Fremsat den 28. februar 2020 af Stén Knuth (V),
Bertel Haarder (V) og Karsten Lauritsen (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om at styrke foreningslivet og frivilligsektoren
i Danmark
Folketinget pålægger regeringen
efter forhandling med Folketingets partier at tage skridt til at
gennemføre tiltag, der støtter foreningslivet og
frivilligsektoren, herunder
1. at sikre stabile
tilskudsrammer til foreninger,
2. at fremme
partnerskaber frem for øremærkede puljer,
3. at sikre
konkurrencebeskyttelse af foreningslivet,
4. at lade
foreningslivet kåre årets foreningskommune,
5. at
forstærke indsatsen, jf. satspuljeaftalen, for at lade
børn møde foreningslivet tidligt,
6. at der
lægges vægt på, at frivilligt arbejde
kvalificerer i job og uddannelsesansøgninger,
7. at udnytte
muligheden for at friholde foreninger for opfyldelse af reglerne i
persondataforordningen (GDPR),
8. at
afhjælpe administrativt bøvl for foreningerne,
9. at
undersøge konsekvenserne af at belønne foreninger,
der f.eks. har overholdt betingelserne for en tilladelse i 5
år,
10. at fremme god
ledelse i frivilligsektoren,
11. at
skattefritage indtægter under 5 mio. kr. i
almenvelgørende foreninger,
12. at beskytte
foreningslivet i lovgivningen,
13. at opfordre til
at styrke foreningslivets faciliteter og
14. at sikre plads
til foreningslivet i byplanlægningen.
Bemærkninger til forslaget
Danmark er foreningernes land, og dette
folkelige og demokratiske aktiv skal udbygges.
Dansk folkestyre hviler på tre
grundpiller: Foreningsdanmark, Frivilligdanmark og
Oplysningsdanmark. Det groede frem i de år, hvor Folketinget
var lammet af strid om grundloven. Da politikerne ikke kunne enes,
måtte folk selv tage affære. Aldrig er det gået
bedre end i de år, hvor der stort set ikke blev vedtaget
noget på Christiansborg.
Danmark blev foreningernes land. Det begyndte
med ungdomsforeningerne og skytte-, gymnastik- og
idrætsforeningerne, der senere blev til DUF, DIF og DGI med i
dag samlet næsten 2,8 millioner medlemmer, 18.000
lokalforeninger og 600.000 frivillige. Folkehøjskoler
leverede ledere til det frivillige arbejde og til den
vidtforgrenede andelsbevægelse, der sammen med frie skoler,
menigheder, landbrugsskoler, handelsskoler og tekniske skoler blev
krumtappen i det folkelige og økonomiske mirakel, der
fulgte.
Foreningslivet udgøres i dag
særlig af idrætsorganisationerne Danmarks
Idrætsforbund (DIF) og Danske Gymnastik- &
Idrætsforeninger (DGI), der samlet har 2,2 millioner
medlemmer, 500.000 frivillige og 12.000 lokalforeninger.
Blandt DIF´s 63 specialforbund er Dansk
Boldspil Union (DBU) med det fornemme motto »En del af noget
større«. Den tredje foreningsgigant er Dansk Ungdoms
Fællesråd (DUF), der er en paraplyorganisation for 75
landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer med over
600.000 medlemmer, der fremmer medborgerskab, dialog og deltagelse
i foreningslivet og samfundet som helhed.
Dertil kommer Dansk Folkeoplysnings
Samråd (DFS) med 70.000 frivillige, der tager ansvar for
rammer og indhold.
I alt arbejder op mod 700.000 danskere som
frivillige i de danske folkeoplysende foreninger. DIF og DGI
tæller 500.000 og DUF og DFS tæller henholdsvis 100.000
og 70.000 medlemmer.
Teoretisk set kan det moderne menneske klare
sig uden fællesskaber. I vor egen hule kan vi få alting
serveret, mens vi dyrker os selv, rider motionscyklen og får
hjælp af staten og kommunen. Men stadig flere søger de
selvvalgte fællesskaber i foreningerne. Hundredtusinder
strømmer til foredrag, festivaler og folkemøder -
sært nok, for musikkvaliteten er meget bedre hjemme ved
musikanlægget og tv-apparatet, hvor man også kan se
nærbilleder af de koryfæer, man møder på
festivaler og folkemøder. Men vi vil hellere have autentiske
oplevelser sammen med andre. Fællesskabet gør
forskellen.
Foreningslederne, indsamlerne i de
velgørende organisati?oner, Røde Kors-vennerne,
lektiehjælperne, alle dem, der gør mere, end de
behøver, er samfundets kit. Deres samfundssind og den
tillid, de viser, er som det mørke stof i den berømte
fysiker Stephen Hawkings univers. Vi kan ikke se det, men det
udgør 80 pct. af universet og holder alting sammen. Det er
den kraft, der får os til at handle ansvarligt over for
fællesskabet.
Langt de fleste kan indse, at hvis vi alle
udnyttede samfundsfællesskabet til det yderste - hvis alle
udnyttede skatte- og velfærdssystemerne til det yderste og
prøvede at snyde sig til sociale ydelser og lavere skat
så ville samfundet bryde sammen. Det eksisterer alene, i
kraft af at langt de fleste gør mere, end de behøver,
og ser sig som »en del af noget større« og har
tillid til, at andre gør ligeså.
Det er vi opdraget til, ikke mindst i vore
foreninger, hvor vi oplever, at fællesskabet kun eksisterer i
kraft af tilliden til, at hver enkelt lever op til forpligtelsen
over for fællesskabet. Derfor skal vi være gode ved
foreningerne: Støtte dem uden at styre dem, fjerne
unødigt bureaukrati og respektere deres egenværdi og
give endnu flere børn og unge den oplevelse at være
med i et selvvalgt fællesskab.
1. Stabile
tilskudsrammer
Foreningerne ejes af medlemmerne, ikke af
samfundet. De skal respekteres for deres egenværdi og skal
ikke levere noget til gengæld for de penge, de får. De
skal bygge på frivillighed og ikke på kontraktpolitik.
Den frivillige indsats er værdifuld i sig selv og skal
støttes af folkeoplysningsmidler og udlodningsmidler (de
tidligere tipsmidler) uden politiske bihensigter. Foreningerne skal
sikres stabile tilskudsrammer.
2. Partnerskaber
Varige partnerskaber er bedre end kortsigtede
offentlige tilskudspuljer, f.eks. når det gælder
sundhedsindsatser, jf. DIF´s, DGI´s og den tidligere
regerings fælles vision »Bevæg dig for
livet«, hvor målet er, at 50 pct. i 2025 skal
være medlemmer af en idrætsforening, og 75 pct. skal
være idrætsaktive. Det samme gælder med hensyn
til sociale indsatser og integrationsindsatser, jf. DIF´s,
DGI´s, DUF´s, Røde Kors??´ og Dansk
Flygtningehjælps fælles forslag om at styrke
foreningsdeltagelsen hos flygtninge/indvandrere og udsatte borgere.
Vi skal fremme partnerskaber frem for øremærkede
puljer.
3. Konkurrencebeskyttelse
Foreningerne skal ikke udkonkurreres af fuldt
finansierede statsaktiviteter og kommunale aktiviteter og skal
heller ikke begrænses af konkurrencehensyn, dvs. af hensyn
til kommercielle aktører, der ikke bygger på samme
fællesskab og demokratiske samfundsansvar. Det er
organiseringen af aktiviteten og ikke selve aktiviteten, som
afgør, om der er tale om en uhensigtsmæssig
konkurrencesituation. Staten, kommunerne og kommercielle
aktører skal respektere og anerkende foreningslivets
særlige rolle og sikre konkurrencebeskyttelse af
foreningslivet.
4. Foreningskommune
Danskernes foreningsvaner og foreningernes
indsatser bør jævnligt beskrives og
offentliggøres for at synliggøre de forskellige
deltagelsestyper og organiseringsformer i foreningslivet. Dermed er
der også grundlag for at lade foreningslivet kåre
årets foreningskommune målt på evne og vilje til
at understøtte og befri foreningerne for unødigt
bureaukrati.
5. Børn i foreningslivet
Børn skal opleve foreninger allerede i
skoletiden i form af idrætstilbud m.v. Når det er
frivilligt, udvikler det ansvarlighed. I satspuljeaftalen er for
nylig afsat midler til fritidspas fra 2021 til 2023. Hvis det
forudsættes, at det koster 1.000 kr. årligt at gå
til idræt, svarer det til, at mere end 7.500 børn pr.
år vil kunne nyde godt af ordningen. Det bør
overvejes, om det er kommunerne, der skal administrere ordningen
med et minimum af administration, så flest mulige midler
tilgår dem, de er rettet til.
6. Frivilligt arbejde som kompetence
Det skal være en kompetence i
forbindelse med job- og uddannelsesansøgning m.v., at man
har været foreningsaktiv eller har løst opgaver i
lokalsamfundet som natteravn, museumsvagt, lektiehjælper,
besøgsven, idrætsleder osv.
7. Persondataforordningen (GDPR)
Det skal undersøges, om Danmark i
højere grad kan anvende undtagelsesbestemmelserne i
persondataforordningen til gavn for foreningslivet. Det er ikke
hensigtsmæssigt, hvis Danmark grundlæggende stiller de
samme krav til en lille badmintonklub som til en stor virksomhed
eller en offentlig myndighed. Det tyder på
overimplementering, da der er en række
undtagelsesbestemmelser i persondataforordningen. Det skal derfor
undersøges, hvordan implementeringen kan ændres,
så der tages hensyn til de helt særlige forhold i dansk
foreningsliv.
8. Administrativt bøvl
Foreningerne skal ikke plages med
unødigt bøvl, som når f.eks.
arrangørerne af et pinsemarked skal søge tilladelse
26 steder! Folketinget skal se på, hvor meget det kan
nedbringes og forenkles. Kunne foreningerne få tilbud om, at
en kommunalt ansat hjælper med bøvlet ligesom i
Haderslev Kommune? På samme måde med det nye
bøvl i kølvandet på persondataforordningen. Den
skal beskytte borgernes data, og det er vigtigt, men samtidig er
dens udmøntning en stor udfordring for hele
foreningslivet.
9. Belønning til foreninger med orden
Det bør undersøges, hvilke
konsekvenser det skal have, hvis en forening har overholdt
betingelserne for en tilladelse i f.eks. 5 år. Bør den
så slippe for kontrolbesøg i et antal år? F.eks.
kunne de foreninger, der har tingene i orden, belønnes.
10. God
ledelse
Frivilligrådet skal hjælpe
frivilligsektoren til at øge gennemsigtighed, ansvarlighed
og egenkontrol (good governance). Der er afsat 10,6 mio. kr. via
satspuljemidlerne i 2019-22. Den gode ledelse skal fremmes.
11. Skattefritagelse
I dag skal frivillige foreninger, der har
skattepligtig indkomst fra f.eks. salg af drikkevarer eller
udlejning af lokaler, i princippet indgive selvangivelse og betale
skat af disse indtægter, uanset om overskuddet går
ubeskåret til foreningen og det frivillige arbejde. Det
finder forslagsstillerne ikke rimeligt, og derfor foreslår
vi, at alment velgørende foreninger som er godkendt efter
ligningslovens § 8 A, og som har eksisteret i mindst 5
år, fuldstændig skattefritages for indtægter
under 5 mio. kr., under forudsætning af at overskuddet
ubeskåret går til foreningen.
12. Beskyttelse af foreningslivet i
lovgivningen
Forslagsstillerne ønsker en vurdering
af den nye lovgivnings konsekvenser for deltagelse i foreningslivet
og civilsamfundet, svarende til de eksisterende vurderinger i
lovforslag med hensyn til miljø/erhvervsliv/økonomi
m.v.
13. Foreningslivets faciliteters placering
Ved renovering eller nybyggeri af kommunale
faciliteter skal kommunerne opfordres til en funktionel
sammentænkning af foreningslivets faciliteter og
øvrige kommunale funktioner med det formål at afkorte
vejen til idræt og foreningsdeltagelse. F.eks. kan nybyggede
daginstitutioner, skoler, plejehjem og menighedslokaler i
højere grad placeres i tilknytning til de kommunale
idrætsfaciliteter, således at der er kort vej til
fysisk aktivitet og bevægelse. Sundhedsfunktioner (f.eks.
lægehuse, genoptræningsenheder, fysioterapi og lign.)
kan også placeres i tilknytning til de kommunale
idrætsfaciliteter. En øget sammentænkning vil
udover en positiv effekt i forhold til fysisk aktivitet også
øge anvendelsesprocenten af de kommunale faciliteter.
14. Foreningslivet i byplanlægningen
Forslagsstillerne ønsker, at det
undersøges, om der i planloven kan stilles krav til
kommunernes kommuneplaner om, at kommunens borgere skal have
mulighed for at være foreningsaktive. Alternativt opfordrer
forslagsstillerne til, at det medtænkes. Det kan ske ved at
reservere en procentdel af byområder til faciliteter for
idræt og foreningsliv samt redegøre for, hvilke
konsekvenser en given byudvikling vil få for borgernes
mulighed for idræts- og foreningsliv.
Skriftlig fremsættelse
Stén Knuth
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
styrke foreningslivet og frivilligsektoren i Danmark.
(Beslutningsforslag nr. B 139)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.