Fremsat den 26. februar 2020 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om etablering af en whistleblowerordning for
ansatte i forsvarets og politiets efterretningstjenester og bedre
tilsyn med efterretningstjenesterne
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at etablere en
whistleblowerordning for ansatte i forsvarets og politiets
efterretningstjenester, således at de ansatte får
mulighed for at rette anonym henvendelse enten til det
uafhængige Tilsynet med Efterretningstjenesterne eller til
Udvalget vedrørende Efterretningstjenesterne, der bemyndiges
til at iværksætte en undersøgelse af sagen.
Derudover pålægges regeringen at
sikre, at Tilsynet med Efterretningstjenesternes beføjelser
udvides til at kontrollere alle dele af de danske
efterretningstjenesters arbejde.
Bemærkninger til forslaget
Dette beslutningsforslag er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 117 om etablering
af en whistleblowerordning for ansatte i forsvarets og politiets
efterretningstjenester og bedre tilsyn med
efterretningstjenesterne, folketingsåret 2014-2015, 1.
samling. Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2014-15, 1. samling, tillæg A, B 117 som
fremsat, og tillæg F, møde 88, kl. 16:51.
De seneste år har verden set en
række eksempler på whistleblowere, der er stået
frem og har offentliggjort ulovligheder begået af nationale
efterretningstjenester. Mest kendt er Edward Snowden, der
afslørede den amerikanske sikkerhedstjeneste NSA's
overvågning verden over. Herhjemme afslørede den
tidligere efterretningsofficer Anders Kærgaard i 2012
videooptagelser, der viste danske soldater se til, mens irakiske
styrker foretog en brutal anholdelse under Operation Green Desert i
2004. Og senest har Berlingske omtalt sagen om den
påståede agent Ahmed Samsam. Her ser det ud til, at
ansatte hos de danske efterretningstjenester mener, at de danske
myndigheder tilsyneladende har ladt den pågældende i
stikken, som derfor er gået i pressen med sagen.
(»Dansk efterretningsagent fejlagtigt dømt som
Islamisk Stat-terrorist i Spanien«, Berlingske, den 11.
januar 2020).
Det er forslagsstillernes opfattelse, at disse
sager og andre er medvirkende til at skabe en tillidskløft
mellem borgere og stat. Borgerne føler en usikkerhed og
utryghed over for, hvad der foregår bag
efterretningstjenesternes lukkede døre, og det efterlader et
øget behov for effektiv kontrol. Samtidig ser vi, at
afsløringerne får meget store arbejdsmæssige og
personlige konsekvenser for den enkelte whistleblower.
Forslagsstillerne nærer ikke tvivl om,
at de danske tjenester hører til dem, der
retssikkerhedsmæssigt fungerer bedst, og forslaget skal
derfor ikke opfattes som en mistillidserklæring til
tjenesterne. Efter forslagsstillernes opfattelse er der hårdt
brug for effektive efterretningstjenester, hvilket i sagens natur
kræver, at der er mange ting, der ikke kan lægges frem
for offentligheden. Derfor bør det sikres, at de ansatte har
et sted at gå hen, hvis de har mistanke om ting, som ikke er
i overensstemmelse med regelgrundlaget for
efterretningstjenesternes arbejde. Det er samtidig
afgørende, at denne instans er uafhængig, da det kan
være en barriere at henvende sig til interne ordninger.
Der er derfor efter forslagsstillernes
opfattelse behov for en ordning, der sikrer de ansatte i
tjenesterne en større tryghed, hvis de mener, at der
foregår uregelmæssigheder, som bør
undersøges nærmere. Dermed får de ansatte en
mulighed for at henvende sig, uden at kollegaer og overordnede
får kendskab til det - og forholdet kan blive
undersøgt, i stedet for at der skal lækkes oplysninger
til medierne som en sidste udvej for at blive hørt.
Konkret foreslås det, at der etableres
en whistleblowerordning, der giver ansatte i forsvarets og
politiets efterretningstjenester mulighed for at henvende sig
anonymt til det uafhængige Tilsynet med
Efterretningstjenesterne, og at disse bemyndiges til at
iværksætte en undersøgelse af sagen uanset dens
karakter.
Herved sikres en formel ordning, hvor en
påstand om en ulovlighed kan blive undersøgt til gavn
for de ansatte, der ikke risikerer at komme i klemme, og til gavn
for offentligheden, der kan være sikker på, at
eventuelle ulovlige forhold bliver undersøgt.
Den foreslåede ordning skal være
en ekstern ordning, hvor indberetninger ikke sker til en enhed i de
enkelte myndigheder, men til det uafhængige Tilsynet med
Efterretningstjenesterne, og hvor der ikke er begrænsninger,
i forhold til hvilke oplysninger eller sager, der kan indberettes
om. Der er således tale om et supplement til den
whistleblowerordning, som Justitsministeriet indførte den 1.
marts 2019, hvor det blev muligt for ansatte i anklagemyndigheden,
kriminalforsorgen, politiet, PET og departementet at give
indberetninger til de enkelte myndigheder via en it-løsning
uden at afsløre sin identitet. For ansatte ved PET skal
indberetning f.eks. ske til Juridisk Afdeling i PET.
Et tilsyn med fuld adgang til at kontrollere hele
efterretningstjenesternes virksomhed
Herudover ønsker forslagsstillerne, at
det uafhængige tilsyn fremover får adgang til at
kontrollere alle dele af tjenesternes arbejde. I dag kan det
uafhængige tilsyn kun føre kontrol med tjenesternes
behandling af personoplysninger m.v. Store dele af tjenesternes
øvrige virksomhed, herunder operationer og agenter, er
undtaget fra tilsynets kontrol. Det er problematisk, da der fra tid
til anden popper sager om »agenter« op i pressen, som
f.eks. sagen om Morten Storm, der netop er blevet tilkendt en
erstatning for sit virke som dansk agent, Radio24syvs dækning
af sagen om agenten Adel, der skulle have været hvervet af
tjenesterne til at levere oplysninger om terroristen Basil Hassan
og senest Berlingskes dækning af sagen om agenten Ahmed
Samsan, der sidder fængslet i Spanien for arbejde, han
tilsyneladende har udført for de danske tjenester
(»Agenten Morten Storm i dag: 'Mit liv er uden værdi',
dr.dk, den 18. marts 2019, og »Radio24syv: PET og FE brugte
illegal som spion i jagt på terrorist«, Berlingske, den
23. september 2019«). Sagerne efterlader tvivl i
offentligheden om, hvorvidt tjenesterne har handlet i
overensstemmelse med loven og god etik. Det er skadeligt for
tilliden til tjenesterne, da disse sjældent kan kommentere
på sådanne sager. Her ville det i demokratiets og
tillidens navn efter forslagsstillernes opfattelse være
fornuftigt, at offentligheden kan hvile i, at der er et godt
tilsyn, som kan tage sager op af egen drift. Derfor bør
tilsynet udvides efter norsk forbillede, hvor tilsynet netop kan
kontrollere alle dele af efterretningstjenestens arbejde
(»Statusrapport: Tilsynet med efterretningstjenesterne - fem
år efter indførelsen af særligt kontrolorgan med
efterretningstjenesterne, er der fortsat plads til
retssikkerhedsmæssige forbedringer«, Justitia 2019,
side 15).
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
etablering af en whistleblowerordning for ansatte i forsvarets og
politiets efterretningstjenester og bedre tilsyn med
efterretningstjenesterne.
(Beslutningsforslag nr. B 104)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.