Fremsat den 14. november 2018 af justitsminister (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Ulovlig påvirkningsvirksomhed)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 108, stk. 1, ændres
»efterretningsvæsen« til:
»efterretningstjeneste«, og efter »danske stats
område,« indsættes: »herunder samarbejde om
at udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at
påvirke beslutningstagning eller den almene
meningsdannelse,«.
2. I
§ 108, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Det samme gælder, hvis
påvirkningsvirksomheden efter stk. 1 udøves i
forbindelse med de valg og stemmeafgivninger, der er omfattet af
§ 116.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Gældende ret
3.2. Justitsministeriets overvejelser
3.3. Den foreslåede ordning
4. Forholdet til grundloven og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
4.1. Grundloven
4.2. Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at styrke det strafferetlige
værn mod udenlandske påvirkningsoperationer mod
Danmark. Lovforslaget skal ses i lyset af, at
påvirkningsoperationer gennem de seneste år har udgjort
en stigende udfordring for en række vestlige lande. Samtidig
er det sandsynligt, at påvirkningsoperationer vil
udgøre en stigende trussel mod Danmark.
Det foreslås med lovforslaget, at det gøres klart,
at det er strafbart at hjælpe eller sætte en fremmed
efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den danske
stats område ved at samarbejde om at udøve
påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse.
Efter straffelovens § 108, stk. 1, er det, når
forholdet ikke falder ind under § 107 om spionage, strafbart i
øvrigt at foretage noget, hvorved fremmed
efterretningsvæsen sættes i stand til eller
hjælpes til umiddelbart eller middelbart at virke inden for
den danske stats område. Med lovforslaget præciseres
straffelovens § 108, så det bliver klart, at også
påvirkningsoperationer, som foretages af fremmede
efterretningstjenester, er omfattet af bestemmelsen, og at det
således er strafbart at hjælpe eller sætte en
fremmed efterretningstjeneste i stand til at foretage
påvirkningsvirksomhed, forudsat der er et samarbejde med
efterretningstjenesten. Hermed præciseres det også, at
en sådan påvirkningsvirksomhed er omfattet af kapitel
12 i straffeloven og dermed anses for en forbrydelse, som Politiets
Efterretningstjeneste (PET) efter PET-loven skal forebygge,
efterforske og modvirke, hvilket bl.a. vil kunne ske ved
straffeprocessuelle tvangsindgreb efter retsplejeloven.
2. Baggrund
Regeringen har besluttet at styrke indsatsen mod
påvirkningsoperationer, der gennemføres af fremmede
efterretningstjenester eller på vegne af fremmede
efterretningstjenester, og som er rettet mod beslutningstagning
eller den almene meningsdannelse. Påvirkningsoperationer har
således gennem de seneste år udgjort en stigende
udfordring for en række vestlige lande, hvor
påvirkningsoperationer har været gennemført med
henblik på at true og udfordre åbne demokratier og
splitte det internationale samarbejde.
Truslen fra påvirkningsoperationer er særligt
udtalt, når der er tale om operationer i forbindelse med
valghandlinger. Der har således været eksempler
på påvirkningsoperationer eller mulige
påvirkningsoperationer bl.a. i forbindelse med det
amerikanske præsidentvalg den 8. november 2016 og en
række europæiske valghandlinger.
Regeringen noterer sig, at påvirkningsoperationer
også er en stigende trussel mod Danmark. Følgende
fremgår således af Forsvarets Efterretningstjeneste,
Efterretningsmæssig Risikovurdering 2017, side 20:
"Det er sandsynligt, at russiske påvirkningskampagner vil
udgøre en stigende trussel mod Danmark, og Danmark vil med
intet eller meget kort varsel kunne blive ramt af russisk
påvirkningsforsøg. Det er meget sandsynligt, at
Rusland vil målrette og tilpasse påvirkningskampagner
mod Danmark. Russisk påvirkning vil f.eks. kunne ske i
forbindelse med en valgkamp eller som konsekvens af Ruslands
bredere hensigt om at påvirke situationen i
Østersøregionen til Ruslands fordel. Det er i den
forbindelse sandsynligt, at Ruslands styrkede
påvirkningsindsats mod bl.a. de baltiske lande, Sverige og
Finland også vil føre til en et øget fokus
på Danmark. "
Påvirkningsoperationer er ikke noget nyt fænomen.
Sov?je?tu?nionen iværksatte særligt i tiden op til
den kolde krigs afslutning en række
påvirkningsoperationer mod vestlige lande, herunder Danmark.
Emnet er nærmere afdækket i PET-Kommissionens
beretning, bind 13, s. 9-43.
Påvirkningsoperationer udgør igen en trussel mod
Danmark. Påvirkningsoperationer vil i dag kunne finde sted
på sociale medier og andre digitale platforme, der ikke
fandtes under den kolde krig. På disse platforme har
påvirkningsoperationer mulighed for at øge deres
gennemslagskraft og hastighed markant, hvilket kan ske ved
anvendelse af såkaldte "bots" og "trolls". Bots er et stykke
software, som uden menneskelig indblanding kontinuerligt kan
udsende f.eks. "tweets" og andre typer af onlineindlæg og
opslag i et meget stort omfang. Trolls er en betegnelse for
personer, som f.eks. ved anvendelse af en falsk onlineidentitet
blander sig i onlinedebatter. I dag er det muligt for de digitale
påvirkningsoperationer mere ensidigt at fokusere på ren
påvirkning ved f.eks. at sprede bestemte budskaber modsat de
traditionelle påvirkningsoperationer fra den kolde krig, hvor
påvirkningsagenten også ofte stod i direkte kontakt med
den fremmede efterretningstjeneste og kombinerede
påvirkningsvirksomheden med indhentelse og viderebringelse af
oplysninger til efterretningstjenesten. Ved en sådan
indhentelse og viderebringelse ville der dermed være tale om
traditionel spionage, som i sig selv ville kunne være
omfattet af straffelovens §§ 107 eller 108.
Der er på den baggrund efter Justitsministeriets
opfattelse behov for at tydeliggøre det strafferetlige
værn i forhold til fremmede efterretningstjenesters
påvirkningsoperationer i Danmark og at sikre, at de
myndigheder, som har til opgave at imødegå truslen fra
sådanne operationer, har et sikkert juridisk grundlag herfor.
Det er desuden Justitsministeriets opfattelse, at dette mest
hensigtsmæssigt sker ved en præcisering af
straffelovens § 108 som foreslået med dette
lovforslag.
Dette lovforslag skal ses som ét blandt en række
initiativer, som regeringen har iværksat for at
imødegå truslen fra påvirkningsoperationer.
Disse initiativer omfatter bl.a. øget koordination af
myndighedernes indsats med at identificere og imødegå
påvirkningsoperationer, herunder muligheden for at informere
beslutningstagere eller befolkningen om, at der pågår
en påvirkningsoperation. Initiativerne blev lanceret den 7.
september 2018 som en samlet handlingsplan, der skal styrke Danmark
mod sådanne trusler.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1. Gældende ret
3.1.1. Spionage er kriminaliseret i
straffelovens § 107, hvorefter det bl.a. er strafbart at
videregive oplysninger, der af hensyn til danske stats- eller
samfundsinteresser skal holdes hemmelige, til personer, der virker
i fremmed magts eller organisations tjeneste. Strafferammen er
fængsel indtil 16 år.
Efter straffelovens § 108, stk. 1, straffes den, som, uden
at forholdet falder under § 107, i øvrigt foretager
noget, hvorved fremmed efterretningsvæsen sættes i
stand til eller hjælpes til umiddelbart eller middelbart at
virke inden for den danske stats område, med fængsel
indtil 6 år.
3.1.2. Det fremgår af
forarbejderne til straffelovens § 108, at bestemmelsen typisk
vil kunne finde anvendelse, hvis der til brug for fremmed
efterretningsvæsen hemmeligt eller gennem systematisk
virksomhed tilvejebringes oplysninger (eller sammenstillinger
heraf), som kendeligt for den pågældende kan benyttes
til skade for danske eller fremmede samfundsinteresser eller
enkeltpersoners liv eller sikkerhed, jf. Betænkning til
overvejelse af forslag til ændringer i borgerlig Straffelov
navnlig kapitlerne 12 og 13 (1949), s. 41. Bestemmelsen omfatter
således navnlig indsamling og videregivelse af oplysninger
til et fremmed efterretningsvæsen, hvis det fremmede
efterretningsvæsen derved sættes i stand til eller
hjælpes til umiddelbart eller middelbart at virke inden for
den danske stats område, og der er forsæt hertil.
Det bemærkes, at strafansvar efter straffelovens §
108, stk. 1, efter forarbejderne også forudsætter, at
der ikke er tale om sædvanlig journalistisk, rent
erhvervsmæssig eller diplomatisk efterretningsvirksomhed, der
udøves inden for ramme?rne af folkeretten, jf.
Rigsdagstidende 1949-50, tillæg A, spalte 7198 samt
Betænkning til overvejelse af forslag til ændringer i
borgerlig Straffelov navnlig kapitlerne 12 og 13 (1949), side
41.
Der findes mange eksempler i retspraksis på, at
bestemmelsen er blevet anvendt ved domfældelse for udlevering
eller videregivelse af oplysninger til fremmed
efterretningsvæsen, jf. f.eks. Østre Landsrets dom af
23. januar 2002 (UfR 2002.936 Ø), hvor en toldassistent blev
idømt fængsel i 4 måneder for i 1989 at have
givet oplysninger til DDR's efterretningstjeneste om det danske
toldvæsens struktur mv.
3.1.3. Spørgsmålet om,
hvorvidt bestemmelsen også omfatter den modsatte situation,
hvor oplysninger strømmer fra et fremmed
efterretningsvæsen ind i Danmark for at påvirke
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse, er ikke
berørt i bestemmelsens forarbejder, ligesom der hverken er
rejst tiltale eller sket domfældelse efter bestemmelsen for
at hjælpe eller sætte et fremmed
efterretningsvæsen i stand til at virke inden for den danske
stats område ved udøvelse af
påvirkningsvirksomhed.
3.1.4. I forbindelse med meddelelse
af et tiltalefrafald i 1982 for overtrædelse af straffelovens
§ 108, stk. 1, i en konkret sag om påvirkningsvirksomhed
har Justitsministeriet givet udtryk for, at det med hensyn til den
propagandaformidlende virksomhed måtte forventes, at
domstolene ville anlægge en helt konkret vurdering fra
tilfælde til tilfælde, således at der navnlig
ville blive lagt vægt på, om virksomheden efter en
samlet bedømmelse - herunder samarbejdsformer,
vederlæggelse og graden af afhængighed mellem parterne
- klart havde været drevet med det overordnede sigte at
sætte den fremmede efterretningstjeneste i stand til at
forfølge sine formål, således at bistanden
tydeligt ville adskille sig fra, hvad der blot med nogen rimelighed
kan betegnes som normal virksomhed som journalist eller forfatter
her i landet.
Samtidig fremhævede Justitsministeriet, at man af hensyn
til ytringsfriheden, og fordi andre virkemidler ofte ville kunne
være tilstrækkelige, kun ville benytte sin
beføjelse til tiltalerejsning med den yderste varsomhed, men
at det undertiden kunne være på sin plads at reagere
mod særligt grove tilfælde af udefra styret
påvirkning af den offentlige debat, hvilket bl.a. ville kunne
ske ved strafferetlige reaktioner over for enkeltpersoners
forbindelse med fremmed efterretningsvæsen, ved diplomatiske
forholdsregler, ved information til befolkningen omkring de
pågældende forhold eller ved en kombination af disse
virkemidler.
Samlet set var det Justitsministeriets opfattelse, at
påvirkningsvirksomhed efter omstændighederne kan
være omfattet af straffelovens § 108, stk. 1, hvis det
kan bevises, at fremmed efterretningsvæsen derved
sættes i stand til eller hjælpes til umiddelbart eller
middelbart at virke inden for den danske stats område, og at
der er forsæt hertil. For en nærmere gennemgang af
sagen henvises til PET-Kommissionens beretning, bind 13, side
44-136.
3.1.5. I den juridiske litteratur
forekommer det at være den overvejende opfattelse, at
straffelovens § 108, stk. 1, ikke omfatter
påvirkningsvirksomhed, jf. Jørn Vestergaard,
Påvirkningsagenter. Om spionageparagraffer mv., Juristen
1994.154-169. Der kan ligeledes henvises til Gorm Toftegaard
Nielsen m.fl.: Kommenteret straffelov, Speciel del (11. udgave,
2017), side 40, hvor det anføres, at bestemmelsen
næppe omfatter hemmelig bistand til en fremmed
efterretningstjeneste med at udbrede den fremmede stats
synspunkter.
3.1.6. Samlet set er det
Justitsministeriets opfattelse, at der kan være en vis tvivl
om, hvorvidt straffelovens § 108, stk. 1, omfatter
påvirkningsvirksomhed.
3.2. Justitsministeriets overvejelser
En række vestlige lande har været udsat for
påvirkningsoperationer igennem de seneste år.
Påvirkningsoperationer udgør også en trussel mod
Danmark, som gør, at der er behov for at sikre et
tilstrækkeligt strafferetligt værn i forhold til
sådanne operationer. Det er efter Justitsministeriets
opfattelse således nødvendigt at præcisere
straffelovens § 108, så det bliver klart, at det er
strafbart at hjælpe eller sætte en fremmed
efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den danske
stats område ved at samarbejde om at udøve
påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse.
En præcisering af bestemmelsen vil for det første
gøre det muligt på et mere sikkert grundlag end i dag
at strafforfølge personer, som deltager i
påvirkningsoperationer. For det andet giver
præciseringen PET mulighed for på et klarere juridisk
grundlag bl.a. at foretage straffeprocessuelle tvangsindgreb efter
retsplejeloven ved mistanke om påvirkningsvirksomhed omfattet
af straffelovens § 108 og dermed udøve sine funktioner
med at forebygge, efterforske og modvirke forbrydelser mod statens
selvstændighed mv.
3.3. Den
foreslåede ordning
3.3.1. Det foreslås at
ændre straffelovens § 108, stk. 1, således at det
fremgår af bestemmelsens ordlyd, at også en fremmed
efterretningstjenestes udøvelse af
påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse er omfattet af
bestemmelsen, og at det er strafbart at hjælpe eller
sætte efterretningstjenesten i stand til at virke inden for
den danske stats område ved at samarbejde med
efterretningstjenesten om at udøve
påvirkningsvirksomheden, jf. nærmere under pkt. 3.3.2
nedenfor. Ligeledes foreslås det at ændre ordet
"efterretningsvæsen" til "efterretningstjeneste" i
bestemmelsen, jf. nærmere under pkt. 3.3.3 nedenfor.
Den foreslåede præcisering ændrer ikke
på, at strafbarheden forudsætter, at der er tale om en
gerning, der hjælper eller sætter en fremmed
efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den danske
stats område. Derudover forudsætter strafbarheden for
så vidt angår påvirkningsvirksomhed også en
form for samarbejde med den fremmede efterretningstjeneste om at
udøve påvirkningsvirksomheden. Der vil i
overensstemmelse med udgangspunktet i straffeloven kun kunne
straffes, hvis gerningsmanden havde forsæt til forbrydelsen,
jf. nærmere under pkt. 3.3.5 nedenfor.
Det bemærkes særligt i forhold til kravet om samarbejde med en fremmed
efterretningstjeneste, at et samarbejde vil kunne tage en lang
række forskellige former. I den forbindelse er der nedenfor
anført nogle eksempler på forhold eller indikatorer,
som vil kunne have betydning for vurderingen af, om der er tale om
et samarbejde.
Ved vurderingen af, om der er tale om et samarbejde, kan
indgå, i hvilket omfang der har været en kontakt mellem
gerningsmanden og den fremmede efterretningstjeneste. Hvis der har
været kontakt, har det formodningen for sig, at der er tale
om et samarbejde. En kontakt er imidlertid ikke i sig selv en
forudsætning for, at der er tale om et samarbejde.
Det kan være indikation på et samarbejde, hvis
gerningsmanden f.eks. har modtaget materiale fra en fremmed
efterretningstjeneste, hvorefter gerningsmanden har udbredt dette
med forsæt til at sætte en fremmed
efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den danske
stats område ved udøvelse af
påvirkningsvirksomhed. Det samme gælder, hvis
efterretningstjenesten f.eks. har stillet udstyr til
rådighed. Omvendt vil det ikke være en indikation
på et samarbejde, hvis gerningsmanden selv har fundet frem
til materialet, uden at der har været kontakt til
efterretningstjenesten.
Det kan også være en indikation på samarbejde,
at gerningsmanden på den ene eller anden måde har
samordnet eller koordineret sin påvirkningsvirksomhed med en
fremmed efterretningstjenestes påvirkningsvirksomhed. Dette
gælder ligeledes, hvis gerningsmanden og
efterretningstjenesten f.eks. har arbejdet i en fælles
forståelse om, at gerningsmanden skal hjælpe
efterretningstjenesten med at nå et fælles mål om
udøvelse af påvirkningsvirksomhed.
Der vil under alle omstændigheder være tale om et
samarbejde, hvis der foreligger en aftale om udøvelse af
påvirkningsvirksomhed, hvis der er sket betaling (i form af
penge eller andre ydelser), eller hvis der på anden
måde består en afhængighed mellem gerningsmanden
og efterretningstjenesten. En afhængighed kan f.eks.
bestå i, at den ene part har ydet den anden part en tjeneste,
som må kunne forventes gengældt efterfølgende,
eller hvis efterretningstjenesten er i besiddelse af og benytter
eller truer med at benytte oplysninger om gerningsmanden eller
dennes nærtstående, som vil kunne kompromittere
vedkommende.
Det bemærkes desuden, at der også vil kunne
være tale om et strafbart samarbejde med en fremmed
efterretningstjeneste, selv om der samarbejdes med en anden
myndighed eller virksomhed mv., som ikke formelt kan anses for at
være en efterretningstjeneste. Dette vil kunne være
tilfældet, når den pågældende myndighed
eller virksomhed mv. selv samarbejder direkte eller indirekte med
en fremmed efterretningstjeneste om at virke inden for den danske
stats område, eller hvis myndigheden eller virksomheden mv.
har fået som opgave at hjælpe efterretningstjenesten
med at forfølge sine mål eller omvendt. Det
afgørende er således, om der er tale om samarbejde med
en myndighed eller virksomhed mv., der reelt må anses for at være en
efterretningstjeneste. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne i pkt. 3.3.3 og til eksemplet i pkt.
3.3.9.
Med lovforslaget præciseres det i relation til
påvirkningsvirksomhed for det
første, at selve efterretningstjenestens egen
påvirkningsvirksomhed er omfattet af straffelovens §
108, stk. 1, forudsat at den virker inden for den danske stats
område med henblik på at påvirke
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse, og for det andet at det er strafbart at
hjælpe eller sætte den fremmede efterretningstjeneste i
stand til at virke inden for den danske stats område, hvis
man samarbejder med efterretningstjenesten om at udøve denne
påvirkningsvirksomhed.
Det bemærkes, at der ikke med lovforslaget foreslås
ændringer af de gældende betingelser for strafansvar
for bl.a. indsamling og videregivelse af oplysninger til en fremmed
efterretningstjeneste (spionage), som er omfattet af den
gældende affattelse af straffelovens § 108, stk. 1.
3.3.2. Påvirkningsvirksomhed skal efter
lovforslaget forstås som virksomhed, der udøves med
henblik på at påvirke beslutningstagning eller den
almene meningsdannelse. I begrebet påvirkningsvirksomhed
ligger, at virksomheden har til formål at få nogen til
at mene noget bestemt eller foretage en bestemt handling.
Påvirkningsvirksomheden skal være rettet mod
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse for at
være strafbar, og den kan være rettet mod
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse både i
Danmark og i udlandet.
Påvirkning af beslutningstagning vil omfatte alle typer
beslutninger, der træffes i både den private og den
offentlige sektor. Der foreslås ingen bagatelgrænse
for, hvilke beslutninger der kan være tale om, men det
må forventes, at en fremmed efterretningstjeneste ikke vil
have interesse i at påvirke beslutningstagning, som ikke har
en vis betydning for efterretningstjenesten. Den brede
forståelse af, hvad der ligger i beslutningstagning, skal
bl.a. ses i lyset af, at det dadelværdige består i at
medvirke til, at en fremmed efterretningstjeneste lykkes med sit
forehavende i Danmark, uanset at beslutningen, som søges
påvirket, ikke nødvendigvis umiddelbart synes at have
en nævneværdig rækkevidde. Det er uden betydning
for strafbarheden, om påvirkningen rent faktisk får den
ønskede indflydelse på beslutningen. Det
afgørende er således alene, om
påvirkningsvirksomheden sker med henblik på at
påvirke beslutningstagningen.
Med påvirkning af den almene
meningsdannelse forstås den øvrige
påvirkning, som ikke er rettet mod bestemte personer eller en
bestemt beslutningstagning, men som mere generelt går ud
på f.eks. at påvirke den offentlige debat. Denne
påvirkning vil bl.a. kunne ske på internettet, f.eks.
på de sociale medier og andre digitale platforme, samt i
pressen, herunder på tv, radio og aviser og øvrige
trykte skrifter af enhver art. Det forudsættes, at
påvirkningsvirksomhed, der udøves gennem disse
kanaler, som udgangspunkt vil ske med henblik på at
påvirke den almene meningsdannelse og dermed være
omfattet af bestemmelsen. Derimod vil påvirkning af
meningsdannelsen hos en snævrere og nærmere bestemt
personkreds, f.eks. under private sammenkomster eller på
lukkede internetfora med ganske få brugere, ikke være
omfattet.
Som ved påvirkning af beslutningstagning er det også
her uden betydning for strafbarheden, om påvirkningen rent
faktisk får den ønskede indflydelse på den
almene meningsdannelse. Det afgørende er således
alene, om påvirkningsvirksomheden sker med henblik på
at påvirke den almene meningsdannelse.
3.3.3. Det foreslås desuden at
ændre "efterretningsvæsen" til "efterretningstjeneste"
i straffelovens § 108, stk. 1, for at bringe bestemmelsen i
overensstemmelse med terminologien i den øvrige lovgivning,
herunder PET-loven og FE-loven. Som efter den gældende
formulering vil "efterretningstjeneste" omfatte fremmede statsligt
og ikke-statsligt organiserede efterretningstjenester, og der
foreslås derfor ikke ændringer af gældende ret i
forhold til, hvilke efterretningstjenester der omfattes af
bestemmelsen.
I den forbindelse bemærkes, at det afgørende vil
være, om der er tale om samarbejde med en myndighed eller
virksomhed mv., der reelt må
anses for at være en efterretningstjeneste, selv om den
formelt betegner sig som f.eks. en almindelig myndighed eller
virksomhed. Det vil f.eks. kunne være tilfældet, hvis
efterretningstjenesten og den anden myndighed eller virksomhed mv.
samarbejder om at virke inden for den danske stats område,
eller hvis den anden myndighed eller virksomhed mv. har fået
som opgave at hjælpe efterretningstjenesten med at
forfølge sine mål eller omvendt. Der henvises til
eksemplet i pkt. 3.3.9 nedenfor.
3.3.4. Efter gældende ret
forudsætter strafansvar efter straffelovens § 108, stk.
1, at der ikke er tale om sædvanlig journalistisk, rent
erhvervsmæssig eller diplomatisk efterretningsvirksomhed, der
udøves inden for rammerne af folkeretten, jf.
Rigsdagstidende 1949-50, tillæg A, spalte 7198 samt
Betænkning til overvejelse af forslag til ændringer i
borgerlig Straffelov navnlig kapitlerne 12 og 13 (1949), side
41.
Disse forudsætninger foreslås ikke ændret med
lovforslaget, hvilket bl.a. betyder, at sædvanlig
journalistisk virksomhed fortsat ikke vil medføre
strafansvar. Det samme gælder for diplomatisk virksomhed, der
med folkeretlig hjemmel udøves ad diplomatisk vej, hvilket
reguleres af Wienerkonventionen af 1961 om diplomatiske relationer
og af den folkeretlige sædvaneret. Det vil således
fortsat ikke være strafbart for en person som led i
sædvanlig journalistisk virksomhed at bringe historier om
fremmede lande eller fremmede efterretningstjenester, selv om disse
historier principielt kan siges at hjælpe den fremmede
efterretningstjeneste med at udøve
påvirkningsvirksomhed, og selv om personen samarbejder med en
fremmed efterretningstjeneste (et sådant samarbejde vil dog
som udgangspunkt ikke være udtryk for sædvanlig
journalistisk virksomhed). Det bemærkes, at ikke kun
journalister vil kunne udøve sædvanlig journalistisk
virksomhed i lovforslagets forstand. Således vil f.eks.
bloggere, debattører og forfattere også kunne
udøve sædvanlig journalistisk virksomhed, i det omfang
der er tale om emner, der er forbundet med en væsentlig
samfundsmæssig interesse, som bidrager til den offentlige
debat. Det vil heller ikke være strafbart for udenlandske
diplomater her i landet at udøve sædvanlig
efterretningsvirksomhed inden for rammerne af Wienerkonventionen og
folkeretten i øvrigt.
Det bemærkes, at hensynet til ytringsfriheden i
øvrigt ud fra en konkret vurdering vil kunne føre
til, at påvirkningsvirksomhed, som i øvrigt må
anses for omfattet af straffelovens § 108 som præciseret
ved dette lovforslag, ikke vil være strafbar, jf. artikel 10
i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Indgrebet i
ytringsfriheden skal således under alle omstændigheder
ske i overensstemmelse med denne bestemmelse i konventionen,
herunder bestemmelsens krav om proportionalitet.
Der kan således tænkes helt særlige
situationer, hvor det er af samfundsmæssig interesse for en
person f.eks. at viderebringe budskaber eller lignende fra en
fremmed efterretningstjeneste, hvis dette kan siges at bidrage til
den offentlige debat - også selv om personen har et
samarbejde med efterretningstjenesten. Det vil f.eks. ikke
være omfattet af bestemmelsen, hvis en politiker eller
privatperson arrangerer en konference, som bidrager til den
offentlige debat om et samfundsrelevant emne, med deltagelse af
myndigheder, virksomheder eller personer, der, uden at holde dette
skjult for omverdenen, samarbejder med en fremmed
efterretningstjeneste.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.2 nedenfor om forholdet
til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
3.3.5. Det er en forudsætning
for at ifalde straf, at gerningsmanden har det fornødne
forsæt, jf. den almindelige regel herom i straffelovens
§ 19. Gerningsmanden skal have forsæt i relation til
samtlige objektive momenter, der konstituerer forbrydelsen. Der kan
således alene straffes efter straffelovens § 108, hvis
gerningsmanden for det første havde forsæt til at
hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i
stand til at virke inden for den danske stats område, da
gerningsmanden udførte sine handlinger. For det andet skal
der for så vidt angår påvirkningsvirksomhed
være forsæt til at samarbejde med den fremmede
efterretningstjeneste om at udøve
påvirkningsvirksomhed med henblik på at påvirke
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse. Er der det
fornødne forsæt i forhold til alle dele af
bestemmelsens gerningsindhold, er det ikke afgørende for
strafansvaret, om gerningsmanden i øvrigt måtte have
en personlig overbevisning, der tilfældigvis er
sammenfaldende med den fremmede efterretningstjenestes
interesser.
3.3.6. Der foreslås ingen
ændringer af gældende ret i forhold til, hvem der er
strafsubjekt i straffelovens § 108, stk. 1. Strafsubjektet kan
således være enhver juridisk eller fysisk person,
herunder efterretningsagenter, som virker inden for den danske
stats område f.eks. under dække af at være
diplomater på en udenlandsk repræsentation her i
landet. Det afgørende er alene, at den
pågældende ved sine handlinger hjælper eller
sætter den fremmede efterretningstjeneste i stand til at
virke inden for den danske stats område, herunder ved at
samarbejde med efterretningstjenesten om at udøve
påvirkningsvirksomhed.
Det bemærkes, at selve efterretningstjenestens egen
påvirkningsvirksomhed er omfattet af straffelovens §
108, stk. 1, forudsat at den sker med henblik på at
påvirke beslutningstagning eller den almene
meningsdannelse.
3.3.7. Som anført ovenfor
under pkt. 3.3.1 foreslås det, at det kommer til at
fremgå af straffelovens § 108, at det er strafbart at
hjælpe eller sætte en fremmed efterretningstjeneste i
stand til at virke inden for den danske stats område,
herunder ved at samarbejde med efterretningstjenesten om at
udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at
påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdannelse.
For det første vil påvirkningsvirksomhed med henblik
på at påvirke beslutningstagning eller den almene
meningsdannelse inden for den danske stats
område være omfattet af bestemmelsen. For det
andet vil påvirkningsvirksomhed med henblik på at
påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdannelse i
udlandet være omfattet af bestemmelsen, i det omfang
påvirkningsvirksomheden i øvrigt udøves inden
for den danske stats område.
Det bemærkes, at udtrykket "den danske stats område"
i den nuværende affattelse af straffelovens § 108, stk.
1, omfatter Danmark, Færøerne og Grønland.
Bestemmelsen finder således også anvendelse, hvis en
fremmed efterretningstjeneste sættes i stand til eller
hjælpes til at virke på Færøerne eller i
Grønland ved udøvelse af påvirkningsvirksomhed.
En anvendelse af straffelovens § 108, stk. 1, vil i
sådanne tilfælde dog forudsætte, at sagen
pådømmes i Danmark. Hvis sagen pådømmes
på Færøerne eller i Grønland, vil
henholdsvis straffeloven gældende for Færøerne
og den grønlandske kriminallov finde anvendelse.
3.3.8. Påtalekompetencen for
overtrædelser af straffelovens § 108 er henlagt til
justitsministeren, jf. straffelovens § 110 f, hvilket
ifølge forarbejderne til denne bestemmelse bl.a. skyldes, at
der kan være internationale hensyn, der vil kunne være
bestemmende for påtaleovervejelserne, jf. Betænkning
afgivet af Straffelovskommissionen (1917), spalte 223.
Ved overvejelser om eventuel tiltale skal det ligeledes
vurderes, om også andre modforanstaltninger end de
strafferetlige bør iværksættes for at
imødegå påvirkningsvirksomheden. Disse
modforanstaltninger er f.eks. diplomatiske forholdsregler eller
information af beslutningstagere eller befolkningen om, at der
pågår en påvirkningsoperation, jf. nærmere
under pkt. 3.3.11 nedenfor.
Bortset fra præciseringen af, at
påvirkningsvirksomhed er omfattet af straffelovens §
108, er det ikke hensigten med lovforslaget at ændre
på, i hvilke situationer der typisk bør rejses tiltale
efter bestemmelsen, hvilket er beskrevet i Betænkning til
overvejelse af forslag til ændringer i borgerlig Straffelov
navnlig kapitlerne 12 og 13 (1949), s. 41. Om tiltalerejsningen
efter straffelovens § 108 fremgår følgende
på side 41 i betænkningen i forhold til spionage:
"De typiske tilfælde, i hvilke tiltale bør rejses,
er de, i hvilke der til brug for fremmed efterretningsvæsen
hemmeligt eller gennem systematisk virksomhed tilvejebringes
oplysninger (eller sammenstillinger heraf), som kendeligt for den
pågældende kan benyttes til skade for danske eller
fremmede samfundsinteresser eller enkeltpersoners liv eller
sikkerhed. Derimod bør der formentlig i almindelighed ikke
rejses tiltale i anledning af enkeltstående mere
tilfældige udtalelser til repræsentanter for et fremmed
efterretningsvæsen."
Tilsvarende forudsættes det således med
lovforslaget, at der i forhold til påvirkningsvirksomhed ved
overvejelser om, hvorvidt tiltale skal rejses, bør
lægges vægt på, om påvirkningsvirksomheden
er egnet til at skade danske eller fremmede samfundsinteresser
eller enkeltpersoners liv eller sikkerhed, og om dette er kendeligt
for den mistænkte.
3.3.9. Til illustration af det
foreslåede gerningsindhold i bestemmelsen samt
ovennævnte overvejelser om tiltalerejsning beskrives der
nedenfor et eksempel på en situation, som delvist vil kunne
være omfattet af straffelovens § 108 efter den
foreslåede præcisering af bestemmelsen.
Eksempel:
En fremmed efterretningstjeneste indgår et samarbejde med
en såkaldt "bot- og trollfabrik", som formelt set er et
privatejet analyseinstitut beliggende uden for Danmark. Samarbejdet
mellem efterretningstjenesten og analyseinstituttet består i
at udføre en påvirkningsoperation rettet mod danske
brugere af sociale medier med det formål at påvirke den
almene opfattelse af NATO-samarbejdet negativt. Analyseinstituttet
hyrer i den forbindelse en selvstændig programmør, som
jævnligt udfører opgaver for instituttet, til at
udbrede NATO-kritiske synspunkter ved hjælp af dansksprogede
opslag fra bots på relevante sider og grupper på
Facebook. Instituttet yder en ekstra høj betaling for, at
programmøren i videst muligt omfang skjuler opgavens ophav.
En dansk bruger af Facebook læser nogle af opslagene og deler
dem derefter på en række sider og grupper på
Facebook, fordi han er enig i indholdet.
Analyseinstituttets strafansvar
Analyseinstituttet har ved sit samarbejde med den fremmede
efterretningstjeneste opfyldt det objektive
gerningsindhold i straffelovens § 108. Dette skyldes,
at analyseinstituttet ved sit samarbejde med efterretningstjenesten
har sat den i stand til at virke inden for den danske stats
område med henblik på at påvirke den almene
meningsdannelse.
Det er derudover en forudsætning for at ifalde straf efter
straffelovens § 108, at analyseinstituttet har det
nødvendige forsæt, jf. den
almindelige regel herom i straffelovens § 19.
Analyseinstituttet kan således kun straffes, hvis der kan
bevises det nødvendige forsæt i forhold til samtlige
objektive momenter, der udgør forbrydelsens gerningsindhold.
Det nødvendige forsæt vil f.eks. være til stede,
hvis analyseinstituttet anså det for sandsynligt, at det var
en fremmed efterretningstjeneste, som man hjalp eller satte i stand
til at virke inden for den danske stats område ved at
samarbejde med den med henblik på at påvirke den almene
meningsdannelse. Da der i eksemplet eksisterer et egentligt
samarbejde mellem analyseinstituttet og den fremmede
efterretningstjeneste om at udføre en
påvirkningsoperation rettet mod danske brugere af sociale
medier, vil der som udgangspunkt foreligge det nødvendige
forsæt.
Spørgsmålet om, hvorvidt strafansvar bør
gøres gældende mod ansatte i analyseinstituttet eller
alternativt eller tillige mod analyseinstituttet som juridisk
person, afgøres efter de almindelige principper herom, jf.
herved straffelovens 5. kapitel.
Programmørens strafansvar
Programmøren har ved sit samarbejde med
analyseinstituttet i form af oprettelse og drift af bots sat en
fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den
danske stats område med henblik på at påvirke den
almene meningsdannelse. Det bemærkes dog, at det også
er et krav, at der skal være et samarbejde mellem
programmøren og en fremmed efterretningstjeneste om
udøvelse af påvirkningsheden. Der er i eksemplet alene
tale om, at programmøren samarbejder med analyseinstituttet
og ikke direkte med efterretningstjenesten. Det objektive
gerningsindhold vil derfor ikke være opfyldt, medmindre
konkrete omstændigheder gør, at analyseinstituttet i
kraft af sit samarbejde med efterretningstjenesten selv skal anses
for reelt at være en efterretningstjeneste, sådan som
det må forstås efter bestemmelsen i straffelovens
§ 108, jf. pkt. 3.3.3 ovenfor.
Det er derudover en forudsætning for at ifalde straf, at
programmøren har det nødvendige forsæt. Programmøren kan
således kun straffes, hvis der kan bevises det
nødvendige forsæt i forhold til samtlige objektive
momenter, der udgør forbrydelsens gerningsindhold. Det
nødvendige forsæt vil f.eks. være til stede,
hvis programmøren for det første anså det for
sandsynligt, at det var en fremmed efterretningstjeneste, som
vedkommende hjalp eller satte i stand til at virke inden for den
danske stats område med henblik på at påvirke den
almene meningsdannelse, og for det andet hvis vedkommende
også anså det for sandsynligt, at han reelt
samarbejdede med en fremmed efterretningstjeneste herom. De
nærmere omstændigheder ved programmørens
samarbejde med analyseinstituttet, herunder særligt det
forhold, at han blev tilbudt en ekstra høj betaling for i
videst muligt omfang at skjule opgavens ophav, vil kunne have
betydning for vurderingen heraf.
Strafansvaret for den danske bruger af
Facebook
Facebook-brugeren har ved at dele opslagene principielt hjulpet
den fremmede efterretningstjeneste med at virke inden for den
danske stats område med henblik på at påvirke den
almene meningsdannelse, men brugeren har ikke haft et samarbejde
med efterretningstjenesten eller med andre, der reelt må
anses for at være en efterretningstjeneste. Det betyder, at
brugeren ikke har opfyldt det objektive
gerningsindhold i straffelovens § 108, da der er et krav om,
at der skal være et samarbejde med efterretningstjenesten om
at udøve påvirkningsvirksomheden. Der vil derfor
allerede af den grund ikke være noget strafansvar for
brugeren.
3.3.10. Det foreslås, at
straffen efter straffelovens § 108, stk. 2, kan stige til
fængsel indtil 12 år, hvis påvirkningsvirksomhed
efter stk. 1 udøves i forbindelse med de valg og
stemmeafgivninger, der er omfattet af straffelovens § 116.
De valg og stemmeafgivninger, der er omfattet af straffelovens
§ 116, er bl.a. folketingsvalg, kommunale og regionale valg,
valg til Europa-Parlamentet samt lovhjemlede folkeafstemninger. De
lovhjemlede folkeafstemninger er folkeafstemninger, der har hjemmel
i grundloven eller i den øvrige lovgivning.
Det forudsættes, at påvirkningsvirksomhed skal anses
for udøvet i forbindelse med et folketingsvalg, når
virksomheden har haft en vis sammenhæng med valget eller
folkeafstemningen, hvilket bl.a. kan være tilfældet,
når påvirkningsvirksomheden har omhandlet et tema i
valgkampen eller selve valgets legitimitet.
Derudover forudsættes det, at
påvirkningsvirksomheden udøves i perioden fra
folketingsvalget er udskrevet, hvilket vil sige fra
statsministerens offentliggørelse af, at der udskrives valg
til Folketinget, til og med dagen for afviklingen af valget eller 3
måneder før udløbet af den valgperiode på
fire år, der fremgår af grundlovens § 32, stk. 1.
For så vidt angår de øvrige valg og
folkeafstemninger, hvor datoen for valget eller afstemningen er
bekendtgjort tidligere end 3 måneder før valget eller
afstemningen, skal påvirkningsvirksomhed anses for
udøvet i forbindelse med det pågældende valg
eller afstemning fra 3 måneder før valget eller
afstemningen og til og med dagen for afviklingen af valget eller
afstemningen. Er valget eller afstemningen bekendtgjort mindre end
3 måneder før valget eller afstemningen, skal
påvirkningsvirksomhed anses for udøvet i forbindelse
med det pågældende valg eller afstemning fra
tidspunktet fra bekendtgørelsen og til og med dagen for
afviklingen af valget eller afstemningen.
3.3.11. Indsatsen mod
påvirkningsoperationer involverer ikke alene PET, men
også en række andre myndigheder, der samarbejder i
indsatsen til imødegåelse af
påvirkningsoperationer.
Som nævnt under pkt. 3.3.8 ovenfor kan det efter
omstændighederne være en effektiv modforanstaltning mod
en igangværende påvirkningsoperation, hvis det
offentliggøres til befolkningen, at der pågår en
påvirkningsoperation mod Danmark. Dette gælder
både i den situation, hvor det kan bevises, at aktøren
er en fremmed efterretningstjeneste, og i den situation, hvor det
f.eks. alene kan bevises, at aktøren er en fremmed magt. En
sådan modforanstaltning vil i begge situationer kunne
være egnet til at svække påvirkningsoperationens
gennemslagskraft, da der sker en offentlig udstilling af, at der er
tale om en påvirkningsoperation fra en udenlandsk
aktør.
En sådan modforanstaltning vil kunne anvendes, hvis der
pågår en påvirkningsoperation mod Danmark, og en
eventuel offentliggørelse vil kunne ske sideløbende
med øvrige modforanstaltninger, herunder
strafforfølgning, i det omfang de af myndighederne vurderes
effektive til at stoppe en pågående
påvirkningsoperation.
Muligheden for offentliggørelse gælder også i
forbindelse med påvirkningsoperationer mod Danmark, som
pågår, mens regeringen fungerer som
forretningsministerium eller under en valgkamp til et
folketingsvalg. Fungerer regeringen som forretningsministerium,
forudsættes det, at der vil kunne ske offentliggørelse
inden for rammerne af grundlovens § 15, stk. 2, hvorefter
ministre i deres embede kun kan foretage sig, hvad der er
fornødent til embedsforretningernes uforstyrrede
førelse. Fungerer regeringen ikke som
forretningsministerium, men er valg udskrevet, forudsættes
det, at der vil kunne ske offentliggørelse inden for
rammerne af den faste praksis, hvorefter regeringen udviser
tilbageholdenhed i sager, der indeholder væsentlige politiske
beslutninger.
4. Forholdet
til grundloven og Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
4.1. Grundloven
Ytringsfriheden er beskyttet i grundlovens § 77, der
fastsætter, at en enhver er berettiget til på tryk, i
skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under
ansvar for domstolene, samt at censur og andre forebyggende
foranstaltninger ingensinde på ny kan indføres.
Ved fastlæggelsen af, hvilken nærmere beskyttelse af
ytringsfriheden § 77 indebærer, foretages der
almindeligvis en opdeling i henholdsvis den formelle og den
materielle ytringsfrihed. Den formelle ytringsfrihed beskytter mod
foranstaltninger, der forhindrer selve offentliggørelsen af
ytringer. Den materielle ytringsfrihed er udtryk for, at der for
ytringer af et vist indhold eller en vis karakter ikke kan
fastsættes efterfølgende sanktioner i form af f.eks.
straf.
Den foreslåede præcisering af, at
påvirkningsvirksomhed er omfattet af straffelovens §
108, stk. 1, kan indebære et indgreb i den materielle
ytringsfrihed, men ikke i den formelle ytringsfrihed.
I den statsretlige litteratur er det den overvejende opfattelse
- som Justitsministeriet kan tilslutte sig - at grundlovens §
77 ikke beskytter den materielle ytringsfrihed, jf. bl.a. Poul
Andersen, Dansk Statsforfatningsret (1954), side 670, Alf Ross,
Dansk Statsforfatningsret II, 3. udgave ved Ole Espersen (1980),
side 716 og 724, Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2.
udgave ved Perter Germer (1973), side 374, og Jens Peter
Christensen m.fl., Grundloven med Kommentarer, 1. udgave (2015),
side 503 ff.
Den foreslåede ændring af straffelovens § 108,
stk. 1, rejser på den baggrund ikke spørgsmål i
forhold til grundlovens § 77.
4.2. Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention
Efter artikel 10, stk. 1, i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) har enhver ret til
ytringsfrihed. Denne ret omfatter meningsfrihed og frihed til at
modtage eller meddele oplysninger eller tanker.
Ligesom efter grundlovens § 77 gælder retten til
ytringsfrihed efter EMRK artikel 10 "enhver". Bestemmelsen
beskytter i modsætning til den overvejende opfattelse i den
statsretslige litteratur af grundlovens § 77 den materielle
ytringsfrihed.
Retten til ytringsfrihed er imidlertid ikke absolut, da der kan
gøres indgreb i rettigheden, hvis indgrebet er foreskrevet
ved lov og er nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn
til den nationale sikkerhed, territoriel integritet eller offentlig
tryghed, for at forebygge uorden eller forbrydelse, for at beskytte
sundheden eller sædeligheden, for at beskytte andres gode
navn og rygte eller rettigheder, for at forhindre udspredelse af
fortrolige oplysninger, eller for at sikre domsmagtens autoritet og
upartiskhed, jf. artikel 10, stk. 2.
Når det skal vurderes, om et indgreb i ytringsfriheden er
berettiget efter EMRK artikel 10, stk. 2, vil det centrale
spørgsmål typisk være, om indgrebet er
proportionalt i forhold til det hensyn, som indgrebet skal
varetage. Indholdet og karakteren af ytringen og den
sammenhæng, som den er fremkommet i, vil i den forbindelse
have betydning. Omfanget af beskyttelsen efter EMRK artikel 10,
stk. 1, afhænger således af en konkret
helhedsvurdering, hvor det navnlig vil have betydning, om ytringen
vedrører et emne af samfundsmæssig interesse, og om
den bidrager til den offentlige debat. Det fremgår derudover
af retspraksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
at journalister nyder en udvidet ytringsfrihed efter EMRK artikel
10.
Den foreslåede præcisering af, at
påvirkningsvirksomhed er omfattet af straffelovens §
108, stk. 1, kan indebære et indgreb omfattet af EMRK artikel
10, stk. 1.
Formålet med præciseringen er at gøre det
muligt på et mere sikkert grundlag end i dag at
strafforfølge personer, som samarbejder med en fremmed
efterretningstjeneste om påvirkningsoperationer, der kan true
og udfordre åbne demokratier og splitte det internationale
samfund. Den foreslåede ændring varetager efter
Justitsministeriets opfattelse således hensynet til statens
sikkerhed, hvilket er et legitimt formål efter EMRK artikel
10, stk. 2.
Det følger af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis, at medlemsstaterne har en vid
skønsmargin ved valget af de midler, der skal bringes i
anvendelse for at beskytte statens sikkerhed, jf. bl.a. dom af 26.
marts 1987 i sagen Leander mod Sverige, præmis 59.
Justitsministeriet vurderer, at den foreslåede
præcisering ikke går videre, end hvad der er
nødvendigt for at varetage hensynet til statens
sikkerhed.
Justitsministeriet lægger herved navnlig vægt
på, at ytringer, som hjælper eller sætter en
fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den
danske stats område, og som sker i samarbejde med en fremmed
efterretningstjeneste, i almindelighed vil være af
begrænset samfundsmæssig interesse og vil undergrave
den offentlige debat, hvilket medfører, at sådanne
ytringer ikke nyder nogen stærk beskyttelse efter EMRK
artikel 10, stk. 1. Det vil derfor - afhængig af de konkrete
omstændigheder i den konkrete sag - være
nødvendigt i et demokratisk samfund ud fra hensynet til
statens sikkerhed at strafforfølge disse ytringer.
Det bemærkes, at sædvanlig journalistisk virksomhed
ikke er omfattet af straffelovens § 108, stk. 1. Det vil
således ikke være strafbart for en person som led i
sædvanlig journalistisk virksomhed at bringe historier om
emner, der er forbundet med en væsentlig samfundsmæssig
interesse, som bidrager til den offentlige debat, uanset om
bestemmelsen i øvrigt må anses for overtrådt,
jf. pkt. 3.3.4 ovenfor.
Herudover bemærkes det, at straffelovens § 108 i de
konkrete sager, hvor bestemmelsen er relevant, vil skulle anvendes
inden for de grænser, der følger af EMRK artikel 10.
Indgrebet i ytringsfriheden skal således under alle
omstændigheder ske i overensstemmelse med denne bestemmelse i
konventionen, herunder bestemmelsens krav om proportionalitet.
Justitsministeriet vurderer på den baggrund, at den
foreslåede præcisering kan gennemføres inden for
rammerne af EMRK artikel 10.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at lovforslaget ikke vil medføre
merudgifter af betydning. Eventuelle merudgifter vurderes at kunne
rummes inden for Justitsministeriets eksisterende økonomiske
rammer.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner eller regioner.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 13. september
2018 til den 11. oktober 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Højesteret, Østre Landsret, Vestre Landsret,
samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden i
Grønland, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty International, Danske
Regioner, KL, Det Kriminalpræventive Råd, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, Landsforeningen KRIM, Retspolitisk
Forening, Højesteret, Dansk Institut for Internationale
Studier, Forsvarsakademiet, Tilsynet med Efterretningstjenesterne,
Dansk Journalistforbund, Dansk PEN, Danske Forlag, Danske Medier,
Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettigheder,
Trykkefrihedsselskabet, Retssikkerhedsfonden, Dansk Erhverv, DI,
Politidirektørforeningen, Foreningen af Statsadvokater,
Københavns Universitet (Juridisk Fakultet), Aalborg
Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet (Juridisk
Institut), Copenhagen Business School (Juridisk Institut) og
Syddansk Universitet (Juridisk Institut).
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 108, stk. 1, straffes den, som, uden
at forholdet falder under § 107, i øvrigt foretager
noget, hvorved fremmed efterretningsvæsen sættes i
stand til eller hjælpes til umiddelbart eller middelbart at
virke inden for den danske stats område, med fængsel
indtil 6 år.
Det følger af forarbejderne til straffelovens § 108,
stk. 1, at bestemmelsen rammer bistand til både en fremmed
stats efterretningsvæsen og til fremmed
efterretningsvæsen, som ikke er statsligt organiseret, jf.
Betænkning til overvejelse af forslag til ændringer i
borgerlig Straffelov navnlig kapitlerne 12 og 13 (1949), side 41.
Videre fremgår det af forarbejderne, at bestemmelsen typisk
vil finde anvendelse, hvis der til brug for fremmed
efterretningsvæsen hemmeligt eller gennem systematisk
virksomhed tilvejebringes oplysninger (eller sammenstillinger
heraf), som kendeligt for den pågældende kan benyttes
til skade for danske eller fremmede samfundsinteresser eller
enkeltpersoners liv eller sikkerhed, jf. Betænkning til
overvejelse af forslag til ændringer i borgerlig Straffelov
navnlig kapitlerne 12 og 13 (1949), side 41.
Der kan efter Justitsministeriets opfattelse være en vis
tvivl om, hvorvidt straffelovens § 108, stk. 1, omfatter
påvirkningsvirksomhed. Der henvises til pkt. 3.1.1-3.1.6 i de
almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at det indsættes i straffelovens
§ 108, stk. 1, at det er strafbart at hjælpe eller
sætte en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke
inden for den danske stats område, herunder samarbejde om at
udøve påvirkningsvirksomhed med henblik på at
påvirke beslutningstagning eller den almene
meningsdannelse.
Forslaget er udtryk for en præcisering af, at en
sådan virksomhed er strafbar. Der vil efter lovforslaget for
så vidt angår påvirkningsvirksomhed være en
betingelse for straf, at der er et samarbejde med en fremmed
efterretningstjeneste. Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.1
i de almindelige bemærkninger.
Det bemærkes desuden, at der også vil kunne
være tale om et strafbart samarbejde med en fremmed
efterretningstjeneste, selv om der samarbejdes med en anden
myndighed eller virksomhed mv., som ikke formelt kan anses for at
være en efterretningstjeneste. Dette vil kunne være
tilfældet, når den pågældende myndighed
eller virksomhed mv. selv samarbejder direkte eller indirekte med
en fremmed efterretningstjeneste om at virke inden for den danske
stats område, eller hvis myndigheden eller virksomheden mv.
har fået som opgave at hjælpe efterretningstjenesten
med at forfølge sine mål eller omvendt. Det
afgørende er således, om der er tale om samarbejde med
en myndighed eller virksomhed mv., der reelt må anses for at være en
efterretningstjeneste.
Det er således ikke tilstrækkeligt for at ifalde
straf, at man for så vidt angår
påvirkningsvirksomhed alene hjælper eller sætter
en fremmed efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den
danske stats område, forudsat at der ikke er tale om et
samarbejde.
Forslaget medfører, at retstillingen i relation til
påvirkningsvirksomhed således for
det første bliver, at selve efterretningstjenestens
egen påvirkningsvirksomhed er omfattet af straffelovens
§ 108, stk. 1, forudsat at den sker med henblik på at
påvirke beslutningstagning eller den almene meningsdannelse,
og for det andet bliver retsstillingen
den, at det er strafbart at hjælpe eller sætte den
fremmede efterretningstjeneste i stand til at virke inden for den
danske stats område, hvis man samarbejder med
efterretningstjenesten om at udøve denne
påvirkningsvirksomhed.
Det bemærkes, at der ikke med lovforslaget foreslås
ændringer af de gældende betingelser for strafansvar
for bl.a. indsamling og videregivelse af oplysninger til en fremmed
efterretningstjeneste (spionage), som er omfattet af den
gældende affattelse af straffelovens § 108, stk. 1.
Påvirkningsvirksomhed skal efter forslaget forstås
som virksomhed, der har til formål at få nogen til at
mene noget bestemt eller foretage en bestemt handling. Denne
påvirkning skal efter forslaget enten være rettet mod
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse for at
være strafbar, og den kan være rettet mod
beslutningstagning eller den almene meningsdannelse både i
Danmark og i udlandet.
Påvirkning af beslutningstagning omfatter efter forslaget
alle typer beslutninger, der træffes i både den private
og den offentlige sektor. Der foreslås ingen
bagatelgrænse for, hvilke beslutninger, der kan være
tale om, men det må forventes, at en fremmed
efterretningstjeneste ikke vil have interesse i at påvirke
beslutningstagning, som ikke har en vis betydning for
efterretningstjenesten.
Efter forslaget skal påvirkning af den almene
meningsdannelse forstås som den øvrige
påvirkning, som ikke er rettet mod bestemte personer eller en
bestemt beslutningstagning, men som mere generelt går ud
på f.eks. at påvirke den offentlige debat. Denne
påvirkning vil bl.a. kunne ske på internettet, f.eks.
på de sociale medier og andre digitale platforme, samt i
pressen, herunder på tv, radio og aviser og øvrige
trykte skrifter af enhver art. Det forudsættes, at
påvirkningsvirksomhed, der udøves gennem disse
kanaler, som udgangspunkt vil ske med henblik på at
påvirke den almene meningsdannelse og dermed være
omfattet af bestemmelsen. Derimod vil påvirkning af
meningsdannelsen hos en snævrere og nærmere bestemt
personkreds, f.eks. under private sammenkomster eller på
lukkede internetfora med ganske få brugere, ikke være
omfattet.
Det er uden betydning for strafbarheden, om påvirkningen
rent faktisk får den ønskede indflydelse på
beslutningen eller den almene meningsdannelse. Det afgørende
er således alene, om påvirkningsvirksomheden sker med
henblik på at påvirke beslutningstagning eller den
almene meningsdannelse.
Desuden foreslås det, at ordet efterretningsvæsen i
straffelovens § 108, stk. 1, ændres til
efterretningstjeneste. Der foreslås ingen ændringer i
forhold til, at ordet efterretningstjeneste fortsat skal omfatte
fremmede statsligt og ikke-statsligt organiserede
efterretningstjenester.
I den forbindelse bemærkes, at det vil være
afgørende, om den fremmede efterretningstjeneste reelt
sættes i stand til eller hjælpes til umiddelbart eller
middelbart at virke inden for den danske stats område, selv
om der formelt er tale om, at det f.eks. er en anden myndighed
eller virksomhed, som hjælpes eller sættes i stand til
at virke.
Der kan således tænkes situationer, hvor der vil
være en mistanke om, at der reelt er tale om f.eks.
hjælp til en fremmed efterretningstjeneste, selv om der
formelt er tale om, at det er hjælp til en anden myndighed
eller virksomhed, der ikke formelt kan betegnes som en
efterretningstjeneste. Det vil f.eks. kunne være
tilfældet, hvis efterretningstjenesten og den anden myndighed
eller virksomhed samarbejder om at virke inden for den danske stats
område, eller hvis den anden myndighed eller virksomhed har
fået som opgave at hjælpe efterretningstjenesten med at
forfølge sine mål eller omvendt. Der henvises til
eksemplet i pkt. 3.3.9 i de almindelige bemærkninger
ovenfor.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.1-3.3.9 i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter straffelovens § 108, stk. 2, kan straffen for
overtrædelse af straffelovens § 108, stk. 1, stige
indtil fængsel i 12 år, såfremt det drejer sig om
efterretninger vedrørende militære anliggender, eller
virksomheden finder sted under krig eller besættelse.
Efter straffelovens § 116, stk. 1, straffes den, som
hindrer foretagelsen af valg til Folketinget,
Færøernes lagting eller til kommunale eller andre
offentlige råd eller myndigheder eller gør
forsøg herpå, eller som forvansker et valgs udfald
eller umuliggør opgørelsen, med fængsel indtil
6 år.
Det foreslås, at der i straffelovens § 108, stk. 2,
indsættes et nyt 2. pkt., hvor det fremgår, at
strafskærpelsen i 1. pkt. også gælder, hvis
påvirkningsvirksomheden efter stk. 1, udøves i
forbindelse med de valg eller stemmeafgivninger, der er omfattet af
§ 116.
For det første vil det være et krav for at anvende
den foreslåede strafskærpelsesregel, at der er tale om
strafbar påvirkningsvirksomhed, som er omfattet af
gerningsindholdet i straffelovens § 108, stk. 1. Der henvises
i den forbindelse til bemærkninger til lovforslagets §
1, nr. 1.
For det andet vil det være et krav, at den strafbare
påvirkningsvirksomhed udøves i forbindelse med de valg
og stemmeafgivninger, der er omfattet af straffelovens §
116.
De valg og stemmeafgivninger, der er omfattet af straffelovens
§ 116, stk. 1, er valg til Folketinget, Færøernes
lagting og til kommunale og andre offentlige råd eller
myndigheder. Der er således tale om, at bl.a. folketingsvalg
samt kommunale og regionale valg er omfattet af bestemmelsen. Det
samme gælder valg til Europa-Parlamentet, jf. § 46, stk.
3, i lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet. Videre
fremgår det af straffelovens § 116, stk. 2, at
også lovhjemlede umiddelbare stemmeafgivninger i offentlige
anliggender er omfattet. De lovhjemlede stemmeafgivninger er
folkeafstemninger, der har hjemmel i grundloven eller i den
øvrige lovgivning. Seneste folkeafstemning med hjemmel i
grundloven var folkeafstemningen den 3. december 2015 om omdannelse
af Danmarks retsforbehold til en tilvalgsordning.
Det foreslås, at den strafbare påvirkningsvirksomhed
skal udøves i forbindelse med ovennævnte valg og
folkeafstemninger for at være omfattet af
strafskærpelsesreglen. For det første skal
påvirkningsvirksomheden have en vis sammenhæng med
valget eller folkeafstemningen, hvilket bl.a. kan være
tilfældet, når påvirkningsvirksomheden omhandler
et tema i valgkampen eller selve valgets legitimitet. For det andet
skal påvirkningsvirksomheden anses for udøvet i
forbindelse med et folketingsvalg, når virksomheden
udøves i perioden fra folketingsvalget er udskrevet, hvilket
vil sige fra statsministerens offentliggørelse af, at der
udskrives valg til Folketinget, og til og med dagen for afviklingen
af valget eller 3 måneder før udløbet af den
valgperiode, der fremgår af grundlovens § 32, stk.
1.
For så vidt angår de øvrige valg og
folkeafstemninger, hvor datoen for valget eller afstemningen er
bekendtgjort tidligere end 3 måneder før valget eller
afstemningen, skal påvirkningsvirksomhed anses for
udøvet i forbindelse med det pågældende valg
eller afstemning fra 3 måneder før valget eller
afstemningen og til og med dagen for afviklingen af valget eller
afstemningen. Er valget eller afstemningen bekendtgjort mindre end
3 måneder før valget eller afstemningen, skal
påvirkningsvirksomhed anses for udøvet i forbindelse
med det pågældende valg eller afstemning fra
tidspunktet fra bekendtgørelsen og til og med dagen for
afviklingen af valget eller afstemningen.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Baggrunden herfor er, at der
kan være en vis tvivl om, hvorvidt straffelovens § 108,
stk. 1, omfatter påvirkningsvirksomhed, og der er derfor
behov for, at den foreslåede ændring - med henblik
på at præcisere, at påvirkningsvirksomhed er
omfattet af bestemmelsen - træder i kraft hurtigst
muligt.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte
lovforslaget i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | § 108. Den,
som, uden at forholdet falder ind under § 107, i øvrigt
foretager noget, hvorved fremmed efterretningsvæsen
sættes i stand til eller hjælpes til umiddelbart eller
middelbart at virke inden for den danske stats område,
straffes med fængsel indtil 6 år. | | 1. I § 108, stk. 1, ændres
»efterretningsvæsen« til:
»efterretningstjeneste«, og efter »danske stats
område,« indsættes: »herunder samarbejde om
at udøve af påvirkningsvirksomhed med henblik på
at påvirke beslutningstagning eller den almene
meningsdannelse,«. | Stk. 2.
Såfremt det drejer sig om efterretninger vedrørende
militære anliggender, eller virksomheden finder sted under
krig eller besættelse, kan straffen stige indtil
fængsel i 12 år. | | | | 2. I § 108, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Det samme gælder, hvis
påvirkningsvirksomheden efter stk. 1 udøves i
forbindelse med de valg og stemmeafgivninger, der er omfattet af
§ 116.« |
|