Fremsat den 6. maj 2020 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Jacob Mark (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at give børn af indsatte bedre rammer
for besøg
Folketinget pålægger regeringen i
2020 at nedsætte en arbejdsgruppe, som skal komme med
anbefalinger og forslag til at forbedre vilkårene og rammerne
for, at børn kan besøge forældre, der sidder i
fængsel. Arbejdsgruppen skal offentliggøre sit arbejde
inden udgangen af 2021 og skal særlig se på
følgende fem forslag:
1) Gennemgang af
lovgivning, retningslinjer, cirkulærer og vejledninger, som
vedrører børn af indsatte.
2) Ret til
videosamtaler via f.eks. Skype og Facetime.
3) Flyt
forælderen - ikke barnet.
4) Indsatser ift.
de store børn.
5) Hjælp til
at tackle kammeraterne.
Bemærkninger til forslaget
Danmark skal være verdens bedste land at
være barn i. Det er ambitionen for regeringen og dens
støttepartier, som udtrykt i det politiske
forståelsespapir »Retfærdig retning for
Danmark« (den 25. juni 2019). Regeringen har, siden den
tiltrådte, søsat en række initiativer sammen med
støttepartierne for at opfylde den målsætning,
bl.a. minimumsnormeringer i daginstitutioner. Der har dog ikke
været fokus på alle grupper af børn, herunder
børn af indsatte. Derfor er det vigtigt, at vi sikrer
børn af indsatte bedre rammer til blandt andet at
besøge deres forældre.
Betydningen af at have en indsat
forælder
Ifølge SFI's (nu VIVE) rapport
»Indsat far, udsat barn« (2016, side 49) oplever knap 5
pct. af børn fra årgangene 1994 og 1995 at have haft
en far i fængsel på et eller andet tidspunkt i deres
barndom. Andelen af børn på disse årgange, der
har en far i fængsel, ligger fint i tråd med tidligere
opgørelser for andre årgange født i 1980'erne.
Fælles for disse børn med fædre i fængsel
er, at de er mere udsatte end andre børn.
I Kriminalforsorgen har man de senere år
søgt at afbøde konsekvenserne for forældre og
børn ved at indføre børneansvarlige personer
med særligt fokus på rammerne for børns
besøg i fængsler og ved at hjælpe
forældrene med relationen til deres børn ved at
afholde særlige kurser i fængslerne. Mens der er
betydelig politisk opmærksomhed og særlige tiltag og
indsatser rettet mod eksempelvis nuværende og tidligere
anbragte børn og unge, er der meget lidt social- og
børnepolitisk opmærksomhed på børn af
indsatte forældre.
Den førnævnte SFI-rapport peger
på, at vi fra forskningen ved, at fædres
fængsling på kort og langt sigt har betydning for de
indsattes børn (s. 5). Børnene mister ikke bare
kontakten med faderen i hverdagen, men oplever også afledte
konsekvenser som eksempelvis dårligere økonomi,
vanskeligere familieliv, hemmeligheder for barnet omkring
fængslingen, drilleri og mobning i skolen og øget
risiko for en række vanskeligheder i form af blandt andet
antisocial adfærd, aggression og kriminelle aktiviteter.
Fængslingen kan på flere
områder have betydning for børnenes hverdagsliv.
Barnet skal forholde sig til nye rammer i hjemmet, i skolen og ikke
mindst fængslet, som er et nyt sted, børnene skal
forholde sig til. Børnene kan derfor opleve faderens
fængsling som et stort savn, idet faderen er fraværende
i hjemmet og i hverdagen. Fængslingen kan dog også
være en lettelse for børnene, fordi de ved, hvor
faderen er henne, ligesom de kan opleve færre problemer i
hjemmet.
Besøgene spiller en rolle for de
indsattes resocialisering. I DR-artiklen »Fængsel:
Indsattes kontakt med deres børn giver mindre
kriminalitet« (2015) påpeger den børneansvarlige
i Renbæk Statsfængsel, Sønderjylland, at det er
dokumenteret, at de indsattes relationer til børnene har
betydning for at få den indsatte tilbage på ret kurs og
kunne forhindre tilbagefald til kriminalitet.
Generelt påviser SFI-rapporten, at
børnene har en oplevelse af, at besøgsordningerne er
tilrettelagt efter voksnes behov og ikke tager højde for
børnenes behov og synspunkter. Konkrete eksempler kan
være, at en far godt kan få udgang fra fængslet
til en 50- eller 60-årsfødselsdag, men ikke til sin
søns 18-årsfødselsdag. En
18-årsfødselsdag er ofte en vigtig begivenhed i et
ungdomsliv i dagens Danmark. Formmæssigt er der et
voksenperspektiv på ordningen. For de store børn og
unge kan man primært tilbyde samvær i form af en
2-timerssamtale hen over et bord. Men som de unge siger: »Vi
har aldrig talt sammen i 2 timer før« (»Indsat
far, udsat barn«, side 10, SFI 2016).
Initiativer til at forbedre rammerne for
børn af indsatte
SF foreslår, at der nedsættes en
arbejdsgruppe, der skal komme med anbefalinger til at forbedre
vilkårene for børn af indsatte. Herunder skal der
særlig ses på følgende fem forslag:
1) Gennemgang af lovgivning, retningslinjer,
cirkulærer og vejledninger, som vedrører børn
af indsatte.
I dag er der eksempler på, at der ikke
bliver taget højde for barnets tarv for børn af
indsatte. Derfor ønskes en gennemgang af lovgivning,
retningslinjer, cirkulærer og vejledninger, som
vedrører børn af indsatte, så der er fokus
på barnets tarv. Som eksempel på, at en sådan
gennemgang er nødvendig, kan nævnes, at indsatte kun
kan få besøg af to børn ad gangen, uanset om de
har flere end to børn. Som børn af en indsat kan det
give god mening, at søskende kan dele fælles
oplevelser fra et fælles besøg hos f.eks. deres far.
Samtidig giver relationen mllem f.eks. den indsatte far og
børnene et nøk i den rigtige retning i forhold til,
at den indsatte bliver resocialiseret. Et andet eksempel er, at det
virker uforklarligt over for børnene, at en indsat ikke kan
få udgang til en 18-årsfødselsdag, men godt kan
få det til en pårørendes runde
fødselsdag.
Endelig kan nævnes, at der er forskel
på indsattes rettigheder i de nordiske lande. F.eks. har
indsatte med børn i Norge ifølge Foreningen SAVN, som
er en forening til pårørende af indsatte, ekstra
udgange eller mulighed for orlov, så børnene kan
være sammen med deres forældre. Dette kunne
undersøges nærmere som en mulighed i Danmark, så
det sikres, at børn kan bevare en god kontakt til en indsat
forælder.
2) Ret til videosamtaler via f.eks. Skype og
Facetime.
I både Norge og Finland kan børn
skype med deres forældre. I Finland gælder det endda
også for højrisikoindsatte. Dette findes ikke i danske
fængsler, selv om der i et vist omfang er mulighed for at
bruge telefonen. Der er dog under covid-19-epidemien etableret en
ordning i åbne fængsler, hvor indsatte kan bruge egen
telefon til netop dette formål, men ordningen er ikke
permanent, ligesom den heller ikke kan bruges i lukkede
fængsler eller arrester. Mange større danske
børn og unge med en mor eller far i fængsel har
ifølge foreningen SAVN et stort ønske om at kunne
tale med deres indsatte forælder via Facetime eller Skype.
Det vil kunne give dem en mere kontinuerlig kontakt til deres far
eller mor på tidspunkter, hvor det også passer dem. Det
vil også betyde, at børn og unge kan undgå en
længere rejse, hver gang de vil se deres forældre, og
derved lettere indpasse kontakten med den indsatte forælder i
et hverdagsliv med sport og venner. Samtidig giver en gruppe unge
udtryk for, at det kan være svært at udfylde 1,5-2
timer i et besøgslokale sammen, hvorfor det kan være
forløsende for barnet at tale sammen i kortere tid, jf.
rapporten »Indsat far, udsat barn«. SF foreslår
derfor, at det undersøges, hvordan børn kan bruge
moderne teknologi som f.eks. Facetime og Skype til at holde
kontakten med deres indsatte forældre.
3) Flyt forælderen - ikke barnet.
Der etableres i øjeblikket et
fængsel i Jyderup, hvor samtlige danske kvindelige indsatte
samles. Samtidig afsoner mange indsatte fra København
så langt væk som i Sønder Omme
Statsfængsel. For begge eksempler gælder, at
børn skal rejse meget langt for at besøge deres
forældre. SF foreslår derfor, at det undersøges,
hvordan man kan udnytte muligheden for at flytte den indsatte til
besøgsfaciliteter i fængsler tættere på
børnene frem for at flytte barnet. Eksempelvis har Nyborg
Fængsel ledig besøgskapacitet, idet fængslet
rummer mange udvisningsdømte.
4) Indsatser i forhold til de store
børn.
Mange af de unge har en oplevelse af, at
besøgsordningen er tilrettelagt efter de voksnes behov, og
at ordningen ikke tager hensyn til de unges behov og synspunkter.
Børnene har i dag mulighed for en 2-timerssamtale, men flere
påpeger i rapporten »Indsat far, udsat barn«
(2016, side 35), at de føler det som tvunget samvær,
og at det føles forceret og unaturligt. Løsningerne
er svære, men SF opfordrer til, at kriminalforsorgen laver et
projekt sammen med store børn af indsatte med henblik
på at finde ud af, hvordan man kan understøtte deres
oplevelse af besøget og sikre en bedre
besøgsordning.
5) Hjælp til at tackle kammeraterne.
Foreningen SAVN beretter om, at mange familier
med en indsat far eller mor har brug for råd og sparring til,
hvordan de kan fortælle skolen og daginstitutionen om det,
der sker i familien (www.savn.dk/parorende). Det opleves som et
tabu at være pårørende til en indsat.
Børnene giver gang på gang udtryk for, at de ikke
tør fortælle til nogen, at deres forælder er
varetægtsfængslet eller afsoner en dom. De ved ikke,
hvordan de skal gribe det an, og er bange for konsekvenserne. Der
skal derfor være nogen, som kan hjælpe børnene,
så de ikke skal gå med hemmeligheden alene. Samme
billede bekræftes i rapporten »Indsat far, udsat
barn« (side 104), hvor f.eks. mødrene ønsker at
hemmeligholde oplysninger for at beskytte barnet. Rapporten
beskriver ligeledes, at mange af børnene kommer fra familier
med problemer som psykisk sygdom, misbrug, fattigdom og svage
netværk, ligesom mange børn er anbragt uden for
hjemmet. Disse forhold kan tilføjes udfordringerne med at
tackle situationen i forhold til kammeraterne og skolen.
SF finder det afgørende at give
børn bedre rammer for at besøge deres fængslede
forældre. Som barn har man brug for kontakten til sine
forældre, selv om far eller mor er indsat. Som indsat har man
brug for relationen til børnene. Gevinsten vil være
stor, idet det for den indsatte kan være et skridt på
vej tilbage på rette kurs.
Økonomi
De fleste af de nævnte forslag vil have
ingen eller meget begrænsede økonomiske konsekvenser.
Brug af besøgsfaciliteter i andre dele af landet vil koste
penge. De samlede udgifter til forslaget vil afhænge af, hvad
arbejdsgruppen kommer frem til, og SF mener, at udgiften vil kunne
finansieres af det økonomiske råderum. Der må
forventes at være positive dynamiske effekter i form af
færre tilbagefald og færre sociale problemer i de
indsattes familier. Samlet set forventes begrænsede
økonomiske konsekvenser.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
give børn af indsatte bedre rammer for besøg.
(Beslutningsforslag nr. B 165)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.