Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 14. december 2018
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets, Enhedslistens,
Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt ændringsforslagene ikke
vedtages ved 2. behandling, vil mindretallet ved 3. behandling
stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet og
Socialistisk Folkeparti
Socialdemokratiets, Enhedslistens,
Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget ser
Danmarks kollektive forsyningssektor som en afgørende del af
svaret på, hvordan vi også fremadrettet skal sikre
borgerne lave priser og tage de næste ambitiøse skridt
mod den grønne omstilling. Vi skal derfor både
videreudvikle og værne om vores fælles kollektive
forsyningsløsninger. S, EL, ALT og SF er bekymrede for, at
der med dette lovforslag er en risiko for, at en del af grundlaget
for den kollektive danske fjernvarmesektor eroderer. Det er
partiernes klare opfattelse, at lovforslaget som fremsat af
regeringen på uhensigtsmæssig vis ændrer på
de forudsætninger, som udbygningen af fjernvarme i nogle
områder er truffet på baggrund af. For S, EL, ALT og SF
er det afgørende, at der ikke skabes tvivl om grundlaget for
allerede foretagne investeringer, og derfor kan S, EL, ALT og SF
ikke stemme for lovforslaget i den nuværende form. S, EL, ALT
og SF har stillet tre ændringsforslag, som skal forbedre
forslaget og bl.a. sikre, at der er ro om og respekt for allerede
foretagne investeringer.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (S,
EL, ALT og SF):
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 4, stk. 1, affattes således:
»Kommunalbestyrelsen godkender
projekter for etablering af nye kollektive
varmeforsyningsanlæg eller udførelsen af større
ændringer i eksisterende anlæg, idet investeringer i kollektive
varmeforsyningsanlæg skal ses som et led i opfyldelsen af
kommunalbestyrelsens opgave med at udføre
varmeforsyningsplanlægning.««
[Investeringer i kollektive
varmeforsyningsanlæg er et led i kommunalbestyrelsens opgave
med varmeforsyningsplanlægning]
Til § 3
2)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Loven berører ikke fjernvarmeområder, der inden den 1.
januar 2019 er udlagt til kollektiv forsyning.«
[Eksisterende
fjernvarmeområder omfattes ikke af loven]
3)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
Projektforslag vedrørende tilslutnings- og/eller
forblivelsespligt, der er indleveret til kommunen inden den 1.
januar 2019, skal godkendes efter de regler, der var gældende
i tilslutningsbekendtgørelsen på
indleveringstidspunktet.«
[Overgangsordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af det fremsatte lovforslag fremgår
følgende: »Lovforslaget forventes desuden at sikre et
øget fokus på gennemførelsen af rentable
projekter, da udbygningen med fjernvarme fremover kun vil ske, hvor
varmeforsyningsvirksomheden vurderer, at der er en
tilstrækkelig god forretningsmodel til, at man kan fastholde
kunderne på markedsvilkår«. Det er imidlertid en
afgørende præmis for gennemførelsen af de
foreslåede ændringer i varmeforsyningsloven, at
kollektiv varmeforsyning fortsat er at anse for en offentlig
opgave, og at anlægsinvesteringer på dette område
således anses for at opfylde et kommunalt formål.
Til nr. 2
Af det fremsatte lovforslag fremgår
det ikke tydeligt, at ophævelse af tilslutnings- og
forblivelsespligt kun berører nye fjernvarmeområder.
For at sikre, at lovændringen ikke ændrer på de
vilkår, der var gældende på tidspunktet for
investeringen i eksisterende fjernvarmeområder, bør
det derfor præciseres, at man ændrer reglerne for nye
fjernvarmeområder, men beskytter de allerede foretagne
investeringer, jf. også aftaleteksten side 11 i energiaftalen
af 29. juni 2018: »Målet er en moderniseret varmesektor
med omtanke for allerede foretagne investeringer,
elforsyningssikkerheden og forbrugerne«.
Til nr. 3
I det fremsatte lovforslag lægges der
op til en meget kort frist for at gennemføre
igangværende projekter inden for de nuværende regler.
Hvis et projektforslag ikke er godkendt af kommunalbestyrelsen
inden den 1. januar 2019, vil det være de kommende regler,
det skal sagsbehandles efter. Ændringsforslaget betyder, at
det i stedet er indleveringstidspunktet, der er afgørende
for, efter hvilke regler sagen skal behandles. Det sikrer en klar
og sikker retsstilling både for myndigheden og
ansøgeren. Den oprindelige formulering ville derimod betyde,
at projekter, der allerede er indleveret til behandling i kommunen,
som følge af en tilfældig sagsbehandlingstid hos
myndigheden fik en ny og bebyrdende retsstilling. En sådan
uklar retsstilling vil kun forværres, hvis retsstillingen
desuden kunne ændres som følge af en sags hjemvisning
til fornyet behandling i kommunen. Det ville skabe en
vilkårlighed, da der ikke ville være
årsagssammenhæng mellem årsagen til hjemvisningen
(f.eks. fejl i den kommunale myndighedsbehandling) og ændring
af sagens retsgrundlag. På den baggrund foreslås det,
at projektforslag behandles efter det retsgrundlag, der var
gældende, da forslaget blev indleveret til kommunens
behandling, indtil projektforslaget har opnået en endelig
afgørelse.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2018 og var til 1. behandling den 5. december 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og energi-,
forsynings- og klimaministeren sendte den 19. september 2018 dette
udkast til udvalget, jf. EFK alm. del - bilag 375
(folketingsåret 2017-18). Den 14. november 2018 sendte
energi-, forsynings- og klimaministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
7 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 deputati?oner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
14 spørgsmål til energi-, forsynings- og
klimaministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe
Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl
Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Orla
Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Søren
Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Rasmus Nordqvist
(ALT) Christian Poll (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken
(RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |