Skriftlig fremsættelse (26. marts
2020)
Udenrigsministeren
(Jeppe Kofod):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
udsendelse af danske militære bidrag til NATO's Mission i
Irak
(Beslutningsforslag nr. B 159)
Terrorbevægelsen Islamisk Stat i Irak og Levanten (ISIL)
udgør fortsat en alvorlig trussel mod befolkningerne i flere
lande i Mellemøsten og mod international, herunder dansk,
sikkerhed. ISIL har mistet sit tidligere territorium i Irak og
Syrien, men er endnu ikke endeligt besejret og udgør fortsat
en effektiv terrorbevægelse, som udfordrer stabiliteten i
Irak og i regionen. Det vil også fremover være
afgørende at opretholde presset på ISIL, så
gruppen ikke får fornyet momentum.
Den irakiske
regering spiller en afgørende rolle i den internationale
indsats mod ISIL. Det er de irakiske sikkerhedsstyrker, der - med
støtte fra den amerikansk-ledede internationale koalition
til bekæmpelse af ISIL - har generobret de ISIL-kontrollerede
områder i Irak. Det er også den irakiske regering og de
irakiske sikkerhedsstyrker, der skal sikre, at ISIL ikke genvinder
fodfæstet. Den internationale koalition, herunder Danmark,
støtter den irakiske regering i bestræbelserne
på at fastholde de tilbageerobrede områder og
genetablere det irakiske samfund. Den ændrede trussel fra
ISIL efter tabet af territorium betyder, at der i højere
grad er behov for kompetenceopbygning inden for bl.a.
terrorbekæmpelse og effektiv organisering af den irakiske
sikkerhedssektor. I oktober 2018 styrkede NATO sin
træningsmission i Irak med oprettelsen af NATO's Mission i
Irak (NMI), der har til formål at styrke den irakiske
sikkerhedssektor som et supplement til koalitionens indsats.
Situationen i
Irak er kompleks. Omfattende folkelige protester, med krav om
politiske, sociale og økonomiske reformer, er med til at
forstærke den politiske ustabilitet i landet. Den politiske
og sikkerhedsmæssige situation er yderligere påvirket
af regionale stridigheder, hvor andre lande løbende
varetager deres politiske, økonomiske og militære
interesser på irakisk territorium. Hertil kommer
tilstedeværelsen af militser, der udfordrer den irakiske
regerings magtmonopol og truer Iraks sikkerhed og
sammenhængskraft. Det er en væsentlig udfordring at
få samlet de militære enheder og militser, som har
kæmpet mod ISIL, under en samlet irakisk regeringsledelse og
kontrol. Sammen med internationale partnere, herunder FN, EU, NATO
og koalitionen, støtter Danmark den irakiske regering i
disse bestræbelser.
Danmark har
siden 2014 ydet en omfattende og samtænkt indsats til
støtte for kampen mod ISIL, der både omfatter
militære og civile midler. De hidtidige danske militære
bidrag har primært været indsat i rammen af den
internationale koalition til bekæmpelse af ISIL.
Udsendelserne er sket i medfør af folketingsbeslutningerne B
122 vedtaget 27. august 2014, B 123 vedtaget 2. oktober 2014, B 8
vedtaget 10. november 2015, B 108 vedtaget 19. april 2016, B 56
vedtaget 9. februar 2017 og B 50 vedtaget 16. januar 2018. Danmark
har desuden siden oktober 2018 stillet et mindre stabsbidrag til
rådighed for NMI.
Danmarks
støtte til stabiliseringsindsatser i Irak udmøntes
gennem det regionale stabiliseringsprogram for Syrien og Irak fra
2019-2021, som har et samlet budget på 471 mio. kr. Under
stabiliseringsprogrammet bidrog Danmark i 2019 specifikt med 120
mio. kr. til stabiliseringsindsatser i Irak. Danmark er, målt
pr. indbygger, med denne indsats en af de største
bidragsydere til stabiliseringsindsatsen i Irak. Fokus for de
danske stabiliseringsindsatser i Irak er på støtte til
minerydning, reetablering af basale serviceydelser, forsoning samt
sikkerhedssektorreform. Hertil kommer en omfattende humanitær
bistandsindsats i den bredere region.
NMI er en
trænings- og kapacitetsopbygningsmission. Missionen
støtter gennem træning og rådgivning den
irakiske regering i bestræbelserne på at opretholde
sikkerheden i landet, imødegå truslen fra ISIL og
andre terrorgrupper og skabe mere stabilitet i Irak. Danmark vil
med bidraget understøtte NMI's strategiske rådgivning,
uddannelse, træning og kapacitetsopbygning af udvalgte dele
af de irakiske sikkerhedsstyrker, herunder understøtte
arbejdet med langsigtede reformer af den irakiske
sikkerhedssektor.
NMI's
nuværende opgaver er fokuseret på rådgivning af
det irakiske forsvarsministerium samt støtte til uddannelse
af irakiske instruktører på en række
militære uddannelsesinstitutioner. Dertil kommer
rådgivning inden for sikkerhedssektorreformer primært
rettet mod kontoret for den nationale sikkerhedsrådgiver. Der
pågår forhandlinger i NATO om en udvidet rolle for NMI,
som bl.a. kan medføre en overtagelse af flere af
koalitionens nuværende opgaver. Koalitionens kampagne mod
ISIL er i en transitionsfase og bevæger sig fra et fokus
på direkte træning i kampopgaver til trænings- og
kapacitetsopbygning for at sikre en vedvarende styrkelse af de
irakiske sikkerhedsstyrkers evne til selvstændigt at
håndtere landets sikkerhedsudfordringer, herunder truslen fra
ISIL. En øget rolle for NATO i Irak ses som et centralt
element i denne transitionsproces.
På
topmødet i Warszawa i juli 2016 besluttede NATO's
regeringsledere, efter anmodning fra den irakiske regering, at
påbegynde træning og rådgivning af irakiske
sikkerhedsstyrker og -institutioner. NMI blev lanceret i 2018 som
en videreudvikling af denne indsats. Under NATO-topmødet i
London den 3.-4. december 2019 tilbød Danmark, med
parlamentarisk forbehold, at overtage ledelsen af NMI, inklusiv
udsendelse af hertil knyttede yderligere militære bidrag fra
ultimo 2020 til medio 2022.
NMI
komplementerer og er tæt koordineret med koalitionens
indsats. NMI samarbejder desuden med FN's
sikkerhedssektorreformprogram (under FN's udviklingsprogram, UNDP),
som Danmark bl.a. støtter finansielt og med udsendte
medarbejdere fra Rigspolitiet. Det danske bidrag til FN's
sikkerhedssektorreformprogram har fokus på at
understøtte den irakiske regerings implementering af
reformer bredt inden for sikkerhedssektoren samt på
målrettet kapacitetsopbygning inden for lokalpoliti. NMI
samarbejder også med EU's civile rådgivningsmission
(EUAM Irak) i arbejdet med mere langsigtede reformer af den civile
del af sikkerhedssektoren. Danmark har siden oprettelsen af EUAM
Irak i 2017 udsendt civile eksperter til missionen via Freds- og
Stabiliseringsberedskabet og Rigspolitiet. Den danske indsats i
Irak vil fortsat blive gennemført som led i den koordinerede
og samtænkte internationale indsats.
Der anmodes om
Folketingets samtykke til udsendelse af danske militære
bidrag på op til ca. 285 personer til NMI fra ultimo 2020 til
medio 2022 fordelt på nedenstående kapaciteter.
En styrkechef
med dertilhørende stabsbidrag bestående af op til ca.
40 personer. Ved en eventuel udvidelse af missionen vil
stabsbidraget kunne øges med op til ca. 25 personer.
Styrkechefens opgave vil være den overordnede ledelse af NMI.
Stabsbidraget vil skulle understøtte chefens virke samt
rådgive irakiske myndighedspersoner. Der vil tillige for dele
af personellet være tale om en personbeskyttelsesopgave i
relation til styrkechefen.
Et sikrings-
og eskortebidrag bestående af op til ca. 100 personer.
Sikrings- og eskortebidragets opgave vil være at eskortere
personel i operationsområdet. Det vil være muligt at
inddrage bidrag fra bl.a. de baltiske lande i det danske sikrings-
og eskortebidrag.
Et
transporthelikopterbidrag bestående af op til tre EH101
transporthelikoptere i 12 måneder fra 1. maj 2021, samt
tilknyttet personel bestående af op til ca. 85 personer.
Transporthelikopterbidragets opgaver vil være transport af
personel og materiel i operationsområdet.
Et
forbindelsesofficersbidrag på op til ca. 5 personer til
relevante hovedkvarterer.
Det
nuværende stabsbidrag til NMI på op til ca. 15
personer, hvorom regeringen rådførte sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn den 27. juni 2018, forventes
videreført, herunder i form af lejlighedsvise udsendelser
med mobile træningshold. Bidraget vil indgå i det
overordnede styrkeloft.
Det nationale
støtteelement, der på nuværende tidspunkt er
udsendt på baggrund af B 8 (2015) til støtte for
indsatsen mod ISIL, vil kunne støtte de danske
militære bidrag udsendt til NMI. Derudover vil der kunne
udsendes op til ca. 15 personer til et støttelement i
Irak.
Cyberkapaciteter vil kunne indgå i den danske militære
indsats.
De danske
militære bidrag vil gennemføre aktiviteter inden for
rammerne af NATO's operationsplaner, herunder
magtanvendelsesdirektiver gældende for NMI. De danske
militære bidrag til NMI vil være under NATO's operative
kontrol. Der kan anvendes magt i forsvar af NATO- og
koalitionsstyrker. Den danske forsvarschef bevarer fuld kommando
over bidragene.
Operationsområdet forventes at være
Bagdad-området samt det centrale Irak, men vil også
kunne omfatte øvrige dele af Irak, såfremt dette
besluttes af NATO.
I forbindelse
med etablering og hjemtagning af bidragene i regionen vil der
være behov for midlertidig udsendelse af yderligere personer
til udpakning, opstilling og klargøring samt nedtagning af
faciliteter mv., herunder etablering af
kommunikationsforbindelser.
Den
tværministerielle task force, der blev nedsat i
forlængelse af folketingsbeslutning B 108 (vedtaget 19. april
2016), og som vil håndtere særlige situationer med
frihedsberøvede personer, hvis det bliver nødvendigt,
vil også håndtere sådanne situationer i NMI. Det
fremgår bl.a. af bemærkningerne til B 108, at
såfremt danske styrker måtte frihedsberøve en
person i Irak, vil der kunne udsendes et bidrag på op til ca.
20 personer, herunder militærpoliti, sikkerhedspersonel og
militærjurister, til håndtering af en sådan
ekstraordinær situation. Tilsvarende vil således
gøre sig gældende for så vidt angår
NMI.
Indsatsen vil
fleksibelt blive tilpasset de operative behov i lyset af
udviklingen i opgavekomplekset for NMI. Fordeling af de danske
militære bidrag på de forskellige funktioner vil derfor
løbende blive tilpasset udviklingen i missionen.
Det
folkeretlige grundlag er samtykke fra Irak. Det danske bidrag vil
være undergivet folkeretten, herunder den humanitære
folkeret i relevant omfang.
Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE) har givet følgende
trusselsvurdering:
Sikkerhedssituationen i Irak er dynamisk, kompleks og involverer
mange aktører. Lokalt kan sikkerhedssituationen derfor
ændre sig meget hurtigt. FE vurderer, at de regionale
spændinger fortsat vil bidrage til ustabilitet og
forstærke interne eksisterende spændinger. Den
forværrede situation i Irak trækker fokus fra indsatsen
mod ISIL, som fortsat har en betydelig tilstedeværelse i Irak
og på kort sigt vil udgøre en betydelig terrortrussel
og true sikkerheden i store dele af landet.
Den irakiske
regering prioriterer sikkerheden i og omkring Bagdad, men på
grund af regionale og lokale spændinger er
sikkerhedssituationen i Bagdad fortsat skrøbelig. Bagdad
rammes fortsat af lejlighedsvise terrorangreb, hvor der er en
erkendt trussel mod vestlige interesser. Områder og baser med
vestlig tilstedeværelse både i forstæder og i det
centrale Bagdad udsættes jævnligt for indirekte
beskydning med morterer og raketter.
FE vurderer,
at situationen i Irak involverer mange aktører, hvoraf flere
udgør en trussel mod de danske bidrag til NMI-bidrag. ISIL,
men også pro-iranske shiitiske militser, kriminelle grupper
og civile uroligheder vil udgøre en direkte eller indirekte
trussel. Det er sandsynligt, at ISIL vil søge at udnytte de
øgede spændinger til at udbygge deres
undergrundsnetværk og samtidig søge at fremprovokere
yderligere eskalation i volden mellem de involverede parter.
Terrortruslen i Irak, herunder angreb fra ISIL, er derfor
HØJ, undtagen i de kurdiske provinser, hvor truslen er
MIDDEL. Truslen fra angreb fra shiitiske militser i hele Irak er
HØJ.
Under
kørsel i Bagdad vil bilbomber, vejsidebomber og magnetisk
påsatte ladninger udgøre en særlig trussel,
ligesom lejlighedsvis morter og raketbeskydning udgør en
erkendt trussel ved ophold i Den Grønne Zone og irakiske
baser i og omkring Bagdad. Truslen fra insiderangreb fra irakiske
sikkerhedsstyrker (undtagen shiitiske militser) i hele Irak er
LAV.
Det er
sandsynligt, at civile uroligheder på meget kort sigt
indirekte kan true NMI-opgaveløsning, hvor et dansk
sikrings- og eskortebidrag vil kunne blive fastlåst eller
fanget i demonstrationer i Bagdad. Det er endvidere muligt, at
demonstrationer vil blive rettet mod udenlandsk
tilstedeværelse. Det er derfor muligt, at sikrings- og
eskortebidrag vil kunne blive tilsigtet mål for
demonstrationer. Truslen fra civile uroligheder i hele Irak er
derfor HØJ undtagen i de kurdiske provinser, hvor truslen er
MIDDEL.
De danske
NMI-bidrag vil endvidere stå over for en meget betydelig
spionage- og cybertrussel fra en lang række aktører.
Truslen fra spionage i hele Irak vurderes derfor at være
HØJ, mens truslen fra cyberspionage og cyberkriminalitet mod
danske enheder i Irak er MEGET HØJ. Truslen fra
cyberaktivisme, cyberterror og destruktive cyberangreb rettet mod
danske enheder i Irak er LAV.
Situationen i
luftrummet over Irak er kompleks. Der er fortsat en generel trussel
fra ISIL og pro-iranske militser ved flyvning i lav højde.
Truslen mod luftfartøjer, der flyver under 6.000 m i hele
Irak, er MIDDEL.
Det er muligt,
at kriminelle aktiviteter, lokale stridigheder eller politisk
aktivisme bevidst eller ubevidst kan ramme et NMI-bidrag, ligesom
en trussel mod amerikansk tilstedeværelse også kan
omfatte danske enheder eller personer, der er samplaceret med
amerikanske enheder.
Da de danske
militære bidrag vil indgå i indsatser, hvor der kan
blive tale om anvendelse af militære magtmidler,
forelægges sagen for Folketinget under henvisning til
Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til udsendelse af de danske bidrag som beskrevet
ovenfor.
Regeringen vil
løbende vurdere de danske bidrags sammensætning med
henblik på at sikre effektiv opgaveløsning.
Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at
genudsende, væsentligt justere eller væsentligt
forlænge bidragene, eller såfremt der skulle ske
væsentlige ændringer i forhold til de oven for
beskrevne opgaver eller operationsområder, vil regeringen
rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom
eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.