Tak for spørgsmålet.
Jeg vil starte med at sige, at Undervisningsministeriet ikke har et tilstrækkeligt datagrundlag til at sammenligne frafald fra undervisning afholdt som fjernundervisning i forhold til undervisning afholdt i et klasselokale.
Det er derfor ikke givet, at en omlægning til mere fjernundervisning vil betyde, at flere unge ikke består deres gsk-forløb.
Men der kan være en risiko for, at flere unge falder fra, når andelen af fjernundervisning forøges.
Netop derfor og for at understøtte elevernes læring skal institutionerne i forbindelse med omlægningen sikre, at tilrettelæggelsen af undervisningen understøtter en løbende opfølgning og test med henblik på at sikre elevens progression.
Det er dog ikke min forventning, at færre unge vil gennemføre gsk, fordi en større andel af kurserne tilrettelægge som fjernundervisning.
Jeg er sikker på, at de institutioner, der udbyder gsk, kan tilrettelægge og gennemføre undervisningen på en rigtig god måde, uanset om der er tale om fjernundervisning eller undervisning i et klasselokale.
Jeg vil også gerne stå på mål for, at vi med dette initiativ foretager en prioritering.
Det er en prioritering, der handler om, hvordan vi samlet set bruger skatteydernes penge bedst muligt.
Det er vigtigt, at vi løbende ser på, hvordan vi bruger pengene i uddannelsessystemet, og jeg vil også gerne fremhæve, at det er min klare forventning, at gymnasiereformen betyder, at færre elever fremover vil have behov for gsk.
Ser vi på matematik, er der nu indført krav om obligatorisk matematik B netop af hensyn til at nedbringe de mange supplerende matematikkurser på gsk.
Hvad angår sprogfagene engelsk, tysk, fransk og spansk m.v.
udgør andelen af kursister på disse fag samlet set kun cirka 14 pct.
af det samlede antal kursister, og der stilles kun krav om, at 15 pct.
af undervisningen i fysik, kemi, biologi og idræt omlægges til fjernundervisning.
Dertil kommer ca.
38 pct.
i matematik.
Jeg vil naturligvis følge med i udviklingen og fordelingen af kursister på gsk.
Med initiativet fastsætter vi regler for, hvor stor en andel af gsk der skal afholdes som fjernundervisning, men det er vigtigt at understrege, at institutionerne stadig lokalt har frihed til at tilrettelægge indholdet og afholdelsen af fjernundervisning ud fra deres erfaringer og aktuelle elevsammensætning.
Tak for ordet.