Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 18. juni 2020
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF, KF, LA og Susanne Zimmer (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
Socialdemokratiets, Radikale Venstres,
Socialistisk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer
af udvalget bemærker, at arbejdsgivere i pleje- og
omsorgssektoren allerede har fået mulighed for at indhente en
offentlig straffeattest, hvis de vurderer, at det er
nødvendigt. Med de gældende regler foreligger der
således allerede en række værktøjer til en
grundig ansættelsesprocedure.
S, RV, SF og KF ønsker at
følge udviklingen på området tæt, herunder
i hvor stort omfang kommunerne gør brug af muligheden for at
indhente offentlige straffeattester, med henblik på at
vurdere om der er behov for yderligere værktøjer for
at beskytte nogle af de mest udsatte borgere.
Partierne er desuden opmærksomme
på, at der på socialområdet er vedtaget et
lovforslag, hvorefter der fra den 1. juli 2020 er pligt til at
indhente enten en privat eller offentlig straffeattest inden
ansættelse af personale, herunder vikarer eller ledere
på konkrete sociale tilbud. Partierne ønsker at
følge erfaringerne fra det specialiserede socialområde
med henblik på at tage stilling til eventuelle
tilføjelser af yderligere regler og økonomiske
udgifter inden for pleje- og omsorgssektoren.
Det er vigtigt, at de borgere, som modtager
hjælp gennem pleje- og omsorgssektoren, kan have tillid til
det personale, som kommer i deres hjem. S, RV, SF og KF noterer sig
dog, at indhentelse af offentlige straffeattester ved alle
ansættelser inden for pleje- og omsorgssektoren, ikke alene
kan stå som en garanti herfor. S, RV, SF og KF bemærker
i denne forbindelse, at det er afgørende, at der foretages
en ansvarlig og grundig ansættelsesprocedure, hvor man
på baggrund af de eksisterende værktøjer som
samtaler, referencer og udtalelser kan afdække, om den, der
søger job, kan ansættes. Hertil skal straffeattester
ses som et supplement til ansættelsesproceduren, når
det vurderes relevant og nødvendigt.
S, RV, SF og KF noterer sig endelig
muligheden for, at nye medarbejdere ansættes med
prøvetid, hvorved kommunale og private ledere i
ældreplejen gives god tid til at vurdere en nyansat
medarbejders arbejde - herunder medarbejderens samarbejde med
borgere. På samme måde har kommunale og private ledere
i ældreplejen et fortløbende ansvar for at reagere
på uoverensstemmelser i samarbejdet mellem borgere og
medarbejdere på en retfærdig måde for såvel
borgerne som medarbejderne.
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at det er vigtigt at forebygge, at der begås
seksuelle overgreb, vold, tyverier og røverier mod
mennesker, der har en fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse, herunder mennesker med handicap,
ældre og mennesker med en psykisk lidelse. Det er
sårbare borgere i vores samfund, der er kendetegnet ved, at
de ofte også er dybt afhængige af hjælp i
dagligdagen.
Der blev tidligere på året
indført et krav om, at socialtilsynet som betingelse for
godkendelse af et nyt botilbud ville være forpligtet til at
sikre, at tilbuddet også har indhentet straffeattester fra
allerede ansatte medarbejdere og ledere.
Det fremgår af svar på B 106,
spm. 6, at »KL ikke har mulighed for at bidrage med et
fyldestgørende svar på, hvor mange sager, hvor en
ansat i pleje- og omsorgssektoren er blevet afskediget eller lign.
pga. kriminalitet, og hvor den pågældende havde
lignende sager på sin straffeattest, idet der ikke foreligger
statistik herfor.«
I svar på B 106, spm. 1, oplyses det
endvidere, at »Rigspolitiets eksterne IT-leverandør
har mulighed for at trække tal på, hvor mange attester
myndighederne har bestilt ved den afkrydsningsmulighed, som bl.a.
omfatter bekendtgørelsens § 22, stk. 1, nr. 7. Det vil
dog alene kunne angive det samlede antal attester udstedt efter
denne afkrydsningsmulighed, men vil ikke nærmere specificere,
om der er tale om attester i forbindelse med ansættelse i
hjemmeplejen, på plejehjem, i psykiatrien eller til dagtilbud
m.v.«
V og DF ønsker afdækket og
undersøgt, hvor mange kommuner samt
privatleverandører der indhenter offentlige straffeattester
på medarbejdere ansat i pleje- og omsorgssektoren for
så vidt angår ansatte, der kommer i borgerens eget
hjem.
Undersøgelsen ønskes
afsluttet inden udgangen af 2021.
Indhentelse af offentlige straffeattester
er ikke lovpligtigt i pleje- og omsorgssektoren, men er en
såkaldt »kan-bestemmelse«, som det bl.a.
fremgår af svar på B 61, spm. 21, folketingsåret
2017-18. Venstre og Dansk Folkeparti opfordrer regeringen til at
indkalde til drøftelser vedrørende at gøre
indhentelse af offentlige straffeattester lovpligtigt. I
DR-dokumentaren »Bestjålet af hjemmeplejen« viser
en rundspørge, at det langtfra er alle kommuner, der
indhenter straffeattester eller referencer fra tidligere
ansættelsessteder, når de skal ansætte nyt
personale.
Problemstillingen fremgår også
af artiklerne »Dømt hjemmehjælper var tidligere
straffet - kommunen vidste intet« af den 17. august 2018 fra
tv2east.dk og »Hjemmehjælper var tiltalt for tyveri:
Kunne alligevel arbejde videre et nyt sted« af den 7. marts
2020 fra dr.dk.
V og DF foreslår, at ministeren
indkalder til drøftelser, når resultatet af
undersøgelsen af, hvor mange kommuner og
privatleverandører der indhenter offentlige straffeattester,
foreligger, og når der foreligger erfaringer med indhentelse
af straffeattester på botilbuddene.
Desværre er der brodne kar, og de
brodne kar ødelægger det for rigtig mange dygtige
medarbejdere, der hver dag gør en kæmpe forskel i
omsorgssektoren. V og DF ønsker, at de brodne kar skal
stoppes.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
gentagne gange fremsat forslag om, at der skal indhentes
straffeattester på medarbejdere i pleje- og omsorgssektoren
bl.a. med B 73, folketingsåret 2014-15, 1. samling, om
voksenattester til personer, der arbejder med
udviklingshæmmede, og senest ved B 61, folketingsåret
2017-18, om voksenattester til personale, der arbejder med
mennesker, som har en fysisk eller psykisk
funktionsnedsættelse.
Under behandlingen af B 61 stillede Dansk
Folkeparti et spørgsmål til børne- og
socialministeren, ældreministeren og justitsministeren om
ministrene ville indkalde til drøftelser om emnet. Svaret
var, at ministrene ikke fandt det nødvendigt at indkalde til
drøftelser om indførelse af obligatoriske
straffeattester ved ansættelse i pleje- og omsorgssektoren.
Ministrene henviser til, at arbejdsgiveren har muligheden for at
indhente en straffeattest, hvis det vurderes nødvendigt, jf.
svar på B 61, spm. 21, folketingsåret 2018-19.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bakker
fuldt op om intentionerne i forslaget. EL er fuldstændig
enige i den præmis, at når vi ansætter mennesker,
der skal ud at arbejde i borgernes eget hjem hos borgere, der ofte
er svækkede og afhængige af den hjælp, vi kan
give dem, så har vi også en forpligtelse til at
gøre alt, hvad vi kan, for at sikre, at de ikke bliver udsat
for et overgreb. Derfor er EL helt enige i, at arbejdsgiveren skal
indhente en straffeattest. Det udelukker på ingen måde,
at en arbejdsgiver kan vurdere, at et straffeforhold ikke vil have
betydning for ansættelsen.
EL betragter det som en sikkerhed for
arbejdsgiveren, for borgeren, der har brug for hjælp, for de
pårørende og for det dygtige og dedikerede personale,
der arbejder i pleje- og omsorgssektoren.
Når EL ikke umiddelbart kan
støtte forslaget, er det, fordi de økonomiske
konsekvenser ikke er fuldt ud belyst, og finansieringen derfor ikke
er på plads.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 26.
februar 2020 og var til 1. behandling den 15. maj 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Sundheds- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til sundheds- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Daniel Toft Jakobsen (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Stinus Lindgreen (RV)
Nils Sjøberg (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp
(SF) Peder Hvelplund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer
(UFG) Jane Heitmann (V) fmd.
Ellen Trane Nørby (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Martin
Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V)
Liselott Blixt (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |