Fremsat den 26. marts 2020 af udenrigsministeren (Jeppe Kofod)
Forslag til folketingsbeslutning
om udsendelse af danske militære bidrag til
NATO's Mission i Irak
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
danske militære bidrag stilles til rådighed for NATO's
Mission i Irak.
Bemærkninger til forslaget
I. Terrorbevægelsen Islamisk Stat i Irak
og Levanten (ISIL) udgør fortsat en alvorlig trussel mod
befolkningerne i flere lande i Mellemøsten og mod
international, herunder dansk, sikkerhed. ISIL har mistet sit
tidligere territorium i Irak og Syrien, men er endnu ikke endeligt
besejret og udgør fortsat en effektiv terrorbevægelse,
som udfordrer stabiliteten i Irak og i regionen. Det vil også
fremover være afgørende at opretholde presset på
ISIL, så gruppen ikke får fornyet momentum.
Den irakiske regering spiller en
afgørende rolle i den internationale indsats mod ISIL. Det
er de irakiske sikkerhedsstyrker, der - med støtte fra den
amerikansk-ledede internationale koalition til bekæmpelse af
ISIL - har generobret de ISIL-kontrollerede områder i Irak.
Det er også den irakiske regering og de irakiske
sikkerhedsstyrker, der skal sikre, at ISIL ikke genvinder
fodfæstet. Den internationale koalition, herunder Danmark,
støtter den irakiske regering i bestræbelserne
på at fastholde de tilbageerobrede områder og
genetablere det irakiske samfund. Den ændrede trussel fra
ISIL efter tabet af territorium betyder, at der i højere
grad er behov for kompetenceopbygning inden for bl.a.
terrorbekæmpelse og effektiv organisering af den irakiske
sikkerhedssektor. I oktober 2018 styrkede NATO sin
træningsmission i Irak med oprettelsen af NATO's Mission i
Irak (NMI), der har til formål at styrke den irakiske
sikkerhedssektor som et supplement til koalitionens indsats.
Situationen i Irak er kompleks. Omfattende
folkelige protester, med krav om politiske, sociale og
økonomiske reformer, er med til at forstærke den
politiske ustabilitet i landet. Den politiske og
sikkerhedsmæssige situation er yderligere påvirket af
regionale stridigheder, hvor andre lande løbende varetager
deres politiske, økonomiske og militære interesser
på irakisk territorium. Hertil kommer tilstedeværelsen
af militser, der udfordrer den irakiske regerings magtmonopol og
truer Iraks sikkerhed og sammenhængskraft. Det er en
væsentlig udfordring at få samlet de militære
enheder og militser, som har kæmpet mod ISIL, under en samlet
irakisk regeringsledelse og kontrol. Sammen med internationale
partnere, herunder FN, EU, NATO og koalitionen, støtter
Danmark den irakiske regering i disse bestræbelser.
Danmark har siden 2014 ydet en omfattende og
samtænkt indsats til støtte for kampen mod ISIL, der
både omfatter militære og civile midler. De hidtidige
danske militære bidrag har primært været indsat i
rammen af den internationale koalition til bekæmpelse af
ISIL. Udsendelserne er sket i medfør af
folketingsbeslutningerne B 122 vedtaget 27. august 2014, B 123
vedtaget 2. oktober 2014, B 8 vedtaget 10. november 2015, B 108
vedtaget 19. april 2016, B 56 vedtaget 9. februar 2017 og B 50
vedtaget 16. januar 2018. Danmark har desuden siden oktober 2018
stillet et mindre stabsbidrag til rådighed for NMI.
Danmarks støtte til
stabiliseringsindsatser i Irak udmøntes gennem det regionale
stabiliseringsprogram for Syrien og Irak fra 2019-2021, som har et
samlet budget på 471 mio. kr. Under stabiliseringsprogrammet
bidrog Danmark i 2019 specifikt med 120 mio. kr. til
stabiliseringsindsatser i Irak. Danmark er, målt pr.
indbygger, med denne indsats en af de største bidragsydere
til stabiliseringsindsatsen i Irak. Fokus for de danske
stabiliseringsindsatser i Irak er på støtte til
minerydning, reetablering af basale serviceydelser, forsoning samt
sikkerhedssektorreform. Hertil kommer en omfattende humanitær
bistandsindsats i den bredere region.
II. NMI er en trænings- og
kapacitetsopbygningsmission. Missionen støtter gennem
træning og rådgivning den irakiske regering i
bestræbelserne på at opretholde sikkerheden i landet,
imødegå truslen fra ISIL og andre terrorgrupper og
skabe mere stabilitet i Irak. Danmark vil med bidraget
understøtte NMI's strategiske rådgivning, uddannelse,
træning og kapacitetsopbygning af udvalgte dele af de
irakiske sikkerhedsstyrker, herunder understøtte arbejdet
med langsigtede reformer af den irakiske sikkerhedssektor.
NMI's nuværende opgaver er fokuseret
på rådgivning af det irakiske forsvarsministerium samt
støtte til uddannelse af irakiske instruktører
på en række militære uddannelsesinstitutioner.
Dertil kommer rådgivning inden for sikkerhedssektorreformer
primært rettet mod kontoret for den nationale
sikkerhedsrådgiver. Der pågår forhandlinger i
NATO om en udvidet rolle for NMI, som bl.a. kan medføre en
overtagelse af flere af koalitionens nuværende opgaver.
Koalitionens kampagne mod ISIL er i en transitionsfase og
bevæger sig fra et fokus på direkte træning i
kampopgaver til trænings- og kapacitetsopbygning for at sikre
en vedvarende styrkelse af de irakiske sikkerhedsstyrkers evne til
selvstændigt at håndtere landets
sikkerhedsudfordringer, herunder truslen fra ISIL. En øget
rolle for NATO i Irak ses som et centralt element i denne
transitionsproces.
På topmødet i Warszawa i juli
2016 besluttede NATO's regeringsledere, efter anmodning fra den
irakiske regering, at påbegynde træning og
rådgivning af irakiske sikkerhedsstyrker og -institutioner.
NMI blev lanceret i 2018 som en videreudvikling af denne indsats.
Under NATO-topmødet i London den 3.-4. december 2019
tilbød Danmark, med parlamentarisk forbehold, at overtage
ledelsen af NMI, inklusiv udsendelse af hertil knyttede yderligere
militære bidrag fra ultimo 2020 til medio 2022.
NMI komplementerer og er tæt koordineret
med koalitionens indsats. NMI samarbejder desuden med FN's
sikkerhedssektorreformprogram (under FN's udviklingsprogram, UNDP),
som Danmark bl.a. støtter finansielt og med udsendte
medarbejdere fra Rigspolitiet. Det danske bidrag til FN's
sikkerhedssektorreformprogram har fokus på at
understøtte den irakiske regerings implementering af
reformer bredt inden for sikkerhedssektoren samt på
målrettet kapacitetsopbygning inden for lokalpoliti. NMI
samarbejder også med EU's civile rådgivningsmission
(EUAM Irak) i arbejdet med mere langsigtede reformer af den civile
del af sikkerhedssektoren. Danmark har siden oprettelsen af EUAM
Irak i 2017 udsendt civile eksperter til missionen via Freds- og
Stabiliseringsberedskabet og Rigspolitiet. Den danske indsats i
Irak vil fortsat blive gennemført som led i den koordinerede
og samtænkte internationale indsats.
III. Der anmodes om Folketingets samtykke til
udsendelse af danske militære bidrag på op til ca. 285
personer til NMI fra ultimo 2020 til medio 2022 fordelt på
nedenstående kapaciteter.
En styrkechef med dertilhørende
stabsbidrag bestående af op til ca. 40 personer. Ved en
eventuel udvidelse af missionen vil stabsbidraget kunne øges
med op til ca. 25 personer. Styrkechefens opgave vil være den
overordnede ledelse af NMI. Stabsbidraget vil skulle
understøtte chefens virke samt rådgive irakiske
myndighedspersoner. Der vil tillige for dele af personellet
være tale om en personbeskyttelsesopgave i relation til
styrkechefen.
Et sikrings- og eskortebidrag bestående
af op til ca. 100 personer. Sikrings- og eskortebidragets opgave
vil være at eskortere personel i operationsområdet. Det
vil være muligt at inddrage bidrag fra bl.a. de baltiske
lande i det danske sikrings- og eskortebidrag.
Et transporthelikopterbidrag bestående
af op til tre EH101 transporthelikoptere i 12 måneder fra 1.
maj 2021, samt tilknyttet personel bestående af op til ca. 85
personer. Transporthelikopterbidragets opgaver vil være
transport af personel og materiel i operationsområdet.
Et forbindelsesofficersbidrag på op til
ca. 5 personer til relevante hovedkvarterer.
Det nuværende stabsbidrag til NMI
på op til ca. 15 personer, hvorom regeringen
rådførte sig med Det Udenrigspolitiske Nævn den
27. juni 2018, forventes videreført, herunder i form af
lejlighedsvise udsendelser med mobile træningshold. Bidraget
vil indgå i det overordnede styrkeloft.
Det nationale støtteelement, der
på nuværende tidspunkt er udsendt på baggrund af
B 8 (2015) til støtte for indsatsen mod ISIL, vil kunne
støtte de danske militære bidrag udsendt til NMI.
Derudover vil der kunne udsendes op til ca. 15 personer til et
støttelement i Irak.
Cyberkapaciteter vil kunne indgå i den
danske militære indsats.
De danske militære bidrag vil
gennemføre aktiviteter inden for rammerne af NATO's
operationsplaner, herunder magtanvendelsesdirektiver gældende
for NMI. De danske militære bidrag til NMI vil være
under NATO's operative kontrol. Der kan anvendes magt i forsvar af
NATO- og koalitionsstyrker. Den danske forsvarschef bevarer fuld
kommando over bidragene.
Operationsområdet forventes at
være Bagdad-området samt det centrale Irak, men vil
også kunne omfatte øvrige dele af Irak, såfremt
dette besluttes af NATO.
I forbindelse med etablering og hjemtagning af
bidragene i regionen vil der være behov for midlertidig
udsendelse af yderligere personer til udpakning, opstilling og
klargøring samt nedtagning af faciliteter mv., herunder
etablering af kommunikationsforbindelser.
Den tværministerielle task force, der
blev nedsat i forlængelse af folketingsbeslutning B 108
(vedtaget 19. april 2016), og som vil håndtere særlige
situationer med frihedsberøvede personer, hvis det bliver
nødvendigt, vil også håndtere sådanne
situationer i NMI. Det fremgår bl.a. af bemærkningerne
til B 108, at såfremt danske styrker måtte
frihedsberøve en person i Irak, vil der kunne udsendes et
bidrag på op til ca. 20 personer, herunder
militærpoliti, sikkerhedspersonel og militærjurister,
til håndtering af en sådan ekstraordinær
situation. Tilsvarende vil således gøre sig
gældende for så vidt angår NMI.
Indsatsen vil fleksibelt blive tilpasset de
operative behov i lyset af udviklingen i opgavekomplekset for NMI.
Fordeling af de danske militære bidrag på de
forskellige funktioner vil derfor løbende blive tilpasset
udviklingen i missionen.
IV. Det folkeretlige grundlag er samtykke fra
Irak. Det danske bidrag vil være undergivet folkeretten,
herunder den humanitære folkeret i relevant omfang.
V. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) har
givet følgende trusselsvurdering:
Sikkerhedssituationen i Irak er dynamisk,
kompleks og involverer mange aktører. Lokalt kan
sikkerhedssituationen derfor ændre sig meget hurtigt. FE
vurderer, at de regionale spændinger fortsat vil bidrage til
ustabilitet og forstærke interne eksisterende
spændinger. Den forværrede situation i Irak
trækker fokus fra indsatsen mod ISIL, som fortsat har en
betydelig tilstedeværelse i Irak og på kort sigt vil
udgøre en betydelig terrortrussel og true sikkerheden i
store dele af landet.
Den irakiske regering prioriterer sikkerheden
i og omkring Bagdad, men på grund af regionale og lokale
spændinger er sikkerhedssituationen i Bagdad fortsat
skrøbelig. Bagdad rammes fortsat af lejlighedsvise
terrorangreb, hvor der er en erkendt trussel mod vestlige
interesser. Områder og baser med vestlig
tilstedeværelse både i forstæder og i det
centrale Bagdad udsættes jævnligt for indirekte
beskydning med morterer og raketter.
FE vurderer, at situationen i Irak involverer
mange aktører, hvoraf flere udgør en trussel mod de
danske bidrag til NMI-bidrag. ISIL, men også pro-iranske
shiitiske militser, kriminelle grupper og civile uroligheder vil
udgøre en direkte eller indirekte trussel. Det er
sandsynligt, at ISIL vil søge at udnytte de øgede
spændinger til at udbygge deres undergrundsnetværk og
samtidig søge at fremprovokere yderligere eskalation i
volden mellem de involverede parter. Terrortruslen i Irak, herunder
angreb fra ISIL, er derfor HØJ, undtagen i de kurdiske
provinser, hvor truslen er MIDDEL. Truslen fra angreb fra shiitiske
militser i hele Irak er HØJ.
Under kørsel i Bagdad vil bilbomber,
vejsidebomber og magnetisk påsatte ladninger udgøre en
særlig trussel, ligesom lejlighedsvis morter og
raketbeskydning udgør en erkendt trussel ved ophold i Den
Grønne Zone og irakiske baser i og omkring Bagdad. Truslen
fra insiderangreb fra irakiske sikkerhedsstyrker (undtagen
shiitiske militser) i hele Irak er LAV.
Det er sandsynligt, at civile uroligheder
på meget kort sigt indirekte kan true
NMI-opgaveløsning, hvor et dansk sikrings- og eskortebidrag
vil kunne blive fastlåst eller fanget i demonstrationer i
Bagdad. Det er endvidere muligt, at demonstrationer vil blive
rettet mod udenlandsk tilstedeværelse. Det er derfor muligt,
at sikrings- og eskortebidrag vil kunne blive tilsigtet mål
for demonstrationer. Truslen fra civile uroligheder i hele Irak er
derfor HØJ undtagen i de kurdiske provinser, hvor truslen er
MIDDEL.
De danske NMI-bidrag vil endvidere stå
over for en meget betydelig spionage- og cybertrussel fra en lang
række aktører. Truslen fra spionage i hele Irak
vurderes derfor at være HØJ, mens truslen fra
cyberspionage og cyberkriminalitet mod danske enheder i Irak er
MEGET HØJ. Truslen fra cyberaktivisme, cyberterror og
destruktive cyberangreb rettet mod danske enheder i Irak er
LAV.
Situationen i luftrummet over Irak er
kompleks. Der er fortsat en generel trussel fra ISIL og pro-iranske
militser ved flyvning i lav højde. Truslen mod
luftfartøjer, der flyver under 6.000 m i hele Irak, er
MIDDEL.
Det er muligt, at kriminelle aktiviteter,
lokale stridigheder eller politisk aktivisme bevidst eller ubevidst
kan ramme et NMI-bidrag, ligesom en trussel mod amerikansk
tilstedeværelse også kan omfatte danske enheder eller
personer, der er samplaceret med amerikanske enheder.
VI. Da de danske militære bidrag vil
indgå i indsatser, hvor der kan blive tale om anvendelse af
militære magtmidler, forelægges sagen for Folketinget
under henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning
om, at Folketinget giver sit samtykke til udsendelse af de danske
bidrag som beskrevet ovenfor.
VII. Regeringen vil løbende vurdere de
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at genudsende, væsentligt justere eller
væsentligt forlænge bidragene, eller såfremt der
skulle ske væsentlige ændringer i forhold til de oven
for beskrevne opgaver eller operationsområder, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
VIII. Meromkostningerne forbundet med bidraget
estimeres at udgøre ca. 580 mio. kr. i 2020-2023. Der
knytter sig visse usikkerheder til vurderingen af
meromkostningerne, idet disse blandt andet afhænger af
operationsmønster for missionen samt
vedligeholdelsesprofilen for helikopterbidraget. Meromkostningerne
til bidraget finansieres af Forsvarsministeriets reserve til
internationale operationer.