Fremsat den 22. oktober 2019 af Karina Adsbøl (DF),
Liselott Blixt (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om hjælp til aflastning af forældre
til børn med et handicap under midlertidige ophold i
udlandet
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
ændre udlandsbekendtgørelsens § 1, stk. 2,
så forældre til børn med et handicap fremover
kan medtage hjælp til aflastning bevilget efter servicelovens
§ 84, stk. 1, jf. § 44, under midlertidige ophold i
udlandet.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en redigeret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 101 (om
hjælp til aflastning af forældre til børn med
funktionsnedsættelser under midlertidige ophold i udlandet),
folketingsåret 2017-18. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2017-18, tillæg
A, B 101 som fremsat, og tillæg F, møde 92 kl.
13.18.
Baggrund for forslaget
Det har stor betydning for en familie med et
barn med et handicap, som ønsker at holde ferie i udlandet,
om aflastning til forældrene er bevilget efter servicelovens
§ 41 som en merudgift eller efter servicelovens § 84,
stk. 1, jf. § 44, som en naturalydelse
(lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019). Hjælp
til aflastning kan kun medtages under midlertidige ophold i
udlandet, hvis aflastningen er bevilget efter servicelovens §
41. Det skyldes, at § 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr.
1296 af 15. december 2009 om ydelser efter lov om social service
under midlertidige ophold i udlandet
(udlandsbekendtgørelsen) udtømmende angiver, hvilke
typer hjælp efter serviceloven der kan medtages under
midlertidige ophold i udlandet. Aflastning til forældre, som
har et barn med et handicap, som er bevilget efter servicelovens
§ 84, stk. 1, jf. § 44, er ikke omfattet af bestemmelsen
i udlandsbekendtgørelsen, og kommunerne må derfor ikke
dække udgifter til aflastning, som er bevilget efter denne
bestemmelse, under midlertidige ophold i udlandet, jf. tillige
Ankestyrelsens principafgørelse 80-16.
Det fremgår af Ankestyrelsens
principafgørelse 85-13, at servicelovens § 41 om
nødvendige merudgifter er subsidiær i forhold til
servicelovens regler om aflastning, jf. § 84, stk. 1, jf.
§ 44. Det vil sige, at der alene kan ydes hjælp efter
§ 41 til dækning af nødvendige merudgifter til
aflastning i eget hjem, hvis en af de øvrige
aflastningsordninger ikke i tilstrækkeligt omfang kan
løse behovet. Når aflastning til forældre, som
har et barn med et handicap, således som udgangspunkt
bevilges efter servicelovens § 84, stk. 1, jf. § 44,
indebærer det i praksis, at de fleste børnefamilier,
der modtager hjælp til aflastning, ikke kan tage denne
hjælp med under midlertidige ophold i udlandet. Dette
gælder, uagtet at kommunerne efter servicelovens § 84,
stk. 1, jf. § 44, skal tilbyde afløsning eller
aflastning af forældre eller andre nære
pårørende, når aflastningen sker af hensyn til
den øvrige familie, jf. Ankestyrelsens
principafgørelse 85-13.
Det fremgår endvidere af Ankestyrelsens
principafgørelse 80-16, at hjælp til aflastning ikke
kan bevilges efter en anden bestemmelse i serviceloven alene med
det formål, at aflastningen kan tages med til udlandet.
I praksis har det den konsekvens, at de fleste
forældre, som passer et barn eller en ung under 18 år
med et handicap i hjemmet, ikke som andre forældre har
mulighed for at tage på ferie med barnet og lade op, slappe
af og få ny energi til hverdagen, fordi de ikke kan medtage
hjælp til pasning af barnet. Den omfattende pasningsopgave,
som følger med at have et barn med et handicap, vil desuden
ofte tage opmærksomheden og tiden fra andre børn i
familien.
Familierne har dog en anden mulighed, idet
kommunerne godt må dække de udgifter, der er forbundet
med, at barnet bliver passet i en aflastningsfamilie eller på
en aflastningsinstitution, mens den øvrige familie er
på ferie.
Dansk Folkeparti har forsøgt at
afdække de økonomiske konsekvenser forbundet med
forslaget. På den baggrund har Dansk Folkeparti anmodet den
tidligere børne- og socialminister om at vurdere, hvorvidt
det vil være billigere for kommunerne at tilbyde familier med
et barn med et handicap hjælp til aflastning under f.eks. en
kortvarig ferie sammenlignet med udgifterne til et
aflastningsophold i et døgntilbud i den
pågældende periode, jf. SOU alm. del -
spørgsmål 193 (folketingsåret 2017-18). Den
tidligere børne- og socialminister har imidlertid i
besvarelsen fra den 2. februar 2018 oplyst, at det ikke er muligt
at foretage en realistisk vurdering af, hvorvidt der vil være
flere eller færre offentlige udgifter forbundet med at give
mulighed for, at aflastning efter servicelovens § 84, jf.
§ 44, kan tages med til udlandet. Det fremgår af den
daværende ministers besvarelse, at udgifterne ved at medtage
aflastning til udlandet ikke kan fastlægges entydigt, men vil
variere fra situation til situation, hvilket umuliggør en
sammenligning med udgifterne til aflastningsophold i et
døgntilbud. Dansk Folkeparti konstaterer på den
baggrund, at forslaget ikke nødvendigvis vil medføre
ekstra udgifter.
I praksis har det således stor
betydning, om aflastning til familier er bevilget efter den ene
eller anden bestemmelse i serviceloven. Dansk Folkeparti
ønsker, at forældre, som passer et barn eller en ung
under 18 år med et handicap i hjemmet og er bevilget
hjælp til aflastning efter servicelovens § 84, stk. 1,
jf. § 44, skal have mulighed for at få hjælp til
aflastning under midlertidige ophold i udlandet. Familier, som har
børn med et handicap, skal selvfølgelig have mulighed
for at holde ferie på lige fod med andre familier.
Skriftlig fremsættelse
Karina
Adsbøl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
hjælp til aflastning af forældre til børn med et
handicap under midlertidige ophold i udlandet.
(Beslutningsforslag nr. B 13)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.