Fremsat den 28. februar 2020 af Heidi Bank (V),
Jan E. Jørgensen (V),
Christoffer Aagaard Melson (V) og Troels Lund Poulsen (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbedring af lejernes rettigheder gennem
styrkelse af huslejenævnene
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag inden udgangen af 2020, der sikrer, at
lejernes rettigheder forbedres ved generelt at styrke
huslejenævnene, så de står stærkere end i
dag i tilfælde af uenigheder mellem lejere og udlejere.
Lovforslaget skal indeholde følgende
elementer:
1) En model, der
sikrer en hurtig og smidig sagsbehandling, som indebærer, at
der som udgangspunkt ikke må gå mere end 8 uger fra en
klage indgives skriftligt, til huslejenævnet træffer
afgørelse.
2) En model for
huslejenævnene, der sikrer en mere ensartet og uvildig
sagsbehandling og afgørelse.
3) Det
økonomiske fundament for huslejenævnenes arbejde
styrkes.
4) Etablering af et
huslejeregister for at øge gennemsigtigheden i lejeniveauer,
og at alle afgørelser ved tvister skal offentliggøres
i anonymiseret form.
5)
Indførelse af et krav om, at udlejer skal meddele
beboerrepræsentationen og lejerne, når der afsiges en
afgørelse vedrørende et lejeforhold i den ejendom,
som beboerrepræsentationen eller lejerne bebor.
6) Ved
huslejenævnenes vurderinger af sammenligningsmål
lægges der særlig vægt på
sammenligningslejemål i det pågældende
boligområde.
7)
Indførelse af et krav om sammenlignelige, eventuelt ens
oplysninger ved behandling af sager i huslejenævnene og
Grundejernes Investeringsfond.
8)
Indførelse af et krav om, at ejeren skal dokumentere en
lejligheds stand, før forbedring efter
boligreguleringslovens § 5, stk. 2, kan finde sted.
Dokumentationen skal udarbejdes af en uvildig byggerådgiver,
og omkostninger hertil betales af udlejer.
9) Såfremt en
udlejer tilbyder en lejer betaling for fraflytning, skal udlejeren
forinden betale for, at der finder en uvildig juridisk og
økonomisk rådgivning sted. Kun når dette er
opfyldt med skriftlig dokumentation, kan en udlejer betale en lejer
for at flytte.
10) En lejer
risikerer ikke at blive påført udgifter, hvis
udlejeren ønsker en afgørelse truffet af
huslejenævnet prøvet ved domstolene. Har en lejer
fået medhold ved huslejenævnet, skal lejeren ved en
efterfølgende retssag have dækket egne
sagsomkostninger uanset sagens udfald, ligesom lejeren ikke skal
forpligtes til at betale modpartens sagsomkostninger, hvis denne
får medhold. Alternativt bør nævnet være
part i sagen i stedet for den klager, der har fået
medhold.
Bemærkninger til forslaget
Den socialdemokratiske regering har
indgået en aftale vedrørende boligreguleringslovens
§ 5, stk. 2, med et flertal i Folketinget. I aftalen
indgår elementer til forbedring af huslejenævnene.
Forslagsstillerne mener ikke, at regeringens aftale giver lejerne
tilstrækkelig tryghed og sikkerhed. Formålet med
beslutningsforslaget er at forbedre lejernes rettigheder ved at
styrke huslejenævnene, så lejerne står
stærkere end i dag i tilfælde af uenigheder mellem
lejere og udlejere, herunder er det væsentligt, at lejeren
oplever at få en hurtig afklaring ved tvister, så der
skabes tryghed om lejemålet for den enkelte. Det skal ske ved
en nedsættelse af sagsbehandlingstiderne og en ensartet og
uvildig behandling i huslejenævnene. Der skal være
gennemsigtighed i fastsættelsen af lejeniveauer. Ligeledes
skal lejernes rettigheder forbedres, ved at udlejerens mulighed for
at købe en lejer ud i forbindelse med anvendelse af
boligreguleringslovens § 5, stk. 2, kun kan ske efter uvildig
rådgivning, således at en lejers fraflytning sker
på et sagligt og oplyst grundlag. Endelig skal lejeren
friholdes økonomisk, såfremt en afgørelse
truffet ved huslejenævnet prøves af udlejeren i
retten.
Ad 1
En generel forbedring af lejernes rettigheder
skal ske ved at sikre hurtigere behandling af deres sager i
huslejenævnene. Det følger af boligministerens svar
på Boligudvalget, alm. del - spørgsmål 4, at
sagsbehandlingstiden f.eks. i huslejenævnet i
København er 256 dage, mens den i Aarhus er 52 dage. En
fastsat sagsbehandlingstid vil give lejerne større tryghed
og en afgrænset periode, hvor de er i konflikt med
udlejeren.
Ad 2
I dag er huslejenævnenes medlemmer
kommunalt udpeget, jf. boligreguleringslovens § 36, stk.1-4.
Der skal udarbejdes en model, hvor huslejenævnenes medlemmer
er uvildige, så lejere og udlejere er sikret en ensartet og
uvildig sagsbehandling og afgørelse. Det bør ikke
være sådan, at der er store forskelle i udfald af
afgørelser, alt efter i hvilken kommune klagen er
indgivet.
Ad 3
En højere service med følgende
øget tryghed og afklaring til lejere og udlejere
kræver, at der bliver afsat ekstra ressourcer til at
løfte opgaven. Forslagsstillerne foreslår, at
økonomien findes inden for de eksisterende rammer til
kommunerne med tilførsel af 40 mio. kr.
Ad 4
I dag er det alene udvalgte afgørelser
i huslejenævnene, der offentliggøres. Det er derfor
svært at få et overblik over tvister og deres udfald.
For at øge gennemsigtigheden skal der etableres et nationalt
huslejeregister, der forbedrer lejernes og udlejernes mulighed for
at få indsigt i gældende lejeniveauer og
sammenligningslejemål, ligesom der skabes en bedre og mere
retfærdig balance mellem lejeres og udlejeres mulighed for at
søge viden ved tvister.
Ad 5
For at øge gennemsigtigheden i
lejeniveauer pålægges det udlejeren skriftligt at
offentliggøre og meddele beboerrepræsentationen og
lejerne det, når der afsiges en afgørelse
vedrørende et lejeforhold i den ejendom, som
beboerrepræsentationen eller lejerne beboer. Øvrige
lejere vil kunne anvende informationen til at vælge at
påklage forhold til huslejenævnet.
Ad 6
Huslejenævnene dækker i nogle
kommuner store geografiske områder og forskellige
lejeniveauer. Derfor skal der ved huslejenævnenes vurderinger
af sammenligningslejemål lægges særlig vægt
på sammenligningslejemål i det pågældende
boligområde.
Ad 7
For at sikre, at en lejer ikke først
betaler for renovering gennem vedligeholdelsesbetalingerne
indeholdt i lejen og derefter igen ved en
forbedringsforhøjelse varslet af udlejeren, foreslås
det at indføre et krav om sammenlignelige eller ens
oplysninger ved behandling af sager i huslejenævnene og
Grundejernes Investeringsfond. På den måde sikres det,
at udlejere ikke kan få dobbelt betaling for samme
arbejde.
Ad 8
For at modvirke fupmoderniseringer, hvor
udlejere udskifter nyere installationer alene for at opfylde
beløbskrav for at kunne anvende boligreguleringslovens
§ 5, stk. 2, til fastsættelse af leje, skal der
indføres et krav om dokumentation for standen, før
forbedring efter § 5, stk. 2, kan finde sted, fra en uvildig
byggerådgiver. Omkostningen til den uvildige
byggerådgiver betales af udlejeren.
Ad 9
For at sikre størst mulig fleksibilitet
for lejere og udlejere skal det fortsat være muligt for en
udlejer at tilbyde en lejer betaling mod at fraflytte
lejemålet. Der er dog behov for at sikre, at dette sker
på et sagligt og oplyst grundlag. Såfremt udlejeren
tilbyder lejeren betaling for fraflytning, skal udlejeren forinden
betale for, at der finder en uvildig juridisk og økonomisk
rådgivning sted. Kun når dette er opfyldt med skriftlig
dokumentation, kan en udlejer betale en lejer for at flytte.
Ad 10
Forslagsstillerne mener, at det er urimeligt,
at en lejer risikerer at blive påført udgifter, hvis
en afgørelse fra huslejenævnet indbringes for
domstolene af modparten, som efterfølgende får
medhold. Får en lejer medhold i huslejenævnet,
risikerer lejeren efterfølgende at skulle dække
såvel egne som udlejerens sagsomkostninger, hvis udlejeren
indbringer nævnets afgørelse for domstolene.
Forslagsstillerne mener, at har lejeren fået medhold ved et
nævn, så skal lejeren ved en efterfølgende
retssag have dækket sine sagsomkostninger uanset sagens
udfald, ligesom lejeren ikke skal forpligtes til at betale
modpartens sagsomkostninger, hvis denne får medhold.
Alternativt bør nævnet være part i sagen i
stedet for den klager, der har fået medhold. Endvidere skal
det fremgå af klagevejledningen i alle afgørelser,
hvem der er rette sagsøgte, i tilfælde af at sagen
ønskes indbragt for domstolene.
Økonomi
Forslaget vil bidrage markant til at skabe
større tryghed for lejere og udlejere. Forslaget
kræver, at der tilføres øgede ressourcer til
huslejenævnene. Forslagsstillerne foreslår, at
økonomien findes inden for de eksisterende rammer til
kommunerne med tilførsel af 40 mio. kr. årligt fra
2021. Forslagsstillerne vil finansiere merudgifterne over
regeringens reserver på finansloven for 2021.
Skriftlig fremsættelse
Heidi Bank
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forbedring af lejernes rettigheder gennem styrkelse af
huslejenævnene.
(Beslutningsforslag nr. B 135)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.