Skriftlig fremsættelse (14. november
2018)
Justitsministeren
(Søren Pape Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
politiets virksomhed (Frihedsberøvelse)
(Lovforslag nr. L 96)
Med det fremsatte lovforslag får
politiloven samme frihedsberøvelsesbegreb som det, der
følger af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK). Det betyder, at f.eks. et såkaldt optisk følge
efter en konkret vurdering ikke vil være
frihedsberøvelse.
Optisk følge betyder, at politiet
følger en gruppe af personer fra et sted til et andet,
eventuelt mens politiet omslutter personerne. Hvis politiet
omslutter personerne, kan de ikke forlade følget - et
såkaldt lukket optisk følge.
Højesteret afsagde den 7. februar
2018 dom i en sag om politiets indgreb over for et opløb i
forbindelse med en gadefest. Med dommen fastslog Højesteret,
at politiets indgreb i form af et lukket optisk følge havde
karakter af frihedsberøvelse i politilovens forstand.
Højesteret anførte imidlertid også, at der ikke
var tale om frihedsberøvelse i EMRKs forstand.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at
denne forskel på frihedsberøvelsesbegrebet i
henholdsvis politiloven og EMRK er både utilsigtet og
uhensigtsmæssig. Justitsministeriet foreslår derfor med
dette lovforslag, at det fastslås, at frihedsberøvelse
efter politiloven skal anses som det samme som
frihedsberøvelse efter EMRK.
Den foreslåede ændring vil
indskrænke anvendelsesområdet for det eksisterende
frihedsberøvelsesbegreb i politiloven. Det betyder, at
politiet fremover vil kunne anvende indgreb som eksempelvis optisk
følge, uden at dette vil have karakter af
frihedsberøvelse efter politiloven, så længe
indgrebet ikke har karakter af frihedsberøvelse efter
EMRK.
En følge af, at visse indgreb -
f.eks. lukket optisk følge - efter lovændringen ikke
anses som frihedsberøvelse efter politiloven, vil
være, at de betingelser der efter politiloven knytter sig til
politiets brug af frihedsberøvelse ikke finder anvendelse.
Det gælder lovens betingelse om, at frihedsberøvelse
alene kan anvendes om nødvendigt, hvis mindre indgribende
midler ikke er tilstrækkelige til at afværge faren. Det
gælder også lovens betingelse om, at en
frihedsberøvelse skal være så kortvarig og
skånsom som muligt og så vidt muligt ikke må
udstrækkes ud over henholdsvis 6 eller 12 timer.
Derudover vil personer, over for hvem et
sådant indgreb anvendes, ikke blive omfattet af
bestemmelserne i retsplejelovens kapitel 43 a om prøvelse af
administrativt bestemt frihedsberøvelse. Det vil dog
også fremover være sådan, at politiet på
begæring kan forelægge spørgsmålet om
indgrebets lovlighed for retten, hvis det gøres
gældende, at der har været tale om
frihedsberøvelse, og hvis sagens samlede
omstændigheder taler for indbringelse.
Forslaget ændrer ikke på,
hvornår betingelserne for at foretage frihedsberøvelse
er opfyldt.
Lovforslaget indeholder på den
baggrund forslag til ændring af de relevante bestemmelser i
politiloven.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.