Fremsat den 28. februar 2020 af Pernille Skipper (EL),
Peder Hvelplund (EL),
Jakob Sølvhøj (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ret til efterværn for alle tidligere
anbragte unge
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2020 at stille forslag om at ændre
servicelovens bestemmelser om efterværn, således at
alle tidligere anbragte unge mellem 18 og 23 år får ret
til efterværnsstøtte.
Bemærkninger til forslaget
Overgangen fra barn til voksen er vanskelig
for de fleste unge. Men for unge, der har været anbragt uden
for hjemmet, kan denne periode være særlig
svær.
Formålet med efterværn er at
støtte tidligere anbragte i overgangen til voksenlivet,
så de får samme muligheder for at leve gode liv som
andre unge. Hjælp og støtte til uddannelse og
jobsøgning og en afklaret boligsituation kan være
afgørende for at undgå, at den unge ender i en socialt
udsat position præget af eksempelvis hjemløshed og
kriminalitet.
I dag har tidligere anbragte unge ikke
automatisk ret til efterværn, men har kun krav på, at
der bliver truffet beslutning om, hvorvidt de har behov for
efterværnsstøtte, senest 6 måneder inden de
fylder 18 år.
De mest anvendte
efterværnsforanstaltninger er forlængelse af
døgnophold, tildeling af en kontaktperson eller en
udslusningsordning. Men der er også mulighed for at
iværksætte andre støtteforanstaltninger, der kan
lette overgangen til voksenlivet.
Selv om undersøgelser viser, at
efterværn er en vigtig praktisk og emotionel støtte
for tidligere anbragte unge, tilbydes efterværn ikke til 40
pct. af målgruppen, og der er meget stor forskel på,
hvor meget kommunerne bruger efterværn
(»Efterværn og den gode overgang til voksenlivet:
undersøgelse af efterværnsområdet i
Danmark«, Socialstyrelsen 2017).
Evalueringer af forskellige
efterværnsordninger viser, at unge oplever efterværn
som en afgørende støtte til at få hverdagslivet
til at fungere (se eksempelvis »Lige muligheder - Udsatte
børn og unge«, SFI 2016). Efterværnet
støtter unge med praktiske gøremål som
indkøb og rengøring, hjælp til at læse
post fra kommunen eller at få styr på økonomien.
Efterværnet hjælper også unge med at styrke deres
sociale kompetencer og håndtere konflikter med venner eller
forældre.
Efterværnet er en vigtig støtte
for den unges overgang til voksenlivet, og desværre får
ikke alle unge den nødvendige støtte. Det har
konsekvenser langt ind i voksenlivet. Derfor mener Enhedslisten, at
alle tidligere anbragte unge skal have ret til et tilbud om
efterværn.
Forslagsstillerne vurderer på baggrund
af tal fra Social- og indenrigsministeriet (jf. Social og
Indenrigsudvalget, alm. del - svar på spørgsmål
338), at merudgiften ved udvidelse af retten til efterværn
vil være ca. 300 mio. kr. årligt.
Forslaget kan eksempelvis finansieres ved
afskaffelse af den permanente BoligJobordning, hvilket af
Finansministeriet skønnes at ville indbringe 445 mio. kr.
årligt (jf. Finansudvalget, L 1 - svar på
spørgsmål 86, folketingsåret 2017-18).
Forslagsstillerne er villige til at forhandle om alternative
finansieringsmetoder, skulle der være ønske derom.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Skipper
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om ret
til efterværn for alle tidligere anbragte unge.
(Beslutningsforslag nr. B 133)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.