Fremsat den 7. november 2018 af uddannelses- og forskningsministeren (Tommy Ahlers)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Danmarks
Grundforskningsfond
(Etablering og finansiering af
forskningsenheder med særligt fokus på transformativ
forskning m.v.)
§ 1
I lov om Danmarks Grundforskningsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 367 af 10. april 2014, som
ændret ved § 37 i lov nr. 384 af 26. april 2017,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1,
stk. 4, 1. pkt., ændres »400« til:
»470«.
2. I
§ 2 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Bestyrelsesmedlemmerne, herunder formanden, kan ikke samtidig sidde
i Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd,
bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond, bestyrelsen for
Danmarks Innovationsfond, udvalg under Danmarks Frie Forskningsfond
eller udvalg under Danmarks Innovationsfond.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
3. I
§ 3 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan undtagelsesvis
forlænge funktionsperioderne for bestyrelsesmedlemmerne,
herunder formanden, for en begrænset periode ud over de
perioder, som er anført i fondens fundats, jf. stk.
1.«
4. I
§ 4, stk. 1, indsættes efter
nr. 1 som nyt nummer:
»2)
Indgå aftale om at etablere og finansiere forskningsenheder
med særligt fokus på transformativ forskning.
Forskningsenhederne kan etableres og finansieres i samarbejde med
andre offentlige og private råd, fonde eller virksomheder
m.v. Vilkårene for bevillingen fastsættes af
bestyrelsen eller i samarbejde med eventuelle medfinansierende
parter. Bevillingen til en forskningsenhed kan tildeles en fysisk
eller juridisk person. Aftalen skal omfatte et væsentligt
element af forskeruddannelse i tilknytning til
initiativerne.«
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og
4.
5. I
§ 4, stk. 2, 2. pkt., og stk. 4, 1. pkt., indsættes efter
»nr. 1«: »og 2«.
6. I
§ 4 indsættes som stk. 7 og 8:
»Stk. 7.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, at ansøgninger om støtte
m.v. fra fonden skal indgives ved anvendelse af den digitale
løsning, som fonden stiller til rådighed (digital
selvbetjening).
Stk. 8.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om formkrav til ansøgninger om
støtte m.v. fra fonden, herunder om anvendelse af
skabeloner, ansøgningssprog og
ansøgningsfrister.«
7. I
§ 5, 1. pkt., ændres
»rådet« til: »Danmarks Frie
Forskningsfond«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Forhøjelse af uddelingsramme | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Bestyrelsesmedlemmers øvrige poster
i forskningsrådssystemet | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Undtagelsesvis forlængelse af
bestyrelsesmedlemmers funktionsperiode | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.4. | Aftaler om etablering og finansiering af
forskningsenheder med særligt fokus på transformativ
forskning | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.5. | Krav om anvendelse af digital
selvbetjening | | | 2.5.1. | Gældende ret | | | 2.5.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.6. | Formkrav til ansøgninger | | | 2.6.1. | Gældende ret | | | 2.6.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget følger op på
regeringens forsknings- og innovationspolitiske strategi "Danmark -
Klar til fremtiden" fra december 2017 og regeringens
målsætning om, at dansk forskning skal være af
højeste internationale kvalitet. Det er regeringens
ambition, at danske forskere og universiteter skal være
blandt de allerbedste i verden. Dette er vigtigt, hvis danske
forskningsinstitutioner skal kunne tiltrække de bedste
forskere og flere forskningsmidler, og hvis
forskningsinstitutionerne skal være attraktive
samarbejdspartnere internationalt. Det er samtidig en vigtig
forudsætning for, at forskningen kan gøre mest mulig
gavn i samfundet.
Med etableringen og finansieringen af Centers
of Excellence spiller Danmarks Grundforskningsfond (herefter
grundforskningsfonden) en central rolle i forhold til at
støtte eliteforskningsmiljøer og topforskere med de
bedste og mest ambitiøse idéer på tværs
af forskningsområder. For at understøtte, at Danmark
også i fremtiden kan være en forskningsnation i den
absolutte verdenselite, vil regeringen styrke fokus på og
anerkendelse af eliteforskningsmiljøer og på
nuværende såvel som kommende topforskere.
Som et centralt initiativ i strategien
ønsker regeringen derfor med dette lovforslag at skabe
rammerne for, at der via grundforskningsfonden etableres og
finansieres forskningsenheder, der skal have særligt fokus
på transformativ forskning og videnskabelige gennembrud, og
som skal kunne konkurrere med den absolut bedste internationale
forskning. De nye forskningsenheder vil kunne etableres og
finansieres i samarbejde med andre offentlige og private råd,
fonde eller virksomheder m.v. Vilkårene for bevillingen
fastsættes af bestyrelsen i grundforskningsfonden eller i
samarbejde med eventuelle medfinansierende parter.
Med forslaget øges
grundforskningsfondens årlige uddelingsramme fra ca. 460 mio.
kr. til 470 mio. kr. (2018-priser), således at
grundforskningsfonden kan uddele midler til etablering af de nye
forskningsenheder og samtidig videreføre de nuværende
aktiviteter, herunder Centers of Excellence.
Lovforslaget indeholder desuden forslag til
enkelte øvrige ændringer af lov om Danmarks
Grundforskningsfond.
Det foreslås at bringe loven på
linje med lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd og Danmarks Frie Forskningsfond gennem fastsættelse
af regler om, at medlemmer af grundforskningsfondens bestyrelse
ikke samtidig kan sidde i andre råd, bestyrelser og udvalg i
det danske offentlige forskningsrådssystem.
Derudover foreslås det at give
uddannelses- og forskningsministeren mulighed for undtagelsesvis at
forlænge funktionsperioden for bestyrelsesmedlemmerne.
Endelig foreslås det, at uddannelses- og
forskningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte
nærmere regler om anvendelsen af digital selvbetjening ved
indgivelse af ansøgninger m.v. til fonden samt nærmere
regler om formkrav til ansøgninger, herunder om anvendelsen
af skabeloner, sprogkrav og ansøgningsfrister.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forhøjelse af uddelingsramme
2.1.1. Gældende ret
Grundforskningsfonden blev oprettet ved lov
nr. 409 af 6. juni 1991 om Danmarks Grundforskningsfond (herefter
grundforskningsfondsloven) med det formål at finansiere
enestående forskning på internationalt niveau.
Grundforskningsfonden er det eneste organ i
forskningsrådssystemet, der retligt har status af en egentlig
fond med egen grundkapital i modsætning til de øvrige
organer, som enten er rent rådgivende, eller har både
rådgivnings- og fondsfunktioner, hvortil de modtager
årlige statslige bevillinger. Grundforskningsfonden ledes af
en uafhængig bestyrelse og en direktion.
Grundforskningsfonden fik ved oprettelsen i
1991 overført en grundkapital på 2 mia. kr. fra
staten. Ved aftale om finansloven for 2008 blev det besluttet at
øge grundforskningsfondens grundkapital med i alt 3 mia. kr.
Med aftale om en Vækstpakke af juni 2014 fik
grundforskningsfonden tilført yderligere 3 mia. kr. til
grundkapitalen. Det betyder, at grundforskningsfonden vil kunne
igangsætte nye forskningscentre frem til 2026 og dermed
uddele midler til allerede igangsatte centre frem til 2036.
Ved sin oprettelse i 1991 var det
forventningen, at grundforskningsfondens grundkapital på 2
mia. kr. kunne give et årligt afkast på ca. 200 mio.
kr. årligt, som skulle anvendes til brug for grundforskning
og grundforskningsfondens administration. Renteudviklingen i
1990'erne reducerede imidlertid afkastet. Med en ændring af
grundforskningsfondsloven i 1997 fik grundforskningsfonden mulighed
for at anvende op til halvdelen af den oprindelige grundkapital til
at fortsætte grundforskningsfondens arbejde med et fortsat
uddelingsniveau på ca. 200 mio. kr. årligt.
Et fortsat fald i renteniveauet - og
grundforskningsfondens begrænsede mulighed for anvendelse af
grundkapitalen - medførte, at grundforskningsfonden ved en
lovændring i 2003 fik mulighed for at investere den
resterende del af grundkapitalen med et maksimalt årligt
uddelingsniveau på 250 mio. kr.
I forlængelse af kapitalindskuddet
på 3 mia. kr. i 2008 blev grundforskningsfondens
uddelingsloft ved en lovændring samme år ændret
til en uddelingsramme på gennemsnitligt 400 mio. kr.
årligt (2008-priser) målt i faste priser over
fortløbende 10-års-perioder, jf.
grundforskningsfondslovens § 1, stk. 4. Grundforskningsfondens
uddelingsramme svarer til ca. 460 mio. kr. årligt i
2018-priser. Samtidig blev det fastsat i loven, at alle uddelinger
skal inkludere bidrag til følgeudgifter forbundet med
forskningen beregnet efter den sats, der til enhver tid
gælder for staten, hvilket også havde været
grundforskningsfondens praksis hidtil. Ændringen fra et
uddelingsloft til en uddelingsramme gav grundforskningsfonden
øget fleksibilitet i forhold til de løbende
uddelinger. Formålet med at hæve uddelingsniveauet til
400 mio. kr. årligt var dels at give grundforskningsfonden
mulighed for et øget aktivitetsniveau, og dels at kompensere
for grundforskningsfondens øgede udgifter til en øget
overheadsats.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Som et centralt initiativ i regeringens
forsknings- og innovationspolitiske strategi "Danmark - Klar til
fremtiden" fra december 2017 ønsker regeringen med dette
lovforslag at skabe rammerne for, at der gennem
grundforskningsfonden kan etableres og finansieres
forskningsenheder, der skal have særligt fokus på
transformativ forskning og videnskabelige gennembrud, og som skal
kunne konkurrere med den absolut bedste internationale
forskning.
Med henblik på at grundforskningsfonden
kan uddele midler til etablering af disse nye forskningsenheder -
og samtidig videreføre nuværende aktiviteter, herunder
Centers of Excellence - foreslås det, at
grundforskningsfondens uddelingsramme hæves til
gennemsnitligt 470 mio. kr. årligt (2018-priser). Fondens
finansiering af forskningsenhederne forventes at bestå af
løbende årlige udbetalinger.
Med aftale om fordeling af forskningsreserven
(provenu fra reform af førtidspension og fleksjob af juni
2012) samt øvrige forskningsprioriteringer i 2019 er
aftalepartierne enige om at give et tilskud på 177,4 mio. kr.
i 2019 til grundforskningsfonden med henblik på at
understøtte de nye forskningsenheder.
En forhøjet ramme vil give
grundforskningsfonden mulighed for at fastholde det nuværende
aktivitetsniveau samt den nuværende forventede levetid
samtidig med, at den forhøjede ramme kan omfatte etablering
og løbende årlig finansiering af forskningsenhederne
med særligt fokus på transformativ forskning, jf.
nærmere herom under pkt. 2.4.
Det er med forhøjelse af
grundforskningsfondens uddelingsramme fortsat hensigten, at
uddelingsrammen opgøres over fortløbende
10-års-perioder, og at alle uddelinger skal inkludere bidrag
til følgeudgifter forbundet med forskningen beregnet efter
den sats, der til enhver tid gælder for staten.
2.2. Bestyrelsesmedlemmers øvrige poster i
forskningsrådssystemet
2.2.1. Gældende ret
Efter den gældende bestemmelse i
grundforskningsfondslovens § 2, stk. 1, ledes
grundforskningsfonden af en bestyrelse bestående af en
bestyrelsesformand og otte øvrige medlemmer, der bl.a. skal
have indsigt i forskning på internationalt niveau samt
finansiel indsigt. Formanden og medlemmerne udpeges alle af
uddannelses- og forskningsministeren i deres personlige egenskab,
jf. grundforskningsfondslovens § 2, stk. 1. Det følger
yderligere af bestemmelsen, at formanden udpeges af uddannelses- og
forskningsministeren, mens tre medlemmer indstilles af Danmarks
Frie Forskningsfond, et medlem indstilles af Rektorkollegiet uden
for kollegiets midte, et medlem indstilles af Sektorforskningens
Direktørkollegium uden for kollegiets midte, et medlem
indstilles af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, et
medlem indstilles af Akademiet for de Tekniske Videnskaber og et
medlem udpeges af uddannelses- og forskningsministeren.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Grundforskningsfonden er en del af det danske
forskningsrådssystem, der ud over grundforskningsfonden
består af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd, Danmarks Frie Forskningsfond og Danmarks
Innovationsfond. Det gælder for de her nævnte organer,
at rådsmedlemmer og bestyrelsesmedlemmer udpeges af
uddannelses- og forskningsministeren enten efter indstilling eller
efter åbent opslag. Medlemmerne udpeges i deres personlige
egenskab.
Medlemmer af Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd kan ikke samtidig sidde i
bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond, bestyrelsen for
grundforskningsfonden, bestyrelsen for Danmarks Innovationsfond,
udvalg under Danmarks Frie Forskningsfond eller udvalg under
Danmarks Innovationsfond, jf. § 7, stk. 3, i lov nr. 384 af
26. april 2017 om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd og Danmarks Frie Forskningsfond.
Det er derudover fastsat, at
bestyrelsesmedlemmer i Danmarks Frie Forskningsfond ikke samtidig
kan sidde i Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd,
bestyrelsen for grundforskningsfonden, bestyrelsen for Danmarks
Innovationsfond, udvalg under Danmarks Frie Forskningsfond eller
udvalg under Danmarks Innovationsfond, jf. lov om Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie
Forskningsfond, § 18, stk. 3.
Baggrunden for de nævnte bestemmelser
var et ønske om at skabe en klar adskillelse mellem de
organer, som udmønter midler og rådgiver konkret om
forskning, herunder grundforskningsfonden, Danmarks Frie
Forskningsfond og Danmarks Innovationsfond, og på den anden
side Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, som
rådgiver om forskning på overordnet niveau uden
hensyntagen til bevillingsmæssige rammer. Der kan henvises
til Folketingstidende 2016-17, A, L 118, side 21 og 26.
Da samme hensyn gør sig gældende
i forhold til bestyrelsesmedlemmer i grundforskningsfonden, findes
det hensigtsmæssigt at indsætte en tilsvarende
bestemmelse i grundforskningsfondsloven.
Det foreslås derfor at indsætte en
bestemmelse, hvorefter bestyrelsesmedlemmer, herunder formanden,
ikke samtidig med deres varetagelse af en bestyrelsespost i
grundforskningsfonden, kan sidde i Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd, bestyrelsen for Danmarks Frie
Forskningsfond, bestyrelsen for Danmarks Innovationsfond, udvalg
under Danmarks Frie Forskningsfond eller udvalg under Danmarks
Innovationsfond.
2.3. Undtagelsesvis forlængelse af
bestyrelsesmedlemmers funktionsperiode
2.3.1. Gældende ret
Efter den gældende bestemmelse i
grundforskningsfondslovens § 2, stk. 1, udpeger uddannelses-
og forskningsministeren formanden og øvrige medlemmer af
grundforskningsfondens bestyrelse i deres personlige egenskab.
Efter grundforskningsfondslovens § 3, 2.
pkt., fastsættes nærmere regler for indstilling af og
funktionsperioder for bestyrelsens medlemmer i
grundforskningsfondens fundats. Grundforskningsfondens fundats
fastsættes ved kongelig anordning efter indstilling fra
bestyrelsen, jf. grundforskningsfondslovens § 3, 1. pkt.
Det følger af grundforskningsfondens
fundats, at formanden udpeges for en periode af 6 år med
mulighed for genudpegning én gang for en 3-årig
periode. Bestyrelsens medlemmer udpeges for 4 år og kan
genudpeges én gang. Det følger endvidere, at
bestyrelsens medlemmer så vidt muligt udpeges på en
sådan måde, at fire medlemmers udpegningsperioder er
forskudt med 2 år i forhold til de øvrige fire
medlemmer. Der henvises til § 7, stk. 1-3, i anordning nr. 944
af 8. september 2008 om fundats for Danmarks Grundforskningsfond
(herefter fundatsen). Der er ikke mulighed for at forlænge
formandens eller bestyrelsesmedlemmernes funktionsperioder.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Uddannelses- og forskningsministeren kan
undtagelsesvis forlænge udpegningsperioderne for
rådsmedlemmer i Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd og bestyrelsesmedlemmer i Danmarks Frie Forskningsfond
for en begrænset periode ud over de ved lov fastsatte
udpegningsperioder, jf. lov om Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond,
§ 9, stk. 2, og § 19, stk. 2.
Baggrunden for de nævnte bestemmelser
var blandt andet at give mulighed for, at medlemmer, som har
været tæt involveret i behandlingen af større og
mere ressourcekrævende sager, der anses for tæt
på afslutning, kan færdigbehandle sådanne sager
uanset udløb af den normale udpegningsperiode. Det kan i
sådanne situationer medføre et uhensigtsmæssigt
yderligere forbrug af tid og andre ressourcer til ulempe for alle
involverede parter, hvis der skal ske udskiftning af medlemmer sent
i sagsforløbet. Der henvises til Folketingstidende 2016-17,
A, L 118, side 21 og 26.
Da samme hensyn gør sig gældende
i forhold til bestyrelsesmedlemmer i grundforskningsfonden, findes
det hensigtsmæssigt at indsætte en tilsvarende
bestemmelse i grundforskningsfondsloven.
Det foreslås derfor at indsætte en
bestemmelse, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren
får mulighed for undtagelsesvis at forlænge
udpegningsperioderne for bestyrelsesmedlemmerne, herunder
formanden, for en begrænset periode ud over de i fundatsen
anførte perioder.
Undtagelsesvis forlængelse kan
også foretages i andre situationer end ovenfor nævnt,
hvis det ud fra en konkret vurdering findes nødvendigt af
hensyn til fondens fortsatte opgavevaretagelse.
Det er hensigten, at en undtagelsesvis
forlængelse som udgangspunkt ikke skal ske for en
længere periode end højst 6 måneder.
2.4. Aftaler om etablering og finansiering af
forskningsenheder med særligt fokus på transformativ
forskning
2.4.1. Gældende ret
Efter den gældende bestemmelse i
grundforskningsfondslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., er det
bestyrelsens opgave at forvalte og nyttiggøre
grundforskningsfondens midler i overensstemmelse med fondens
formål: at finansiere enestående forskning på
internationalt niveau til styrkelse af Danmarks
forskningsmæssige udviklingsevne, jf. grundforskningslovens
§ 1, stk. 1 og 2.
Efter grundforskningsfondslovens § 4,
stk. 1, nr. 1, kan bestyrelsen, for at opfylde dette formål,
efter aftale med eksisterende forskningsinstitutioner for en
kortere eller længere årrække finansiere
oprettelse eller udvidelse af institutter og centre ved eller
på tværs af institutionerne. Aftalerne skal omfatte et
væsentligt element af forskeruddannelse.
Denne opgave udmøntes gennem
grundforskningsfondens primære virkemiddel, Centers of
Excellence, der som udgangspunkt etableres i op til 10 år
fordelt over to bevillingsperioder på henholdsvis 6 og 4
år. Der kan etableres centre inden for og på
tværs af alle forskningsområder. Centrene får
typisk en samlet bevilling i størrelsesordenen 80-100 mio.
kr.
Bestyrelsen skal ved tilsagn om støtte
fra fonden tage højde for, at de tilsagte forpligtelser i de
enkelte år ikke overstiger det disponible beløb til
uddelinger, og at der heller ikke i øvrigt opstår
udækkede finansieringsbehov i forbindelse med
grundforskningsfondens tilskudsaktiviteter. Bestyrelsen skal i den
forbindelse på baggrund af forventede disponible beløb
til uddelinger fastsætte en ramme for den samlede
mængde af aftaler efter grundforskningsfondslovens § 4,
stk. 1, nr. 1, sådan, at det økonomiske grundlag for
gennemførsel af de pågældende
tilskudsaktiviteter hele tiden er til stede, jf.
grundforskningsfondslovens § 4, stk. 2.
§ 4, stk. 2, blev indført ved lov
nr. 1091 af 29. december 1997 om ændring af lov om Danmarks
Grundforskningsfond. Ifølge bemærkningerne var den
konkrete anledning hertil, at grundforskningsfonden stod foran at
skulle tage stilling til en videreførelse af 23 Centers of
Excellence, der samlet set havde fået en meget god
evaluering, samtidig med at faldet i renteniveauet ikke gav
grundforskningsfonden den fornødne finansielle mulighed for
en eventuel videreførelse. På baggrund heraf blev det
med bestemmelsen besluttet, at grundforskningsfonden i forbindelse
med oprettelsen af centre selv må tage højde for, at
grundforskningsfonden ikke kommer i en situation, hvor
mængden af gode centre ikke svarer til grundforskningsfondens
finansielle muligheder. Bestyrelsen skal således ud fra
beregninger over det forventede disponible beløb lægge
en ramme for, hvor mange centre grundforskningsfonden selv har
mulighed for at finansiere på én gang. Rammen må
løbende korrigeres ud fra forventningerne til det
årlige beløb til uddelinger. Der kan henvises til
Folketingstidende 1997-98, tillæg A, side 206.
Bestyrelsen skal normalt uddele
grundforskningsfondens midler i åben konkurrence på
grundlag af ansøgninger fra forskningsinstitutioner og
forskere, jf. grundforskningslovens § 4, stk. 3. Bestemmelsen
blev indført ved ændringen af
grundforskningsfondsloven i 1997 i forventning om, at uddelingen af
midler i en åben konkurrence på baggrund af
ansøgninger i mange tilfælde ville være den
metode, som grundforskningsfonden ville betjene sig af. Samtidig
blev det anset for vigtigt, at grundforskningsfonden er fleksibel
og i stand til at anvende sine midler på en måde og
på et tidspunkt, hvor den ser størst mulighed for at
opnå grundforskningsfondens formål. Derfor har
grundforskningsfonden fået størst mulig frihedsgrad
til selv at beslutte sig for, hvorledes formålene bedst
opnås og er derfor ikke forpligtet til alene at uddele midler
på baggrund af åbent opslag. Der kan henvises til
forskningsministerens svar af 10. december 1997 på
spørgsmål 21 af den 5. december 1997 (L 92 - bilag 7)
fra Folketingets Forskningsudvalg til L 92, fremsat den 20.
november 1997.
Bestyrelsen kan i forbindelse med
finansieringen af oprettelsen eller udvidelsen af institutter og
centre, jf. grundforskningsfondslovens § 4, stk. 1, nr. 1,
gøre finansieringen betinget af, at stillingen som
centerleder opslås i international konkurrence. Bestyrelsen
kan ligeledes beslutte, at et center etableres, efter at stillingen
som centerleder har været opslået i international
konkurrence, jf. grundforskningsfondslovens § 4, stk. 4.
Bestemmelsen blev indført ved
ændringen af grundforskningsfondsloven i 1997. Ifølge
bemærkningerne var begrundelsen herfor, at der på nogle
områder er behov for en styrkelse af dansk forskning på
et niveau, der ikke kan forventes ved blot at indkalde
ansøgninger fra danske forskergrupper. Derfor fik
bestyrelsen mulighed for i nogle tilfælde at opslå
stillingen som centerleder internationalt. Der kan henvises til
Folketingstidende 1997-98, tillæg A, side 206.
2.4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
De nuværende Centers of Excellence er
etableret med hjemmel i § 4, stk. 1, nr. 1, i
grundforskningsfondsloven. Det findes derfor hensigtsmæssigt,
at hjemlen til etablering og finansiering af forskningsenheder med
særligt fokus på transformativ forskning
indsættes som et selvstændigt initiativ i
grundforskningsfondslovens § 4, stk. 1.
Hermed gives grundforskningsfonden mulighed
for inden for dens formål at anvende et yderligere
virkemiddel; finansiering og etablering af forskningsenheder, der
skal have særligt fokus på transformativ forskning og
videnskabelige gennembrud, og som skal kunne konkurrere med den
absolut bedste internationale forskning. Grundforskningsfonden kan
etablere og finansiere forskningsenhederne alene eller i samarbejde
med andre offentlige og private råd, fonde eller virksomheder
m.v.
I dette lovforslag forstås transformativ
forskning som den type grundforskning, der har fokus på
fundamentale og videnskabelige nybrud, og som kan ændre
bestemte opfattelser inden for et givent forskningsfelt.
Forskningsenhederne vil som udgangspunkt blive etableret som helt
nye enheder men vil f.eks. også kunne etableres som en
overbygning til eller en udvidelse af grundforskningsfondens
nuværende Centers of Excellence. Det er hensigten, at
enhederne skal have stor forskningsmæssig frihed,
økonomisk kontinuitet og en lang tidshorisont.
Der vil som udgangspunkt ikke blive stillet
krav om, at forskningsenhederne gives en tidsafgrænset
bevilling på samme vis som Centers of Excellence, hvis
bevilling som udgangspunkt udløber efter højest 10
år. Forskningsenhederne kan i stedet løbende evalueres
i forhold til grundlaget for fortsatte bevillinger, hvilket f.eks.
kan være hvert 5. år. Det er dog ikke hensigten, at
forskningsenhederne skal have permanent karakter. Det vil
være op til bestyrelsen i grundforskningsfonden at
fastsætte de nærmere vilkår for bevillingerne.
Hvis private fonde, råd m.v. er medfinansierende på
initiativet, kan vilkårene for bevillingerne fastsættes
i samarbejde mellem alle medfinansierende parter.
De nye forskningsenheder, der skal have
særligt fokus på transformativ forskning, skal som
udgangspunkt være tilknyttet et eller flere danske
universiteter, og enhederne skal danne rammen om et videnskabeligt
miljø, der - ud over forskningsaktiviteterne - også
har fokus på at uddanne den næste generation af
topforskere. Aftalerne om de nye forskningsenheder vil derfor
skulle omfatte et væsentligt element af forskeruddannelse
(ph.d.). Det er endvidere hensigten, at forskerne på de nye
forskningsenheder skal gennemføre forskningsbaseret
uddannelse på alle akademiske niveauer. En afgørende
forudsætning for at kunne varetage forskeruddannelse af
høj kvalitet er, at der er et stærkt og velfungerende
forskningsmiljø med en tilstrækkelig
vejlederkapacitet. Da forskningsenhederne bliver
eliteforskningsenheder i international særklasse, forventes
det, at forskningsenhederne - på samme vis som Centers of
Excellence - vil være blandt de forskningsmiljøer, der
har den forskningsmæssige kvalitet og kapacitet til at
varetage forskeruddannelse.
Som for Centers of Excellence gør
hensynet til grundforskningsfondens samlede økonomiske virke
sig også gældende i forhold til de nye
forskningsenheder. Derfor er det hensigten, at bestyrelsen
også ved tilsagn om støtte fra grundforskningsfonden
til de nye forskningsenheder vil skulle tage højde for, at
de tilsagte forpligtelser i de enkelte år ikke overstiger det
disponible beløb til uddelinger, og at der i øvrigt
ikke opstår udækkede finansieringsbehov i forbindelse
med grundforskningsfondens tilskudsaktiviteter. Bestyrelsen
forventes derfor, på baggrund af det forventede disponible
beløb til uddelinger, at skulle fastsætte en ramme for
den samlede mængde aftaler om oprettelse af henholdsvis
Centers of Excellence og forskningsenheder med særligt fokus
på transformativ forskning, således at det
økonomiske grundlag for gennemførsel af de
pågældende tilskudsaktiviteter hele tiden er til stede,
jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Behovet for i nogle tilfælde at
opslå stillingen som centerleder internationalt kan
gøre sig gældende for både Centers of Excellence
og forskningsenheder med særligt fokus på transformativ
forskning, hvorfor det er hensigten, at bestyrelsen med forslaget
vil få mulighed for at gøre finansieringen af
forskningsenhederne betinget af, at stillingen som leder af de nye
forskningsenheder opslås i international konkurrence, jf.
lovforslagets § 1, nr. 5.
Grundforskningsfondens bestyrelse skal normalt
uddele fondens midler i åben konkurrence på grundlag af
ansøgninger. Grundforskningsfonden har dog også
mulighed for at uddele midler på anden vis og på en
måde, hvor den ser størst mulighed for at opnå
grundforskningsfondens formål. Derfor er
grundforskningsfonden ikke forpligtet til alene at uddele midler
på baggrund af åbent opslag. Dette vil også
gælde i forhold til de nye forskningsenheder med
særligt fokus på transformativ forskning. Med henblik
på at sikre det forudsatte ekstraordinære høje
internationale forskningsniveau vil der derfor også
være mulighed for f.eks. at afsøge markedet og
indstille kandidater til forskningsenhederne, hvor dette vurderes
at være den bedste mulighed for at få de bedste
forskere i international særklasse tilknyttet
forskningsenhederne som forskningsledere.
2.5. Krav
om anvendelse af digital selvbetjening
2.5.1. Gældende ret
Det følger af § 3 i lov om Digital Post fra
offentlige afsendere, jf. lovbekendtgørelse nr. 801 af 13.
juni 2016, at borgere og virksomheder med CVR-nummer skal have en
digital postkasse i Digital Post til brug for offentlige
myndigheders fremsendelse af digital post til henholdsvis borgere
og virksomheder. Offentlige myndigheder har herefter ret til at
kommunikere med borgere og virksomheder via Digital Post, og
borgere og virksomheder har tilsvarende ret til at kommunikere med
det offentlige via Digital Post. Dette følger af
§§ 7 og 8 i lov om Digital Post fra offentlige
afsendere.
2.5.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med henblik på at understøtte en
enkel og fleksibel bevillingsfunktion og samtidig øge
transparensen om ansøgerens forpligtelser, foreslås
det at indsætte en bestemmelse, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om,
at forskere har pligt til at indgive ansøgninger om
bevillinger m.v. til grundforskningsfonden ved anvendelse af den
digitale løsning, som fonden stiller til rådighed
(digital selvbetjening).
Udgangspunktet for lovforslagets bemyndigelse
til at fastsætte krav om digital selvbetjening følger
samme hensyn og principper, som der redegøres for med lov
nr. 558 af 18. juni 2012 om overgang til obligatorisk digital
selvbetjening (første bølge), lov nr. 622 af 12. juni
2013 om overgang til obligatorisk digital selvbetjening (anden
bølge), lov nr. 552 af 2. juni 2014 om overgang til
obligatorisk digital selvbetjening (tredje bølge) og lov nr.
742 af 1. juni 2015 om overgang til obligatorisk digital
selvbetjening (fjerde bølge).
Der er ikke med den foreslåede
bestemmelse om anvendelse af digital selvbetjening lagt op til at
ændre grundlæggende forvaltningsretlige regler eller
principper om eksempelvis notatpligten, myndighedernes
vejledningspligt, pligten til at oplyse en sag tilstrækkeligt
m.v.
Grundforskningsfonden har som offentlig
myndighed ret til at sende meddelelser, dokumenter m.v. digitalt
til borgere og virksomheder, ligesom borgere og virksomheder har
tilsvarende ret til at kommunikere digitalt med det offentlige. For
at kunne pålægge borgere og virksomheder en pligt til
at anvende digitale selvbetjeningsløsninger ved
ansøgninger, anmodninger, meddelelser m.v. til fonden, skal
dette være hjemlet i lov. Bemyndigelsen til at
fastsætte nærmere regler om, at ansøgninger om
støtte m.v. fra fonden skal indgives via digital
selvbetjening, forventes anvendt til at fastsætte regler om,
at grundforskningsfonden kan stille krav om, at ansøgninger
om støtte m.v. skal indgives til fonden digitalt via Digital
Post. Bemyndigelsen vil endvidere kunne anvendes til at
fastsætte regler om, at ansøgere skal indgive
ansøgning om støtte m.v. fra fonden gennem
anvendelsen af en bestemt digital platform, hvis
grundforskningsfonden på et tidspunkt vil anvende et
særligt system til håndtering af ansøgninger.
Med forslaget vil det således kunne blive obligatorisk at
anvende digitale platforme, som det i dag er frivilligt at anvende,
og konsekvensen af, at en ansøgning m.v. ikke indgives via
den digitale løsning, er, at fonden vil afvise
ansøgningen m.v. efter behørig vejledning.
Det foreslåede krav om, at
ansøgninger m.v. skal indgives digitalt til
grundforskningsfonden, er en fravigelse af det almindelige
forvaltningsretlige udgangspunkt om, at der er formfrihed for
borgeren til at henvende sig til offentlige myndigheder, som
borgeren vil. Dette følger blandt andet af
lovbemærkningerne til forvaltningslovens § 32 a (L 72)
til lov nr. 215 af 22. april 2002, hvoraf det fremgår, at
borgerne som udgangspunkt - det vil sige, hvor der ikke i
lovgivningen er fastsat særlige formkrav - har ret til at
henvende sig til forvaltningen i den form, de selv ønsker,
forudsat at forvaltningen teknisk er i stand til at modtage
henvendelser i denne form.
Forvaltningslovens § 32 a giver mulighed
for, at vedkommende minister kan fastsætte regler om ret til
at anvende digital kommunikation ved henvendelser til den
offentlige forvaltning og om de nærmere vilkår herfor,
herunder fravige formkrav i lovgivningen, der hindrer anvendelsen
af digital kommunikation. Forvaltningslovens § 32 a
åbner imidlertid alene op for, at der kan fastsættes
regler, der giver borgeren en ret til at kommunikere digitalt med
det offentlige, men ikke mulighed for at fastsætte en pligt
for borgeren til at kommunikere digitalt.
Derfor foreslås det med dette lovforslag
at etablere hjemmel i grundforskningsfondsloven til, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, at det bliver obligatorisk for borgerne at
anvende den eller de digitale selvbetjeningsløsninger, som
grundforskningsfonden stiller til rådighed.
Hvis en ansøgning m.v. er mangelfuld
(på grund af manglende anvendelse af den obligatoriske
digitale selvbetjeningsløsning) har grundforskningsfonden
pligt til at vejlede borgeren om, hvorledes manglerne kan
afhjælpes, jf. forvaltningslovens § 7, stk. 1. Kun hvis
borgeren, for eksempel inden for en fastsat frist, ikke har rettet
op på de mangler, den pågældende ved vejledning
er gjort opmærksom på, kan ansøgningen m.v.
afvises, eller oplysningerne anses for ikke at være modtaget.
Det er lagt til grund, at en afvisning af at tage en sag under
realitetsbehandling på grund af manglende anvendelse af den
obligatoriske digitale selvbetjeningsløsning er en
afgørelse og indebærer en sagsbehandling, der
følger de almindelige forvaltningsretlige regler og
principper om eksempelvis partshøring og begrundelse.
Det skal derudover være muligt i
særlige tilfælde at tage højde for visse
personer eller situationer og sikre, at disse betjenes på
anden vis end ved digital selvbetjening. Herved sikres det, at alle
borgere, også de, der ikke må forventes at kunne
benytte digitale selvbetjeningsløsninger, fortsat kan
indgive en ansøgning til grundforskningsfonden. Det kan
f.eks. være i tilfælde, hvor der ved
selvbetjeningsløsningen - som f.eks. Digital Post -
forudsættes anvendelse af personnummer elle NemID, og hvor
ansøgeren ikke har et personnummer eller ikke kan få
udstedt NemID. Forudsætningerne for at få et NemID er,
at borgeren er over 15 år, at borgeren har et dansk
personnummer, og at borgeren kan legitimere sig
fyldestgørende. Personer uden et personnummer kan ikke
få NemID, og de kan derfor i disse tilfælde ikke
anvende f.eks. Digital Post. I forhold til en borger, der ikke er
registreret i CPR med bopæl eller fast opholdssted i Danmark,
herunder en borger bosat i udlandet, stilles der særlige
identifikationskrav, der kan vanskeliggøre erhvervelse af
NemID. En sådan borger vil derfor som udgangspunkt ikke kunne
anvende den digitale selvbetjeningsløsning og skal derfor
have mulighed for at indgive en ansøgning m.v. på
anden vis.
Det er grundforskningsfonden, der under
hensynstagen til den enkeltes muligheder for at indgive en
ansøgning, anviser, hvilken kommunikationskanal borgere, der
ikke ansøger digitalt, vil skulle anvende. Bemyndigelsen
forventes på den baggrund endvidere anvendt til at
fastsætte, at hvor særlige forhold gør sig
gældende, vil ansøgeren kunne indgive en
ansøgning m.v. på anden vis. Det forudsættes i
den forbindelse, at grundforskningsfonden lever op til de
forvaltningsretlige og øvrige lovgivningsmæssige krav,
der stilles til offentlig forvaltning, herunder vejledningspligten
og kravet om at oplyse sagen. Fonden vil således skulle
informere potentielle ansøgere m.v. om mulighederne for at
indgive en ansøgning på anden vis, når der
foreligger særlige forhold, eller om muligheden for at lade
andre ansøge via fuldmagt.
2.6. Formkrav til ansøgninger
2.6.1. Gældende ret
Efter den gældende bestemmelse i
grundforskningsfondslovens § 4, stk. 3, skal bestyrelsen
normalt uddele fondens midler i åben konkurrence på
grundlag af ansøgninger fra forskningsinstitutioner og
forskere, jf. oven for afsnit 2.4.1.
Der er i de gældende regler ikke
mulighed for at fastsætte særlige formkrav i
forbindelse med åbne opslag.
2.6.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med henblik på at understøtte en
enkel og fleksibel bevillingsfunktion og samtidig øge
transparensen om ansøgerens forpligtelser, foreslås
det at indsætte en bestemmelse i grundforskningsfondsloven,
hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om formkrav til ansøgninger om
støtte fra grundforskningsfonden. Det gælder blandt
andet formkrav vedrørende anvendelse af skabeloner,
ansøgningssprog og ansøgningsfrister.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at
fastsætte regler om, at grundforskningsfonden kan stille krav
om, at ansøgninger skal indgives på et andet sprog end
dansk, hvor dette måtte være relevant. Dette vil som
udgangspunkt være en fravigelse af den almindelige
forvaltningsretlige grundsætning om forvaltningens
undersøgelsespligt, hvorefter grundforskningsfonden som
offentlig myndighed har pligt til at sikre sig, at borgere er i
stand til at forstå og blive forstået af fonden,
når fonden behandler sager, der vedrører borgeren,
samt en fravigelse af princippet om, at borgere som udgangspunkt
skal kunne anvende dansk ved henvendelse til danske myndigheder,
herunder også ved indgivelse af ansøgninger om
bevillinger til grundforskningsfonden. Grundforskningsfonden vil
imidlertid kunne have behov for at sende ansøgninger til
ekstern bedømmelse, herunder til internationale eksperter
inden for det relevante fagområde, med henblik på at
få en vurdering af ansøgningers kvalitet og niveau i
international sammenhæng. For at kunne sende en
ansøgning til international ekspertvurdering er det som
udgangspunkt nødvendigt, at en ansøgning er skrevet
på et andet sprog end dansk - det vil f.eks. kunne være
på engelsk - således at internationale eksperter kan
læse ansøgningen. Uanset eksterne ekspertvurderinger
er det altid grundforskningsfonden, der træffer endelig
afgørelse om tildeling af eller afslag på bevilling,
evt. i samarbejde med øvrige bidragsydere til
bevillingen.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til
at fastsætte regler om, at grundforskningsfonden kan stille
krav om, at ansøgninger skal indgives i en bestemt form og
inden for en bestemt tidsfrist, og om at grundforskningsfonden kan
afvise ansøgninger som følge af manglende
overholdelse af formkrav. Manglende overholdelse af de fastsatte
formkrav vil herefter indebære, at ansøgninger om
bevillinger m.v. ikke kan anses for behørigt modtaget hos
grundforskningsfonden.
En ansøgning m.v. vil anses for at
være kommet frem inden for tidsfristen, når den er
tilgængelig for grundforskningsfonden inden for et
nærmere angivet tidspunkt, og hvor fonden således har
mulighed for at gøre sig bekendt med indholdet af
ansøgningen m.v. Det er således uden betydning, om
eller hvornår fonden gør sig bekendt med indholdet af
ansøgningen m.v. En meddelelse vil normalt være
tilgængelig for en myndighed på det tidspunkt, hvor
myndigheden kan behandle eller læse meddelelsen. Dette
tidspunkt vil normalt blive registreret automatisk i
modtagelsessystemet. En meddelelse, der først er
tilgængelig efter klokken 24:00, anses normalt først
for modtaget den dag, meddelelsen er tilgængelig.
En ansøgning, anmodning, meddelelse
mv., der er tilgængelig i myndighedens system eksempelvis
klokken 23:59 den 30. november, er således kommet frem den
30. november, uanset at der ikke fysisk sidder en medarbejder hos
den offentlige myndighed og gør sig bekendt med meddelelsen
på dette tidspunkt, der ligger uden for normal
arbejdstid/åbningstid. Det kan med digital selvbetjening
præcist registreres, hvornår en ansøgning m.v.
er kommet frem. Kan modtagelsestidspunktet for en digital
meddelelse ikke fastlægges som følge af problemer med
myndighedens it-system eller andre lignende problemer,
må meddelelsen anses for at være kommet frem på
det tidspunkt, hvor meddelelsen blev afsendt, hvis der kan
fremskaffes pålidelige oplysninger om afsendelsestidspunktet.
Det vil således ikke komme afsenderen til skade, at en
ansøgning m.v. modtages efter fristens udløb, hvis
dette skyldes systemnedbrud hos fonden.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Med aftale om fordeling af forskningsreserven
(provenu fra reform af førtidspension og fleksjob af juni
2012) samt øvrige forskningsprioriteringer i 2019 er
aftalepartierne enige om at give et tilskud på 177,4 mio. kr.
i 2019 til grundforskningsfonden med henblik på at
understøtte de nye forskningsenheder med særligt fokus
på transformativ forskning. Lovforslaget har således i
sig selv ikke økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
Der vil være øgede administrative
driftskonsekvenser af begrænset omfang for
grundforskningsfonden i forbindelse med udmøntningen af det
nye virkemiddel.
Uddannelses- og forskningsministeren forventes
med lovforslaget at få hjemmel til at kunne fastsætte
nærmere regler om anvendelsen af digital selvbetjening ved
indgivelse af ansøgninger m.v. til fonden samt nærmere
regler om formkrav til ansøgninger, herunder om anvendelsen
af skabeloner, sprogkrav og ansøgningsfrister.
Lovforslaget følger principperne for
digitaliseringsklar lovgivning og vurderes ikke at have
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget får begrænsede
administrative konsekvenser for borgerne.
Lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om anvendelsen af digital selvbetjening ved
indgivelse af ansøgninger m.v. til fonden samt nærmere
regler om formkrav til ansøgninger vil indebære en
begrænsning i borgeres mulighed for at vælge, hvordan
og i hvilken form de vil indgive en ansøgning om bevilling
til grundforskningsfonden. Forskere, som er målgruppen for
grundforskningsfondens virkemidler, kommunikerer allerede i dag
primært digitalt og ofte på andre sprog end dansk i
forbindelse med indgivelse af ansøgninger om bevillinger
m.v.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 22. juni 2018 til den 13. august 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Copenhagen Business
School - Handelshøjskolen, Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd, Danmarks Frie Forskningsfond,
Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Innovationsfond, Danmarks
Tekniske Universitet, Danske Regioner, Danske Universiteter, Den
Nationale Videnskabsetiske Komite, Det Kongelige Danske
Videnskabernes Selskab, IT-Universitetet i København,
Københavns Universitet, Rigsrevisionen, Roskilde
Universitet, Sektorforskningens Direktørkollegium, Syddansk
Universitet, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet.
| | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør "ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang, Hvis nej,
anfør "ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Der vil være øgede
administrative driftsomkostninger af begrænset omfang for
grundforskningsfonden i forbindelse med udmøntningen af det
nye virkemiddel. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Uddannelses- og forskningsministeren
får hjemmel til at fastsætte nærmere regler om
formkrav, herunder bl.a. om digital kommunikation i forbindelse med
bevillingsansøgeres indgivelse af ansøgninger til
grundforskningsfonden. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i
grundforskningsfondslovens § 1, stk. 4, kan fonden
gennemsnitligt uddele 400 mio. kr. årligt (2008-priser)
målt i faste priser over fortløbende
10-års-perioder. Beløbet svarer til ca. 460 mio. kr. i
2018-priser. Alle uddelinger skal inkludere bidrag til
følgeudgifter forbundet med forskningen beregnet efter den
sats, der til enhver tid gælder for staten.
Det foreslås at ændre § 1, stk. 4, 1. pkt., således, at
grundforskningsfonden gennemsnitligt kan uddele 470 mio. kr.
årligt målt i faste priser over fortløbende
10-års-perioder. Den nye uddelingsramme er anført i
2018-priser.
Med forslaget til en forhøjet ramme vil
grundforskningsfonden få mulighed for at fastholde det
nuværende aktivitetsniveau samtidig med, at den
forhøjede ramme forventes at blive anvendt til etablering og
finansiering af forskningsenheder med særligt fokus på
transformativ forskning på absolut højeste
internationale niveau, jf. tillige lovforslagets § 1, nr. 4,
og bemærkningerne hertil.
Det er med forhøjelse af fondens
uddelingsramme fortsat hensigten, at rammen opgøres over
fortløbende 10-års-perioder, og at alle uddelinger
skal inkludere bidrag til følgeudgifter forbundet med
forskningen beregnet efter den sats, der til enhver tid
gælder for staten.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.
Til nr. 2
Grundforskningsfonden er en del af det danske
forskningsrådssystem, der ud over grundforskningsfonden
består af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd, Danmarks Frie Forskningsfond og Danmarks
Innovationsfond. Det gælder for alle de nævnte organer,
at rådsmedlemmer og bestyrelsesmedlemmer udpeges af
uddannelses- og forskningsministeren enten efter indstilling eller
efter åbent opslag og i deres personlige egenskab.
Efter den gældende bestemmelse i
grundforskningsfondslovens § 2, stk. 1, ledes
grundforskningsfonden af en bestyrelse bestående af en
bestyrelsesformand og otte øvrige medlemmer, der bl.a. skal
have indsigt i forskning på internationalt niveau samt
finansiel indsigt. Formanden og medlemmerne udpeges alle af
uddannelses- og forskningsministeren i deres personlige egenskab.
Det følger videre af bestemmelsen, at formanden udpeges af
uddannelses- og forskningsministeren, tre medlemmer indstilles af
Danmarks Frie Forskningsfond, et medlem indstilles af
Rektorkollegiet uden for kollegiets midte, et medlem indstilles af
Sektorforskningens Direktørkollegium uden for kollegiets
midte, et medlem indstilles af Det Kongelige Danske Videnskabernes
Selskab, et medlem indstilles af Akademiet for de Tekniske
Videnskaber og et medlem udpeges af uddannelses- og
forskningsministeren.
Medlemmer af Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd kan ikke samtidig sidde i
bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond, bestyrelsen for
grundforskningsfonden, bestyrelsen for Danmarks Innovationsfond,
udvalg under Danmarks Frie Forskningsfond eller udvalg under
Danmarks Innovationsfond, jf. lov om Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond,
§ 7, stk. 3.
Det er endvidere fastlagt, at
bestyrelsesmedlemmer i Danmarks Frie Forskningsfond ikke samtidig
kan sidde i Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd,
bestyrelsen for grundforskningsfonden, bestyrelsen for Danmarks
Innovationsfond, udvalg under Danmarks Frie Forskningsfond eller
udvalg under Danmarks Innovationsfond, jf. lov om Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie
Forskningsfond, § 18, stk. 3.
Baggrunden for de nævnte bestemmelser
var at skabe en klar adskillelse mellem de organer, som
udmønter midler og rådgiver konkret om forskning,
herunder grundforskningsfonden, Danmarks Frie Forskningsfond og
Danmarks Innovationsfond, og på den anden side Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, som rådgiver
om forskning på overordnet niveau uden hensyntagen til
bevillingsmæssige rammer. Der kan henvises til
Folketingstidende 2016-17, A, L 118, side 21 og 26.
Da samme hensyn gør sig gældende
i forhold til bestyrelsesmedlemmer i grundforskningsfonden, findes
det hensigtsmæssigt at indsætte en tilsvarende
bestemmelse i grundforskningsfondsloven.
Med lovforslaget indsættes et nyt stk. 2 i § 2 i
grundforskningsfondsloven, hvorefter bestyrelsesmedlemmerne,
herunder formanden, ikke samtidig kan sidde i Danmarks Forsknings-
og Innovationspolitiske Råd, bestyrelsen for Danmarks Frie
Forskningsfond, bestyrelsen for Danmarks Innovationsfond, udvalg
under Danmarks Frie Forskningsfond eller udvalg under Danmarks
Innovationsfond.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.2.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i
grundforskningsfondslovens § 2, stk. 1, udpeger uddannelses-
og forskningsministeren formanden og øvrige medlemmer af
grundforskningsfondens bestyrelse i deres personlige egenskab.
Efter grundforskningsfondslovens § 3, 2.
pkt., fastsættes nærmere regler for indstilling af og
funktionsperioder for bestyrelsens medlemmer i
grundforskningsfondens fundats. Grundforskningsfondens fundats
fastsættes ved kongelig anordning efter indstilling fra
bestyrelsen, jf. grundforskningsfondslovens § 3, 1. pkt.
Det følger af grundforskningsfondens
nugældende fundats, at formanden udpeges for en periode af 6
år med mulighed for genudpegning én gang for en
3-årig periode, og at bestyrelsens medlemmer udpeges for 4
år og kan genudpeges én gang, jf. fundatsens § 7,
stk. 1 og 2. Det følger endvidere af grundforskningsfondens
fundats, at bestyrelsens medlemmer så vidt muligt udpeges
på en sådan måde, at fire medlemmers
udpegningsperioder er forskudt med 2 år i forhold til de
øvrige fire medlemmer, jf. fundatsens § 7, stk. 3. Der
er ikke mulighed for at forlænge formanden eller
bestyrelsesmedlemmers funktionsperioder ud over de perioder, der er
anført i fundatsen.
Uddannelses- og forskningsministeren kan
undtagelsesvis forlænge udpegningsperioderne for
rådsmedlemmerne af Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd og bestyrelsesmedlemmerne af
Danmarks Frie Forskningsfond, for en begrænset periode ud
over de ved lov fastsatte udpegningsperioder, jf. lov om Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie
Forskningsfond, § 9, stk. 2, og § 19, stk. 2.
Baggrunden for de nævnte bestemmelser
var blandt andet at give mulighed for, at medlemmer, som har
været tæt involveret i behandlingen af større og
mere ressourcekrævende sager, der anses for tæt
på afslutning, kan færdigbehandle sådanne sager
uanset udløb af den normale udpegningsperiode. Det kan i
sådanne situationer medføre et uhensigtsmæssigt
yderligere forbrug af tid og andre ressourcer til ulempe for alle
involverede parter, hvis der skal ske udskiftning af medlemmer sent
i sagsforløbet. Der henvises til Folketingstidende 2016-17,
A, L 118, side 21 og 26.
Da samme hensyn gør sig gældende
i forhold til bestyrelsesmedlemmer i grundforskningsfonden, som
blandt andet behandler store og ressourcekrævende sager om
bevillinger til Centers of Excellence, og som også vil skulle
behandle tilsvarende ressourcekrævende sager om bevilling til
de nye forskningsenheder med særligt fokus på
transformativ forskning, findes det hensigtsmæssigt at
indsætte en tilsvarende bestemmelse i
grundforskningsfondsloven.
Med lovforslaget indsættes et nyt stk. 2 i § 3 i
grundforskningsfondsloven, hvorefter uddannelses- og
forskningsministeren undtagelsesvis kan forlænge
funktionsperioderne for bestyrelsesmedlemmerne, herunder formanden,
for en begrænset periode ud over de perioder, som er
anført i fondens fundats.
Det er således også hensigten med
den foreslåede bestemmelse, at ministerens mulighed for
undtagelsesvis at forlænge bestyrelsesmedlemmers
funktionsperiode f.eks. vil kunne anvendes til, at medlemmer, som
har været tæt involveret i behandlingen af
større og mere ressourcekrævende sager, der anses for
tæt på afslutning, kan færdigbehandle
sådanne sager uanset udløb af den normale
funktionsperiode. Det vil i sådanne situationer ellers kunne
medføre et uhensigtsmæssigt yderligere forbrug af tid
og andre ressourcer til ulempe for alle involverede parter, hvis
der skal ske udskiftning af medlemmer sent i
sagsforløbet.
Undtagelsesvis forlængelse kan
også foretages i andre situationer end ovenfor nævnt,
hvis det ud fra en konkret vurdering findes nødvendigt af
hensyn til fondens fortsatte opgavevaretagelse.
Det er hensigten, at en undtagelsesvis
forlængelse som udgangspunkt ikke skal ske for en
længere periode end højst 6 måneder. Medlemmet
skal ved en sådan forlængelse generelt varetage opgaver
som bestyrelsesmedlem og ikke kun bidrage i relation til den
konkrete opgave.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.3.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i
grundforskningsfondslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., er det
bestyrelsens opgave at forvalte og nyttiggøre
grundforskningsfondens midler i overensstemmelse med
grundforskningsfondens formål: at finansiere enestående
forskning på internationalt niveau til styrkelse af Danmarks
forskningsmæssige udviklingsevne, jf.
grundforskningsfondslovens § 1, stk. 1 og 2.
Efter grundforskningsfondslovens § 4,
stk. 1, nr. 1, kan bestyrelsen, for at opfylde dette formål,
efter aftale med eksisterende forskningsinstitutioner for en
kortere eller længere årrække finansiere
oprettelse eller udvidelse af institutter og centre ved eller
på tværs af institutionerne. Aftalerne skal have et
væsentligt element af forskeruddannelse i tilknytning til
initiativerne.
Denne opgave udmøntes gennem fondens
primære virkemiddel, Centers of Excellence, der som
udgangspunkt etableres i op til 10 år fordelt over to
bevillingsperioder på henholdsvis 6 og 4 år. Der kan
etableres centre inden for og på tværs af alle
forskningsområder. Centrene får typisk en samlet
bevilling i størrelsesordenen 80-100 mio. kr.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 4, stk. 1, nr. 2, i
grundforskningsfondsloven, hvorefter bestyrelsen i
grundforskningsfonden kan indgå aftale om etablering og
finansiering af forskningsenheder med særligt fokus på
transformativ forskning.
Efter det foreslåede § 4, stk. 1, nr. 2, 1. pkt., kan
bestyrelsen indgå aftale om at etablere og finansiere
forskningsenheder med særligt fokus på transformativ
forskning.
Hermed udvides grundforskningsfondens mulighed
for inden for dens formål at udmønte regeringens
forsknings- og innovationspolitiske strategi i relation til
ønsket om at etablere og finansiere forskningsenheder, der
skal have særligt fokus på transformativ forskning og
videnskabelige gennembrud, og som skal kunne konkurrere med den
absolut bedste internationale forskning.
I dette lovforslag forstås transformativ
forskning som den type grundforskning, der har fokus på
fundamentale og videnskabelige nybrud, og som kan ændre
bestemte opfattelser inden for et givent forskningsfelt.
Forskningsenhederne vil som udgangspunkt blive
etableret som helt nye enheder men vil f.eks. også kunne
etableres som en overbygning til eller en udvidelse af
grundforskningsfondens nuværende Centers of Excellence. Det
er hensigten, at forskningsenhederne vil skulle have stor
forskningsmæssig frihed, økonomisk kontinuitet og en
lang tidshorisont.
Efter det foreslåede § 4, stk. 1, nr. 2, 2. pkt., kan
forskningsenhederne etableres og finansieres i samarbejde med andre
offentlige og private råd, fonde eller virksomheder m.v.
Med forslaget får grundforskningsfonden
mulighed for at indgå i samarbejde med eksempelvis private
fonde, virksomheder m.v. om etablering og finansiering af de nye
forskningsenheder. De nærmere rammer for samarbejdet vil
konkret skulle aftales mellem fonden og de eventuelt
medfinansierende parter.
Efter det foreslåede § 4, stk. 1, nr. 2, 3. pkt.,
fastsættes vilkårene for bevillingen af bestyrelsen
eller i samarbejde med eventuelle medfinansierende parter.
Der vil som udgangspunkt ikke blive stillet
krav om, at forskningsenhederne gives en tidsafgrænset
bevilling på samme vis som Centers of Excellence, hvis
bevilling som udgangspunkt udløber efter højest 10
år. Forskningsenhederne vil i stedet løbende kunne
evalueres af grundforskningsfonden i forhold til grundlaget for
fortsatte bevillinger. Det er dog ikke hensigten, at enhederne skal
have permanent karakter. Med bestemmelsen vil det være
bestyrelsens opgave at fastsætte de nærmere
vilkår for bevillingerne, evt. i samarbejde med eventuelle
medfinansierende parter.
Efter det foreslåede § 4, stk. 1, nr. 2, 4. pkt., kan
bevillingen til en forskningsenhed tildeles en fysisk eller
juridisk person.
Bestyrelsen vil med den foreslåede
bestemmelse have adgang til at udstede bevillinger til
forskningsenhederne til enten en fysisk eller juridisk person efter
fondens vurdering i forhold til det konkrete virkemiddel. Det vil
hermed blive muligt for fonden at tildele bevillingen til lederen
af en af de nye forskningsenheder eller til en
forskningsinstitution, eksempelvis et universitet, afhængig
af de nærmere rammer og kriterier, der besluttes for den
konkrete udmøntning af forskningsenhederne.
Efter det foreslåede § 4, stk. 1, nr. 2, 5. pkt., skal
aftalen omfatte et væsentligt element af forskeruddannelse i
tilknytning til initiativerne.
Forskningsenhederne vil som udgangspunkt
skulle være tilknyttet et eller flere danske universiteter,
og enhederne vil skulle danne rammen om et videnskabeligt
miljø, der - ud over forskningsaktiviteterne - også
har fokus på at uddanne den næste generation af
topforskere. Aftalerne om de nye forskningsenheder med
særligt fokus på transformativ forskning vil derfor
skulle omfatte et væsentligt element af forskeruddannelse
(ph.d.). Det er endvidere hensigten, at forskerne på
forskningsenhederne vil skulle gennemføre forskningsbaseret
uddannelse på alle akademiske niveauer.
En afgørende forudsætning for at
kunne varetage forskeruddannelse af høj kvalitet er, at
der er et stærkt og velfungerende forskningsmiljø med
en tilstrækkelig vejlederkapacitet. Forskningsenhederne
forventes at skulle repræsentere enestående forskning
på højeste internationale niveau og forventes derfor
at kunne bidrage til at styrke Danmarks forskningsmæssige
udviklingsevne ved at tilbyde forskeruddannelse i tilknytning til
initiativerne.
Den foreslåede bestemmelse skal i
øvrigt ses i forlængelse af lovforslagets § 1,
nr. 1, hvormed grundforskningsfondens uddelingsramme foreslås
hævet med henblik på at øge
grundforskningsfondens nuværende aktivitetsniveau til
også at omfatte etablering og finansiering af
forskningsenheder med særligt fokus på transformativ
forskning og samtidig videreføre nuværende
aktiviteter. Der henvises for så vidt angår denne
bestemmelse til bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 1.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i
grundforskningsfondslovens § 4, stk. 2, skal bestyrelsen ved
tilsagn om støtte fra grundforskningsfonden til Centers of
Excellence tage højde for, at de tilsagte forpligtelser i de
enkelte år ikke overstiger det disponible beløb til
uddelinger, og at der heller ikke i øvrigt opstår
udækkede finansieringsbehov i forbindelse med
grundforskningsfondens tilskudsaktiviteter. Bestyrelsen skal i den
forbindelse på baggrund af forventede disponible beløb
til uddelinger fastsætte en ramme for den samlede
mængde af aftaler om Centers of Excellence efter
grundforskningsfondslovens § 4, stk. 1, nr. 1, sådan at
det økonomiske grundlag for gennemførsel af de
pågældende tilskudsaktiviteter hele tiden er til
stede.
Det foreslås at ændre § 4, stk. 2, 2. pkt., således at
det fremgår, at bestemmelsen også gælder
forskningsenhederne efter det foreslåede § 4, stk. 1,
nr. 2.
Bestyrelsen skal således ud fra
beregninger over det forventede disponible beløb lægge
en ramme for, hvor mange centre og forskningsenheder
grundforskningsfonden selv har mulighed for at finansiere på
én gang. Rammen må løbende korrigeres ud fra
forventningerne til det årlige beløb til
uddelinger.
Efter grundforskningsfondslovens § 4,
stk. 4, kan bestyrelsen i forbindelse med finansieringen af
oprettelsen eller udvidelsen af Centers of Excellence, jf.
grundforskningsfondslovens § 4, stk. 1, nr. 1, gøre
finansieringen betinget af, at stillingen som centerleder
opslås i international konkurrence. Bestyrelsen kan ligeledes
beslutte, at et center etableres, efter at stillingen som
centerleder har været opslået i international
konkurrence.
Det foreslås at ændre § 4, stk. 4, 1. pkt., således, at
det fremgår, at bestemmelsen også gælder
forskningsenhederne efter det foreslåede § 4, stk. 1,
nr. 2. Bestyrelsen kan således beslutte, at en
forskningsenhed først etableres, efter at stillingen som
forskningsleder har været opslået i international
konkurrence.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.4.
Til nr. 6
Det følger af § 3 i lov om Digital
Post fra offentlige afsendere, jf. lovbekendtgørelse nr. 801
af 13. juni 2016, at borgere og virksomheder med CVR-nummer skal
have en digital postkasse i Digital Post til brug for offentlige
myndigheders fremsendelse af digital post til henholdsvis borgere
og virksomheder. Offentlige myndigheder har herefter ret til at
kommunikere med borgere og virksomheder via Digital Post, og
borgere og virksomheder har tilsvarende ret til at kommunikere med
det offentlige via Digital Post. Dette følger af
§§ 7 og 8 i lov om Digital Post fra offentlige
afsendere.
Det foreslås at indsætte et stk. 7 i grundforskningsfondslovens § 4,
hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, at ansøgninger om støtte
m.v. fra fonden skal indgives ved anvendelse af den digitale
løsning, som fonden stiller til rådighed (digital
selvbetjening).
Bemyndigelsen til at fastsætte
nærmere regler om, at ansøgninger om støtte
m.v. fra fonden skal indgives via digital selvbetjening, forventes
anvendt til at fastsætte regler om, at grundforskningsfonden
kan stille krav om, at ansøgninger om støtte m.v.
skal indgives til fonden digitalt via Digital Post. Bemyndigelsen
vil endvidere kunne anvendes til at fastsætte regler om, at
ansøgere skal indgive ansøgning om støtte m.v.
fra fonden gennem anvendelsen af en bestemt digital platform, hvis
grundforskningsfonden på et tidspunkt vil anvende et
særligt system til håndtering af ansøgninger.
Med forslaget vil det således kunne blive obligatorisk at
anvende digitale platforme, som det i dag er frivilligt at anvende,
og konsekvensen af, at en ansøgning m.v. ikke indgives via
den digitale løsning, er, at fonden vil afvise
ansøgningen m.v. efter behørig vejledning.
Hvis en ansøgning m.v. er mangelfuld
(på grund af manglende anvendelse af den obligatoriske
digitale selvbetjeningsløsning) har grundforskningsfonden
pligt til at vejlede borgeren om, hvorledes manglerne kan
afhjælpes, jf. forvaltningslovens § 7, stk. 1. Kun hvis
borgeren, for eksempel inden for en fastsat frist, ikke har rettet
op på de mangler, den pågældende ved vejledning
er gjort opmærksom på, kan ansøgningen m.v.
afvises, eller oplysningerne anses for ikke at være modtaget.
Det er lagt til grund, at en afvisning af at tage en sag under
realitetsbehandling på grund af manglende anvendelse af den
obligatoriske digitale selvbetjeningsløsning er en
afgørelse og indebærer en sagsbehandling, der
følger de almindelige forvaltningsretlige regler og
principper om eksempelvis partshøring og begrundelse.
Det er grundforskningsfonden, der under
hensynstagen til den enkeltes muligheder for at indgive en
ansøgning, anviser, hvilken kommunikationskanal borgere, der
ikke ansøger digitalt, vil skulle anvende. Bemyndigelsen
forventes på den baggrund endvidere anvendt til at
fastsætte, at hvor særlige forhold gør sig
gældende, vil ansøgeren kunne indgive en
ansøgning m.v. på anden vis. Det forudsættes i
den forbindelse, at grundforskningsfonden lever op til de
forvaltningsretlige og øvrige lovgivningsmæssige krav,
der stilles til offentlig forvaltning, herunder vejledningspligten
og kravet om at oplyse sagen. Fonden vil således skulle
informere potentielle ansøgere m.v. om mulighederne for at
indgive en ansøgning på anden vis, når der
foreligger særlige forhold, eller om muligheden for at lade
andre ansøge via fuldmagt.
Efter den gældende bestemmelse i
grundforskningsfondslovens § 4, stk. 3, skal bestyrelsen
normalt uddele grundforskningsfondens midler i åben
konkurrence på grundlag af ansøgninger fra
forskningsinstitutioner og forskere.
Der er i de gældende regler ikke
mulighed for at fastsætte særlige formkrav i
forbindelse med åbne opslag.
Det foreslås, at der indsættes et
nyt stk. 8 i § 4, hvorefter
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om formkrav til ansøgninger om
støtte m.v. fra fonden, herunder om anvendelse af
skabeloner, ansøgningssprog og ansøgningsfrister.
En tydeliggørelse af formkrav og
tidsfrister i forbindelse med åbne opslag skal
understøtte en enkel og fleksibel bevillingsfunktion og
samtidig øge transparens om ansøgeres forpligtelser.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler om,
at grundforskningsfonden kan stille krav om, at ansøgninger
skal indgives på et andet sprog end dansk, hvor dette
måtte være relevant. Som udgangspunkt skal borgere
kunne anvende dansk ved henvendelse til danske myndigheder,
herunder også ved indgivelse af ansøgninger om
bevillinger til grundforskningsfonden. Grundforskningsfonden vil
imidlertid kunne have behov for at sende ansøgninger til
ekstern bedømmelse, herunder til internationale eksperter
inden for det relevante fagområde, med henblik på at
få en vurdering af ansøgningers kvalitet og niveau i
international sammenhæng. For at kunne sende en
ansøgning til international ekspertvurdering er det som
udgangspunkt nødvendigt, at en ansøgning er skrevet
på et andet sprog end dansk - det vil f.eks. kunne være
på engelsk - således at internationale eksperter kan
læse ansøgningen. Uanset eksterne ekspertvurderinger
er det altid grundforskningsfonden, der træffer endelig
afgørelse om tildeling af eller afslag på bevilling,
evt. i samarbejde med øvrige bidragsydere til
bevillingen.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til
at fastsætte regler om, at grundforskningsfonden kan stille
krav om, at ansøgninger skal indgives i en bestemt form og
inden for en bestemt tidsfrist, og om at grundforskningsfonden kan
afvise ansøgninger som følge af manglende
overholdelse af formkrav.
Opregningen i den foreslåede § 4,
stk. 8, er ikke udtømmende. Uddannelses- og
forskningsministeren vil derfor også have mulighed for at
fastsætte andre regler om, at bestyrelsen kan fastsætte
de formkrav til ansøgninger om støtte, der
understøtter formålet med bestemmelsen.
Det forudsættes, at krav om anvendelse
af digital selvbetjening, formkrav og tidsfrister efter de
foreslåede stk. 7 og 8 skal fremgå af
grundforskningsfondens opslag. Det vil ligeledes skulle
fremgå af opslaget, hvis manglende overholdelse af krav om
anvendelse af digital selvbetjening, formkrav og tidsfrister kan
medføre, at en ansøgning afvises uden
realitetsbehandling.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.5. og 2.6.
Til nr. 7
I den gældende bestemmelse i
grundforskningsfondslovens § 5, 1. pkt., henvises til
"rådet".
Ved § 37 i lov om Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond blev
§ 5, 1. pkt., i grundforskningsfondsloven ændret,
således at bl.a. Det Frie Forskningsråd blev
ændret til Danmarks Frie Forskningsfond.
Som konsekvens af, at Det Frie
Forskningsråd med lov om Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond blev
ændret til Danmarks Frie Forskningsfond, ændres
"rådet" til "Danmarks Frie Forskningsfond" i § 5, 1. pkt., i
grundforskningsloven.
Til §
2
Det foreslås med bestemmelsen, at loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
Lov om Danmarks Grundforskningsfond, der
ændres med dette lovforslag, gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Derfor skal denne lov heller ikke gælde
for Færøerne og Grønland.
Bilag 1.
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om Danmarks Grundforskningsfond, jf.
lovbekendtgørelse nr. 367 af 10. april 2014, som
ændret ved § 37 i lov nr. 384 af 26. april 2017,
foretages følgende ændringer: | | | | §
1. --- | | | Stk.
2-3. --- | | | Stk. 4. Fonden
kan gennemsnitligt uddele 400 mio. kr. årligt målt i
faste priser over fortløbende 10-års-perioder. Alle
uddelinger skal inkludere bidrag til følgeudgifter forbundet
med forskningen beregnet efter den sats, der til enhver tid
gælder for staten. | | 1. I § 1, stk. 4, 1. pkt., ændres
»400« til: »470«. | Stk.
5. --- | | | | | | §
2. --- | | 2. I § 2 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: | Stk.
2-3. --- | | »Stk. 2.
Bestyrelsesmedlemmerne, herunder formanden, kan ikke samtidig sidde
i Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd,
bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond, bestyrelsen for
Danmarks Innovationsfond, udvalg under Danmarks Frie Forskningsfond
eller udvalg under Danmarks Innovationsfond.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | §
3. --- | | 3. I § 3 indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan undtagelsesvis
forlænge funktionsperioderne for bestyrelsesmedlemmerne,
herunder formanden, for en begrænset periode ud over de
perioder, som er anført i fondens fundats, jf. stk.
1.« | | | | § 4. Det er
bestyrelsens opgave at forvalte og nyttiggøre fondens midler
i overensstemmelse med Grundforskningsfondens formål. For at
opfylde dette formål kan bestyrelsen: 1) Efter aftale med eksisterende
forskningsinstitutioner og på vilkår, som
fastsættes af bestyrelsen, for en kortere eller længere
årrække finansiere oprettelse eller udvidelse af
institutter og centre ved eller på tværs af
institutionerne, hvorefter fondens økonomiske engagement
afvikles. Aftalerne skal omfatte et væsentligt element af
forskeruddannelse i tilknytning til initiativerne. | | 4. I § 4, stk. 1, indsættes efter nr. 1
som nyt nummer: | 2) --- 3) --- | | »2) Indgå aftale om at etablere
og finansiere forskningsenheder med særligt fokus på
transformativ forskning. Forskningsenhederne kan etableres og
finansieres i samarbejde med andre offentlige og private råd,
fonde eller virksomheder m.v. Vilkårene for bevillingen
fastsættes af bestyrelsen eller i samarbejde med eventuelle
medfinansierende parter. Bevillingen til en forskningsenhed kan
tildeles en fysisk eller juridisk person. Aftalen skal omfatte et
væsentligt element af forskeruddannelse i tilknytning til
initiativerne.« Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4. | | | | Stk. 2.
Bestyrelsen skal ved tilsagn om støtte fra fonden tage
højde for, at de tilsagte forpligtelser i de enkelte
år ikke overstiger det disponible beløb til
uddelinger, og at der heller ikke i øvrigt opstår
udækkede finansieringsbehov i forbindelse med fondens
tilskudsaktiviteter. Bestyrelsen skal i den forbindelse på
baggrund af det forventede disponible beløb til uddelinger
fastsætte en ramme for den samlede mængde af aftaler
efter stk. 1, nr. 1, sådan at det økonomiske grundlag
for gennemførsel af de pågældende
tilskudsaktiviteter hele tiden er til stede. Stk. 3.
--- Stk. 4.
Bestyrelsen kan i forbindelse med finansieringen af oprettelsen
eller udvidelsen af institutter og centre, jf. stk. 1, nr. 1,
gøre finansieringen betinget af, at stillingen som
centerleder opslås i international konkurrence. Bestyrelsen
kan ligeledes beslutte, at et center etableres, efter at stillingen
som centerleder har været opslået i international
konkurrence. Stk. 5-6.
--- | | 5. I § 4, stk. 2, 2. pkt., og stk. 4, 1. pkt., indsættes efter
»nr. 1«: »og 2«. | | | | §
4. --- | | | Stk. 2-6.
--- | | 6. I § 4 indsættes som stk. 7 og 8: | | | »Stk. 7. Uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om,
at ansøgninger om støtte m.v. fra fonden skal
indgives ved anvendelse af den digitale løsning, som fonden
stiller til rådighed (digital selvbetjening). Stk. 8.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om formkrav til ansøgninger om
støtte m.v. fra fonden, herunder om anvendelse af
skabeloner, ansøgningssprog og
ansøgningsfrister.« | | | | § 5.
Grundforskningsfondens bestyrelse kan benytte Danmarks Frie
Forskningsfond, jf. lov om Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond, til
at foretage den faglige, videnskabelige vurdering af fremsatte
forslag, og rådet kan selv tage initiativ til at
fremsætte forslag. Til rådgivning om anvendelse af
fondens midler kan endvidere oprettes ad hoc-komiteer
bestående af højt kvalificerede aktive forskere fra
ind- og udland. | | 7. I § 5, 1. pkt., ændres
»rådet« til: »Danmarks Frie
Forskningsfond«. |
|