Fremsat den 29. april 2020 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Theresa Berg Andersen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om sikring af billigere lånemuligheder til
boliger og erhverv i yderområder
Folketinget pålægger regeringen
senest den 8. oktober 2020 at fremsætte et lovforslag, der
sikrer, at boliger og erhverv i yderområderne får
billigere lånemuligheder.
Bemærkninger til forslaget
Det er fortsat et stort problem, at boliger og
erhverv i dele af landet ikke kan opnå realkreditlån og
i stedet er henvist til betydelig dyrere banklån eller
pantebreve, hvis de da overhovedet kan opnå lån. Det
gør det dyrere at bosætte sig og at starte og udvide
virksomheder i disse områder og bidrager dermed til
affolkningen af områderne. Derfor peger bl.a.
Landdistrikternes Fællesråd på, at »Mange
erhvervsdrivende i landdistrikterne har store
finansieringsproblemer, fordi de har svært ved at optage
lån alene på grund af deres postnummer«
(www.landdistrikterne.dk/erhverv/).
Det opfatter Socialistisk Folkeparti (SF) som
et kæmpe problem, og SF har derfor tidligere fremsat forslag
til løsning af problemet, bl.a. ved beslutningsforslag nr. B
34, folketingsåret 2017-18 (der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2017-18, tillæg
A, B 34 som fremsat, og tillæg F, møde 48, kl. 13:57),
beslutningsforslag nr. B 127, folketingsåret 2016-17 (der
henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2017-16,
tillæg A, B 127 som fremsat, tillæg B, betænkning
over B 127, og tillæg F, møde 97, kl. 14:41 og
møde 106, kl. 13:10), og beslutningsforslag nr. B 33,
folketingsåret 2014-15, 1. samling (der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2014-15, 1. samling,
tillæg A, B 33 som fremsat, tillæg B, betænkning
over B 33, og tillæg F, møde 34, kl. 10:26, og
møde 68, kl. 14:34. Desværre er SF's forslag blevet
stemt ned, på trods af at flere partier påpeger, at der
er et problem, senest Venstre, jf. Transportudvalget alm. del -
svar på spm. 88, folketingsåret 2018-19, 2. samling,
fra Heidi Bank (V) fra september 2019, hvor hun spørger ind
til, hvad regeringen har tænkt sig at gøre ved
problemet. Endelig fastslås det også i
forståelsespapiret »Retfærdig retning for
Danmark« fra 25. juni 2019, at »I landdistrikterne
oplever borgere og virksomheder, at deres muligheder for at optage
realkreditlån afgøres af andre forhold, end det er
tilfældet i andre dele af Danmark«. Og
erhvervsministeren svarer da også Heidi Bank: »Der er
imidlertid fortsat borgere og virksomheder i landdistrikterne, der
oplever, at deres muligheder for at optage realkreditlån
afgøres af andre forhold, end det er tilfældet i
resten af Danmark. Regeringen vil senere fremlægge en konkret
plan for arbejdet med at løse udfordringerne i
landdistrikterne.«
For at fastholde regeringen på dens
løfte i forståelsespapiret og løftet i
erhvervsministerens svar til Venstre genfremsætter SF nu
forslaget fra 2018, der pålægger regeringen at
gøre noget ved problemet. SF's udgangspunkt er, at vi
går ud fra, at rigtig mange partier og organisationer
anerkender, at der tale om et problem, og at problemet ikke har
nærmet sig en løsning. Så sent som i juni 2019
udtalte RealMæglerne: »I snart fem år har jeg
hørt fra mere end 100 ejendomsmæglere, der
samstemmende siger: Vi kan ikke sælge boliger i
Udkantsdanmark. Bankerne og realkreditten siger nej. Det er i dag
en af de helt grundlæggende udfordringer for Udkantsdanmark,
at de, der gerne vil bo der, ikke kan få lov, fordi
kreditgivningen er strammet til. Det betyder, at udkanten bliver
endnu mere udkant i morgen« (»RealMæglerne: Stram
kreditpolitik skaber ond cirkel for Udkantsdanmark«,
Altinget, 20. juni 2019,
www.altinget.dk/by/artikel/realmaeglerne-stram-kreditpolitik-skaber-ond-cirkel-for-udkantsdanmark).
Der er altså klart mulighed for forbedringer.
SF's tidligere forslag har gået
på, at der oprettes et realkreditinstitut med en form for
statsstøtte eller garanti for at løse problemet. Det
er blevet afvist med to typer af argumenter:
1) Markedet
løser problemet: Det er den ideologiske begrundelse, som
SF's tidligere forslag er blevet mødt med. Det er et meget
mærkeligt argument, for mens det er rigtigt, at markedet
løser mange problemer, er det lige så rigtigt, at der
er mange andre problemer, som markedet ikke løser. Det
gælder ikke mindst inden for det finansielle område,
hvor moderne økonomisk teori angiver en række
årsager til, at markedet ikke løser alle problemer,
hvilket også er en begrundelse for den ret omfattende
regulering af de finansielle markeder, som der stadig er enighed om
at der er brug for (om end der kan være uenighed om
reguleringens konkrete indhold). Der er på mange måder
tale om, at staten søger at løse de problemer, som
finansmarkederne ikke kan løse. Ud over regulering er fonde
som f.eks. Vækstfonden og Markedsmodningsfonden samt
udviklings- og demonstrationsprogrammer m.v. udtryk for, at
markedet ikke løser alle problemer. På den baggrund er
det svært at se det principielle i, at staten skulle lade
stå til i forhold til problemet med belåning i
yderområderne. Det virker som om partier, der ellers
hævder at være optaget af yderområdernes
problemer, gør dem til ofre for en liberalistisk
dogmatik.
2) Staten skal
passe på med at påtage sig en risiko: Dette er et langt
mere pragmatisk argument, som SF har stor forståelse for.
Staten påtager sig selvsagt i forvejen en lang række
risici, ikke mindst i disse tider, hvor man forsøger at
holde hånden under de dele af erhvervslivet, der er ramt af
coronakrisen. Den tidligere regering besluttede, at staten skulle
overtage 90 pct. af finansieringen af de almene boliger, hvilket
fuldstændig flugter med SF's tanker. Men der er i
øvrigt fortilfælde, hvor regeringen og Folketinget har
erkendt, at markedet ikke altid løser problemet, og har
ladet staten påtage sig en risiko. Det gjaldt f.eks. ved
oprettelsen af Dansk Landbrugs Realkreditfond i 1960. Endelig er
ideen med statslig støtte til realkredit i yderområder
en idé, vi allerede kender fra Norge, hvor man har haft
denne model i årtier. For at imødekomme
risikoargumentet har SF nedenfor beskrevet en model, der tager
højde for dette problem. SF mener, at en model i den retning
er den bedste løsning på problemet, men er gerne
åben over for andre løsninger. Det vigtigste er, at vi
får løst op for yderområdernes finansierings- og
kreditproblemer.
En mulig løsning på låneproblemerne i
yderområderne:
1) Der oprettes et
særligt realkreditinstitut, der yder lån i
yderområderne til boliger og erhverv med en sund
økonomi, som ikke har mulighed for at opnå
realkreditlån andre steder.
2) For at
begrænse risikoen for tab ydes der kun fastforrentede
lån uden afdragsfrihed. Desuden stilles følgende
særlige betingelser:
A) Grænsen for belåning
sættes lavere end normalt, f.eks. til 60 eller 70 pct. frem
for 80 pct. Det skal ses i sammenhæng med huspriserne: Et hus
i en forstad til København til 3 mio. kr. kræver, at
der skaffes anden finansiering på 600.000 kr. (20 pct. af 3
mio. kr.), mens et hus i et yderområde til f.eks. 750.000 kr.
kun kræver anden finansiering på 225.000-300.000 kr.,
selv med en lav belåning på 60-70 pct.
B) Reservebidrag: Der fastsættes et
bidrag på f.eks. 1 pct. om året, der henlægges i
en solidarisk reservefond. Disse penge betales tilbage, når
lånet udløber eller indfries, dog med fradrag for
eventuelle tab, som realkreditinstituttet har lidt på sin
udlånsportefølje. Dette bidrag sikrer, at der gradvist
opbygges en betydelig reserve til imødegåelse af
tab.
Disse betingelser betyder også, at en
investering i realkreditinstituttet vil være mindre
risikobetonet, og der bør derfor være gode muligheder
for at tiltrække privat kapital, f.eks. fra pensionskasser. I
det omfang instituttet ikke kan finansieres fuldt ud med private
midler, skal staten træde til med indskudskapital, som f.eks.
kan udgøre 1-2 mia. kr. Der er flere muligheder for at
skaffe disse indskudsmidler, og SF drøfter dem gerne.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
sikring af billigere lånemuligheder til boliger og erhverv i
yderområder.
(Beslutningsforslag nr. B 162)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.