Tak for spørgsmålet.
Jeg anerkender fuldt ud, at omprioriteringsbidraget stiller store krav til institutionerne og presser dem økonomisk.
Det skaber i sagens natur et økonomisk pres at bede dem om at effektivisere 2 pct.
årligt.
Men jeg synes, det er rimeligt at stille krav om, at institutionerne skal effektivisere deres drift, selv om det er vanskeligt.
Hensigten med omprioriteringsbidraget er, at borgernes penge bruges så præcist som muligt i den offentlige sektor.
Og det kræver, at vuc'er ligesom andre institutioner i den offentlige sektor har fokus på, hvordan deres opgaver løses bedst muligt.
Vuc'erne har ikke dårligere forudsætninger for at gennemføre effektiviseringer end andre uddannelsesinstitutioner.
I 2016 og 2017, dvs.
de første 2 år efter at omprioriteringsbidraget blev indført, havde vuc-sektoren et samlet overskud på ca.
170 mio.
kr.
Samtidig lå vuc'ernes gennemsnitlige overskudsgrad i 2017 på 3,1 pct.
Derudover har sektoren også nydt godt af, at aktiviteten på de almene voksenuddannelser er steget kraftigt de sidste 10 år.
Det er dog benhårdt at effektivisere driften på et vuc, og det kræver, at der planlægges og prioriteres.
Regeringen er fuldt opmærksom på, at omprioriteringsbidraget på uddannelser ikke kan fortsætte for evigt, og derfor udløber omprioriteringsbidraget i sin nuværende form med udgangen af 2021.
Fra 2022 er provenuet fra omprioriteringsbidraget på undervisningsområdet placeret i en reserve.
Midlerne i reserven skal gå til initiativer på undervisningsområdet.
Senest på finanslovsforslaget for 2022 skal der tages stilling til, hvordan midlerne konkret udmøntes.
Tak for ordet.