Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
været meget optaget af at få indsat en
formålsparagraf i forældreansvarsloven, der skal sikre,
at barnets bedste og barnets ret til trivsel og beskyttelse altid
kommer i første række, når der træffes
beslutninger om barnets forhold i forbindelse med en skilsmisse, og
at sikre, at børnene altid bliver hørt og får
den rette hjælp og støtte igennem skilsmissen.
DF har fundet det bekymrende, at sager om
skilsmisse og samvær er trukket i langdrag, fordi sagerne er
fløjet rundt imellem forskellige instanser, eller fordi
forældrene bevidst har forhalet sagerne ved at aflyse og
udskyde møder og samvær uden konsekvenser til
følge. Denne uacceptable adfærd bliver der nu sat en
stopper for, hvilket har været meget vigtigt for DF.
For DF har det været højt
prioriteret, at det nye familieretssystem skal virke
konfliktforebyggende og hjælpe familierne så smidigt
igennem en skilsmisse som overhovedet muligt. I den forbindelse har
det været en mærkesag for DF at få indført
en refleksionsperiode. I refleksionsperioden skal forældrene
bl.a. gennemføre et obligatorisk digitalt forløb med
det formål at blive godt klædt på til at kunne
hjælpe deres fælles børn igennem den svære
tid, som en skilsmisse er.
DF ser med tilfredshed på, at
fuldbyrdelse af afgørelser efter forældreansvarsloven
ikke længere skal varetages af fogedretten, men af
familieretten, ligesom hensynet til barnets bedste er blevet
tydeliggjort i retsplejeloven i forbindelse med disse sager. DF
giver således sin fulde opbakning til, at fuldbyrdelse skal
ske så skånsomt som overhovedet muligt over for barnet,
og at det bliver muligt at hjemvise en sag til grundig,
tværfaglig behandling i det røde spor i
Familieretshuset. Målet er, at der ikke vil være sager
om afhentning af et barn i fremtiden.
DF har store forventninger til det nye
familieretlige system, herunder oprettelsen af Børneenheden,
og forventer, at det nye system vil medføre mærkbare,
positive ændringer i forhold til at hjælpe familier
så godt igennem en skilsmisse som muligt. DF vil følge
oprettelsen af det nye familieretlige system tæt med
særlig fokus på, at børnene får den
hjælp og støtte, som de har brug for i den meget
sårbare fase i livet, det er, når forældrene skal
skilles.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 ændres »§§
5-9« til: »§§ 5-8«.
[Teknisk ændring]
Til § 41
2) I
stk. 1, 2. pkt., ændres
»§ 448 e, stk. 1« til: »§ 448 d, stk.
1«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 4, stk. 1, at Familieretshuset på
baggrund af en indledende screening visiterer en sag til behandling
efter bestemmelserne i §§ 5-9. Da den foreslåede
bestemmelse i § 9 omhandler muligheden for, at
Familieretshuset kan indhente oplysninger fra kommunalbestyrelsen,
bør henvisningen i § 4, stk. 1, rettelig være
til, at Familieretshuset visiterer en sag til behandling efter
bestemmelserne i §§ 5-8. Denne fejl korrigeres med
ændringsforslaget. Der er alene tale om en teknisk
ændring.
Til nr. 2
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 41, stk. 1, 2. pkt., at familieretten i
særlige tilfælde kan behandle en anmodning om at
få indbragt en afgørelse truffet af Familieretshuset,
selv om anmodningen er indgivet efter udløbet af fristen
på 4 uger i § 41, stk. 1, 1. pkt. Der henvises i §
41, stk. 1, 2. pkt., til, at denne mulighed fremgår af §
448 e, stk. 1, i retsplejeloven. Henvisningen skal rettelig
være til § 448 d, stk. 1, i retsplejeloven. Denne fejl
korrigeres med ændringsforslaget. Der er alene tale om en
teknisk ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november
2018 og var til 1. behandling den 15. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget.
Sambehandling med andre
lovforslag
Lovforslaget har været sambehandlet
med forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven,
lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og
forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om
Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af
barnet i sager efter forældreansvarsloven) (L 91).
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og socialministeren sendte den 28. juni 2018 dette
udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 301
(folketingsåret 2017-18). Den 7. november 2018 sendte
børne- og socialministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget. Den 14. november 2018 sendte
børne- og socialministeren supplerende høringssvar
fra KL til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Malou Lunderød (S) Finn Sørensen (EL) Rasmus
Vestergaard Madsen (EL) Torsten Gejl (ALT) Anne Marie Geisler
Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |