Fremsat den 27. februar 2020 af Pia Kjærsgaard (DF),
Lise Bech (DF), Bent Bøgsted (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om mærkning og registrering af katte
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. januar 2021 med hjemmel i dyrevelfærdslovens
§ 11, stk. 4, at fastsætte regler om mærkning og
registrering af katte af dyrevelfærdsmæssige
hensyn.
Bemærkninger til forslaget
Det bemærkes indledningsvis, at Dansk
Folkeparti i folketingsåret 2004-05, 2. samling, fremsatte
beslutningsforslag B 96 om velfærd for katte og forberedelse
af lovgivning om katte (genfremsættelse af B 138 fra
folketingsåret 2002-03). Der henvises til Folketingstidende
2004-05, 2. samling, tillæg A, side 8037.
Beslutningsforslaget indeholdt bl.a. et forslag om frivillig
øremærkning.
Baggrund for forslaget
Alle hunde skal være id-mærket,
enten med en chip eller øretatovering og være
registreret i Dansk Hunderegister. En hund skal mærkes og
registreres, inden den er 8 uger gammel. Reglerne om mærkning
og registrering af hunde følger af § 1, stk. 1, i
lovbekendtgørelse nr. 1373 af 30. november 2017 om hunde
(hundeloven) og bekendtgørelse nr. 1044 af 10. august 2018
om mærkning og registrering af hunde. Formålet med
mærknings- og registreringspligten i hundelovens § 1,
stk. 1, er ifølge lovens forarbejder at sikre, at en
bortløben hund hurtigt kan tilbagegives til besidderen.
Herudover er formålet at sikre mere ordnede forhold med
hensyn til hundeholdet her i landet, idet reglerne tillige
bevirker, at man kan finde frem til den person, der er ansvarlig i
tilfælde, hvor en hund har forvoldt skade på et
menneske eller dyr.
Tilsvarende regler findes ikke for katte. Med
vedtagelsen af L 80, forslag til lov om dyrevelfærd, den 6.
februar 2020, er det imidlertid blevet muligt for ministeren i
medfør af lovens § 11, stk. 4, at fastsætte
regler om mærkning og registrering af
dyrevelfærdsmæssige grunde. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at bemyndigelsen i §
11, stk. 4, kan anvendes, såfremt der måtte opstå
behov for mærkning og registrering af f.eks. katte. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at der i høj grad er behov
for regler om mærkning og registrering af katte i lighed med
de regler, som gælder for hunde.
Når en kat kommer på afveje og
ikke selv kan finde hjem igen, er det ofte vanskeligt at finde frem
til kattens ejer. Det skyldes, at mange katte ikke er
id-mærkede og registrerede i et af de to danske
katteregistre: Det Danske Katteregister og Dansk Katteregister. En
repræsentativ spørgeskemaundersøgelse fra 2016,
om danskeres hold af og forhold til katte, »Danskere og
katte«, (»Danskere og katte - resultater fra en
repræsentativ spørgeskemaundersøgelse«,
Dansk Veterinærtidsskrift, 2016, vol. 99, nr. 5, side 10-15)
viser således, at 25 pct. af ejerkattene ikke er
mærkede. Danmarks Statistik fandt i en lignende
undersøgelse i 2000 frem til, at 16 pct. af de danske
familier tilsammen ejede 650.000 katte. I 2016 fandt man i
undersøgelsen »Danskere og katte« frem til, at
19 pct. af de danske familier holder kat, og mere end en tredjedel
af familierne har mere end én kat. Af undersøgelsen
fremgår det, at 64 pct. havde én kat, 25 pct. havde to
katte, 4 pct. havde tre katte, mens henholdsvis 2 pct. og 4 pct.
havde fire katte og fem katte eller flere. Forslagsstillerne
når således frem til, at der i gennemsnit må
være 1,5-1,6 katte pr. familie, der holder kat. På
baggrund af disse tal anslår forslagsstillerne, at 19 pct. af
de danske familier i dag tilsammen ejer et sted mellem 840.000 og
890.000 katte, hvilket er en stigning, siden Danmarks Statistik
publicerede deres tal i 2000. 25 pct. af disse katte er som
nævnt ikke mærkede, dvs. i alt 210.000-222.500 katte,
og hertil kommer bestanden af herreløse katte.
Umærkede ejerkatte, som er kommet
på afveje og eventuelt er kommet til skade eller er blevet
syge undervejs, bliver hver dag indleveret på internater og
dyreklinikker rundt om i landet, hvor man forsøger at finde
ejeren for at få afklaret det videre forløb. Kan
ejeren ikke findes, bliver det internatet eller dyrlægen, som
afgør det videre forløb. Kattene kan i
fremlysningsperioden komme til at vente unødigt længe,
hvilket ikke er til gavn for katten og dens velfærd, ligesom
katten optager plads og ressourcer på internaterne. Endelig
kan det ske, at ejeren dukker op efter endt behandling, men ikke er
enig i valget af behandling og ikke ønsker at betale for
behandlingen. Det kan også ske, at katten efter endt
fremlysningsperiode er blevet aflivet eller har fået et nyt
hjem, hvorefter ejeren melder sig. Alt dette kunne undgås,
hvis katten var mærket og registreret og ejeren dermed let
kunne spores, og internaterne ville kunne fokusere på at
hjælpe og finde gode hjem til de katte, som ingen ejer
har.
Denne problematik skal ses i lyset af, at alle
landets internater oplever en massiv stigning i antallet af
indleverede katte. En undersøgelse fra 2019 fra
Københavns Universitet viser, at antallet af indleverede
katte på landets internater er steget fra 3.100 katte i 2004
til mere end 11.000 katte i 2017 (»Shelters reflect but
cannot solve underlying problems with relinquished and stray
animals - A Retrospective study of dogs and cats entering and
leaving shelters in Denmark from 2004 to 2017«, Animals,
2019, vol. 9, nr. 10). Antallet af indleverede katte er steget med
250 pct., hvilket selvsagt lægger et enormt pres på
internaternes ressourcer i form af bemanding, plads og
økonomi. Det økonomiske pres skyldes primært,
at alle katte skal efterses af en dyrlæge, neutraliseres,
mærkes og ofte behandles for diverse sygdomme. Alene på
Dyrenes Beskyttelses internater blev der i 2019 indleveret 8.870
katte, hvilket er 40 pct. flere end i 2018 (»Ny rekord:
Eksplosiv stigning i internatkatte«, pressemeddelelse fra
Dyrenes Beskyttelse, den 14. februar 2020).
Det er alt for let at anskaffe sig en kat.
Mange får deres kat helt gratis. Undersøgelsen
»Danskere og katte« fra 2016 viser, at folk overordnet
set ikke betaler penge for deres katte. 55 pct. har således
ikke betalt penge ved anskaffelsen af deres katte. Når man
ikke har betalt en krone, udgør katten ikke en
økonomisk værdi, og det er dermed lettere at
fralægge sig ansvaret for katten. Sammenfattende viser
undersøgelsen også, at mange katteejere ikke forventer
at skulle bruge penge på dyrlægeregninger, en stor del
af kattene bliver hverken mærkede eller vaccinerede, og de
kommer kun til dyrlægen, hvis de virkelig er syge.
Hvis katte skal mærkes og registreres,
vil killinger imidlertid ikke længere være gratis at
forære væk, men repræsentere en omkostning til
konsultation, mærkning og registrering. Den omkostning skal
hentes hjem igen ved at sælge killingerne langt dyrere, end
tilfældet er i dag. Hvis katte skal mærkes og
registreres, vil katteejere derfor tænke sig om en ekstra
gang, inden de avler på deres kat, og nogle vil helt undlade
at gøre det på grund af det ansvar, som følger
med, og den store risiko, der er, for, at killingerne ikke kan
afsættes. Det fremgår af rapporten
»Herreløse katte - En folkesag der kræver
handling« (»Herreløse katte - En folkesag der
kræver handling«, Kattens Værn m.fl., 2020.
www.kattens-vaern.dk/sites/default/files/kattelov_-_rapport. pdf).
Det fremgår endvidere af rapporten, at når bestanden af
uønskede katte falder, i takt med at reproduktionen
kontrolleres, vil antallet af ubehandlede og syge katte ligeledes
falde, hvilket giver internaterne større økonomisk
råderum til at håndtere de katte, som har brug for
hjælp.
Det fremgår i øvrigt af
rapporten, at en hunkat kan blive drægtig tre gange om
året med gennemsnitligt fem killinger i hver
drægtighed. Killingerne bliver kønsmodne, når de
er ca. 7 måneder gamle, hvorefter de resten af deres liv kan
få 2-3 kuld årligt. Når katten reproducerer sig
selv så hurtigt, stiger en herreløs bestand eksplosivt
i løbet af ganske få år. Efterspørgslen
på katte kan på ingen måde følge med denne
udvikling, og da katte primært er afhængige af
mennesker, lever de herreløse katte ofte under svære
forhold med skader og sygdomme til følge.
Problemerne med indlevering og sågar
dumpning af de mange umærkede katte er ikke unikke for
Danmark. Mærkning og registrering af ejerkatte er
således på den politiske dagsorden i flere
europæiske lande. Eksempelvis har Belgien, Frankrig,
Grækenland, Holland, Italien og Portugal indført
regler på området, ligesom Finland og England har
drøftelser herom (»Countries where identification
and/or registration of cats are mandatory«, CAROcat.eu). En
ny rapport bestilt af den svenske regering anbefaler tilmed
obligatorisk mærkning og registrering som løsningen
på lignende problemer i Sverige, og såvel de ansvarlige
myndigheder som engagerede ngo'er er enige om, at id-mærkning
er vejen frem for at kunne få bugt med problemerne
(»Märkning och registrering av katter - ett förslag
och dess konsekvenser«, Ds 2019:21, www.regeringen.se).
Man må heller ikke glemme, at det langt
fra er alle, der bryder sig om katte. Undersøgelsen
»Danskere og katte« viser, at katte deler vandene, og
cirka hver femte bryder sig slet ikke om katte, hvilket svarer til
næsten den samme andel, som holder kat. Langt de fleste katte
får lov til at gå frit uden for og bevæger sig
dermed udenfor ejerens grund, ud i andre folks haver og på
offentlige arealer, men den frihed er samtidig forbundet med
potentielle konflikter, idet relativt mange mennesker som
nævnt ikke bryder sig om katte. Hvis katte skal mærkes
og registreres, vil det være let at spore kattens ejer og
drage denne til ansvar for de gener eller skader, som katten
påfører andres ejendom. Det bemærkes hertil, at
ejeren ifølge mark- og vejfredsloven er forpligtet til at
holde sin kat på sin egen grund. Når det ikke vides, om
katten har en ejer, er det haveejeren, der må betale for at
få en uønsket kat fjernet fra sin ejendom, medmindre
haveejeren er bosat i en af de 55 kommuner, som har en
indfangningsaftale med Kattens Værn. Så længe
katte ikke skal mærkes og registreres, vil ansvaret for at
fjerne en kat, der er til gene, ligge hos alle andre end kattens
ejer. Der henvises til rapporten »Herreløse katte - En
folkesag der kræver handling«, Kattens Værn
m.fl., 2020.
Samtlige danske dyreværnsorganisationer
og internater bakker op om, at katte skal mærkes og
registreres, og Den Danske Dyrlægeforening mener, at
lovpligtig mærkning og registrering af katte burde være
en selvfølge på lige fod med hundene. Den lovpligtige
mærkning og registrering vil placere et ansvar hos
katteejeren og medføre, at flere katteejere vil tage deres
ejerskab mere alvorligt, og sikre kattens sundhed. Skulle katten
fare vild, vil mærkningen afsløre, hvor katten
hører til, og den vil ikke blive overladt til en uvis
skæbne i samme grad som i dag (»Obligatorisk
mærkning af katte«, Den Danske Dyrlægeforening,
www.ddd.dk). I forbindelse med mærkningen af katten hos en
dyrlæge vil ejeren kunne blive oplyst om fordelene ved
neutralisering og eventuelt blive tilbudt dette i samme omgang, som
mærkningen finder sted.
Opsummerende vil den forventede effekt af
regler om mærkning og registrering af katte være et
styrket ejerforhold, som kan medvirke til at effektivisere
internaternes arbejde, da det bliver muligt at differentiere mellem
katte med og uden en ejer, og et velovervejet valg fra katteejerens
side om, hvorvidt man skal avle på sin kat eller smide den ud
hjemmefra, og dermed vil det give et fald i antallet af efterladte
og uønskede katte. Hertil kommer, at ejeren kan holdes
ansvarlig i tilfælde af syge eller vanrøgtede katte,
herunder killinger, katten kan ligeså få hjælp
til at finde tilbage til sin ejer, hvis den er faret vild, og
naboer kan stille katteejeren til ansvar ved gener eller skader
på deres ejendom. Der henvises til rapporten
»Herreløse katte - En folkesag der kræver
handling«, Kattens Værn m.fl., 2020.
Forslagsstillerne ønsker på denne
baggrund, at der fastsættes regler om mærkning og
registrering af katte. Katte skal mærkes og registreres,
inden de er 12 uger gamle. Det bemærkes, at der med reglernes
ikrafttræden bør følge en overgangsperiode,
hvor eksisterende katteejere får mulighed for at
imødekomme reglerne.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at
medføre udgifter eller administrative byrder for det
offentlige. Udgifterne til mærkning og registrering afholdes
således af kattens ejer.
Skriftlig fremsættelse
Pia
Kjærsgaard (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
mærkning og registrering af katte.
(Beslutningsforslag nr. B 111)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.