Fremsat den 13. november 2018 af beskæftigelsesminister (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forhøjelse
af hædersgaver
(Ekstraordinære hædersgaver)
§ 1
I lov nr. 1499 af 27. december 2009 om
forhøjelse af hædersgaver, som ændret ved §
7 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2 a. Til modtagere af
hædersgaver efter de love, der er nævnt i § 1,
stk. 1, og til modtagere af hædersgaver efter § 1, stk.
2, kan der udbetales en ekstraordinær hædersgave i
anledning af mærkedage fra besættelsen. En
ekstraordinær hædersgave efter 1. pkt. udbetales som et
engangsbeløb.
§ 2 b. Hædersgaver efter
§§ 1, 2 og § 2 a medfører ikke
nedsættelse af indkomst- eller formueafhængige sociale
ydelser, der måtte tilkomme den pågældende
modtager.
Stk. 2.
Ekstraordinære hædersgaver efter § 2 a er
skattefrie.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2. Loven har
virkning fra den 30. august 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 29. august 2018 var det 75 år siden, at den danske
regering brød med samarbejdspolitikken med den tyske
besættelsesmagt under Anden Verdenskrig.
Derfor har regeringen besluttet at give en ekstraordinær
hædersgave til tidligere modstandsfolk m.fl. og deres
efterladte. Denne personkreds fortjener en særlig
anerkendelse for deres indsats under besættelsen.
Finansudvalget har den 30. august 2018 tiltrådt
regeringens forslag om udbetaling af den ekstraordinære
hædersgave på 10.000 kr. til modtagere, der var
berettiget til den ordinære hædersgave den 1. august
2018.
Efter gældende lovgivning udbetales der årligt en
hædersgave til tidligere modstandsfolk og personer, der har
ydet en særlig indsats eller lidt særlige afsavn under
besættelsen. Det drejer sig om følgende
persongrupper:
1) Danske sømænd og fiskere og deres efterladte
omfattet af lov nr. 93 af 20. marts 1940 om udbetaling af
hædersgaver som ændret ved lov nr. 384 af 9. august
1945 og lov nr. 67 af 3. marts 1948.
2) Efterladte efter faldne og til sårede den 9. april 1940
omfattet af lov nr. 378 af 10. juli 1940.
3) Danske søfarende og fiskere og deres efterladte
omfattet af lov nr. 383 af 9. august 1945 om visse
hædersgaver.
4) Personer, der er berettiget til hædersgaver efter lov
om erstatning til besættelsestidens ofre, jf.
lovbekendtgørelse nr. 136 af 23. februar 1995 som
ændret ved lov nr. 1018 af 4. december 1996.
5) Sårede og efterladte efter faldne ved begivenhederne
den 29. august 1943.
Modtagere af den ordinære hædersgave har derudover
været tildelt ekstraordinære hædersgaver i 1995,
2005 og 2015 i forbindelse med 50-, 60-, og 70-årsdagene for
befrielsen i 1945 og i 2013 i forbindelse med 70-årsdagen for
begivenhederne den 29. august 1943. Lovgrundlaget for disse
ekstraordinære hædersgaver har været særlov
eller aktstykke. Tidligere ekstraordinære hædersgaver
er alle udbetalt som engangsbeløb. Størrelsen af og
lovgrundlaget for de ekstraordinære hædersgaver har
været:
Befrielsen:
- 1995 -
50-årsdagen: 5.800 kr. ved lov nr. 314 af 17. maj 1995
- 2005 -
60-årsdagen: 6.000 kr. ved lov nr. 1421 af 22. december
2004
- 2015 -
70-årsdagen: 10.000 kr. ved aktstykke nr. 138 tiltrådt
den 21. maj 2015.
Bruddet med besættelsesmagten:
- 2013 -
70-årsdagen: 10.000 kr. ved aktstykke nr. 140 tiltrådt
den 26. september 2013
- 2018 -
75-årsdagen: 10.000 kr. ved aktstykke nr. 166 tiltrådt
den 29. august 2018.
Gældende lovgivning indeholder ikke ekstraordinære
hædersgaver i anledning af mærkedage fra
besættelsestiden.
Formålet med lovforslaget er at introducere
ekstraordinære hædersgaver generelt i lovgivningen og
afgrænse den modtagerkreds, der er berettiget til en
ekstraordinær hædersgave. Det foreslås i
lovforslaget, at personkredsen, der kan tildeles en
ekstraordinær hædersgave, afgrænses til samme
personkreds, som modtager den ordinære hædersgave. Det
foreslås ligeledes, at det fastsættes, at en
ekstraordinær hædersgave udbetales som et
engangsbeløb.
Med dette lovforslag ønskes det også at sikre, at
alle modtagere af ekstraordinære hædersgaver
opnår den fulde værdi af hædersgaven.
Det følger af blandt andet lov om social pension og lov
om en aktiv socialpolitik, at størrelsen af visse sociale
ydelser er indkomst- eller formueafhængige. Der ses efter
disse love bort fra "formue, som skyldes
beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt
mén og ikke-økonomisk skade. "
Efter tidligere love om forhøjelse af hædersgaverne
og hidtidig praksis i forbindelse med tildeling af
ekstraordinære hædersgaver, der er udbetalt i
medfør af aktstykker, har det været forudsat, at
ordinære og ekstraordinære hædersgaver er
kompensation for ikke-økonomisk skade, og dermed ikke
medfører reduktion af indkomst- eller formueafhængige
sociale ydelser.
Dette lovforslag sikrer i overensstemmelse med den hidtidige
praksis og det politiske ønske på området en
udtrykkelig lovhjemmel til, at udbetalingen af hædersgaver
ikke medfører reduktion af sociale ydelser.
Alle ordinære hædersgaver, og ekstraordinære
hædersgaver i anledning af begivenhederne den 29. august
1943, der udbetales i henhold til lov, er fritaget for beskatning.
Øvrige ekstraordinære hædersgaver er
skattepligtige efter det almindelige udgangspunkt i
statsskattelovens § 4. I forbindelse med tidligere tildelinger
af ekstraordinære hædersgaver er det forudsat, at disse
er skattefritaget. Skattefritagelsen er ved de tidligere
tildelinger fastsat på forskellig måde ved henholdsvis
lov og aktstykke.
Med lovforslaget foreslås det at indføre materiel
hjemmel til, at ekstraordinære hædersgaver fritages fra
beskatning. Det drejer sig både om den aktuelle
hædersgave, der er tildelt ved akstykke nr. 166 af 30. august
2018, og eventuelle fremtidige hædersgaver Folketinget
måtte beslutte at tildele.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Ekstraordinære
hædersgaver
2.1.1 Gældende ret
Gældende lov nr. 1499 af 14. december 2009, som
ændret ved § 7 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, om
forhøjelse af hædersgaver indeholder regler om
størrelsen af den ordinære hædersgave, der
udbetales løbende efter de love, der er nævnt i lovens
§ 1, stk. 1, og til sårede og efterladte efter faldne
ved begivenhederne den 29. august 1943, efter § 1, stk. 2.
Den ordinære hædersgave udgør årligt et
skattefrit beløb på 16.100 kr. og 18.100 kr. for visse
pensionister. Hædersgaverne udbetales til tidligere
modstandsfolk og personer, der har ydet en særlig indsats
eller lidt særlige afsavn under besættelsen og deres
efterladte. Personkredsen er nærmere beskrevet i
lovforslagets indledning, jf. pkt. 1.
Der er tidligere ved lov og ved aktstykke tildelt en
ekstraordinær hædersgave i anledning af mærkedage
i forbindelse med besættelsestiden fra den 9. april 1940 til
den 4. maj 1945. Gældende lovgivning indeholder ikke regler
om ekstraordinære hædersgaver.
Der er således udbetalt en ekstraordinær
hædersgave i 1995, 2005 og 2015 i anledning 50-, 60- og
70-årsdagen for Danmarks befrielse den 4. maj 1945 samt i
2013 i anledning af 70-årsdagen for bruddet med den tyske
besættelsesmagt den 29. august 1943. Ved de seneste
tildelinger af ekstraordinære hædersgaver har
beløbets størrelse udgjort 10.000 kr. I forbindelse
med disse udbetalinger er der konkret taget stilling til rammerne
for den ekstraordinære hædersgave, herunder blandt
andet anledningen, modtagerkredsen og udbetalingsmåden.
Retten til den ordinære hædersgave bevares ved
udbetaling af ekstraordinære hædersgaver.
2.1.2 Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen har i anledning af 75-årsdagen for bruddet med
besættelsesmagten den 29. august 1943 besluttet at give en
ekstraordinær hædersgave til tidligere modstandsfolk
m.fl. og deres efterladte. Finansudvalget har den 30. august 2018
tiltrådt regeringens forslag om udbetaling af den
ekstraordinære hædersgave på 10.000 kr. som et
engangsbeløb til modtagere, der var berettiget til den
ordinære hædersgave den 1. august 2018. Ved aktstykket
er der således taget konkret beslutning om blandt andet
anledningen til den ekstraordinære hædersgave,
modtagerkredsen, og at den ekstraordinære hædersgave
skal udbetales som et engangsbeløb.
Den aktuelle ekstraordinære hædersgave er tildelt i
forlængelse af tidligere tildelinger af ekstraordinære
hædersgaver, hvor der ligeledes konkret er taget stilling til
anledningen til den ekstraordinære hædersgave,
modtagerkreds og øvrige vilkår i forbindelse med
tildelingen, herunder udbetalingsmetode.
Regeringen finder det i den forbindelse hensigtsmæssigt,
at rammerne for tildeling af ekstraordinære
hædersgaver, herunder til anledningen for udbetaling og den
personkreds, der er berettigede til ekstraordinære
hædersgaver samt udbetalingsmåden, fastlægges i
stedet for, at der fra gang til gang skal tages stilling til disse
spørgsmål.
Det foreslås derfor, at ekstraordinære
hædersgaver introduceres i loven, og at det fastlægges,
at mærkedage fra besættelsen som hidtil kan danne
grundlaget for en ekstraordinær hædersgave. Det
foreslås videre, at den berettigede personkreds som kan
modtage ekstraordinære hædersgaver er samme
personkreds, der er berettiget til at modtage ordinære
hædersgaver. Endelig foreslås det, at en
ekstraordinær hædersgave udbetales som et
engangsbeløb i modsætning til de ordinære
hædersgaver, der udbetales løbende.
Forslaget om at fastlægge rammerne for
ekstraordinære hædersgaver i lovgivningen hænger
ligeledes sammen med forslaget om skattefritagelse, jf. afsnit
2.2.
Der er ikke med forslaget taget konkret stilling til eventuelle
fremtidige udbetalinger af ekstraordinære hædersgaver,
herunder størrelsen og finansieringen.
Indholdet af den foreslåede bestemmelse svarer til
hidtidig praksis vedrørende ekstraordinære
hædersgaver. Det er i § 2, stk. 2, foreslået at
loven træder i kraft den 30. august 2018. Det betyder, at den
ekstraordinære hædersgave, der er fastsat ved aktstykke
nr. 166 af 30. august 2018, er omfattet af forslaget.
2.2 Samspillet med sociale ydelser til
modtagerne
2.2.1 Gældende ret
Efter lov om social pension og lov om aktiv socialpolitik
afhænger retten til og størrelsen af en række
ydelser af, om modtageren har indtægt eller formue. Det
drejer sig for eksempel om retten til pensionstillæg,
personligt tillæg, varmetillæg, helbredstillæg
eller kontanthjælp.
Det fremgår således af lov om social pension
§§ 29 og 32 a, jf. § 14 c, samt af lov om aktiv
socialpolitik § 14, stk. 6, m.fl., at der generelt ses bort
fra "formue, som skyldes beløb, der er
udbetalt som godtgørelse for varigt mén og
ikke-økonomisk skade." ??Samme regel gælder
eksempelvis tillige efter bekendtgørelse om opgørelse
af formue til beregning af individuel boligstøtte.
Hædersgaver anses for at være en godtgørelse
for ikke-økonomisk skade. Det skyldes blandt andet, at
størrelsen af hædersgaver ikke er baseret på et
direkte økonomisk tab, der skal erstattes. Det fremgår
imidlertid ikke eksplicit, at hædersgavebeløb er en
kompensation for ikke-økonomisk skade.
2.2.2 Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Både de ordinære hædersgaver og de
ekstraordinære hædersgaver har karakter af at
være kompensation for ikke-økonomisk skade, men dette
fremgår ikke eksplicit af lovgivningen.
Regeringen ønsker at sikre, at alle modtagere af
ekstraordinære hædersgaver opnår den fulde
værdi af hædersgaven. Regeringen finder derfor, at det
bør præciseres i lovgivningen, at både
ordinære og ekstraordinære hædersgaver er
kompensation for ikke-økonomisk skade.
Det foreslås derfor, at der tilvejebringes udtrykkelig
lovhjemmel, hvoraf det fremgår, at udbetalingen af både
ordinære og ekstraordinære hædersgaver ikke
medfører reduktion af de indkomst- eller
formueafhængige sociale ydelser, der modtages. Dette
gælder allerede efter de hidtil gældende regler, og der
er således tale om en præcisering.
Det vil herefter blive eksplicit fastslået, at
udbetalingen af fremtidige eventuelle ekstraordinære
hædersgaver ikke vil indebære reduktion af sociale
ydelser, som hædersgavemodtageren måtte modtage. Denne
præcisering vil også omfatte de ekstraordinære
hædersgaver, der er tiltrådt af Finansudvalget ved
aktstykke nr. 166 den 30. august 2018. Det bemærkes i
øvrigt, at størrelsen af disse ekstraordinære
hædersgaver blev fastsat under denne forudsætning.
2.3 Skattefritagelse for ekstraordinære
hædersgaver
2.3.1 Gældende ret
Efter ligningslovens § 7 er de i bestemmelsen nævnte
ydelser, herunder hædersgaver til modstandsfolk m.fl.,
fritaget fra beskatning. Bestemmelsen er siden dens
indførelse ved lov nr. 517 af 19. december 1942 om
midlertidige ændringer i reglerne om påligning af
indkomst- og formueskat til Staten løbende blevet udvidet
med flere omfattede ydelser. Ydelserne har forskellig karakter, og
begrundelserne for, at de er fritaget for beskatning, er ligeledes
forskellige.
Der er fastsat særlige skattefriheder i ligningslovens
§ 7, nr. 2-5, og 7, for henholdsvis hædersgaver udbetalt
efter en række særlove og ydelser, herunder
hædersgaver, der i henhold til lov udbetales til sårede
og efterladte efter faldne af hær og flåde ved
begivenhederne den 29. august 1943. Den ene af disse skattefriheder
blev fastsat allerede ved den nævnte lov nr. 517 af 19.
december 1942, og de øvrige blev fastsat i 1945.
Ekstraordinære hædersgaver, der ikke udbetales efter
de love, der nævnes i ligningslovens § 7, nr. 2-5, og 7
er skattepligtig indkomst, jf. det almindelige udgangspunkt i
statsskattelovens § 4.
2.3.2 Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
I forbindelse med regeringens forslag i august 2018 om at
udbetale en ekstraordinær hædersgave i anledning af
75-årsdagen for bruddet med den tyske besættelsesmagt
den 29. august 1943 blev det besluttet, at den ekstraordinære
hædersgave skal være skattefri, således at
modtagerne får den fulde værdi af den
ekstraordinære hædersgave.
Folketingets Finansudvalg har således ved aktstykke af 30.
august 2018 tiltrådt, at der udbetales en ekstraordinær
hædersgave på 10.000 kr. til modtagere af den
ordinære hædersgave, og det er i den forbindelse
forudsat i aktstykke nr. 166 den 30. august 2018, at den
ekstraordinære hædersgave på 10.000 kr. skal
være skattefri.
For at efterkomme et enigt Finansudvalgs ønske om
skattefrihed, og da skattefrihed bør fastsættes ved
lov, foreslås det med dette lovforslag, at der
indføres en generel, materiel hjemmel til at fritage
ekstraordinære hædersgaver for beskatning.
Det foreslås således at sidestille de
ekstraordinære hædersgaver i skattemæssig
henseende med de lignende hædersgaver, som er skattefritaget
efter ligningslovens § 7, nr. 2-5 og 7. Det foreslås
derfor at indføre skattefrihed for de ekstraordinære
hædersgaver, der er omfattet af den foreslåede § 2
a, jf. afsnit 2.1.2.
Hjemlens generelle karakter indebærer, at der ikke
fremover vil skulle tages stilling til dette
spørgsmål, såfremt det besluttes at tildele en
ekstraordinær hædersgave, men at skattefriheden for
ekstraordinære hædersgaver efter den foreslåede
§ 2 a omfatter ekstraordinære hædersgaver, som
Folketinget fremover måtte beslutte.
Det foreslås i § 2, stk. 2, at loven skal have
virkning fra 30. august 2018. Det indebærer, at den
foreslåede skattefritagelse også vil omfatte de
ekstraordinære hædersgaver, der er tiltrådt af
Finansudvalget ved aktstykke nr. 166 den 30. august 2018. Det
bemærkes i øvrigt, at størrelsen af disse
ekstraordinære hædersgaver blev fastsat under
forudsætning om skattefrihed, hvilket fremgår af
nævnte aktstykke: "Beskæftigelsesministeren vil i
efteråret 2018 fremsætte forslag til lov om den
ekstraordinære hædersgave, hvorved der også vil
sikres, at alle modtagere fritages fra beskatning af
hædersgaven".
3. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det
offentlige. Lovforslaget indeholder ikke selvstændig hjemmel
til udbetaling af ekstraordinære hædersgaver, og
lovforslaget tager ikke stilling til fremtidige udbetalinger og
finansieringen heraf.
Lovforslagets element om samspil med sociale ydelser har ingen
økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet
lovforslaget alene præciserer gældende ret, at
hædersgaver som kompensation for ikke-økonomisk skade
ikke indgår ved beregningen af sociale ydelser.
Den del af forslaget, der indebærer skattefritagelse af
ekstraordinære hædersgaver, medfører ikke et
egentligt mindreprovenu, idet det beløb, der er fastsat ved
aktstykke nr. 166 den 30. august 2018, er fastsat under en
forudsætning om skattefrihed. Tilsvarende forventes at
gøre sig gældende for kommende hædersgaver.
4. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den ekstraordinære hædersgave udbetales af
Udbetaling Danmark og af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Udbetaling Danmark og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring udbetaler i
forvejen de ordinære hædersgaver. Der er ingen
implementeringsomkostninger ved dette lovforslag.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget indebærer ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget indeholder ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. september
2018 til den 12. oktober 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Kommunernes
Landsforening (KL), Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering,
Erhvervsstyrelsen, Udbetaling Danmark, Erhvervshæmmede fra
Frihedskampen - Sjællands afdeling, Erhvervshæmmede fra
Frihedskampen - Jyllands afdeling, Theresienstadt Foreningen,
Kammeraternes Hjælpefond samt Foreningen af Gestapofanger fra
Besættelsen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringsomkostninger for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter gældende lov om
forhøjelse af hædersgaver udbetales der en
ordinær hædersgave på 16.100 kr. årligt og
18.100 kr. årligt til visse pensionister. Hædersgaverne
udbetales til tidligere modstandsfolk og personer, herunder
efterladte, der har ydet en særlig indsats eller lidt
særlige afsavn under besættelsen. Det drejer sig
om:
1) Danske sømænd og fiskere og deres efterladte
omfattet af lov nr. 93 af 20. marts 1940 om udbetaling af
hædersgaver som ændret ved lov nr. 384 af 9. august
1945 og lov nr. 67 af 3. marts 1948.
2) Efterladte efter faldne og til sårede den 9. april 1940
omfattet af lov nr. 378 af 10. juli 1940.
3) Danske søfarende og fiskere og deres efterladte
omfattet af lov nr. 383 af 9. august 1945 om visse
hædersgaver.
4) Personer, der er berettiget til hædersgaver efter lov
om erstatning til besættelsestidens ofre, jf.
lovbekendtgørelse nr. 136 af 23. februar 1995 som
ændret ved lov nr. 1018 af 4. december 1996.
5) Sårede og efterladte efter
faldne ved begivenhederne den 29. august 1943.
Gældende lov indeholder ikke
regler om ekstraordinære hædersgaver.
Der er tidligere ved særlov
og ved aktstykke udbetalt en ekstraordinær hædersgave i
anledning af mærkedage i forbindelse med
besættelsestiden fra den 9. april 1940 til den 4. maj
1945.
Der er således udbetalt en
ekstraordinær hædersgave i 1995, 2005 og 2015 i
anledning 50-, 60- og 70-årsdagen for Danmarks befrielse den
4. maj 1945 samt i 2013 i anledning af 70-årsdagen for
bruddet med den tyske besættelsesmagt den 29. august 1943. I
forbindelse med disse udbetalinger er der konkret taget stilling
til rammerne for den ekstraordinære hædersgave,
herunder blandt andet anledningen, modtagerkredsen og
udbetalingsmåden.
Det foreslås som ny § 2 a i lov om forhøjelse om
hædersgaver, at der til modtagere af hædersgaver efter
de love, der er nævnt i § 1 i loven, og til modtagere af
hædersgaver efter § 1, stk. 2, derudover kan udbetales
en ekstraordinær hædersgave i anledning af
mærkedage fra besættelsen. En ekstraordinær
hædersgave efter 1. pkt. udbetales som et
engangsbeløb.
Med den foreslåede
bestemmelse vil det således blive fastsat, at mærkedage
fra besættelsen kan danne grundlag for en ekstraordinær
hædersgave, at den berettigede personkreds for en
ekstraordinær hædersgave svarer til personkredsen, der
er berettiget til den ordinære hædersgave efter §
1 i loven, samt at en ekstraordinær hædersgave
udbetales som et engangsbeløb.
Det forudsættes, at
mærkedage fra besættelsen som udgangspunkt vil
være mærkedage for besættelsens ophør den
4. maj 1945 samt for bruddet med besættelsesmagten den 29.
august 1943.
Den foreslåede personkreds vil fremover være
afgrænset til de ovenfor nævnte persongrupper, der er
berettigede modtagere efter § 1.
Indholdet af den foreslåede
bestemmelse svarer til hidtidig praksis og er ligeledes i
overensstemmelse med aktstykke nr. 166 af 30. august 2018, hvorved
Folketingets Finansudvalg tilsluttede sig, at der blev etableret
materiel og bevillingsmæssig hjemmel til i 2018 at udbetale
en ekstraordinær hædersgave på 10.000 kr. til
modtagerne af hædersgave i anledning af 75-årsdagen for
bruddet med den tyske besættelsesmagt den 29. august
1943.
Der er ikke med forslaget taget
stilling til eventuelle fremtidige tildelinger af
ekstraordinære hædersgaver. Der er med forslaget heller
ikke taget stilling til finansieringen af eventuelle fremtidige
udbetalinger af en ekstraordinær hædersgave.
Folketingets Finansudvalg har ved tiltrædelsen af aktstykke
nr. 166 af 30. august 2018 tiltrådt den aktuelle finansiering
af den ekstraordinære hædersgave, der skal udbetales i
2018.
Det forudsættes med den
foreslåede bestemmelse, at der i forbindelse med eventuelle
fremtidige tildelinger af en ekstraordinær hædersgave
uanset bestemmelsen fortsat skal tages konkret stilling til selve
tildelingen, til størrelsen af hædersgave og til
finansieringen heraf.
Det fremgår endvidere af lov om social pension
§§ 29 og 32 a, jf. § 14 c, samt af lov om aktiv
socialpolitik § 14, stk. 6, m.fl., at der generelt ses bort
fra "formue, som skyldes beløb, der er
udbetalt som godtgørelse for varigt mén og
ikke-økonomisk skade". Samme regel gælder
eksempelvis tillige efter bekendtgørelse om opgørelse
af formue til beregning af individuel boligstøtte.
Hædersgaver anses for at være en godtgørelse for
ikke-økonomisk skade. Det skyldes blandt andet, at
størrelsen af hædersgaver ikke er baseret på et
direkte økonomisk tab, der skal erstattes. Det fremgår
imidlertid ikke eksplicit, at hædersgavebeløb er en
kompensation for ikke-økonomisk skade.
Ved tidligere tildelinger af ekstraordinære
hædersgaver er det forudsat, at ekstraordinære
hædersgaver ikke medførte nedsættelse af sociale
ydelser, der i øvrigt måtte tilkomme den
pågældende hædersgavemodtager efter den sociale
lovgivning m.v., hvor tildelingen er indkomst- eller
formueafhængig. Der er konkret taget stilling til dette i
forbindelse med de enkelte tildelinger af ekstraordinære
hædersgaver.
Det foreslås som § 2 b, stk. 1, i lov om
forhøjelse af hædersgaver, at hædersgaver efter
§§ 1, 2 og § 2 a ikke medfører
nedsættelse af indkomst- eller formueafhængige sociale
ydelser, der måtte tilkomme den pågældende
modtager. Det er i overensstemmelse med hidtidig praksis.
Med forslaget indføres der
en udtrykkelig og generel hjemmel til, at ordinære og
ekstraordinære hædersgaver ikke skal medføre
reduktion af indkomst- eller formueafhængige sociale
ydelser.
Dette forslag præciserer således den hidtidige
praksis ved at indføre en udtrykkelig hjemmel for, at
udbetalingen af ekstraordinære hædersgaver ikke
medfører nedsættelse af sociale ydelser, der er
indkomst- eller formueafhængige. Forslaget supplerer og
præciserer på denne måde reglerne i lov om social
pension § 14 c, stk. 2, og § 29 samt lov om aktiv social
politik § 14, stk. 6.
Der henvises til pkt. 2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Hædersgaver fra den danske
stat til tidligere modstandsfolk m.fl. er som udgangspunkt
skattepligtig indkomst for modtagerne efter statsskattelovens
§ 4.
Der er dog fastsat særlige
skattefriheder i ligningslovens § 7, nr. 2-5, for henholdsvis
hædersgaver udbetalt i henhold til lov nr. 93 af 20. marts
1940 om udbetaling af hædersgaver til danske
sømænd og fiskere og deres efterladte,
hædersgaver udbetalt i henhold til lov nr. 383 af 9. august
1945 om visse hædersgaver til danske søfarende og
fiskere og deres efterladte, hædersgaver udbetalt i henhold
til lov nr. 378 af 10. juli 1940 om udbetaling af hædersgaver
til efterladte efter faldne og til sårede den 9. april 1940,
og hædersgaver, der i henhold til lov udbetales til
sårede og til efterladte efter faldne af hær og
flåde ved begivenhederne den 29. august 1943, så disse
hædersgaver er undtaget fra beskatning. Hertil er der fastsat
en skattefrihed i ligningslovens § 7, nr. 7, for ydelser
udbetalt i henhold til lov nr. 475 af 1. oktober 1945 om erstatning
til besættelsestidens ofre, bortset fra de i nævnte
lovs §§ 14-18 ommeldte dagpenge, den i §§ 19-21
ommeldte invaliditetserstatning, for så vidt denne ydes i
overensstemmelse med reglerne i § 20 som en årlig rente,
samt de i § 22 ommeldte renteydelser til efterladte.
Med den foreslåede § 2 b, stk.
2, i lov om forhøjelse af hædersgaver
fastsættes, at ekstraordinære hædersgaver
omfattet af den foreslåede § 2 a, skal være
skattefrie.
Med forslaget skabes der hjemmel for skattefritagelse af de
ekstraordinære hædersgaver. Herved sidestilles disse
hædersgaver for så vidt angår beskatning med de
ordinære hædersgaver, som er skattefritaget efter
ligningslovens § 7, nr. 2-5 og 7.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den
1. januar 2019.
Forslaget har dermed virkning for eventuelle fremtidige
tildelinger af ekstraordinære hædersgaver. Det
bemærkes, at der ikke med forslaget er taget konkret stilling
til eventuelle fremtidige tildelinger af hædersgaver.
Det foreslås i stk. 2, at forslaget har virkning fra 30.
august 2018. Forslaget har dermed også virkning for den
ekstraordinære hædersgave på 10.000 kr., der
udbetales i 2018 efter aktstykke nr. 166 af 30. august 2018.
Den bagudrettede virkning er tilsigtet og forudsat i aktstykke
nr. 166 af 30. august 2018, hvoraf følger, at
beskæftigelsesministeren i efteråret 2018 vil
fremsætte forslag til ændring af lov om
forhøjelse af hædersgaver, hvorved det også vil
sikres, at alle modtagere af ekstraordinære hædersgaver
fritages fra beskatning af hædersgaven.
Forslaget indebærer, at de ekstraordinære
hædersgaver, der udbetales efter Finansudvalgets aktstykke af
30. august 2018, ikke medregnes i modtagernes skattepligtige
indkomst og ikke medfører reduktion af sociale ydelser.
Forslaget indebærer fremadrettet, at fremtidige
ekstraordinære hædersgaver heller ikke medregnes i den
skattepligtige indkomst eller medfører reduktion af sociale
ydelser.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov nr. 1499 af 27. december 2009 om
forhøjelse af hædersgaver, som ændret ved §
7 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 2 indsættes: | | | »§ 2
a. Til modtagere af hædersgaver efter de love, der er
nævnt i § 1, stk. 1, og til modtagere af
hædersgaver efter § 1, stk. 2, kan der udbetales en
ekstraordinær hædersgave i anledning af mærkedage
fra besættelsen. En ekstraordinær hædersgave
efter 1. pkt. udbetales som et engangsbeløb. | | | | | | § 2 b.
Hædersgaver efter §§ 1, 2 og § 2 a
medfører ikke nedsættelse af indkomst- eller
formueafhængige sociale ydelser, der måtte tilkomme den
pågældende modtager. | | | Stk. 2.
Ekstraordinære hædersgaver efter § 2 a er
skattefrie.« | | | | | | § 2 | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019. | | | Stk. 2.
Loven har virkning fra den 30. august 2018. |
|