever, og
eventuelle økonomiske konsekvenser (»Omfanget og
karakteren af stalking«, Justitsministeriets
Forskningskontor, oktober 2018).
Omfang og karakter af stalking
Op mod 100.000 danskere udsættes
årligt for stalking af nære relationer, venner og
bekendte eller ukendte personer, svarende til ca. 2 pct. af
befolkningen, jf. undersøgelsen "Omfanget og karakteren af
stalking" fra Justitsministeriets Forskningskontor, oktober 2018.
Af undersøgelsen fremgår også, at selv om
både mænd og kvinder kan blive udsat for stalking,
så er kvinder mere udsatte for stalking, idet
kønsfordelingen blandt de stalkingramte er ca. 2/3 kvinder
og 1/3 mænd. Kvinder bliver i højere grad stalket af
mænd end af andre kvinder, mens mænd i lige høj
grad oplever, at stalkeren er en mand som en kvinde. Den markant
mest udbredte konstellation er, at stalkingofferet er en kvinde,
der bliver stalket af en mand. Kvinder stalkes hyppigere af en
person, de har haft en nær relation til, mens mænd i
højere grad stalkes af en ukendt. Endvidere har enlige med
børn en forøget risiko for at blive udsat for
stalking end personer, der tilhører andre familietyper.
Omtrent 28 pct. af stalkingofrene har
været udsat for stalking af en, de har haft en nær
relation til, f.eks. en nuværende eller forhenværende
ægtefælle, samlever eller kæreste. Endvidere er
40 pct. blevet stalket af en ven eller bekendt, og de resterende 32
pct. enten kender ikke stalkeren eller ved ikke, om de kender
stalkeren (»Omfanget og karakteren af stalking«,
Justitsministeriets Forskningskontor, oktober 2018).
Særskilt stalkingparagraf i
straffeloven
På en lang række parametre
går Danmark forrest blandt EU-landene. F.eks. er Danmark
placeret på en andenplads blandt EU-landene på
kønsligestillingsindekset fra Det Europæiske Institut
for Ligestilling mellem Mænd og Kvinder (EIGE)
(https://eige.europa.eu/gender-equality-index/2019).
Men når det gælder en
særskilt lovgivning, der gør stalking strafbart, er
Danmark ifølge rapporten »New Trends in the
Criminalization of Stalking in the EU Member States« et af de
syv lande i EU, der endnu ikke har en særskilt lovgivning,
der direkte kriminaliserer stalking. Danmark og de øvrige
lande lever dermed ikke op til artikel 34 om stalking i
Europarådets konvention til forebyggelse og bekæmpelse
af vold mod kvinder og vold i hjemmet (Istanbulkonventionen)
(»New Trends in the Criminalization of Stalking in the EU
Member States«, Suzan van der Aa, European Journal on
Criminal Policy and Research (vol. 24, September 2018)).
I Danmark er stalking indskrevet i lov om
tilhold, opholdsforbud og bortvisning (tilholdsloven), der
trådte i kraft den 1. marts 2012, med de ændringer om
strakstilhold, der fulgte i 2017. Tilholdslovens formål er at
styrke indsatsen for at beskytte personer mod at blive udsat for
fredskrænkelse, forfølgelse og chikane, herunder
stalking, og stalking defineres i tilholdsloven som
»systematisk og vedvarende forfølgelse eller
chikane«. Men der findes hverken i straffeloven eller anden
lovgivning bestemmelser, der gør stalking strafbart.
Der er derfor ifølge forslagsstillerne
behov for at indføre en særskilt stalkingparagraf i
straffeloven, der samtidig definerer begrebet stalking. Med en
særskilt kriminalisering af stalking vil der være bedre
muligheder for at kunne dømme udøverne af stalking,
og en direkte kriminalisering vil også have et stort
voldsforebyggende potentiale.
En ny særskilt bestemmelse om
kriminalisering af stalking skal samtidig indebære, at
offeret får ret til at få beskikket en bistandsadvokat
efter reglerne i retsplejeloven.
En ny særskilt stalkingparagraf vil
samtidig kunne give en entydig definition af stalking, der vil
kunne rammesætte den samlede indsats på området.
I Norge er strafferammen 4-6 år for stalking, hvilket vil
være et passende strafniveau at læne sig opad. Det skal
samtidig undersøges, om - som ønsket af
Stalkingramtes Forening (SR-F) - hver eneste uønskede
kontakt skal sanktioneres, f.eks. med en bøde, så der
sættes hurtigt ind over for udøveren af stalking
(www.sr-f.dk).
Behandlingstilbud til gerningsmanden
Men straf gør det ikke alene.
Forslagslagsstillerne mener, det er afgørende, at
udøvere af stalking tilbydes kvalificeret behandling,
så man kan forebygge, at stalkingen fortsætter. I
delstaten Berlin i Tyskland har man indført en
vilkårsbestemmelse, der betyder, at politiet kan frafalde en
sigtelse, såfremt udøveren af stalking vælger at
gå i behandling »Dansk Stalking Center efterlyser
stalkingparagraf«, Dorthe Kirkgaard Nielsen,
Socialrådgiveren, nr. 12, december 2019). Dette er et
inspirerende tiltag, som vi i Danmark bør undersøge
nærmere.
Udrulning af Esbjergmodellen til hele
landet
På trods af manglen på nationale
indsatser findes der nogle få lokale indsatser. I Esbjerg
blev der i 2018 taget initiativ til et lokalt samarbejdsprojekt
mellem Esbjerg Lokalpoliti, Esbjerg Kommune og Dansk Stalking
Center. Projektet har styrket fagpersonerne og kvalificeret dem,
ligesom der er etableret en tværsektoriel
kontaktpersonfunktion for ofrene og udpeget en særlig
visitationsenhed centralt i kommuneregi. Kommunen og politiets
medarbejdere har ikke kun fået indsigt og viden om stalking,
men også nem adgang til et effektivt og forebyggende
samarbejde til gavn for både ofre og medarbejdere, der
håndterer disse sager. Der er desuden indgået et
projektsamarbejde med Nordsjællands Politi, hvor projektet
skal videreudvikles og kvalificeres (»Tryg i Esbjerg. Et
samarbejdsprojekt om stalkingindsats mellem Dansk Stalking Center,
Esbjerg Kommune og Esbjerg Lokalpoliti, Syd- og
Sønderjyllands Politi, evalueringsrapport, SocialRespons for
Dansk Stalking Center, juni 2019). Forslagsstillerne ønsker
på denne baggrund, at Esbjergmodellen skal udrulles til hele
landet.
Tidsubegrænset navne- og
adressebeskyttelse
En navne- og adressebeskyttelse i Det Centrale
Personregister (CPR) indebærer, at navn og adresse på
den pågældende ikke må videregives til private.
Enhver kan anmode om navne- og adressebeskyttelse, der som
udgangspunkt bortfalder efter 1 år. Hvis
pågældende herefter ønsker at få navne- og
adressebeskyttelsen forlænget, skal pågældende
selv anmode herom. Hvis kommunen finder, at helt særlige
forhold berettiger til en beskyttelse for længere tid end 1
år, kan beskyttelsen forlænges, hvilket kan være
relevant for bl.a. stalkingofre. (Lov om Det Centrale
Personregister § 28, stk. 1, www.borger.dk og social- og
indenrigsministerens svar på REU alm. del -
spørgsmål 635).
Derudover kan politiet træffe
afgørelse om særlig adressebeskyttelse, som
indebærer, at en persons adresse slet ikke registreres i CPR
og dermed ikke kan videreformidles derfra. Den særlige
adressebeskyttelse kan bl.a. iværksættes for personer,
som er udsat for persontrusler i forbindelse med stalking. Social-
og indenrigsministeren har i et svar til Retsudvalget oplyst, at
den særlige adressebeskyttelse skal kombineres med den
almindelige navne- og adressebeskyttelse for at yde en reel
beskyttelse, og at når en person er under særlig
adressebeskyttelse, vil der normalt være grundlag for, at den
almindelige navne- og adressebeskyttelse tildeles for længere
tid end 1 år. (Lov om Det Centrale Personregister § 6,
stk. 6-8, og social- og indenrigsministerens svar på REU alm.
del - spørgsmål 635).
Tildeling af navne- og adressebeskyttelse for
længere tid end 1 år sker dog ikke i alle
tilfælde, og dermed risikerer den stalkingudsatte efter 1
år at få sin privatadresse offentliggjort, selv om der
fortsat er er berettiget beskyttelsesbehov, hvilket der
desværre er set eksempler på. Forslagsstillerne mener
derfor, at udgangspunktet i stalkingsager altid skal være, at
beskyttelsen automatisk gælder uden tidsbegrænsning, og
at offeret aktivt selv skal ændre det, når den
pågældende ikke længere ønsker navne- og
adressebeskyttelse.
Evaluering af strakstilhold
Med en ændring af tilholdsloven blev det
i 2017 muligt for politiet at meddele et såkaldt
strakstilhold, indtil der kan træffes en endelig
afgørelse om tilhold eller opholdsforbud, til en person, der
med rimelig grund mistænkes for at stalke en anden person.
Lovændringen gav dermed politiet mulighed for hurtigere at
meddele et tilhold, og samtidig blev mistankekravet mindsket.
Noget tyder dog på, at strakstilholdet
ikke bruges som tiltænkt. I løbet af de 3
første år, loven har været gældende, er
der kun meddelt 55 strakstilhold i de ti politikredse, som
indgår i en undersøgelse foretaget af Berlingske.
Heraf er de 30 strakstilhold udstedt af Sydøstjyllands
Politi, som dermed står for over halvdelen af udstedelserne.
I syv af politikredsene er der kun meddelt ganske få
strakstilhold, og to politikredse har endnu ikke meddelt et eneste
strakstilhold. (»Nyt våben mod stalking bliver overset
af politiet«, Berlingske, 31. januar 2020).
Derfor mener forslagsstillerne, at anvendelsen
af strakstilhold skal evalueres, så det kan sikres, at
reglerne om strakstilhold bliver anvendt i det omfang, de er
tiltænkt, og at redskabet kommer stalkingofrene til gavn.
Underretning om løsladelse og
udgang
Retsplejelovens § 741 g giver mulighed
for, at ofre for seksualforbrydelser, vold, psykisk vold, trusler
eller anden personfarlig kriminalitet i visse tilfælde kan
underrettes, når gerningsmanden første gang får
uledsaget udgang, løslades, undviger fængsel eller
medvirker med en fremtrædende rolle i et tv- eller
radioprogram produceret til udsendelse her i landet. Adgangen til
underretning omfatter dog ikke straffe, som idømmes efter
lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.
Hvis en ny bestemmelse om kriminalisering af
stalking indføres i straffeloven, mener forslagsstillerne,
at det bør præciseres i lovgivningen, at stalking skal
omfattes af anvendelsesområdet for retsplejelovens § 741
g, da erfaringer viser, at en stalker ofte vil udnytte enhver
anledning til at kontakte sit offer, selv under en udgang og
især efter en løsladelse. Derfor er det
nødvendigt for offeret at have kendskab til risikoen for
på ny at møde stalkeren for at kunne tage eventuelle
forholdsregler.
Specialiserede politienheder
Ifølge undersøgelsen
»Omfanget og karakteren af stalking« fra
Justitsministeriets Forskningskontor, oktober 2018, har knap en
fjerdedel af personer udsat for stalking kontaktet politiet i
sagen. Knap halvdelen af de personer, der ikke har kontaktet
politiet, har vurderet at forholdet ikke var alvorligt nok, mens 14
pct. afstod fra en anmeldelse, fordi de ikke mente, at politiet
havde ressourcerne til at gå ind i sagen eller mente, at
politiet ikke var i stand til at ændre ved situationen.
Forslagsstillerne ønsker derfor
også en politimæssig opprioritering af stalkingsagerne
på linje med rocker- og bandesager, hvor særlige
tværgående politienheder er specialiseret inden for
netop dette område. Politienhederne skal løfte
området, forhindre stalking, kvindedrab og vold i familier og
skal nationalt monitorere indsatsen mod drab samt fysisk og psykisk
vold mod kvinder. Desuden skal enhederne sørge for at
inddrage relevant forskning og anvende
risikovurderingsværktøjer. Endelig skal de sikre
forebyggelse gennem uddannelse af politifolk til at håndtere
disse sager. Forslagsstillerne er bevidste om, at dette
spørgsmål bør rejses i politiforhandlingerne,
hvorfor spørgsmålet vil blive rejst i dette regi.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
kriminalisering af og forbedret indsats mod stalking.
(Beslutningsforslag nr. B 167)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.