Skriftlig fremsættelse (26. marts
2020)
Udenrigsministeren
(Jeppe Kofod):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om danske
militære bidrag til den europæiskledede maritime
overvågningsmission i Hormuzstrædet
(Beslutningsforslag nr. B 160)
Sikkerhedssituationen omkring Hormuzstrædet er siden
foråret 2019 spidset til. Strædet udgør
bindeledet mellem Den Persiske Golf og Det Arabiske Hav og er et
vigtigt handelsmæssigt knudepunkt. Retten til fri sejlads
gennem strædet er derfor af stor betydning for lande, som
lever af handel med omverdenen. I maj og juni 2019 var flere
kommercielle skibe udsat for angreb med sprængladninger,
ligesom en række øvrige sikkerhedshændelser i
regionen gav anledning til bekymring for den regionale stabilitet.
Skibsangrebene har skabt utryghed på havene og har
skærpet den i forvejen tilspidsede sikkerhedssituation i
regionen.
Som verdens 5.
største søfartsnation er retten til fri sejlads af
afgørende betydning for Danmark. Danske skibe sejler igennem
Hormuzstrædet på daglig basis og udgør derfor en
vigtig kilde til beskæftigelse og velstand for Danmark.
I lyset af
sikkerhedshændelserne i Hormuzstrædet i 2019 tog
Frankrig initiativ til at etablere en maritim
overvågningsmission i Hormuzstrædet. Missionen har til
formål at beskytte navigationsfriheden, sikre koordination
mellem partnere i området samt medvirke til deeskalering
gennem tilstedeværelse på begge sider af strædet.
Gennem øget international tilstedeværelse og
overvågning er det hensigten, at missionen skal mindske
risikoen for flere af den type hændelser, som fandt sted i
sommeren 2019. Den maritime mission har fået navnet
Agénor og indgår i en bredere indsats under navnet
"European Maritime Awareness in The Strait of Hormuz (EMASOH)".
EMASOH blev lanceret den 20. februar 2020 ved en fælles
støtteerklæring underskrevet af Belgien, Danmark,
Finland, Frankrig, Grækenland, Italien, Nederlandene,
Portugal og Tyskland, mens missionen blev erklæret fuldt
operativ den 25. februar 2020. Missionen består af minimum to
deployerede skibe, hvoraf Frankrig stiller med det ene samt aktuelt
med kommando- og kontrolhovedkvarter i Abu Dhabi. Nederlandene
bidrager indledningsvis med det andet skib.
Indsatsen i
EMASOH udgøres desuden af et diplomatisk spor under ledelse
af en særlig repræsentant for maritim sikkerhed, som er
udpeget af de deltagende lande. Repræsentantens overordnede
formål er at bidrage til regional deeskalation og maritim
sikkerhed. Opgaverne for repræsentanten er at etablere dialog
om maritim sikkerhed med regionale lande og partnere,
kortlægge muligheder for tillidsskabende foranstaltninger
samt konsultere med EMASOH's deltagerlande om muligheder for at
fremme en bredere regional dialog om maritim sikkerhed. Samtidig
vil repræsentanten løbende skulle koordinere med andre
aktører, herunder EU, for at sikre komplementaritet til
andre diplomatiske initiativer.
Udover EMASOH
eksisterer der en række øvrige maritime indsatser i
området. Det gælder f.eks. den maritime
sikkerhedsindsats International Maritime Security Construct (IMSC),
hvortil en række lande - bl.a. USA og Storbritannien -
bidrager med forskellige kapaciteter. Ligeledes har enkelte lande
indsat flådekapaciteter i området under nationalt
mandat. Det gælder eksempelvis Japan, Indien og Sydkorea.
EMASOH vil i muligt omfang koordinere med både landene i
regionen, IMSC, nationalt indsatte enheder og andre maritime
aktører i området.
Der anmodes om
Folketingets samtykke til udsendelse af danske militære
bidrag på op til ca. 195 personer til den
europæiskledede maritime overvågningsmission i
Hormuzstrædet.
Konkret drejer
det sig om et fregatbidrag af Iver Huitfeldt-klassen med
tilhørende Seahawk-helikopter og en maritim indsatsenhed.
Fregatbidraget med tilhørende helikopter og indsatsenhed vil
have en samlet besætning på op til ca. 170 personer
inkl. en maritim indsatsenhed, herunder minedykkere,
militærpoliti og maritime specialstyrker. Bidraget
planlægges udsendt i en periode på ca. 4 måneder
fra omkring august 2020. Derudover vil kunne udsendes et
stabsbidrag på op til ca. 5 personer. Stabsbidraget på
to personer, der allerede er udsendt på baggrund af
rådføring med Det Udenrigspolitiske Nævn den 12.
december 2019, vil fremadrettet indgå i det samlede
styrkebidrag med samme mandat. Ved en eventuel dansk overtagelse af
missionens ledelse vil der kunne tilføres et yderligere
stabsbidrag på op til ca. 20 personer.
Fregatbidragets opgaver vil være tilstedeværelse,
monitorering og etablering af et maritimt situationsbillede i
området med henblik på at understøtte
skibsfartens fri bevægelighed. Opgaverne kan omfatte
assistance til og undsætning af skibe i nød,
eksempelvis som følge af et angreb fra en ikke-statslig
aktør. Den maritime indsatsenhed på op til ca. 20
personer, hvis sammensætning kan variere over tid, vil
støtte den samlede opgaveløsning og vil herudover
kunne håndtere evt. militærpolitiopgaver og et evt.
behov for demontering af sprængladninger på skibe.
Seahawk-helikopteren vil bidrage til fregatbidragets samlede
opgaveløsning, herunder etablering af et maritimt
situationsbillede samt understøttelse af evt.
redningsaktioner til søs.
Stabsbidraget
vil støtte den samlede opgaveløsning, herunder
løse koordinerings- og planlægningsopgaver i
missionens maritime hovedkvarter i Abu Dhabi eller eventuelt
placeres på et af de europæiske skibe i missionen.
Cyberkapaciteter vil endvidere kunne indgå i den danske
militære indsats.
Operationsområdet for bidragene vil være Den Persiske
Golf, Hormuzstrædet og Det Arabiske Hav.
De danske
bidrag vil have mandat til magtanvendelse i selvforsvar og som
fastlagt i EMASOH's operationsplan. De danske bidrag vil ligeledes
have mandat til at forsvare øvrige enheder i missionen samt
de enheder, der er indsat eksempelvis i rammen af IMSC eller under
nationalt mandat. De danske militære bidrag vil være
under operativ kontrol af EMASOH's hovedkvarter. Den danske
forsvarschef bevarer fuld kommando over bidragene i hele
perioden.
De danske
bidrag vil være undergivet folkeretten, herunder FN's
havretskonvention samt i relevant omfang den humanitære
folkeret. FN's havretskonvention indeholder blandt andet regler om
fri sejlads og transitpassage.
Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE) vurderer, at sikkerhedssituationen i
Hormuzstrædet, Den Persiske Golf og Oman-bugten, som er en
del af Det Arabiske Hav, generelt er uændret siden august
2019.
FE vurderer,
at truslen fra iranske angreb i forbindelse med danske maritime
operationer uden for iransk territorialfarvand er LAV. FE vurderer,
at truslen fra terrorangreb, herunder maritim terror, fra militante
islamistiske grupper mod et dansk militært skibsbidrag er
LAV. FE vurderer, at truslen mod en dansk helikopter over
internationalt farvand i operationsområdet er LAV, mens
truslen over internationalt farvand i nærheden af iransk
luftrum er MIDDEL.
FE vurderer,
at truslen fra cyberspionage og cyberkriminalitet er MEGET
HØJ.
Da de danske
militære bidrag vil indgå i indsatser, hvor der kan
blive tale om anvendelse af militære magtmidler,
forelægges sagen for Folketinget under henvisning til
Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til udsendelse af de danske bidrag som beskrevet
ovenfor. Regeringen vil løbende vurdere de danske bidrags
sammensætning med henblik på at sikre effektiv
opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at genudsende, væsentligt justere eller
væsentligt forlænge bidragene, eller såfremt der
skulle ske væsentlige ændringer i forhold til de
ovenfor beskrevne opgaver eller operationsområder, vil
regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.