Fremsat den 26. marts 2020 af udenrigsministeren (Jeppe Kofod)
Forslag til folketingsbeslutning
om danske militære bidrag til den
europæiskledede maritime overvågningsmission i
Hormuzstrædet
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære bidrag stilles til rådighed for den
europæiskledede maritime overvågningsmission i
Hormuzstrædet.
Bemærkninger til forslaget
I.
Sikkerhedssituationen omkring Hormuzstrædet er siden
foråret 2019 spidset til. Strædet udgør
bindeledet mellem Den Persiske Golf og Det Arabiske Hav og er et
vigtigt handelsmæssigt knudepunkt. Retten til fri sejlads
gennem strædet er derfor af stor betydning for lande, som
lever af handel med omverdenen. I maj og juni 2019 var flere
kommercielle skibe udsat for angreb med sprængladninger,
ligesom en række øvrige sikkerhedshændelser i
regionen gav anledning til bekymring for den regionale stabilitet.
Skibsangrebene har skabt utryghed på havene og har
skærpet den i forvejen tilspidsede sikkerhedssituation i
regionen.
Som verdens 5. største
søfartsnation er retten til fri sejlads af afgørende
betydning for Danmark. Danske skibe sejler igennem
Hormuzstrædet på daglig basis og udgør derfor en
vigtig kilde til beskæftigelse og velstand for Danmark.
II. I lyset af
sikkerhedshændelserne i Hormuzstrædet i 2019 tog
Frankrig initiativ til at etablere en maritim
overvågningsmission i Hormuzstrædet. Missionen har til
formål at beskytte navigationsfriheden, sikre koordination
mellem partnere i området samt medvirke til deeskalering
gennem tilstedeværelse på begge sider af strædet.
Gennem øget international tilstedeværelse og
overvågning er det hensigten, at missionen skal mindske
risikoen for flere af den type hændelser, som fandt sted i
sommeren 2019. Den maritime mission har fået navnet
Agénor og indgår i en bredere indsats under navnet
"European Maritime Awareness in The Strait of Hormuz (EMASOH)".
EMASOH blev lanceret den 20. februar 2020 ved en fælles
støtteerklæring underskrevet af Belgien, Danmark,
Finland, Frankrig, Grækenland, Italien, Nederlandene,
Portugal og Tyskland, mens missionen blev erklæret fuldt
operativ den 25. februar 2020. Missionen består af minimum to
deployerede skibe, hvoraf Frankrig stiller med det ene samt aktuelt
med kommando- og kontrolhovedkvarter i Abu Dhabi. Nederlandene
bidrager indledningsvis med det andet skib.
Indsatsen i EMASOH udgøres desuden af
et diplomatisk spor under ledelse af en særlig repræsentant for maritim
sikkerhed, som er udpeget af de deltagende lande.
Repræsentantens overordnede formål er at bidrage til
regional deeskalation og maritim sikkerhed. Opgaverne for
repræsentanten er at etablere dialog om maritim sikkerhed med
regionale lande og partnere, kortlægge muligheder for
tillidsskabende foranstaltninger samt konsultere med EMASOH's
deltagerlande om muligheder for at fremme en bredere regional
dialog om maritim sikkerhed. Samtidig vil repræsentanten
løbende skulle koordinere med andre aktører, herunder
EU, for at sikre komplementaritet til andre diplomatiske
initiativer.
Udover EMASOH eksisterer der en række
øvrige maritime indsatser i området. Det gælder
f.eks. den maritime sikkerhedsindsats International Maritime Security Construct
(IMSC), hvortil en række lande - bl.a. USA og
Storbritannien - bidrager med forskellige kapaciteter. Ligeledes
har enkelte lande indsat flådekapaciteter i området
under nationalt mandat. Det gælder eksempelvis Japan, Indien
og Sydkorea. EMASOH vil i muligt omfang koordinere med både
landene i regionen, IMSC, nationalt indsatte enheder og andre
maritime aktører i området.
III. Der anmodes om
Folketingets samtykke til udsendelse af danske militære
bidrag på op til ca. 195 personer til den
europæiskledede maritime overvågningsmission i
Hormuzstrædet.
Konkret drejer det sig om et fregatbidrag af
Iver Huitfeldt-klassen med tilhørende Seahawk-helikopter og
en maritim indsatsenhed. Fregatbidraget med tilhørende
helikopter og indsatsenhed vil have en samlet besætning
på op til ca. 170 personer inkl. en maritim indsatsenhed,
herunder minedykkere, militærpoliti og maritime
specialstyrker. Bidraget planlægges udsendt i en periode
på ca. 4 måneder fra omkring august 2020. Derudover vil
kunne udsendes et stabsbidrag på op til ca. 5 personer.
Stabsbidraget på to personer, der allerede er udsendt
på baggrund af rådføring med Det
Udenrigspolitiske Nævn den 12. december 2019, vil
fremadrettet indgå i det samlede styrkebidrag med samme
mandat. Ved en eventuel dansk overtagelse af missionens ledelse vil
der kunne tilføres et yderligere stabsbidrag på op til
ca. 20 personer.
Fregatbidragets opgaver vil være
tilstedeværelse, monitorering og etablering af et maritimt
situationsbillede i området med henblik på at
understøtte skibsfartens fri bevægelighed. Opgaverne
kan omfatte assistance til og undsætning af skibe i
nød, eksempelvis som følge af et angreb fra en
ikke-statslig aktør. Den maritime indsatsenhed på op
til ca. 20 personer, hvis sammensætning kan variere over tid,
vil støtte den samlede opgaveløsning og vil herudover
kunne håndtere evt. militærpolitiopgaver og et evt.
behov for demontering af sprængladninger på skibe.
Seahawk-helikopteren vil bidrage til
fregatbidragets samlede opgaveløsning, herunder etablering
af et maritimt situationsbillede samt understøttelse af evt.
redningsaktioner til søs.
Stabsbidraget vil støtte den samlede
opgaveløsning, herunder løse koordinerings- og
planlægningsopgaver i missionens maritime hovedkvarter i Abu
Dhabi eller eventuelt placeres på et af de europæiske
skibe i missionen.
Cyberkapaciteter vil endvidere kunne
indgå i den danske militære indsats.
Operationsområdet for bidragene vil
være Den Persiske Golf, Hormuzstrædet og Det Arabiske
Hav.
De danske bidrag vil have mandat til
magtanvendelse i selvforsvar og som fastlagt i EMASOH's
operationsplan. De danske bidrag vil ligeledes have mandat til at
forsvare øvrige enheder i missionen samt de enheder, der er
indsat eksempelvis i rammen af IMSC eller under nationalt mandat.
De danske militære bidrag vil være under operativ
kontrol af EMASOH's hovedkvarter. Den danske forsvarschef bevarer
fuld kommando over bidragene i hele perioden.
IV. De danske bidrag
vil være undergivet folkeretten, herunder FN's
havretskonvention samt i relevant omfang den humanitære
folkeret. FN's havretskonvention indeholder blandt andet regler om
fri sejlads og transitpassage.
V. Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE) vurderer, at sikkerhedssituationen i
Hormuzstrædet, Den Persiske Golf og Oman-bugten, som er en
del af Det Arabiske Hav, generelt er uændret siden august
2019.
FE vurderer, at truslen fra iranske angreb i
forbindelse med danske maritime operationer uden for iransk
territorialfarvand er LAV. FE vurderer, at truslen fra
terrorangreb, herunder maritim terror, fra militante islamistiske
grupper mod et dansk militært skibsbidrag er LAV. FE
vurderer, at truslen mod en dansk helikopter over internationalt
farvand i operationsområdet er LAV, mens truslen over
internationalt farvand i nærheden af iransk luftrum er
MIDDEL.
FE vurderer, at truslen fra cyberspionage og
cyberkriminalitet er MEGET HØJ.
VI. Da de danske
militære bidrag vil indgå i indsatser, hvor der kan
blive tale om anvendelse af militære magtmidler,
forelægges sagen for Folketinget under henvisning til
Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til udsendelse af de danske bidrag som beskrevet
ovenfor.
VII. Regeringen vil
løbende vurdere de danske bidrags sammensætning med
henblik på at sikre effektiv opgaveløsning.
Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at
genudsende, væsentligt justere eller væsentligt
forlænge bidragene, eller såfremt der skulle ske
væsentlige ændringer i forhold til de ovenfor beskrevne
opgaver eller operationsområder, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
VIII.
Meromkostningerne forbundet med bidraget estimeres at udgøre
ca. 70 mio. kr. i 2020. Der knytter sig visse usikkerheder til
vurderingen af meromkostningerne, idet disse blandt andet
afhænger af sejladsmønstret. Meromkostningerne til
bidraget finansieres af Forsvarsministeriets reserve til
internationale operationer. Eventuelle meromkostninger, som ikke
kan dækkes af reserven til internationale operationer, vil
blive finansieret ved interne omprioriteringer inden for § 12.
Forsvarsministeriet.