Fremsat den 26. februar 2020 af Karina Adsbøl (DF),
Liselott Blixt (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om straffeattester ved ansættelse af
personale i pleje- og omsorgssektoren
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. januar 2021 at indføre krav om indhentelse af
offentlige straffeattester ved ansættelse af personale i
pleje- og omsorgssektoren.
Bemærkninger til forslaget
Det bemærkes indledningsvis, at Dansk
Folkeparti i folketingsåret 2017-18 fremsatte
beslutningsforslag B 61 om voksenattester til personale, der
arbejder med mennesker, som har en fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse (delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag B 73 om voksenattester til personer, der
arbejder med udsatte udviklingshæmmede fra
folketingsåret 2014-15, 1. samling). Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2017-18, tillæg
A, B 61 som fremsat, og tillæg F, møde 63, kl.
10:40.
I forbindelse med behandlingen af B 61 om
voksenattester til personale, der arbejder med mennesker, som har
en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse stillede
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget spørgsmål
til daværende børne- og socialminister om at
gøre det obligatorisk at indhente offentlige straffeattester
ved ansættelse af personale i pleje- og omsorgssektoren. Der
henvises til folketingsåret 2017-18, Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget, B 61, endeligt svar på
spørgsmål 21. Af svaret fremgår det bl.a., at
regeringen ikke ser et aktuelt behov for, at det gøres
obligatorisk at indhente straffeattester ved ansættelse i
pleje- og omsorgssektoren. Det fremgår også, at de
nugældende regler, hvorefter arbejdsgiveren har mulighed for
at indhente en straffeattest, hvis det vurderes nødvendigt i
det enkelte tilfælde, findes tilstrækkelige til sammen
med en ansvarlig og grundig ansættelsesprocedure fra
arbejdsgiverens side i øvrigt at afdække, om den, der
søger job, kan ansættes.
Siden førstebehandlingen af B 61 om
voksenattester til personale, der arbejder med mennesker, som har
en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, har der
været adskillige eksempler på, at personale i pleje- og
omsorgssektoren har begået kriminelle handlinger mod de
mennesker, som de er ansat til at tage sig af. I april 2018 blev en
46-årig mandlig sosu-assistent eksempelvis idømt 40
dages betinget fængsel for at have slået en
95-årig plejehjemsbeboer i hovedet, så denne fik et
blåt øje, en flænge og en dyb hudafskrabning ved
øjet (»Sosu-assistent gav blåt øje til
95-årig plejehjemsbeboer«, sn.dk, den 5. april 2018). I
januar 2019 blev også en 45-årig kvindelig
sosu-assistent idømt 1½ års betinget
fængsel og 250 timers samfundstjeneste for datamisbrug og
mandatsvig. Sosu-assistenten havde i ikke færre end 536
tilfælde misbrugt betalingskort og bankoplysninger
tilhørende tre forskellige plejekrævende personer, som
hun var ansat til at tage sig af (»Sosu-assistent
dømt: Sådan snød hun ældre for
kæmpe beløb«, avisen.dk, den 25. januar 2020).
Herudover blev en 34-årig mandlig sosu-hjælper i juli
2019 idømt 1 års fængsel, heraf 3 måneder
til afsoning, samfundstjeneste og en frakendelse af retten til at
være sosu-hjælper i 3 år. Sosu-hjælperen
blev dømt for at have hævet 425.000 kr. fra en
ældre borgers konto (»Sosu-hjælper lænsede
ældre mands konto for 425.000 kr.«, jyllands-posten.dk,
den 3. juli 2019). Endelig blev en 46-årig kvindelig
sosu-assistent i september 2018 idømt 2½ års
ubetinget fængsel for bl.a. røveri og vold af
særlig farlig karakter begået mod en 86-årig
kvinde. Sosu-assistenten havde byttet nogle af den 86-årige
kvindes normale piller ud med sovemedicin, hvorefter hun stjal 100
kr. fra den ældre kvindes pung. Hun blev også fundet
skyldig i at have forsøgt samme fremgangsmåde mod den
samme kvinde få dage senere og i to tilfælde af tyveri
mod henholdsvis den 86-årige og en 72-årig kvinde. De
2½ års fængsel var imidlertid ikke den
46-årige kvindelige sosu-assistents første dom. Bag
sig havde hun hele tre domme for bl.a. dokumentfalsk og mandatsvig,
men disse domme var arbejdsgiveren ikke bekendt med, da der ikke
blev indhentet en straffeattest i forbindelse med ansættelsen
(»Røveri-dømt sosu-assistent havde flere domme
bag sig: Politikere klar med nyt krav«, sn.dk, den 17. august
2018).
De ovenfor refererede sager viser, at der er
et aktuelt behov for at indføre krav om indhentelse af
offentlige straffeattester ved ansættelse af personale i
pleje- og omsorgssektoren. Forslagsstillerne er opmærksomme
på, at der ved indhentelse af en straffeattest er tale om et
øjebliksbillede, og der ingen garanti er for, at den
pågældende ikke fremadrettet begår kriminelle
handlinger. Det bemærkes hertil, at ovennævnte sag om
sosu-assistenten med de tre domme bag sig kunne være
undgået, hvis arbejdsgiveren havde indhentet en offentlig
straffeattest. I de tre andre sager vil en kommende arbejdsgiver
ved indhentelse af en offentlig straffeattest blive opmærksom
på de begåede kriminelle handlinger og således
overveje en ekstra gang, om vedkommende skal ansættes.
Arbejdsgivere må og skal sikre sig, at en kommende
medarbejder ikke tidligere har begået seksuelle overgreb,
vold, tyverier, røverier og lignende kriminelle handlinger.
Forslagsstillerne ønsker derfor, at arbejdsgivere i
modsætning til gældende praksis, får pligt til at
indhente en offentlig straffeattest. En offentlig straffeattest,
herunder ikke mindst arbejdsgiverens pligt til at indhente den, vil
markant kunne styrke forebyggelsen af seksuelle overgreb, vold,
tyverier, røverier og lignende kriminelle handlinger mod
mennesker, der har en fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, som f.eks. ældre,
udviklingshæmmede, handicappede og mennesker med psykiske
lidelser m.v., og som er dybt afhængige af andres hjælp
i dagligdagen.
Siden førstebehandlingen af B 61 om
voksenattester til personale, der arbejder med mennesker, som har
en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, er
bekendtgørelse nr. 881 af 4. juli 2014 om behandling af
personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister
(kriminalregisterbekendtgørelsen) blevet ændret. Med
hjemmel i kriminalregisterbekendtgørelsens § 22, stk.
1, nr. 7, er det nu muligt for regioner og kommuner at indhente en
offentlig straffeattest i forbindelse med ansættelse af
personale i pleje- og omsorgssektoren. Før denne
bekendtgørelsesændring var det alene muligt at
indhente en privat straffeattest, hvor afgørelser kun
fremgår i 2, 3 eller 5 år, afhængigt af hvilken
sanktion der er tale om. Af en offentlig straffeattest
fremgår derimod afgørelser som udgangspunkt i 10
år. Det er dog fortsat den enkelte region eller kommune, der
som ansættelsesmyndighed tager stilling til, om der skal
indhentes en straffeattest. Det bemærkes desuden, at et
lovforslag om bl.a. krav om indhentelse af straffeattest ved
ansættelse af personale, herunder ledere, til tilbud, som er
omfattet af socialtilsynsloven, i skrivende stund er under
behandling i Folketinget (lovforslag nr. L 86 om ændring af
lov om socialtilsyn).
På denne baggrund ønsker
forslagsstillerne, at der i stil med kravet om indhentelse af
straffeattest ved ansættelse af personale til tilbud, som er
omfattet af socialtilsynsloven, indføres krav om indhentelse
af offentlige straffeattester ved ansættelse af personale i
pleje- og omsorgssektoren. Det er efter forslagsstillernes
opfattelse vigtigt at forebygge seksuelle overgreb, vold, tyverier,
røverier og andre kriminelle handlinger mod mennesker, der
har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som f.eks.
ældre, udviklingshæmmede, handicappede og mennesker med
psykiske lidelser m.v., og som er dybt afhængige af andres
hjælp i dagligdagen.
Beslutningsforslaget omfatter alene
ansættelse af nye medarbejdere, hvorfor der ikke vil
være udgifter forbundet med indhentelse af straffeattester
på det eksisterende personale.
Økonomiske konsekvenser
Forslagsstillerne vurderer, at merudgiften vil
beløbe sig til lidt over 3 mio. kr. Skønnet af
merudgiften ved indhentning af straffeattester læner sig op
ad svaret på spørgsmål 9, B 61, Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget, folketingsåret 2017-18.
Ved en personaleomsætningsgrad på 25 pct. vil der
være brug for indhentning i ca. 20.000 tilfælde om
året. Med en stykpris på 160 kr. vil det samlet
beløbe sig til lidt over 3 mio. kr. for det offentlige.
Forslagsstillerne foreslår, at de 3 mio. kr. tages fra
reserven (den tidligere satspulje).
Skriftlig fremsættelse
Karina
Adsbøl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
straffeattester ved ansættelse af personale i pleje- og
omsorgssektoren.
(Beslutningsforslag nr. B 106)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.