Fremsat den 13. november 2018 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ligebehandling af
mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v.
(Styrket fokus på omgangstonen
på arbejdspladsen i sager om seksuel chikane samt
forhøjelse af godtgørelsesniveauet i sager om seksuel
chikane)
§ 1
I lov om ligebehandling af mænd og
kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 645 af 8. juni 2011, som ændret
ved § 13 i lov nr. 553 af 18. juni 2012 og lov nr. 217 af 5.
marts 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Lige arbejdsvilkår, jf. stk. 1, omfatter også forbud
mod sexchikane.«
2. I
§ 14 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Har der været tale om en krænkelse i form af
sexchikane, kan dette tillægges vægt ved
fastsættelsen af godtgørelsen.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
finder ikke anvendelse på godtgørelse i sager om
overtrædelse af ligebehandlingslovens forbud mod sexchikane,
hvor overtrædelsen har fundet sted inden denne lovs
ikrafttræden. Ved sådanne overtrædelser finder de
tidligere gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Styrket fokus på
forbuddet mod seksuel chikane | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Lovforslagets
udformning | | 2.2. | Forhøjelse af
godtgørelsesniveauet i sager om seksuel chikane | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Lovforslagets
udformning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
I efteråret 2017 satte #MeToo-bevægelsen et globalt
fokus på problemet med seksuel chikane ikke kun i
underholdnings- og mediebrancherne, men også på
almindelige arbejdspladser og generelt i samfundet.
Som et svar på dette fornyede fokus har regeringen i sin
Perspektiv- og Handlingsplan for Ligestilling 2018 af 27. februar
2018 blandt flere initiativer, der skal medvirke til at
bekæmpe seksuel chikane på arbejdspladsen,
tilkendegivet, at man vil hæve godtgørelsesniveauet i
sager om seksuel chikane efter lov om ligebehandling af mænd
og kvinder med hensyn til beskæftigelse mv.
(ligebehandlingsloven). Dette lovforslag udmønter
initiativet i Perspektiv- og Handlingsplanen.
Regeringen har derudover besluttet, at det vil være
hensigtsmæssigt at tydeliggøre det forbud mod seksuel
chikane, som allerede findes i ligebehandlingsloven. Derfor
indeholder lovforslaget også en præcisering af
sammenhængen mellem forbuddet mod seksuel chikane og
arbejdsgivers pligt at give lige arbejdsvilkår til mænd
og kvinder.
Ligebehandlingsloven gennemfører Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om
gennemførelse af princippet om lige muligheder for og
ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv (omarbejdning), herefter kaldet det
omarbejdede ligebehandlingsdirektiv.
Ligebehandlingslovens definition på seksuel chikane
gennemfører definitionen i artikel 2, stk. 1, litra d, i det
omarbejdede ligebehandlingsdirektiv. I den danske
oversættelse af direktivet er den engelske term "sexual
harassment" oversat til "sexchikane". I nærværende
lovforslag anvendes i lovbemærkningerne i stedet termen
"seksuel chikane", idet det dog understreges, at der alene er tale
om en sproglig opdatering af termen "sexchikane", som ikke
indebærer indholdsmæssige ændringer i
ligebehandlingslovens definition på sexchikane.
Definitionen af sexchikane i stk. 6 er udviklet via
henstillinger mv., jf. Ministerrådets resolution af 29. maj
1990 om beskyttelse af kvinder og mænds værdighed
på arbejdspladsen samt EU-Kommissionens henstilling
92/131/EØF af 27. november 1991 om beskyttelse af kvinder og
mænds værdighed på arbejdspladsen. Med
definitionen i ligebehandlingsdirektivet, nu det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv art. 2, stk. 1, litra c og d, angives det
eksplicit i EU-retten, at seksuel chikane er i strid med
ligebehandlingsprincippet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Styrket
fokus på forbuddet mod seksuel chikane
2.1.1. Gældende ret
Efter ligebehandlingslovens § 1, stk. 4, betragtes
sexchikane som forskelsbehandling pga. køn og er derfor
forbudt. En persons afvisning af eller indvilligelse i en
sådan adfærd må ikke anvendes som begrundelse for
en beslutning, der ved-rører den pågældende.
Efter ligebehandlingslovens § 1, stk. 6, foreligger der
sexchikane, når der udvises enhver form for uønsket
verbal, ikkeverbal eller fysisk adfærd med seksuelle
undertoner med det formål eller den virkning at krænke
en persons værdighed, navnlig ved at skabe et truende,
fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt
klima.
Efter ligebehandlingslovens § 4 skal enhver arbejdsgiver,
der beskæftiger mænd og kvinder, behandle dem lige for
så vidt angår arbejdsvilkår.
Der er delt bevisbyrde i sager om seksuel chikane. Det
følger således af ligebehandlingslovens § 16 a,
at hvis en person, der anser sig for krænket, jf.
ligebehandlingslovens §§ 2-5, § 9 og § 15, stk.
1, påviser faktiske omstændigheder, som giver anledning
til at formode, at der udøves direkte eller indirekte
forskelsbehandling, påhviler det modparten at bevise, at
ligebehandlingsprincippet ikke er blevet krænket.
Der føres generelt ikke mange sager om seksuel chikane
efter ligebehandlingsloven. En analyse af retspraksis i sager om
seksuel chikane på arbejdspladsen foretaget af Aalborg
Universitet i oktober 2017 (Seksuel chikane på arbejdspladsen
- Faglige, politiske og retlige spor, af Anette Borchorst &
Lise Rolandsen Agustín, Aalborg Universitetsforslag) har ved
en gennemgang af data fra perioden 1988-2016 fundet frem til knap
100 afgørelser på tværs af de civilretlige
domstole, Tvistighedsnævnet, Ligebehandlingsnævnet og
faglig voldgift.
Af forarbejderne til lov nr. 1385 af 21. december 2005 om
ændring af ligebehandlingsloven (Definitioner af
forskelsbehandling, chikane og seksuel chikane, ophævelse af
lofter for godtgørelse m.v.) fremgår det, at "det
indfortolkes i lovens §§ 2-4, at den beskytter mod
sexchikane, idet en arbejdsgiver bl.a. ikke må
forskelsbehandle en lønmodtager for så vidt
angår arbejdsvilkår. Arbejdsvilkår fortolkes i
den sammenhæng således, at bestemmelsen også
indebærer en pligt for arbejdsgiveren til at stille et
chikanefrit miljø til rådighed, og arbejdsgiveren er
forpligtet til i rimeligt omfang at sikre sine ansatte mod
chikane." (Folketingstidende 2005-2006, tillæg A, L 17 som
fremsat, spalte 304).
Det gælder ikke blot krænkelser begået af
arbejdsgiveren selv, men også krænkelser begået
af andre ansatte.
Nedenfor er nævnt en række eksempler fra
retspraksis.
I en dom fra Sø- og Handelsretten fra 1992 (U 1993.331S)
fandt retten, at en hovmester havde udøvet seksuel chikane
over for en stewardesse både verbalt og fysisk ved bl.a.
gentagne gange at have berørt hendes bryster og lår og
at have presset sig ind imod hende, hvilket var i strid med
ligebehandlingslovens § 4. Hovmesterens arbejdsgiver, et
rederi, hæftede for godtgørelsen, idet
skibsføreren, som var rederiets repræsentant på
skibet, var bekendt med forholdet og havde en omfattende pligt til
at beskytte sit personale, som han ikke havde overholdt.
I en dom fra Østre Landsret fra 2006 (Østre
Landsrets dom af 3. februar 2006, B-400-05) fandt retten, at en
arbejdsgiver havde udsat en landbrugselev for uønsket
seksuel adfærd, verbalt og fysisk, ved bl.a. at have
berørt hendes bryster og bagdel, og derved havde
overtrådt ligebehandlingslovens § 4.
Vestre Landsret har i en sag fra 2015 (Vestre Landsrets dom af
28. januar 2015, B-2116-13) afgjort, at en virksomhedsejer (og
arbejdsgiver) var ansvarlig for en mandlig ansats krænkende
handlinger overfor en elev, og at et krav om godtgørelse
efter ligebehandlingsloven derfor kunne rettes mod
virksomhedsejeren/arbejdsgiveren. Sagen vedrørte
berøringer under en massageøvelse, hvor eleven deltog
som model og var afklædt under øvelsen. Landsretten
fandt, at eleven havde påvist faktiske omstændigheder,
som gav anledning til at formode, at der var udøvet direkte
eller indirekte forskelsbehandling, jf. ligebehandlingslovens
§ 16 a. Da virksomhedsejeren ikke havde løftet
bevisbyrden for, at ligebehandlingsprincippet ikke var blevet
krænket, var sagsøger berettiget til en
godtgørelse for ulovlig forskelsbehandling på grund af
køn, jf. ligebehandlingslovens § 14, jf. § 4, jf.
§ 1, stk. 4 og 6.
Kravet om godtgørelse kunne rettes mod virksomhedsejeren
som arbejdsgiver for den mandlige ansatte, der var ansat som leder
og uddannelsesansvarlig for eleven, som efter sin uddannelsesaftale
skulle lade behandlinger udføre på egen krop.
Landsretten anså ikke den mandlige ansattes handlinger for
sådanne abnorme handlinger, som virksomhedsejeren ikke kunne
påregne. Den mandlige ansatte havde derfor ved sine
handlinger pådraget virksomhedsejeren ansvar som
arbejdsgiver.
Landsretten stadfæstede herefter byrettens dom.
Der findes flere eksempler på sager, hvor domstolene har
lagt vægt på, at der generelt var et vist frisprog
eller en uformel omgangsform på arbejdspladsen, og derfor
ikke har fundet, at den udviste adfærd udgjorde seksuel
chikane i strid med ligebehandlingsloven.
I en sag fra Østre Landsret (Østre Landsrets dom
af 20. december 2002, B-2524-01), hvor det var ubestridt, at en
inspektør var fremkommet med adskillige verbale ytringer om
seksuelle emner over for en kvindelig ansat, lagde retten til
grund, at den kvindelige ansatte i den sidste periode af
ansættelsesforholdet havde følt disse seksuelle
ytringer særdeles generende og belastende, men lagde samtidig
vægt på, at hun ikke tydeligt havde sagt fra over for
inspektøren. Under disse omstændigheder og efter
oplysningerne om omgangstonen på arbejdspladsen fandtes det
ikke godtgjort, at inspektøren burde have indset, at hans
adfærd krænkede hende. Landsretten fandt derfor ikke,
at ligebehandlingsloven var tilsidesat eller, at den kvindelige
ansatte var krænket på anden retsstridig
måde.
I en anden sag om omgangstone, ligeledes fra Øster
Landsret (Østre Landsrets dom af 2. december 2003,
B-3540-02), fandt retten ikke, at der var sket en
overtrædelse af ligebehandlingslovens § 4, idet retten
lagde vægt på, at brød formet som en penis og
vittigheder med seksuelt indhold ikke havde været af en
karakter, at de af den pågældende kvindelige
medarbejder i situationen var blevet eller havde kunnet blive
opfattet som seksuel chikane.
Derudover findes der en række sager om seksuel chikane af
elever i uddannelsesstillinger. I en sag fra
Tvistighedsnævnet (Tvistighedsnævnets kendelse af 21.
november 2006 - sag 14.2006) om seksuel chikane af en elev, fandt
et flertal af nævnsmedlemmer, at der alene var grundlag for
at fastslå, at arbejdsgiveren i et par tilfælde har
anvendt udtrykket "suttetøs" om eleven, men dette forhold
alene fandtes ikke at kunne karakteriseres som en krænkelse
omfattet af ligebehandlingsloven. Eleven var derfor ikke berettiget
til at ophæve uddannelsesaftalen.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Beskæftigelsesministeriet ser med alvor på
overtrædelser af forbuddet mod seksuel chikane, og
ønsker med ændringen af § 4 samtidig at
præcisere, at en "afslappet" eller "fri" omgangsform på
en arbejdsplads ikke betyder, at man som medarbejder skal finde sig
i en krænkende adfærd, som ville blive anset for
uacceptabel, hvis omgangstonen havde været mere professionel
eller restriktiv.
Der er et behov for at tydeliggøre det eksisterende
forbud mod seksuel chikane i ligebehandlingsloven ved at styrke
koblingen mellem forbuddet mod seksuel chikane i § 1, stk. 4
og 6, og arbejdsgivers pligt efter § 4 til at give mænd
og kvinder lige arbejdsvilkår.
I retspraksis er der flere eksempler på, at det, som af
nogle medarbejdere er oplevet som en krænkende og/eller
seksuelt ladet atmosfære på arbejdspladsen, af andre
beskrives som "almindelig sjov og fis" og en "god og familiær
tone" eller "en fri tone" (Tvistighedsnævnets kendelser af 2.
juli 2014 - sag 28.2013, og 19. juni 2012 - sag 45.2011).
I et svar til Retsudvalget i 2010 (REU alm del
spørgsmål 773, 2009-10) om retspraksis i sager om
seksuel chikane tilkendegav den daværende justitsminister
på baggrund af en udtalelse fra
Beskæftigelsesministeriet således blandt andet: "I
retspraksis er det ved vurderingen af, om der foreligger en
overtrædelse af ligebehandlingslovens forbud mod seksuel
chikane, lagt vægt på bl.a. krænkelsens grovhed,
passivitet fra den krænkede, chikanørens gode tro,
tonen og omgangstonen på arbejdspladsen mv."
Der er derfor et behov for at sikre, at der ikke ved vurderingen
af, om der har fundet seksuel chikane sted i strid med
ligebehandlingsloven, lægges vægt på, at der
på den pågældende arbejdsplads generelt er et
frisprog, som er seksuelt ladet. Omgangsformen på en
arbejdsplads kan godt være uformel uden at være
seksuelt ladet, og det vil i en arbejdsmæssig
sammenhæng ikke være relevant eller
hensigtsmæssigt at udtrykke sig eller opføre sig
på en måde, der er seksuelt ladet.
Det bør derfor ikke i vurderingen af, om der har fundet
seksuel chikane sted i strid med ligebehandlingsloven,
tillægges vægt, at der på arbejdspladsen var en
særlig fri eller uformel omgangsform. Omgangstonen på
en arbejdsplads er ikke den enkelte medarbejders valg, og den
bør derfor ikke indgå i vurderingen af, om
ligebehandlingslovens forbud mod seksuel chikane er
overtrådt.
2.1.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås på den baggrund at indsætte et
stk. 2 i ligebehandlingslovens § 4, hvor det fastslås,
at lige arbejdsvilkår efter stk.1 også omfatter et
forbud mod sexchikane, jf. § 1, stk. 4 og 6.
Den foreslåede ændring vil betyde en kodificering af
retspraksis, så det fremover direkte fremgår af
ligebehandlingslovens § 4, at retten til lige
arbejdsvilkår omfatter forbuddet mod seksuel chikane som
defineret i § 1, stk. 4 og 6.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1
og bemærkningerne hertil.
2.2. Forhøjelse af godtgørelsesniveauet i
sager om seksuel chikane
2.2.1. Gældende ret
I dansk ret er det et grundlæggende erstatningsretligt
princip, at der alene kan ydes erstatning for skade, hvormed der er
lidt et økonomisk tab. Herudover er der i visse
tilfælde fastsat regler om godtgørelse for
ikke-økonomisk skade. En ikke-økonomisk skade er
karakteriseret ved, at vurderingen af skaden beror på mere
subjektivt prægede kriterier som lidelse, tort, ubehag mv.,
hvor der ikke uden videre kan opstilles en objektiv
økonomisk målestok for skadens omfang og tabets
størrelse.
Godtgørelsernes størrelse kan ikke sammenlignes
med de beløb, der fastsættes som erstatning for
økonomiske tab, idet disse erstatninger fastsættes
på grundlag af dokumenterede opgørelser af det
økonomiske tab, som hændelsen har medført for
den skadelidte. Ofte udbetales der både en erstatning for et
økonomisk tab, eksempelvis tabt arbejdsfortjeneste eller
erhvervsevnetab, og en godtgørelse til ofre for
forbrydelser.
Godtgørelsesreglerne omfatter bl.a.
erstatningsansvarslovens § 3 (godtgørelse for svie og
smerte), § 4 (godtgørelse for varigt mén),
§ 26 (godtgørelse for tort), § 26 a
(godtgørelse til efterladte), ophavsretslovens § 83,
ligebehandlingslovens §§ 14-16, retsplejelovens §
639 (ulovlig arrest) og retsplejelovens §§ 1018 a - 1018
d (uberettiget strafferetlig forfølgning).
Efter ligebehandlingslovens § 14 kan personer, hvis
rettigheder er krænkede ved overtrædelse af
§§ 2-5, tilkendes en godtgørelse.
Bestemmelsen gennemfører artikel 18 i det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv, hvorefter medlemsstaterne i deres
nationale retsorden skal indføre de nødvendige
bestemmelser for at sikre en reel og effektiv erstatning eller
godtgørelse efter medlemsstatens afgørelse for tab og
skader, der er påført en person som følge af
forskelsbehandling på grundlag af køn, således
at det har en præventiv virkning og står i et rimeligt
forhold til det tab, den pågældende har lidt.
Der må ikke nationalt fastsættes et på
forhånd fastsat maksimum, medmindre arbejdsgiveren kan
bevise, at den eneste skade, som en ansøger til et job har
lidt som følge af forskelsbehandling i direktivets betydning
er, at den pågældendes ansøgning ikke er blevet
behandlet.
Analysen af retspraksis i sager om seksuel chikane på
arbejdspladsen fra Aalborg Universitet viste, at gennemsnittet for
godtgørelser i 39 civilretlige sager fra perioden 1989-2015
var på 23.700 kr., hvilket også var det niveau
hovedparten af godtgørelserne lå på i
begyndelsen af 1990'erne. Gennemsnittet for godtgørelser i
seks sager i Tvistighedsnævnet i perioden 1997-2014 var
23.300 kr. Det samlede billede på tværs af civilretter
og nævn er altså, at der over en periode på 33
år stort set ikke har været nogen stigning i
godtgørelsernes niveau. Når man tager prisudviklingen
i betragtning, er der tværtimod tale om et fald. Hvis
godtgørelserne var fulgt med prisudviklingen, så
skulle niveauet i dag ligge på ca. 40.000 kr. ved
uændret købekraft.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Hensigten med ændringen af ligebehandlingslovens § 14
er som udgangspunkt at forhøje godtgørelsesniveauet i
sager om seksuel chikane med en tredjedel i forhold til det
nuværende gennemsnitlige niveau.
Derfor foreslås det, at der i bestemmelsen gives mulighed
for at hæve godtgørelsesniveauet med henvisning til,
at der er sket overtrædelse af ligebehandlingslovens forbud
mod seksuel chikane.
Forhøjelsen af godtgørelsesniveauet er udtryk for
et stærkt politisk ønske om at signalere, at seksuel
chikane er en særlig indgribende form for chikane.
Udover at udmønte regeringens initiativ i Perspektiv- og
Handlingsplanen for Ligestilling ligger forslaget i
forlængelse af justitsministerens retfærdighedsudspil,
hvorved tortgodtgørelsesniveauerne i alle sager om seksuelle
overgreb blev forhøjet med ca. 1/3, og niveauet for
tortgodtgørelse i sager om fuldbyrdet voldtægt blev
forhøjet med yderligere 1/3. Udspillet, som blev vedtaget
ved lov nr. 140 af 28. februar 2018, indebærer således,
at f.eks. tortgodtgørelsen for forsøg på
voldtægt blev hævet med 1/3 fra et niveau på ca.
30.000-40.000 kr.
Derudover ønsker Beskæftigelsesministeriet at
gøre det klart, at domstolene ved udmålingen af
godtgørelse efter ligebehandlingslovens § 14 i sager om
seksuel chikane fremover bør tage hensyn til
lønudviklingen. Dette har til formål at sikre, at
godtgørelsesniveauerne ikke stagnerer på
2018-niveau.
Forslaget vil have som konsekvens, at der i sager om seksuel
chikane vil kunne blive tildelt højere godtgørelser
end i sager om anden form for chikane efter ligebehandlingsloven.
Det kan endvidere potentielt medføre, at
godtgørelsesniveauet i sager om seksuel chikane kan blive
skævvredet i forhold til øvrige sager efter
forskelsbehandlingsloven, funktionærloven mv.
2.2.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås på den baggrund at indsætte et
stk. 2 i § 14, hvorefter det ved fastsættelsen af
godtgørelsen kan tillægges vægt, at
krænkelsen har indebåret en overtrædelse af
§ 4, jf. § 1, stk. 4 og 6, om forbud mod sexchikane.
Tilføjelsen i det nye stk. 2, hvorefter det ved
fastsættelsen af godtgørelser kan tillægges
vægt, at krænkelsen har indebåret en
overtrædelse af § 4, jf. § 1, stk. 4 og 6, om
forbud mod sexchikane, indebærer, at domstolene ved
vurderingen af godtgørelsen i sager om overtrædelse af
ligebehandlingslovens § 4 kan lægge vægt på,
at seksuel chikane er en skærpende omstændighed.
Det foreslås således, at godtgørelsesniveauet
i sager om seksuel chikane forhøjes med en tredjedel i
forhold til det nuværende gennemsnitlige
godtgørelsesniveau på 23.700 kr.
Domstole og nævn kan ved fremtidige udmålinger af
godtgørelse efter ligebehandlingslovens § 14 i sager om
seksuel chikane altid inddrage den almindelige pris- og
lønudvikling i deres beregninger/overvejelser.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige af betydning. Lovforslaget har
ingen implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet af betydning.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Ligebehandlingsloven gennemfører det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om gennemførelse af
princippet om lige muligheder for og ligebehandling af mænd
og kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv
(omarbejdning)).
De foreslåede ændringer til § 14 om
forhøjelse af niveauet for godtgørelse i sager om
seksuel chikane har ikke betydning for Danmarks EU-retlige
forpligtelser i henhold til det omarbejdede
ligebehandlingsdirektiv.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. august 2018
til den 21. september 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Adoption og Samfund, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen ASE, Arbejdsmarkedets
TillægsPension (ATP), Business Danmark,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Danske A-kasser,
Datatilsynet, Det Faglige Hus, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Artistforbund, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Journalistforbund (DJ), Dansk Kvindesamfund, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Den Danske Dommerforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening
(FA), Frie Funktionærer, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Gartneri-,
Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A),
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen (IDA),
Institut for Menneskerettigheder (IMR), Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), KL, Kristelig
Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA),
Kvinderådet, KVINFO, Landsforeningen
Spædbarnsdød, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Lederne, Producentforeningen og Sundhedskartellet.
| 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser / mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser /merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten: Ingen Kommunerne: Ingen Regionerne: Ingen | Staten: Ingen Kommunerne: Ingen Regionerne: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ligebehandlingsloven gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli
2006 om gennemførelse af princippet om lige muligheder for
og ligebehandling af mænd og kvinder i forbindelse med
beskæftigelse og erhverv (omarbejdning). De foreslåede ændringer til
§ 14 om forhøjelse af niveauet for godtgørelse i
sager om seksuel chikane har ikke betydning for Danmarks EU-retlige
forpligtelser i henhold til direktiv 2006/54/EF. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
Det følger af ligebehandlingsloven § 4, at enhver
arbejdsgiver, der beskæftiger mænd og kvinder, skal
behandle dem lige for så vidt angår
arbejdsvilkår. Dette gælder også ved
afskedigelse.
Reglerne om ligebehandling for så vidt angår
arbejdsvilkår i § 4 udspringer af tidligere
ligebehandlingsdirektivs artikel 5, som nu findes i det omarbejdede
ligebehandlingsdirektivs artikel 14, stk.1, litra c.
§ 4 i ligebehandlingsloven gælder som udgangspunkt
arbejdsvilkår af enhver art. Ved arbejdsvilkår
forstås det samlede sæt af forhold, medarbejderne
på en arbejdsplads er underlagt, og kan bestå af en
lang række delelementer såsom fx arbejdstid,
lønvilkår og personalegoder. Arbejdsgiveren kan som et
led i ledelsesretten ensidigt fastsætte vilkårene for
arbejdet, dog med respekt for de overenskomstmæssige eller
individuelt aftalte arbejdsvilkår. Ligeledes er det en
generel pligt efter lovens § 4, at arbejdsgiveren
udøver ledelsesretten på en kønsneutral
måde.
Forbuddet mod seksuel chikane i ligebehandlingslovens § 1,
stk. 4, indfortolkes i retspraksis i lovens § 4. Efter
retspraksis anses en arbejdsgiver således at være
forpligtet til i rimeligt omfang at sikre sine ansatte mod seksuel
chikane. Det gælder ikke blot krænkelser begået
af arbejdsgiveren selv, men efter omstændighederne også
krænkelser begået af andre ansatte.
Ligebehandlingslovens § 4 anses i praksis for overtrådt,
når en ansat udsættes for seksuelle krænkelser i
arbejdssituationen, således som seksuel chikane er defineret
i lovens § 1, stk. 6. Det fremgår heraf, at der
foreligger sexchikane, når der udvises enhver form for
uønsket verbal, ikkeverbal eller fysisk adfærd med
seksuelle undertoner med det formål eller den virkning at
krænke en persons værdighed, navnlig ved at skabe et
truende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller
ubehageligt klima.
Sexchikane defineres i EU-retten og i ligebehandlingslovens
§ 1, stk. 6, som "enhver form for uønsket verbal,
ikkeverbal eller fysisk adfærd med seksuelle undertoner med
det formål eller den virkning at krænke en persons
værdighed, navnlig ved at skabe et truende, fjendtligt,
nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima".
Der findes flere eksempler på sager, hvor domstole eller
nævn har lagt vægt på, at der generelt var et
vist frisprog eller en uformel omgangsform på arbejdspladsen,
og derfor ikke har fundet, at den udviste adfærd udgjorde
seksuel chikane i strid med ligebehandlingsloven. Det gælder
blandt andet i sag nr. 14.2006 fra Tvistighedsnævnet, hvor et
flertal af nævnsmedlemmer fandt, at der alene var grundlag
for at fastslå, at arbejdsgiveren i et par tilfælde har
anvendt udtrykket "suttetøs" om eleven, men dette forhold
alene fandtes ikke at kunne karakteriseres som en krænkelse
omfattet af ligebehandlingsloven. Eleven var derfor ikke berettiget
til at ophæve uddannelsesaftalen.
I en sag fra Østre Landsret (Østre Landsrets dom
af 20. december 2002, B-2524-01), hvor det var ubestridt, at en
inspektør var fremkommet med adskillige verbale ytringer om
seksuelle emner over for en kvindelig ansat, lagde retten til
grund, at den kvindelige ansatte i den sidste periode af
ansættelsesforholdet havde følt disse seksuelle
ytringer særdeles generende og belastende, men lagde samtidig
vægt på, at hun ikke tydeligt havde sagt fra over for
inspektøren. Under disse omstændigheder og efter
oplysningerne om omgangstonen på arbejdspladsen fandtes det
ikke godtgjort, at inspektøren burde have indset, at hans
adfærd krænkede hende. Landsretten fandt derfor ikke,
at ligebehandlingsloven var tilsidesat eller, at den kvindelige
ansatte var krænket på anden retsstridig
måde.
Det foreslås, at der i ligebehandlingslovens § 4
indsættes et nyt stk. 2, hvoraf
det fremgår, at lige arbejdsvilkår, jf. § 4, stk.
1, også omfatter et forbud mod sexchikane jf. § 1, stk.
4 og 6. Formålet med indsættelsen af et nyt stykke i
bestemmelsen er at kodificere retspraksis, så det fremover
direkte fremgår af ligebehandlingslovens § 4, at retten
til lige arbejdsvilkår omfatter forbud mod seksuel chikane
som defineret i § 1, stk. 4 og 6. Med forslaget vil det
således fremgå eksplicit af bestemmelsen, at kravet om,
at arbejdsgiver skal behandle mænd og kvinder lige for
så vidt angår arbejdsvilkår, også omfatter
et forbud mod seksuel chikane.
Med den foreslåede ændring tydeliggøres
sammenhængen mellem forbuddet mod seksuel chikane i § 1,
stk. 4 og 6, og arbejdsgivers pligt efter § 4 til at give
mænd og kvinder lige arbejdsvilkår.
Den foreslåede ændring skal tjene to formål.
Dels er det hensigten at gøre det lettere for både
ar-bejdsgivere og lønmodtagere at forstå forbuddet mod
seksuel chikane i relation til arbejdsgiveres eksisterende pligter
efter ligebehandlingsloven. Med den nuværende formulering af
§ 4 er det ikke umiddelbart klart, at lige arbejdsvilkår
også omfatter forbud mod seksuel chikane. Dette kan man kun
læse sig frem til i lovens forarbejder og i retspraksis,
hvilket ikke er hensigtsmæssigt.
Dels ønsker Beskæftigelsesministeriet at
gøre det tydeligt, at der ved vurderingen af, om der har
fundet seksuel chikane sted i strid med ligebehandlingsloven, ikke
bør lægges vægt på, at der på den
pågældende arbejdsplads generelt er en omgangstone, som
er seksuelt ladet. Omgangsformen på en arbejdsplads kan godt
være uformel uden at være seksuelt ladet, og det vil i
en arbejdsmæssig sammenhæng ikke være relevant
eller hensigtsmæssigt at udtrykke sig eller opføre sig
på en måde, der er seksuelt ladet. Det er derimod ikke
med forslaget hensigten at ændre på det almindelige
princip om, at domstolene træffer afgørelser ud fra en
konkret vurdering af sagens omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2.
Ligebehandlingslovens § 14 indeholder en regel om
godtgørelse. Det følger af § 14 i loven, at der
kan tilkendes en godtgørelse til personer, hvis rettigheder
er krænkede ved overtrædelse af lovens §§ 2-5
om ligebehandling af mænd og kvinder på
arbejdsmarkedet.
Det indebærer blandt andet, at såfremt en
arbejdsgiver i en ansættelsessituation ikke behandler
mænd og kvinder lige, jf. lovens § 2, som forbyder
arbejdsgivere at forskelsbehandle på grund af køn ved
ansættelse mv., vil arbejdsgiveren kunne pålægges
at betale den forurettede en godtgørelse, jf. § 14.
Efter lovens § 4 skal enhver arbejdsgiver, der
beskæftiger mænd og kvinder, behandle dem lige for
så vidt angår arbejdsvilkår. Forbuddet mod
seksuel chikane indfortolkes i retspraksis i ligebehand-lingslovens
§ 4. Det indebærer, at der i sager om seksuel chikane
efter lovens § 4 om arbejdsgivers pligt til at behandle
mænd og kvinder lige for så vidt angår
arbejdsvilkår kan tilkendes godtgørelse efter lovens
§ 14.
Selvom ligebehandlingslovens § 14 ikke indeholder noget
maksimum for godtgørelsens størrelse, så viser
en analyse af retspraksis i sager om seksuel chikane på
arbejdspladsen fra Aalborg Universitet, at gennemsnittet for
godtgørelser i 39 civilretlige sager fra perioden 1989-2015
var på 23.700 kr., hvilket også var det niveau,
hovedparten af godtgørelserne lå på i
begyndelsen af 1990'erne. Gennemsnittet for godtgørelser i
seks sager i Tvistighedsnævnet i perioden 1997-2014 var
23.300 kr. Det samlede billede på tværs af civilretter
og nævn er altså, at der over en periode på 33
år stort set ikke har været nogen stigning i
godtgørelsernes niveau. Når man tager prisudviklingen
i betragtning, er der tværtimod tale om et fald. Hvis
godtgørelserne var fulgt med prisudviklingen, så
skulle niveauet i dag ligge på ca. 40.000 kr. ved
uændret købekraft.
Det foreslås, at der i § 14 indsættes et nyt
stk. 2, hvorefter der gives mulighed
for, at det ved fastlæggelsen af godtgørelse i sager
om seksuel chikane kan tillægges vægt, at
krænkelsen har indebåret en overtrædelse af
lovens § 4, jf. § 1, stk. 4 og 6, om forbud mod seksuel
chikane.
Forslaget indebærer, at godtgørelsesniveauet i
sager om seksuel chikane kan hæves med henvisning til, at der
er sket overtrædelse af ligebehandlingslovens forbud mod
seksuel chikane, og er et signal om, at seksuel chikane er en
særlig indgribende form for chikane.
Formålet med den foreslåede ændring af §
14 er at understøtte det eksisterende forbud mod seksuel
chikane i ligebehandlingsloven og sende et tydeligt signal til
domstole og nævn om, at seksuel chikane er en særligt
indgribende form for chikane. Ændringen ligger således
i forlængelse af den styrkede kobling mellem forbuddet mod
seksuel chikane i § 1, stk. 4 og 6, og arbejdsgivers pligt
efter § 4 til at give mænd og kvinder lige
arbejdsvilkår.
Hensigten med indsættelsen af det nye stykke er, at
godtgørelsesniveauerne i sager om seksuel chikane skal
forhøjes med en tredjedel i forhold til det nuværende
gennemsnitlige godtgørelsesniveau på 23.700 kr.
Ved forhøjelsen af godtgørelsen i forhold til det
nuværende gennemsnitlige godtgørelsesniveau tages der
højde for, at det gennemsnitlige niveau for
godtgørelser i sager om seksuel chikane ikke har fulgt med
pris- og lønudviklingen.
Derudover forudsættes det, at der ved tilkendelse af
godtgørelser efter ligebehandlingslovens § 14 i sager
om seksuel chikane fremover tages hensyn til den almindelige
lønudvikling, jf. principperne i erstatningsansvarslovens
§ 15. Herved sikres det, at godtgørelsesniveauerne ikke
stagnerer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den
1. januar 2019.
Det foreslås i stk. 2, at lovforslagets § 1, nr. 2,
finder anvendelse på godtgørelse i sager om
overtrædelse af ligebehandlingslovens forbud mod seksuel
chikane, hvor overtrædelsen har fundet sted efter lovens
ikrafttræden.
Det betyder, at lovforslagets § 1, nr. 2, ikke finder
anvendelse på sager om overtrædelse af
ligebehandlingslovens forbud mod seksuel chikane, hvor
overtrædelsen har fundet sted før lovens
ikrafttræden, selvom sagen rejses og afgøres efter
lovens ikrafttræden.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, idet det fremgår af ligebehandlingslovens
§ 21, at denne ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om ligebehandling af mænd og
kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 645 af 8. juni 2011, som ændret
bl.a. ved § 13 i lov nr. 553 af 18. juni 2012 og lov nr. 217
af 5. marts 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 4.
Enhver arbejdsgiver, der beskæftiger mænd og kvinder,
skal behandle dem lige for så vidt angår
arbejdsvilkår. Dette gælder også ved
afskedigelse. | | 1. I § 4 indsættes som stk. 2: »Stk.
2. Lige arbejdsvilkår, jf. stk. 1, omfatter også
forbud mod sexchikane.« | | | | § 14.
Personer, hvis rettigheder er krænkede ved overtrædelse
af §§ 2-5, kan tilkendes en godtgørelse. | | 2. I § 14 indsættes som stk. 2: »Stk.
2. Har der været tale om en krænkelse i form af
sexchikane, kan dette tillægges vægt ved
fastsættelsen af godtgørelsen.« |
|