Tak.
Sagen fra Borupgårdskolen er udtryk for en udvikling, som vi på tragisk vis har været vidne til igennem de seneste år.
Jeg tænker på den vold, der i stigende grad er kommet ind i skolen.
Vi ser elever, der truer og overfalder andre elever; vi ser lærere, der bliver udsat for vold og trusler.
Børn, der begår vold, er tabu i Danmark – det er tabuiseret at tale om, og derfor kan det også føles nærliggende at lade være med at tale om det eller tale meget lidt om det.
Derfor har jeg igennem mere end et år intensivt forsøgt at sætte problemet på dagsordenen, for vi skal turde tale om det, og vi skal erkende, at der er et problem, når det viser sig, og så skal vi handle på det.
Det er en ledelsesopgave at sikre, at der bliver taget hånd om og fulgt op på problemer med vold og trusler i skolen.
Det understregede jeg senest over for alle landets skoleledere på Skolelederforeningens årsmøde i Odense den 1.
november i år.
Det var også et klart budskab i den vejledning om forebyggelse og håndtering af vold og trusler, som Undervisningsministeriet sendte rundt til alle landets skoleledere den 8.
februar 2018.
Senest har regeringen foreslået at afsætte 30 mio.
kr.
i satspuljen til at forebygge vold og trusler i grundskolen, men det kunne der ikke findes opbakning til.
Og nu står vi her.
Det mener jeg kalder på selvindsigt blandt alle de partier, der sad med til forhandlingerne.
Med hensyn til hvorvidt der var gårdvagter nok på Borupgårdskolen, så mener jeg ikke nødvendigvis, at det er det første spørgsmål, man bør stille.
Når man er vidne til en episode af den karakter, som der er tale om på Borupgårdskolen, så må det stå klart for enhver, at der skulle være grebet ind langt tidligere.
Problemet kan ikke kun løses med gårdvagter.
En tryg hverdag for børn kræver et velfungerende klassefællesskab.
Det kræver, at man tør handle på det, når problemerne opstår, og at der er tilstedeværende og tydelige voksne og forældre, der engagerer sig i deres børns adfærd.
Det kræver, at de kommunale forvaltninger og skoleledelserne tager deres ansvar på sig og træffer de foranstaltninger, der er nødvendige for at sikre en tryg hverdag for elever og lærere.
Og så kræver det, at forældrene i langt højere grad kommer på banen.
Det er forældrene, der har det primære ansvar for at opdrage deres børn, og vi løser ikke problemet uden forældrene.
Sagen på Borupgårdskolen lyder for mig som en sag, der adskiller sig fra den hverdag, vi ser på de fleste grundskoler i Danmark.
Der er et akut behov for, at vi får mere viden om, hvor mange steder i Danmark der opleves vold – ikke som enkeltstående tilfælde, men som en del af hverdagen.
Grundskolen skal være et trygt sted for både elever og voksne.
Der er brug for et bedre overblik, så vi kan løse problemerne der, hvor de er.