Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 6. maj 2020
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, KF, NB og LA) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
enige med forslagsstillerne i, at det er en udfordring, at
skovområder i andre verdensdele skoves for at give plads til
produktion af dyrefoder, som eksporteres til lande, som ligger
langt væk fra dyrkningsfladen, herunder lande som Danmark. DF
ønsker, at flere lande går sammen om at etablere et
samarbejde som i realiteten kan stoppe dette. Derfor vil DF
opfordre regeringen til at tage dette op med andre regeringer i den
vestlige verden.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget ser
meget kritisk på dansk landbrugs import af sydamerikansk
soja, der fører til afskovning af Amazonas og forgiftning af
lokale arbejdere på grund af det høje pesticidforbrug.
I Sverige, Belgien og Holland har landbruget for længst
udskiftet den uansvarlige soja med certificeret eller
økologisk soja. Men da Thorningregeringen tilbage i 2014
forsøgte at få dansk landbrug til at gå samme
vej, spiste Landbrug & Fødevarer den af med seks
ubrugelige »indkøbskriterier«. Det er kriterier,
som sojaleverandørerne skal skrive under på, men som
der ikke føres nogen kontrol med.
Heldigvis var der allerede dengang dele af
branchen, der godt kunne se, at det ikke var holdbart. Arla overgik
således allerede i 2015 til 100 pct. bæredygtig soja,
og for et par måneder siden hoppede Coop med på vognen
med en melding om, at de i fremtiden kun vil bruge bæredygtig
soja til deres egne mærker. Senest har bl.a. Danish Crown
lanceret en plan for overgang til 100 pct. ansvarlig soja som en
del af deres deltagelse i Dansk Alliance for Ansvarlig Soja. Det er
yderst positivt, men RV mener, at vi skal have alle med.
Danmark kan desværre ikke - som
forslaget indebærer - indføre et egentligt
importforbud på grund af internationale handelsregler. Det
har man undersøgt. Men vi kan gøre så meget
andet. Og det mest oplagte er selvfølgelig at se på
adgangen til at holde svin. Den borgerlige regering lempede
adgangen til at udvide svinebesætninger. RV mener, at vi kan
gå den modsatte vej og indføre stramninger. For vi
skal selvfølgelig ikke have flere svin i Danmark, end vi kan
fodre på en ansvarlig og bæredygtig måde.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder det helt afgørende, at vi i Danmark tager
ansvar for at sikre, at vores import af sojaskrå ikke
fører til fældning af regnskov eller på anden
vis skader naturen og lokalsamfundene. SF finder det også
afgørende at minimere landbrugets klimabelastning, herunder
importen af soja til foder i landbruget.
Men SF ser det ikke som et effektivt svar
på disse store udfordringer at forbyde import specifikt fra
Brasilien, da dette ikke forhindrer en øget import af
problematisk soja fra f.eks. Argentina og Paragua.
I stedet skal vi sikre, at den soja, som
Danmark importerer, er produceret på en bæredygtig
måde, uanset hvor den kommer fra.
Det hurtigste skridt, vi kan tage i den
rigtige retning, er i SF's øjne at sikre, at al sojaimport
er certificeret. Dette har man formået i Sverige, og flere
danske svineproducenter er gået sammen i bl.a. Dansk Alliance
for Ansvarlig Soja for at prøve at finde løsninger.
Men hele branchen skal med, og ministeren må sætte sig
i spidsen med den nødvendige indblanding og
værktøjer.
De eksisterende certificeringer bidrager
til en mere bæredygtig sojaproduktion. Men de er
desværre ikke en garanti for, at den soja, vi importerer, er
dyrket, uden at der er fældet regnskov. SF vil derfor have
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling til at
finde løsninger, der kan sikre, at Danmark ikke importerer
soja fra latinamerikanske marker, som man har skabt plads til ved
at rydde regnskov eller ved på anden vis at have
skændet naturen og ladet det gå ud over
lokalbefolkningen. Endelig ønsker SF, at regeringen
understøtter udviklingen af alternative foderstoffer som
eksempelvis græsprotein eller tang bedre, og at
klimahandlingsplanen skal omfatte en styrkelse af danske
udviklingssamarbejder om at forhindre afskovning.
Enhedslisten og Susanne Zimmer
(UFG))
Enhedslistens medlemmer af udvalget og
Susanne Zimmer (UFG)) finder det afgørende, at Danmark tager
ansvar for konsekvenserne af dansk import af soja og kød,
herunder særlig den store import af sojaskrå til
svineproduktionen. Størstedelen af den danske kød- og
sojaimport fra Brasilien stammer fra områder, hvor
producenter rydder skovområder og fortrænger
oprindelige folk for at udvide landbrugsjorden. Rydning af skov til
landbrugsjord har negative konsekvenser for biodiversiteten og
klimaet. En ny rapport fra Verdens Skove, den norske organisation
Regnskogfondet og den internationale organisation Migthy Earth
konkluderer, at det ikke kan afvises, at en stor andel af den soja,
som danske virksomheder importerer, kommer fra afskovede
områder, hvorfor der er brug for, at regeringen sætter
ind på området.
Det er mindretallets opfattelse, at et stop
for import af kød og soja, der er produceret som
følge af afskovning i Brasilien, vil øge importen af
certificerede fremfor ikkecertificerede produkter og skubbe
på for øget sporbarhed i forhold til de importerede
varer. Det vil samtidig øge motivationen for at erstatte
importeret protein med danskproducerede proteinkilder som
eksempelvis græs og hestebønner, hvilket vil betyde
mindre pres på verdens skove og mindre CO2-udslip fra transporten. Et stop for
import af soja, der er produceret som følge af afskovning,
vil samtidig give en tiltrængt beskyttelse af forbrugerne,
for hvem det i dag er næsten umuligt at tilgå
information om, hvorvidt det kød, de køber, er
produceret på bekostning af skov eller er opfostret på
soja, der er produceret som følge af afskovning. Et stop for
import af kød og soja, der er produceret som følge af
afskovning, vil samtidig være et klart signal til den
brasilianske præsident, Jair Bolsonaro, om at stoppe
støtten til afskovning, der sidste år førte til
de katastrofalt store skovbrande i landet.
Den danske import af soja er al for stor,
og importørerne har i sammenligning med andre lande ikke i
tilstrækkelig grad omlagt til en mere ansvarlig import.
Derfor er det mindretallets indstilling, at regeringen bør
tage ansvar og handle på området for at være med
til at sikre en mere ansvarlig og begrænset import, så
Danmark på den måde tager ansvar for konsekvenserne af
vores landbrugsproduktion. Samtidig bør der arbejdes for at
reducere dyreholdet i Danmark, så husdyrene udelukkende kan
fodres med dansk foder.
Mindretallet mener endvidere, at regeringen
bør tage ansvar for den meget store drivhusgasudledning, der
er forbundet med Danmarks import af soja til grisefoder fra
Sydamerika, som Københavns Universitet netop har vist
udleder over 6 mio. t, og mindretallet mener således, at der
skal tages hånd om denne udledning, når der skal
forhandles en klimahandlingsplan for landbruget, og at
anbefalingerne fra Klimapartnerskabet for Fødevare- og
Landbrugssektoren til reduktion af drivhusgasser ikke er
dækkende, da disse anbefalinger ikke tager højde for
drivhusgasudledningen fra sojaimporten. Mindretallet påpeger
desuden, at det støtter anbefalinger fra Klimarådet om
at indføre CO2-afgifter
på landbruget, og at disse CO2-afgifter også skal omfatte
importeret soja.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25.
oktober 2019 og var til 1. behandling den 12. december 2019.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 4 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Signe Munk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL)
Susanne Zimmer (ALT) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Marie Bjerre (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Jacob Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Pia Kjærsgaard (DF) Lise
Bech (DF) Mette Abildgaard (KF) Orla Østerby (KF) Peter
Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |