Fremsat den 27. februar 2020 af Pernille Vermund (NB),
Peter Seier Christensen (NB),
Lars Boje Mathiesen (NB) og Mette Thiesen (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om ophævelse af offentlighedslovens
ministerbetjeningsregel
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2020 at arbejde for markant mere åbenhed
hos myndighederne ved at fremsætte lovforslag om
ophævelse af ministerbetjeningsreglen i
offentlighedsloven.
Bemærkninger til forslaget
Offentlighedsloven bør ændres,
så der skabes markant mere åbenhed hos myndighederne.
Åbenhed var udgangspunktet i den tidligere offentlighedslov,
og sådan bør det være igen.
En lang række praktisk vigtige typer af
dokumenter, f.eks. udkast til talepapirer, pressemeddelelser,
udkast til besvarelser af folketingsspørgsmål,
redegørelser, idékataloger og handlingsplaner, kan
efter den såkaldte ministerbetjeningsregel som udgangspunkt
uden videre undtages fra aktindsigt, selv om de er udvekslet mellem
forskellige myndigheder, jf. offentlighedslovens § 24, stk. 1,
der siger, at retten til aktindsigt ikke omfatter interne
dokumenter og oplysninger, der udveksles på et tidspunkt,
hvor der er konkret grund til at antage, at en minister har eller
vil få behov for embedsværkets rådgivning og
bistand, mellem et ministeriums departement og dets underordnede
myndigheder eller mellem forskellige ministerier. Der gælder
forskellige - underordnede - undtagelser til dette, jf.
bestemmelsens stk. 2 og 3. Ingen af disse undtagelser er efter
forslagsstillernes opfattelse egnet til at opveje den
mørklægning, ministerbetjeningsreglen har
medført.
Før indførelsen af
ministerbetjeningsreglen, der trådte i kraft den 1. januar
2014, var udgangspunktet det modsatte. Her kunne aktindsigt i de
nævnte typer af dokumenter kun begrænses i det omfang,
der f.eks. var tale om dokumenter udarbejdet til brug for
møder mellem ministre, eller det konkret kunne
påvises, at hemmeligholdelse var påkrævet til
beskyttelse af den politiske beslutningsproces.
Reglen i offentlighedslovens § 14 om
meroffentlighed, hvorefter myndighederne i forbindelse med
behandlingen af anmodninger om aktindsigt har pligt til at
overveje, om der kan gives aktindsigt i videre omfang, end hvad der
følger af lovens undtagelsesbestemmelser, imødekommer
efter forslagsstillernes vurdering ikke behovet for åbenhed
og anvendes ikke i det omfang, der var forudsat, da
offentlighedsloven blev vedtaget i 2013. Forslagsstillerne
bemærker herved, at ombudsmanden i sin egen drift i
undersøgelsen af oktober 2016 konkluderede, at princippet om
meroffentlighed hverken helt eller delvis har imødekommet
konsekvenserne af ministerbetjeningsreglen set i forhold til
retstilstanden efter den tidligere offentlighedslov (»Egen
drift-undersøgelse om ministerbetjeningsreglen og
meroffentlighed«, 2016-43, Folketingets Ombudsmand, den 5.
oktober 2016).
Ombudsmanden har endvidere i
undersøgelsen af oktober 2016 konkluderet, at
ministerbetjeningsreglen i offentlighedslovens § 24 har
ført til »væsentlige indskrænkninger i
retten til aktindsigt« (»Ministerbetjeningsregel har
ført til væsentlige indskrænkninger i retten til
aktindsigt«, Nyhed fra Folketingets Ombudsmand, den 6.
oktober 2016 og »Egen drift-undersøgelse om
ministerbetjeningsreglen og meroffentlighed«, 2016-43,
Folketingets Ombudsmand, den 5. oktober 2016). Dette er, på
trods af at ombudsmanden også konkluderede, at bestemmelsen
anvendes juridisk korrekt. Det er derfor ikke embedsværkets
anvendelse af ministerbetjeningsreglen, der er problemet. Det er
selve ministerbetjeningsreglen, der er problemet.
Ministerbetjeningsreglen har utvivlsomt
medført, at det er blevet vanskeligt - og i nogle
tilfælde umuligt - for den danske journaliststand at
afdække vigtige sager. Af konkrete eksempler kan
fremhæves sagen om overbetaling af privathospitaler,
dokumenter til dokumentaren »Den Hemmelige Krig« og
statsløsesagen (Der henvises til lovforslag nr. L 144
(folketingsåret 2012-13) - svar på
spørgsmålene nr. 33, 129 og 132). Et muligt aktuelt
eksempel er aktindsigt i beregningsgrundlaget for
udligningsreformen, hvor borgmester i Helsingør Kommune
Benedikte Kiær har søgt om aktindsigt i
beregningsgrundlaget.
Tanken bag indførelsen af
ministerbetjeningsreglen var, at reglen skulle føre til
bedre rådgivning fra embedsmændene og dermed bedre
lovgivning. Der er dog efter forslagsstillernes opfattelse ingen
holdepunkter for at tro, at ministerbetjeningsreglen fører
til andet end mørklægning.
Genetableringen af borgernes adgang til
indsigt i helt centrale dokumenter fra myndigheder er af
særlig vigtighed, fordi ingen minister må kunne skjule
det fulde grundlag for de beslutninger, ministeren tager på
vegne af folkestyret.
Med dette beslutningsforslag
pålægger Folketinget derfor regeringen inden udgangen
af 2020 at fremsætte et lovforslag om ophævelse af
offentlighedslovens ministerbetjeningsregel.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Vermund
(NB):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ophævelse af offentlighedslovens ministerbetjeningsregel.
(Beslutningsforslag nr. B 118)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.