Fremsat den 28. februar 2020 af Peter Skaarup (DF),
Karina Adsbøl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF) og Dennis Flydtkjær (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om initiativer til bekæmpelse af
vanvidskørsel
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2019-20 at fremsætte
de nødvendige lovforslag og foretage de fornødne
administrative ændringer, der kan sikre, at politiet og
øvrige myndigheder får effektive redskaber til at
bekæmpe vanvidskørsel, uanset om der er tale om
vanvidskørsel i selvejede, leasede eller lånte biler.
Redskaberne til bekæmpelse af vanvidskørsel skal
være:
- At
vanvidskørsel straffes med minimum 4 års ubetinget
fængsel og herudover eventuelt samfundstjeneste, hvis der ved
vanvidskørslen er begået uagtsomt manddrab. Undlader
den sigtede i en sag om vanvidskørsel at møde frem
til retssagen, bør dette kunne udløse en
tillægsstraf for udeblivelse.
- At det skal
være muligt at fradømme en vanvidsbilist retten til at
være fører af en lånt, lejet eller leaset bil,
medmindre bilen bliver brugt arbejdsmæssigt i et
ordinært arbejdsforhold.
- At en
vanvidsbilist skal kunne fratages retten til at låne, leje
eller lease biler til privat brug.
- At give politiet
mulighed for på stedet at konfiskere en bil brugt til
vanvidskørsel, og at en eventuel leasing- eller lejekontrakt
på bilen skal kunne ophæves på stedet.
- At en
fartbøde i forbindelse med vanvidskørsel i en leaset
eller lejet bil skal betales af den, der fremgår af leasing-
eller lejekontrakten, i fald føreren af bilen ikke kan
identificeres.
- At udlejnings- og
leasingfirmaerne forpligtes til at have en skærpet
opmærksomhed på deres kunder, herunder at firmaerne
forpligtes til at rette henvendelse til myndighederne, hvis der er
mistanke om, at en person, der leaser en bil, ikke selv bruger
bilen eller afholder udgiften eller ikke er i stand til
økonomisk at afholde den udgift, der er ved at lease eller
leje den konkrete bil. Ligeledes gives udlejnings- og
leasingfirmaerne adgang til E-SkatData, der giver mulighed for at
indhente oplysninger om en kundes nuværende økonomiske
situation.
- At
leasingfirmaerne forpligtes til at modtage udbetalingen og den
månedlige ydelse i forbindelse med leasing af biler gennem
faste bankoverførsler, så det bliver muligt at
kontrollere, hvor pengene kommer fra.
- At et
kørekort skal kunne inddrages midlertidigt, indtil en
retssag om vanvidskørsel er afsluttet.
- At
vanvidsbilister skal kunne tildeles en straksdom.
Bemærkninger til forslaget
Regeringen pålægges med dette
beslutningsforslag at tage en række konkrete initiativer, der
kan give politiet og øvrige myndigheder bedre og mere
effektive redskaber til at gribe ind over for vanvidskørsel.
Desværre ser vi oftere og oftere eksempler på
vanvidskørsel, hvor typisk unge mænd i store biler med
mange hestekræfter kører hensynsløst gennem
gaderne i høj hastighed - til stor fare for andre
trafikanter og borgere. I sommeren 2019 resulterede denne type
vanvidskørsel i et tragisk dødsfald, da en
polititjenestemand mistede livet på Langebro i
København (»Trafikulykke på Langebro:
25-årig mand sigtet i sag om politibetjents
død«, Berlingske, den 23. juli 2019). Og eksemplerne
på vanvidskørsel synes desværre at blive flere
og flere, særlig i Københavns, Nordsjællands og
Københavns Vestegns politikredse (»Allerede flere end
sidste år: Vanvidsbilister hærger stadig«, dr.dk,
den 27. november 2019).
Det forlyder fra politiet, at de ofte
står magtesløse over for denne type kørsel, da
vanvidsbilisterne typisk er fuldkommen ligeglade med de sanktioner,
myndighederne har mulighed for at møde dem med. Udstedte
bøder virker ikke afskrækkende, og risikoen for at
miste kørekortet har desværre heller ingen
afskrækkende effekt, da vanvidsbilisterne i mange
tilfælde aldrig har erhvervet sig et kørekort eller
har fået det frakendt ved en tidligere forseelse. Desuden er
disse biler ofte enten lejede, lånt eller leasede af
stråmænd, og dermed er risikoen for konfiskation af
køretøjerne heller ikke en reel trussel for
føreren af bilen. Endelig har politiet udfordringer,
når det er nødvendigt at sætte efter
vanvidsbilisterne, fordi politiets køretøjer ofte
ikke er hurtige nok (»Politibetjent om vanvidskørsel i
København: Retsstaten svigter sit ansvar over for
borgerne«, Berlingske, den 7. august 2019).
Forslagsstillerne mener derfor, at der er brug
for at give politiet og øvrige myndigheder helt andre,
skrappere og mere effektive midler, der kan sættes ind i
kampen mod vanvidsbilister. Skærpede straffe er i den
forbindelse et første, nødvendigt skridt.
Vanvidsbilister slipper i dag i henhold til retspraksis i perioden
2016-19 med en straf på mellem 16 måneders og 3
års fængsel for trafikdrab, selv om straframmen er helt
op til 8 år (REU alm. del - svar på
spørgsmål 334, folketingsåret 2018-19, 2.
samling) Forslagsstillerne mener derfor, at det er
nødvendigt at indføre en minimumsstraf på 4
års ubetinget fængsel, som skal gælde i de
tilfælde, hvor der i forbindelse med vanvidskørslen er
begået uagtsomt manddrab.
Derudover er der behov for, at de firmaer, som
udlejer og leaser biler, holder bedre øje med deres kunder.
Udlejnings- og leasingfirmaerne skal forpligtes til at rette
henvendelse til myndighederne, hvis der er mistanke om, at en
person, der leaser en bil, ikke selv bruger bilen eller afholder
udgiften eller ikke er i stand til økonomisk at afholde den
udgift, der er ved at lease eller leje den konkrete bil.
Formålet er at give myndighederne mulighed for at afbryde en
leasingaftale, hvis de økonomiske forhold hos den, der
leaser eller bruger bilen, reelt ikke er så økonomisk
stabile, at vedkommende kan lease bilen, f.eks. hvis vedkommende
modtager offentlige ydelser eller ikke tjener tilstrækkeligt
til at kunne afholde udgiften.
Forslagsstillerne mener desuden, at der er
behov for at give udlejnings- og leasingfirmaerne adgang til det
såkaldte E-SkatData, hvilket vil give mulighed for at
indhente oplysninger om en kundes nuværende økonomiske
situation. Dette tiltag, som brancheforeningen Finans og Leasing
selv har peget på, vil kunne minimere risikoen for, at
leasede biler f.eks. kommer i hænderne på
bandemedlemmer (Leasingfirmaer: »Vi vil hjælpe med at
bekæmpe vanvidskørsel«, dr.dk, den 29. august
2019).
Endelig mener forslagslagsstillerne, at
leasingfirmaerne skal forpligtes til modtage penge for leasing via
bankoverførsler, så pengene kan spores
efterfølgende, og så det kan kontrolleres, at pengene
ikke er tilkommet den person, der leaser bilen, gennem
kriminalitet, hvidvask el.lign.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
initiativer til bekæmpelse af vanvidskørsel.
(Beslutningsforslag nr. B 141)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.