Delspørgsmålet i MOF alm. del – spørgsmål 90 om, hvordan det med henvisning til jagtlovens §§ 1 og 3 kan begrundes at fastsætte jagttid på rødlistede arter, besvares i Departementets notat til svar på MOF alm. del - spørgsmål 90 af 27. november 2019 bl.a. med at ”Der fastsættes kun jagttid for en art, hvis det vurderes, at jagt på den pågældende art vil være bæredygtig og ikke vil skade den samlede bestandsudvikling for arten. Der foretages således en konkret vurdering af bæredygtigheden og jagtens betydning for den enkelte arts bestandsudvikling, herunder for arter vurderet på rødlisten” samt ”de faglige vurderinger, der lægges til grund for fastsættelse af jagttiderne, foretages af Aarhus Universitet (DCE)”.
- Kan ministeren bekræfte at DCEs faglige vurdering af, hvorvidt antallet af individer, som danske jægere nedlægger af en rødlistet fugleart, kan anses for ”bæredygtig”, udelukkende tager udgangspunkt i selve antallet af nedlagte fugle i Danmark, men ikke ses i sammenhæng med at andre lande afstår fra jagttid?
- Vil ministeren i lyset heraf redegøre for sin holdning til, om dansk jagt på rødlistede arter reelt er bæredygtig, når det forudsætter, at øvrige lande i overensstemmelse med internationale aftaler afstår fra at have jagttid på arterne? Eller alternativt, om ministeren er enig i, at forståelse af ”bæredygtig jagt” skal ses som en samlet og fælles forvaltning for de relevante lande?
- Vil ministeren i forlængelse heraf oplyse sin politiske holdning til, om Danmark bør opretholde jagttid på rødlistede arter, for hvilke andre lande afstår fra jagttid?
Dato: 17-12-2019
Status: Endeligt besvaret
Emne:
dyr og dyrevelfærd