Fremsat den 14. november 2018 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpelse af straffen for trusler,
chikane og hærværk mod personer i offentlig tjeneste
eller hverv)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 119 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen for trussel om vold efter stk. 1
skal der lægges vægt på den betydning, som
lovovertrædelsen kan have for den pågældendes
udførelse af tjenesten eller hvervet.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
2. I
§ 119 a indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Ved fastsættelse af straffen skal der lægges vægt
på den betydning, som lovovertrædelsen kan have for den
pågældendes udførelse af tjenesten eller
hvervet.«
3. I
§ 291, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Det skal ved fastsættelse af
straffen efter stk. 1 og 2 endvidere indgå som
skærpende omstændighed, at forholdet er begået
mod ting, der tilhører en af de i § 119 nævnte
personer, når gerningen har baggrund i den forurettedes
udførelse af offentlig tjeneste eller hverv.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2019.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Skærpet straf for
trusler mod personer i offentlig tjeneste eller hverv | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Skærpet straf for
chikane af personer i offentlig tjeneste eller hverv | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Skærpet straf for
hærværk begået mod ting, der tilhører
personer i offentlig tjeneste eller hverv | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.3.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
I maj 2018 indgik regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) sammen med Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti en politisk aftale om strafskærpelser for chikane,
trusler og hærværk mod personer i offentlig tjeneste
eller hverv, herunder lokalpolitikere. Dette lovforslag har til
formål at gennemføre initiativerne om
strafskærpelser på de nævnte områder.
Lovforslaget indeholder på den baggrund for det
første et forslag om at skærpe straffen for trusler
omfattet af straffelovens § 119, stk. 1, om bl.a. trusler mod
personer i offentlig tjeneste eller hverv. For det andet indeholder
lovforslaget et forslag om skærpelse af straffen for
overtrædelse af straffelovens § 119 a om chikane mod
personer i offentlig tjeneste eller hverv. Det forudsættes i
den forbindelse, at straffen i begge tilfælde forhøjes
med omkring en tredjedel i forhold til den straf, der hidtil har
været fastsat af domstolene.
Lovforslaget indeholder for det tredje et forslag om, at det ved
fastsættelsen af straffen for hærværk skal
indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet
er begået mod ting, der tilhører offentligt ansatte
eller personer, der varetager offentligt hverv, når gerningen
har baggrund i den forurettedes udførelse af offentlig
tjeneste eller hverv. Det forudsættes i den forbindelse, at
straffen i disse tilfælde forhøjes med en tredjedel i
forhold til den straf, som ville være blevet idømt
efter de hidtidige regler.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpet straf for trusler mod personer i
offentlig tjeneste eller hverv
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Straffelovens § 119
yder personer, der handler i medfør af offentlig tjeneste
eller hverv, en særlig strafferetlig beskyttelse mod vold og
trusler.
Efter straffelovens § 119, stk. 1, straffes den, som
øver vold, truer med at øve vold eller offentligt
eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter trussel om vold mod nogen, hvem det påhviler
at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, under
udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i anledning af
samme, eller som på lige måde søger at hindre en
sådan person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller
at tvinge den pågældende til at foretage en
tjenestehandling, straffes med bøde eller fængsel
indtil 8 år. Ved fastsættelse af straffen skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet
er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af at
der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted, eller at forholdet er begået mod
den pågældende i dennes fritid.
Baggrunden for den særlige beskyttelse er bl.a., at
personer, der optræder som repræsentanter for
offentlige myndigheder, er særligt udsatte for angreb og
derfor har behov for et ekstra værn mod den risiko for vold
og trusler, som denne funktion medfører, herunder
således at de uhindret kan udføre deres opgaver, jf.
Rigsdagstidende 1924-25, tillæg A, spalte 3338.
2.1.1.2. Den beskyttede personkreds
omfatter bl.a. polititjenestemænd, anklagere, dommere,
ansatte ved afsonings- og behandlingsinstitutioner (f.eks.
fængselsfunktionærer, faglærere,
sundhedspersonale og pædagoger), ansatte ved kommunale
institutioner (f.eks. lærere, socialrådgivere,
sagsbehandlere, ansatte ved skoler, fritids- og plejehjem), ansatte
i den offentlige befordring (f.eks. togpersonale,
buschauffører), sundhedspersonale ansat i offentlige
institutioner (f.eks. læger, sygeplejersker, social- og
sundhedsassistenter og -??hjælpere), kommunale
parkeringsvagter og politikere.
Den beskyttede personkreds omfatter tillige ansatte i private
virksomheder, der efter aftale udfører opgaver på det
offentliges vegne, herunder bl.a. buschauffører, der er
ansat ved et privat busselskab, jf. Østre Landsrets dom af
9. april 2002 (gengivet i UfR 2002.1644 Ø), og ansatte ved
selvejende institutioner, der drives for offentlige midler, jf.
Vestre Landsrets dom af 23. april 2008 (gengivet i TfK 2008.526
V).
2.1.1.3. Anvendelsesområdet
for straffelovens § 119 omfatter tilfælde, hvor de
pågældende personer udsættes for vold eller
trusler om vold i arbejdstiden under udførelsen af
tjenesten, uden for arbejdstiden, hvor den pågældende
må anses for at være trådt i tjeneste, samt uden
for arbejdstiden i anledning af tjenesten.
Straffelovens § 119, stk. 1, omfatter trusler fremsat
direkte til den beskyttede person. Det udgør efter
retspraksis en overtrædelse af straffelovens § 119, stk.
1, at true en person omfattet af den beskyttede personkreds med
vold, uanset om truslen fremsættes til den
pågældende personligt, i en telefonsamtale, i et brev,
en e-mail, en sms eller lignende.
Med vedtagelsen af lov nr. 1728 af 27. december 2016 om
ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
forskellige andre love (Øget respekt for det offentlige rum,
offentlige myndigheder og personer i offentlig tjeneste m.v.) blev
anvendelsesområdet for straffelovens § 119, stk. 1,
udvidet til - i modsætning til tidligere - også at
omfatte indirekte trusler og trusler fremsat offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds.
Formålet med ændringen var at kriminalisere trusler,
der generelt er egnede til at komme til den beskyttede persons
kendskab. Med ændringen omfatter bestemmelsen derfor
tilfælde, hvor truslen fremsættes direkte over for den
beskyttede person, hvor truslen fremsættes til tredjemand med
forsæt til, at truslen viderebringes til den beskyttede
person, og hvor truslen fremsættes offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds.
Bestemmelsen omfatter derfor efter gældende ret nu
også trusler, der er fremsat via tredjemand, hvis der er
forsæt til, at truslen bliver viderebragt til den beskyttede
person, uanset om gerningsmanden har bedt om, at truslen
viderebringes til dens adressat. Herudover omfatter bestemmelsen
også trusler, som fremsættes offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds. Dette kan f.eks.
være tilfældet med trusler på internettet,
sociale medier, i pressen eller på offentlige møder.
Trusler, der fremsættes i en lukket kreds af personer vil
derimod som udgangspunkt ikke være omfattet af bestemmelsen.
Afgrænsningen af, hvornår en trussel er fremsat
offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds,
skal forstås i overensstemmelse med den tilsvarende
afgrænsning heraf i straffelovens § 266 b.
2.1.1.4. Rigsadvokaten har i 2009
redegjort for retspraksis i sager om bl.a. overtrædelse af
straffelovens § 119, stk. 1. Redegørelsen er gengivet
som bilag 1 til Rigsadvokaten Informerer nr. 12/2009.
Rigsadvokatens gennemgang viste, at straffen i sager, hvor en
ustraffet person fremsætter verbale trusler om vold efter
§ 119, stk. 1, i retspraksis udmåles i niveauet 10-60
dages fængsel, idet de fleste straffe dog udmåles i
niveauet 10-20 dages fængsel.
Rigsadvokaten bemærkede sammenfattende, at det er
vanskeligt præcist at angive strafniveauet for
overtrædelser af straffelovens § 119, stk. 1, om bl.a.
trussel om vold. Dette skyldes bl.a., at sagerne er af meget
forskellig karakter, og at strafudmålingen sker efter en
konkret vurdering af samtlige omstændigheder i sagen,
herunder karakteren af truslen eller volden, og
omstændighederne, da forholdet blev begået.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Det fremgår af den politiske aftale om
strafskærpelser for chikane, trusler og hærværk
mod personer i offentlig tjeneste eller hverv, at strafniveauet i
straffelovens § 119, stk. 1, om bl.a. trusler mod personer i
offentlig tjeneste eller hverv, for så vidt angår
trusler, skal hæves med en tredjedel.
Baggrunden herfor er bl.a., at aftalepartierne bag den politiske
aftale finder det helt uacceptabelt, at lokalpolitikere
udsættes for bl.a. trusler, blot fordi de udfører
deres arbejde. Det fremgår endvidere af aftalen, at
strafskærpelserne skal omfatte trusler mod alle offentligt
ansatte og ikke alene trusler mod lokalpolitikere.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
2.1.3.1. Det foreslås, at der
indsættes et nyt stykke i straffelovens § 119, som
angiver, at der ved fastsættelse af straffen for trussel om
vold efter § 119, stk. 1, skal lægges vægt
på den betydning, som lovovertrædelsen kan have for den
pågældendes udførelse af tjenesten eller
hvervet. Der lægges med forslaget op til, at der sker en
generel forhøjelse af strafudmålingen for trusler mod
offentligt ansatte og personer, der varetager offentligt hverv,
således at straffen i højere grad afspejler, at det er
uacceptabelt at fremsætte trusler mod personer i offentlig
tjeneste eller hverv.
Det bemærkes i den forbindelse, at der med lovforslaget er
fokus på tilfælde af trussel om vold efter
straffelovens § 119, stk. 1. Der er på den baggrund ikke
herved tilsigtet en tilsvarende skærpelse af straffen for
vold efter straffelovens § 119, stk. 1.
Forslaget ligger efter Justitsministeriets opfattelse i
tråd med baggrunden bag den særlige beskyttelse i
straffelovens § 119. Baggrunden for beskyttelsen er som
anført under pkt. 2.1.1.1 bl.a., at personer, der
optræder som repræsentanter for offentlige myndigheder,
er særligt udsatte for angreb og derfor har behov for et
ekstra værn mod den risiko for vold og trusler, som denne
funktion medfører, herunder således at de uhindret kan
udføre deres opgaver.
Bestemmelsen vil omfatte trusler, der efter gældende ret
er omfattet af straffelovens § 119, stk. 1. Det vil være
tilfældet, hvor truslen fremsættes direkte over for den
beskyttede person, til tredjemand med forsæt til, at truslen
viderebringes til den beskyttede person, offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds.
Der tilsigtes med lovforslaget ikke nogen ændring i
anvendelsesområdet for straffelovens § 119, stk. 1,
ligesom der heller ikke tilsigtes ændring i de forhold, der i
almindelighed anses som skærpende eller formildende
omstændigheder.
2.1.3.2. Det er med forslaget til
ændringen af straffelovens § 119 forudsat, at der som
udgangspunkt skal ske en forhøjelse af straffen med omkring
en tredjedel i forhold til den straf, der hidtil har været
fastsat af domstolene, idet det forudsættes, at der ved
fastsættelse af straffen for trussel om vold efter §
119, stk. 1, skal lægges vægt på den betydning,
som lovovertrædelsen kan have for den pågældendes
udførelse af tjenesten eller hvervet.
Det betyder, at en person, der efter gældende ret ville
blive idømt en straf på 30 dages fængsel for
trusler efter straffelovens § 119, stk. 1, med lovforslaget
fremover som udgangspunkt vil blive idømt en straf på
40 dages fængsel.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
2.2. Skærpet straf for chikane af personer i
offentlig tjeneste eller hverv
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Med vedtagelsen af lov nr.
1728 af 27. december 2016 om ændring af straffeloven, lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. og forskellige andre love (Øget
respekt for det offentlige rum, offentlige myndigheder og personer
i offentlig tjeneste m.v.) blev der indført en ny
bestemmelse i straffeloven som § 119 a om chikane af personer
i offentlig tjeneste eller hverv.
Baggrunden for at indsætte bestemmelsen i straffelovens
§ 119 a var bl.a., at der var opstået et behov for at
fremrykke det strafferetlige værn, så personer i
offentlig tjeneste eller hverv er beskyttet mod chikane, der
begås under udførelsen af tjenesten eller hvervet
eller i anledning af samme, herunder ved
førstegangstilfælde af chikane. Formålet herved
var at opretholde et rimeligt beskyttelsesniveau og sikre, at
personer i offentlig tjeneste eller hverv upåvirket kan
udføre deres arbejde.
Det følger af straffelovens § 119 a, at den, som
krænker en af de i § 119 nævnte personers fred ved
at kontakte, forfølge eller på anden måde
chikanere den pågældende under udførelsen af
tjenesten eller hvervet eller i anledning af samme, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år.
Udtrykkene »offentlig tjeneste eller hverv« og
»under udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i
anledning af samme« forstås i overensstemmelse med de
tilsvarende udtryk i straffelovens § 119, stk. 1, jf.
nærmere herom under pkt. 2.1.1.2 ovenfor, hvoraf det bl.a.
fremgår, at bestemmelsen omfatter personer ansat i den
offentlige forvaltning (dvs. statslige, regionale og kommunale
institutioner), ligesom andre personer, der handler i medfør
af offentlig tjeneste eller hverv, herunder f.eks. lokalpolitikere,
kan være omfattet.
2.2.1.2. Bestemmelsen omfatter for
det første chikanøs kontakt. Kontakt kan forekomme
på forskellige måder, og det er efter bestemmelsen
afgørende, om den pågældendes adfærd reelt
har karakter af en henvendelse eller kontakt fra gerningspersonen
til den beskyttede person.
Bestemmelsen omfatter for det andet den, som på
chikanøs vis forfølger en beskyttet person. Det kan
eksempelvis forekomme ved, at den pågældende
følger efter, iagttager eller overvåger en beskyttet
person uden helt at nærme sig, således at
adfærden ikke eller ikke med sikkerhed kan betegnes som
kontakt.
Bestemmelsen omfatter for det tredje den, som på anden
måde chikanerer den beskyttede person. Udtrykket
»chikanere« skal forstås bredt og kan omfatte
alle typer af handlinger, herunder fysisk ageren og forskellige
former for kommunikation. Der kan eksempelvis være tale om
videooptagelse eller fotografering af den beskyttede person i
private sammenhænge eller videregivelse, herunder
offentliggørelse, af private personoplysninger mv.
2.2.1.3. Efter bestemmelsen
forudsættes det, at kontakten, forfølgelsen mv.
udgør en krænkelse af den beskyttede persons fred, og
at der er tale om adfærd af en sådan karakter og
grovhed, at der er tale om chikane af den
pågældende.
Kerneområdet for bestemmelsen
er tilfælde, hvor der ud fra sagens oplysninger, f.eks.
stedet og tidspunktet for samt indholdet af henvendelserne mv.,
ikke er tvivl om, at gerningsmanden har til formål at
chikanere den pågældende.
For en nærmere beskrivelse af
anvendelsesområdet for straffelovens § 119 a og bl.a.
forholdet til grundloven og Danmarks internationale forpligtelser
henvises til det anførte under pkt. 2.5.4 i de almindelige
bemærkninger til forslag til lov om ændring af
straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forskellige
andre love (Øget respekt for det offentlige rum, offentlige
myndigheder og personer i offentlig tjeneste m.v.) (L 73,
folketingssamlingen 2016-17).
2.2.1.4. Det fremgår under pkt. 2.5.3.3
i de almindelige bemærkninger til forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og
forskellige andre love (Øget respekt for det offentlige rum,
offentlige myndigheder og personer i offentlig tjeneste m.v.), jf.
Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 73 som fremsat, side
15, at overtrædelse af straffelovens § 119 a i
førstegangstilfælde som udgangspunkt straffes med en
bøde på 7.500 kr., dog således at grovere -
herunder systematiske - overtrædelser kan straffes med en
kortere frihedsstraf. Det fremgår endvidere, at
overtrædelse af bestemmelsen i gentagelsestilfælde
ligeledes som udgangspunkt bør udløse en kortere
frihedsstraf.
Rigsadvokaten har til brug for nærværende lovforslag
foretaget en gennemgang af relevant trykt retspraksis, hvor der er
rejst tiltale for overtrædelse af straffelovens § 119 a.
Rigsadvokatens gennemgang viste, at straffen i sager om
overtrædelse af straffelovens § 119 a som forudsat som
udgangspunkt fastsættes til bødestraf på 7.500
kr.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det fremgår af den politiske aftale om
strafskærpelser for chikane, trusler og hærværk
mod personer i offentlig tjeneste eller hverv, at strafniveauet i
straffelovens § 119 a om chikane af personer i offentlig
tjeneste skal hæves med en tredjedel.
Baggrunden herfor er bl.a., at aftalepartierne bag den politiske
aftale finder det helt uacceptabelt, at lokalpolitikere
udsættes for bl.a. chikane, blot fordi de udfører
deres arbejde. Det fremgår endvidere af aftalen, at
strafskærpelsen skal omfatte chikane mod alle offentligt
ansatte og ikke alene chikane mod lokalpolitikere.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
2.2.3.1. Det foreslås, at der
indsættes et nyt stykke i straffelovens § 119 a som
angiver, at der ved fastsættelse af straffen for chikane
efter § 119 a, skal lægges vægt på den
betydning, som lovovertrædelsen kan have for den
pågældendes udførelse af tjenesten eller
hvervet. Der lægges med forslaget op til, at der sker en
generel forhøjelse af strafudmålingen for chikane mod
offentligt ansatte og personer, der varetager offentligt hverv,
således at straffen i højere grad afspejler, at det er
uacceptabelt at chikanere personer i offentlig tjeneste eller
hverv.
Forslaget ligger efter Justitsministeriets opfattelse i
tråd med baggrunden for at indsætte en bestemmelse om
chikane mod personer i offentlig tjeneste eller hverv. Baggrunden
for at indsætte bestemmelsen i straffelovens § 119 a var
- som anført under pkt. 2.2.1.1 - bl.a., at der var
opstået et behov for at fremrykke det strafferetlige
værn, så personer i offentlig tjeneste eller hverv er
beskyttet mod chikane, der begås under udførelsen af
tjenesten eller hvervet eller i anledning af samme, herunder ved
førstegangstilfælde af chikane. Formålet herved
var at opretholde et rimeligt beskyttelsesniveau og sikre, at
personer i offentlig tjeneste eller hverv upåvirket kan
udføre deres arbejde.
Bestemmelsen vil omfatte chikane og chikanøs
adfærd, der efter gældende ret er omfattet af
straffelovens § 119 a. Der henvises herom til det ovenfor
anførte under pkt. 2.2.1.
Der tilsigtes med lovforslaget ikke nogen ændring i
anvendelsesområdet for straffelovens § 119 a, ligesom
der heller ikke tilsigtes ændring i de forhold, der i
almindelighed anses som skærpende eller formildende
omstændigheder.
2.2.3.2. Det er med forslaget til
ændringen af straffelovens § 119 a forudsat, at der som
udgangspunkt skal ske en forhøjelse af straffen med omkring
en tredjedel i forhold til den straf, der hidtil har været
fastsat af domstolene, idet det forudsættes, at der ved
fastsættelse af straffen for chikane efter § 119 a skal
lægges vægt på den betydning, som
lovovertrædelsen kan have for den pågældendes
udførelse af tjenesten eller hvervet.
Det betyder, at en person, der efter gældende ret ville
blive idømt en bødestraf på 7.500 kr. for
overtrædelse af straffelovens § 119 a, med lovforslaget
fremover som udgangspunkt vil blive idømt en
bødestraf på 10.000 kr.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
2.3. Skærpet straf for hærværk
begået mod ting, der tilhører personer i offentlig
tjeneste eller hverv
2.3.1. Gældende ret
2.3.1.1. Det følger af
straffelovens § 291, stk. 1, at den, der
ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der
tilhører en anden, straffes for hærværk efter
straffelovens § 291.
Den almindelige strafferamme for hærværk er
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder.
Øves der hærværk af betydeligt omfang eller
af mere systematisk eller organiseret karakter, eller er
gerningsmanden tidligere fundet skyldig i hærværk, kan
straffen stige til fængsel i 6 år, jf. stk. 2.
Ved fastsættelsen af straf efter stk. 1 og 2 skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet
er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af at
der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted, eller at hærværk er
begået mod ting, der tjener til at forebygge eller
bekæmpe kriminalitet, jf. stk. 4.
2.3.1.2. I grove
hærværkssager og gentagelsestilfælde er straffen
efter retspraksis som udgangspunkt fængsel. Der er stor
variation i de konkrete straffe, som afhænger af
omstændighederne i den enkelte sag, herunder f.eks.
værdien af det ødelagte (som kan variere betydeligt
fra sag til sag), gerningsmandens eventuelle forstraffe, og om der
er tale om systematisk hærværk. I andre tilfælde
kan hærværk straffes med bøde, hvis skadens
størrelse ikke overstiger 15.000 kr.
Det bemærkes, at en person, der begår
hærværk, skal ved siden af straffen betale erstatning
for det ødelagte efter dansk rets almindelige
erstatningsretlige regler.
2.3.1.3. Med vedtagelsen af lov nr.
1728 af 27. december 2016 om ændring af straffeloven, lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. og forskellige andre love (Øget
respekt for det offentlige rum, offentlige myndigheder og personer
i offentlig tjeneste m.v.) blev der indført en ny
bestemmelse i straffelovens § 81, nr. 14, der indebærer,
at det ved strafudmålingen i almindelighed skal
tillægges betydning i skærpende retning, at gerningen
har baggrund i den forurettedes eller dennes nærmestes
udførelse af offentlig tjeneste eller hverv.
Det fremgår under pkt. 2.2.2 i de almindelige
bemærkninger til forslag til lov om ændring af
straffeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og forskellige
andre love (Øget respekt for det offentlige rum, offentlige
myndigheder og personer i offentlig tjeneste m.v.), jf.
Folketingstidende 2016-17, tillæg A, L 73 som fremsat, side
9, at bestemmelsen ikke er begrænset til bestemte
gerningstyper, men at bestemmelsen i praksis formentlig navnlig vil
få betydning i forbindelse med vold, trusler,
hærværk og fredskrænkelser.
Det fremgår endvidere, at bestemmelsen angår
strafudmålingen inden for den strafferamme, som gælder
for den pågældende forbrydelse. Bestemmelsen har derfor
ikke betydning i tilfælde, hvor det indgår i selve
gerningsindholdet i en strafbestemmelse - eller i betingelserne for
anvendelsen af en forhøjet strafferamme - at gerningen har
baggrund i forurettedes offentlige tjeneste eller hverv.
Bestemmelsen omfatter således f.eks. ikke
strafudmålingen for overtrædelse af straffelovens
§§ 119-122.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Straffeloven indeholder ikke i dag en selvstændig
bestemmelse om, at det skal anses som en strafskærpende
omstændighed, at der begås hærværk mod en
ting, der tilhører en person i offentlig tjeneste eller
hverv.
Det fremgår af den politiske aftale om
strafskærpelser for chikane, trusler og hærværk
mod personer i offentlig tjeneste eller hverv, at strafniveauet i
straffelovens § 291 om hærværk skal hæves
med en tredjedel, når hærværk begås mod
ting, der tilhører personer i offentlig tjeneste eller
hverv.
Baggrunden herfor er bl.a., at aftalepartierne bag den politiske
aftale finder det helt uacceptabelt, at lokalpolitikere
udsættes for bl.a. hærværk, blot fordi de
udfører deres arbejde. Det fremgår endvidere af
aftalen, at strafskærpelserne skal omfatte
hærværk mod ting, der tilhører alle offentligt
ansatte.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at ændre straffelovens § 291, stk.
4, således at det ved fastsættelsen af straffen for
hærværk efter straffelovens § 291, stk. 1 og 2,
skal indgå som en skærpende omstændighed, at
forholdet er begået mod ting, der tilhører en af de i
§ 119 nævnte personer, når gerningen har baggrund
i den forurettedes udførelse af offentlig tjeneste eller
hverv.
Henvisningen til straffelovens § 119, stk. 1,
indebærer, at persongruppen, der er omfattet af den
foreslåede bestemmelse skal afgrænses i
overensstemmelse med den tilsvarende afgrænsning i
straffelovens § 119, stk. 1, jf. nærmere herom under
pkt. 2.1.1.2 ovenfor. Det fremgår herunder bl.a., at
bestemmelsen omfatter personer ansat i den offentlige forvaltning
(dvs. statslige, regionale og kommunale institutioner), ligesom
andre personer, der handler i medfør af offentlige tjeneste
eller hverv, herunder f.eks. lokalpolitikere, er omfattet.
Med den foreslåede ordning vil det fremover fremgå
direkte af straffelovens § 291, stk. 4, at det ved
strafudmålingen skal indgå som en strafskærpende
omstændighed, at forholdet er begået mod ting, der
tilhører en af de i § 119 nævnte personer,
når gerningen har baggrund i den forurettedes
udførelse af offentlig tjeneste eller hverv.
Det er en forudsætning, at hærværket har
»baggrund i« den pågældendes
udførelse af offentlig tjeneste eller hverv, hvilket bl.a.
vil omfatte tilfælde, hvor hærværket begås
som reaktion på eller som følge af den forurettedes
udførelse af offentlig tjeneste eller hverv.
Med forslaget vil straffelovens § 81, nr. 14, ikke finde
anvendelse for strafudmålingen for overtrædelse af
straffelovens § 291, stk. 1 og 2, når der er tale om
ting, der tilhører en af de i § 119 nævnte
personer, dvs. personer i offentlig tjeneste eller hverv.
Straffelovens § 81, nr. 14, vil derimod fortsat omfatte
strafudmålingen for overtrædelse af straffelovens
§ 291, stk. 1 og 2, når lovovertrædelsen har
baggrund i den forurettedes nærmestes udførelse af offentlig
tjeneste eller hverv.
Der tilsigtes med lovforslaget ikke nogen ændring i
anvendelsesområdet for straffelovens § 291, ligesom der
heller ikke tilsigtes ændring i de forhold, der i
almindelighed anses som skærpende eller formildende
omstændigheder.
Det er med forslaget til ændringen af straffelovens §
291, stk. 4, forudsat, at straffen i disse tilfælde
forhøjes med en tredjedel i forhold til den straf, som ville
være blevet idømt efter de hidtidige regler.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Skærpelse af straffen for trusler, chikane og
hærværk mod personer i offentlig tjeneste eller hverv
forventes ikke at ville medføre merudgifter af betydning for
politiet, anklagemyndigheden eller domstolene til behandling af
straffesager, idet det forudsættes, at de
pågældende sager vil blive ført uafhængigt
af, om straffen skærpes.
Strafskærpelserne vil medføre merudgifter for
kriminalforsorgen, idet det må forventes, at længden af
den samlede idømte ubetingede frihedsstraf vil blive
forøget.
Det er Justitsministeriets vurdering, at ordningen vil
medføre merudgifter for kriminalforsorgen på 2 mio.
kr. i 2019 samt 4 mio. kr. årligt fra 2020 og frem.
Regeringen har afsat finansiering til lovforslaget på
forslaget til finansloven for 2019.
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. september
til den 19. oktober 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Advokatrådet, Amnesty International, Danske Advokater, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Danske Regioner, Dansk
Industri, Dansk Journalistforbund, Danske Medier, Dansk PEN, Dansk
Psykolog Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Stalking Center, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund, Faggruppen af
Socialrådgivere i Kriminalforsorgen, FOA, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, FTF,
Fængselsforbundet, HK Danmark, HK-Landsklubben for
Kriminalforsorgen, Hjælp Voldsofre, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen,
Kriminalforsorgens Lokale Præsteforening, Landsforeningen
KRIM, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen af
Socialpædagoger, Landsorganisationen i Danmark,
Offerrådgivningerne i Danmark, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, SAVN og
Trykkefrihedsselskabet.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det vurderes, at strafskærpelserne
vil medføre merudgifter for kriminalforsorgen på 2
mio. kr. i 2019 samt 4 mio. kr. årligt fra 2020 og frem | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 119, stk. 1, straffes den, som
øver vold, truer med at øve vold eller offentligt
eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter trussel om vold mod nogen, hvem det påhviler
at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, under
udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i anledning af
samme, eller som på lige måde søger at hindre en
sådan person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller
at tvinge den pågældende til at foretage en
tjenestehandling, med bøde eller fængsel indtil 8
år. Ved fastsættelse af straffen skal det indgå
som en skærpende omstændighed, at forholdet er
begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af at der i
området foregår grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted, eller at forholdet er begået mod
den pågældende i dennes fritid.
Med lovforslaget indsættes en ny bestemmelse i
straffelovens § 119, som indebærer, at der ved
fastsættelse af straffen for trussel om vold efter §
119, stk. 1, skal lægges vægt på den betydning,
som lovovertrædelsen kan have for den pågældendes
udførelse af tjenesten eller hvervet. Der lægges med
forslaget op til, at der sker en generel forhøjelse af
strafudmålingen for trusler mod offentligt ansatte og
personer, der varetager offentligt hverv, således at straffen
i højere grad afspejler, at det er uacceptabelt at
fremsætte trusler mod personer i offentlig tjeneste.
Bestemmelsen vil omfatte trusler, der efter gældende ret
er omfattet af straffelovens § 119, stk. 1. Det vil
således være tilfældet, hvor truslen
fremsættes direkte over for den beskyttede person, til
tredjemand med forsæt til, at truslen viderebringes til den
beskyttede person, offentligt eller med forsæt til udbredelse
i en videre kreds.
Der tilsigtes med lovforslaget ikke nogen ændring i
anvendelsesområdet for straffelovens § 119, stk. 1,
ligesom der heller ikke tilsigtes ændring i de forhold, der i
almindelighed anses som skærpende eller formildende
omstændigheder.
Det bemærkes i den forbindelse, at der med lovforslaget er
fokus på tilfælde af trussel om vold efter
straffelovens § 119, stk. 1. Der er på den baggrund ikke
herved tilsigtet en tilsvarende skærpelse af straffen for
vold efter straffelovens § 119, stk. 1.
Det er med forslaget til ændringen af straffelovens §
119 forudsat, at der som udgangspunkt skal ske en forhøjelse
af straffen med omkring en tredjedel i forhold til den straf, der
hidtil har været fastsat af domstolene, idet det
forudsættes, at der ved fastsættelse af straffen for
trussel om vold efter § 119, stk. 1, skal lægges
vægt på den betydning, som lovovertrædelsen kan
have for den pågældendes udførelse af tjenesten
eller hvervet.
Det betyder, at en person, der efter gældende ret ville
blive idømt en straf på 30 dages fængsel for
overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1, med
lovforslaget fremover som udgangspunkt vil blive idømt en
straf på 40 dages fængsel.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Den tilsigtede strafskærpelse gælder generelt i alle
sager om trusler efter straffelovens § 119, stk. 1, herunder
uden hensyntagen til, om forholdet i det konkrete tilfælde
har haft eller må antages at få betydning for den
pågældende udførelse af tjenesten eller
hvervet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 119 a, at den, som
krænker en af de i § 119 nævnte personers fred ved
at kontakte, forfølge eller på anden måde
chikanere den pågældende under udførelsen af
tjenesten eller hvervet eller i anledning af samme, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år.
Med lovforslaget indsættes en ny bestemmelse i
straffelovens § 119 a, som indebærer, at der ved
fastsættelse af straffen for chikane efter § 119 a skal
lægges vægt på den betydning, som
lovovertrædelsen kan have for den pågældendes
udførelse af tjenesten eller hvervet. Der lægges med
forslaget op til, at der sker en generel forhøjelse af
strafudmålingen for chikane mod offentligt ansatte og
personer i offentligt hverv, således at straffen i
højere grad afspejler, at det er uacceptabelt at chikanere
personer i offentlig tjeneste eller hverv.
Bestemmelsen vil omfatte chikane og chikanøs
adfærd, der efter gældende ret er omfattet af
straffelovens § 119 a.
Der tilsigtes med lovforslaget ikke nogen ændring i
anvendelsesområdet for straffelovens § 119 a, ligesom
der heller ikke tilsigtes ændring i de forhold, der i
almindelighed anses som skærpende eller formildende
omstændigheder.
Det er med forslaget til ændringen af straffelovens §
119 a forudsat, at der som udgangspunkt skal ske en
forhøjelse af straffen med omkring en tredjedel i forhold
til den straf, der hidtil har været fastsat af domstolene,
idet det forudsættes, at der ved fastsættelse af
straffen for chikane efter § 119 a skal lægges
vægt på den betydning, som lovovertrædelsen kan
have for den pågældendes udførelse af tjenesten
eller hvervet.
Det betyder, at en person, der efter gældende ret ville
blive idømt en bødestraf på 7.500 kr. for
overtrædelse af straffelovens § 119 a, med lovforslaget
fremover som udgangspunkt vil blive idømt en
bødestraf på 10.000 kr.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Den tilsigtede strafskærpelse gælder generelt i alle
sager om chikane efter straffelovens § 119 a, herunder uden
hensyntagen til, om forholdet i det konkrete tilfælde har
haft eller må antages at få betydning for den
pågældende udførelse af tjenesten eller
hvervet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af straffelovens § 291, stk. 1, at den
der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der
tilhører en anden, straffes for hærværk efter
straffelovens § 291.
Den almindelige strafferamme for hærværk er
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder, jf. stk. 1.
Øves der hærværk af betydeligt omfang eller
af mere systematisk karakter eller organiseret karakter, eller er
gerningsmanden tidligere fundet skyldig i hærværk, kan
straffen stige til fængsel i 6 år, jf. stk. 2.
Ved fastsættelsen af straffen efter stk. 1 og 2 skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet
er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af at
der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted, eller at hærværk er
begået mod ting, der tjener til at forebygge eller
bekæmpe kriminalitet, jf. stk. 4.
Det foreslås at ændre straffelovens § 291, stk.
4, således at det ved fastsættelsen af straffen for
hærværk efter straffelovens § 291, stk. 1 og 2,
skal indgå som en skærpende omstændighed, at
forholdet er begået mod ting, der tilhører en af de i
§ 119 nævnte personer, når gerningen har baggrund
i den forurettedes udførelse af offentlig tjeneste eller
hverv. Bestemmelsen omfatter således bl.a. personer ansat i
den offentlige forvaltning (dvs. statslige, regionale og kommunale
institutioner), ligesom andre personer, der handler i medfør
af offentlig tjeneste eller hverv, herunder f.eks. lokalpolitikere,
kan være omfattet.
Med den foreslåede ordning vil det fremover fremgå
direkte af straffelovens § 291, stk. 4, at det ved
strafudmålingen for et konkret forhold skal indgå som
en strafskærpende omstændighed, at forholdet er
begået mod ting, der tilhører en af de i § 119
nævnte personer, når gerningen har baggrund i den
forurettedes udførelse af offentlig tjeneste eller
hverv.
Det er en forudsætning, at hærværket har
»baggrund i« den pågældendes
udførelse af offentlig tjeneste eller hverv, hvilket bl.a.
vil omfatte tilfælde, hvor hærværket begås
som reaktion på eller som følge af den forurettedes
udførelse af offentlig tjeneste eller hverv.
Som et eksempel på et tilfælde, der bl.a. vil
være omfattet af den foreslåede ordning, kan
nævnes hærværk mod en socialrådgivers
private bil, hvis hærværket begås som
følge af den pågældendes arbejde.
Det er med forslaget til ændringen af straffelovens §
291, stk. 4, forudsat, at straffen i disse tilfælde
forhøjes med en tredjedel i forhold til den straf, som ville
være blevet idømt efter de hidtidige regler.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. februar
2019
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte loven i
kraft for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1156 af 20. september 2018, foretages følgende
ændringer: | | | | §
119. --- | | 1. I § 119 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: | Stk.
2. --- | | »Stk. 3.
Ved fastsættelse af straffen for trussel om vold efter stk. 1
skal der lægges vægt på den betydning, som
lovovertrædelsen kan have for den pågældendes
udførelse af tjenesten eller hvervet.« | | | | | | Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | § 119
a. --- | | 2. I § 119 a indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Ved fastsættelse af straffen skal der lægges vægt
på den betydning, som lovovertrædelsen kan have for den
pågældendes udførelse af tjenesten eller
hvervet.« | | | | §
291. --- | | 3. I §
291, stk. 4, indsættes som 2.
pkt.: | Stk. 2 og 3
--- | | | Stk. 4. Ved
fastsættelse af straffen efter stk. 1 og 2 skal det
indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet
er begået, mens eller i umiddelbar forlængelse af at
der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden
på offentligt sted, eller at hærværk er
begået mod ting, der tjener til at forebygge eller
bekæmpe kriminalitet. | | | | »Det skal ved fastsættelse
af straffen efter stk. 1 og 2 endvidere indgå som
skærpende omstændighed, at forholdet er begået
mod ting, der tilhører en af de i § 119 nævnte
personer, når gerningen har baggrund i den forurettedes
udførelse af offentlig tjeneste eller hverv.« | | | |
|