Fremsat den 7. november 2018 af uddannelses- og forskningsministeren (Tommy Ahlers)
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven og lov om
statens voksenuddannelsesstøtte
(Sammenlægning af flere krav om
tilbagebetaling af SU eller SVU til ét tilbagebetalingskrav
samt forhøjelse af fribeløb under lønnet
praktik på uddannelsen til transportbetjent)
§ 1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1037 af 30. august 2017, som ændret ved § 3 i lov nr.
1565 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 24, stk. 3, nr. 4,
indsættes efter »fængselsbetjent«:
»eller transportbetjent«.
2.
Efter § 30 indsættes:
Ȥ 30 a. Flere krav om
tilbagebetaling af uddannelsesstøtte, der rejses efter
§ 29, stk. 3, eller § 30, stk. 4, og som er udbetalt
inden for samme støtteår, kan lægges sammen og
kræves tilbagebetalt som ét samlet
tilbagebetalingskrav. Stiftelses- og forfaldstidspunktet for det
samlede tilbagebetalingskrav vil være det tidligste tidspunkt
for udbetalingen af uddannelsesstøtte, som indgår i
tilbagebetalingskravet. Forældelsestidspunktet for det
samlede tilbagebetalingskrav regnes fra stiftelses- og
forfaldstidspunktet.«
§ 2
I lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr.
480 af 14. maj 2018, som ændret ved § 3 i lov nr. 1693
af 26. december 2017, foretages følgende ændring:
1. I
§ 16 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Flere krav om tilbagebetaling af SVU, der rejses efter stk. 1, og
som er udbetalt inden for samme kalenderår, kan lægges
sammen og kræves tilbagebetalt som ét samlet
tilbagebetalingskrav. Stiftelses- og forfaldstidspunktet for det
samlede tilbagebetalingskrav vil være det tidligste tidspunkt
for udbetalingen af SVU, som indgår i tilbagebetalingskravet.
Forældelsestidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav
regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 1, har virkning for beregning af årsfribeløbet
eller uddannelsesfribeløbet ved den endelige tildeling, jf.
SU-lovens § 22 og § 22 a, fra støtteåret
2018 og derefter.
Stk. 3. Lovens § 1,
nr. 2, og § 2 har virkning for krav om tilbagebetaling af
støtte, der vedrører udbetalinger af støtte
for kalenderåret 2019 og derefter.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | | 2. | Lovforslagets indhold | | | 2.1. | Sammenlægning af
tilbagebetalingskrav | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | | 2.1.1.1. | SU | | | | 2.1.1.2. | SVU | | | | 2.1.1.3. | Inddrivelse af krav om tilbagebetaling af
SU og SVU | | | 2.1.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Højeste fribeløb under
lønnet praktik på uddannelsen til
transportbetjent | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at give
mulighed for, at flere krav om tilbagebetaling af for meget
udbetalt støtte i form af enten statens
uddannelsesstøtte (SU) eller statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), der vedrører flere
måneder, kan lægges sammen og kræves
tilbagebetalt som ét samlet krav med ét stiftelses-
og forfaldstidspunkt, der løber fra det tidspunkt, hvor der
første gang blev udbetalt støtte med urette.
Det har også hidtil været den
administrative praksis for Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte (herefter styrelsen), at flere
tilbagebetalingskrav er blevet lagt sammen til ét samlet
krav med ét stiftelses- og forfaldstidspunkt.
I forbindelse med etableringen af et nyt
inddrivelsessystem på Skatteministeriets område, er
Uddannelses- og Forskningsministeriet blevet opmærksom
på behovet for hjemmel til at kunne sammenlægge flere
tilbagebetalingskrav til ét samlet tilbagebetalingskrav med
ét samlet stiftelses- og forfaldstidspunkt. Hjemlen skal
således gøre det muligt at fortsætte den
nuværende praksis for administration af
tilbagebetalingskrav.
Det foreslås derfor, at der
fastsættes hjemmel til at rejse krav om tilbagebetaling af
for meget udbetalt SU eller SVU, der er udbetalt inden for samme
støtteår, som ét samlet krav med ét
stiftelses- og forfaldstidspunkt. Det vil være en betingelse,
at der er tale om krav, der rejses på samme tidspunkt,
når det viser sig, at støttebetingelserne ikke er
opfyldt. Forældelsesfristen for det samlede krav vil skulle
regnes fra det rejste kravs stiftelses- og forfaldstidspunkt.
Lovforslaget har endvidere til formål at
give mulighed for, at uddannelsessøgende under uddannelse
til transportbetjent kan tildeles det højeste
fribeløb i perioder med lønnet praktik.
Uddannelsen til transportbetjent er en ny
uddannelse, som oprettes i forbindelse med, at Kriminalforsorgen
pr. 1. januar 2019 overtager opgaven med at transportere
varetægtsarrestanter fra politiet. Uddannelsen varer 2
år og indledes med 3 måneders skoleundervisning,
efterfulgt af to lønnede praktikforløb på
henholdsvis 9 og 12 måneder i en af Kriminalforsorgens
transport- og bevogtningsenheder.
I perioder med lønnet praktik tildeles
uddannelsessøgende som udgangspunkt det mellemste
fribeløb. Transportbetjentenes løn i
praktikperioderne er imidlertid så høj, at det
mellemste fribeløb altid vil blive overskredet. Med henblik
på at undgå, at den uddannelsessøgende skal
betale SU fra perioden med skoleundervisning tilbage på grund
af praktiklønnens størrelse, foreslås det, at
uddannelsessøgende under uddannelse til transportbetjent
tildeles det højeste fribeløb i perioder med
lønnet praktik.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Sammenlægning af
tilbagebetalingskrav
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. SU
Det følger af SU-lovens § 7, stk.
7, 1. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august
2017, at SU tildeles med et beløb pr. kalendermåned
(støttemåned) i et kalenderår
(støtteåret). SU udbetales forud i månedlige
rater, jf. SU-lovens § 38 b, stk. 2. Det følger
endvidere af SU-lovens § 28, at SU udbetales med
foreløbige beløb i støtteåret og med
endelige beløb efter støtteårets
afslutning.
Den foreløbige støttetildeling
sker på grundlag af de oplysninger, der foreligger ved
støttetildelingen, og de foreløbige beløb kan
ændres, eller udbetalingen kan standses, før den
endelige tildeling, hvis der i løbet af
støtteåret sker ændringer i den
uddannelsessøgendes forhold, der har betydning for
tildelingen af SU, jf. SU-lovens § 29, stk. 1 og 2. Det kan
f.eks. være, hvis den uddannelsessøgende modtager
anden offentlig støtte under uddannelsen, hvis den
uddannelsessøgende afbryder sin uddannelse, hvis den
uddannelsessøgendes bopælsstatus ændres fra
udeboende til hjemmeboende, eller hvis den
uddannelsessøgende - som er EU/EØS-borger med status
som vandrende arbejdstager - i løbet af
støtteåret ophører fra sit studiejob og dermed
ikke længere har status som vandrende arbejdstager.
Foreløbige beløb, der er
udbetalt for måneder, hvor den uddannelsessøgende ikke
opfylder betingelserne for tildeling af SU, herunder de
betingelser, der er beskrevet i SU-lovens kapitel 1, kan
kræves tilbagebetalt, før den endelige tildeling
finder sted, jf. SU-lovens § 29, stk. 3.
Uddannelsesstøtte tildeles med endelige
beløb på grundlag af oplysninger om den
uddannelsessøgendes egenindkomst, forældrenes
indkomstgrundlag, studieforhold, anden offentlig støtte,
bopælsstatus m.v., jf. SU-lovens § 30, stk. 1.
Efter SU-lovens § 30, stk. 3, skal den
uddannelsessøgende ved støtteårets afslutning
give alle de oplysninger, der er nødvendige for tildelingen
af uddannelsesstøtten med endelige beløb.
Foreløbige beløb, der er
udbetalt, kræves tilbage, hvis den uddannelsessøgende
ikke opfylder oplysningspligten. Kravet kan frafaldes helt eller
delvis, bl.a. hvis den uddannelsessøgende senere opfylder
oplysningspligten, og det fremgår af oplysningerne, at
uddannelsesstøtte kan tildeles, jf. SU-lovens § 30,
stk. 4.
SU-lovens § 30, stk. 4, angår
såvel den uddannelsessøgendes pligt til selv at komme
med oplysninger, hvis der sker ændringer i den
pågældendes forhold, som pligten til at give
oplysninger til brug for den endelige tildeling af støtte,
hvis styrelsen efterspørger konkrete oplysninger. Der kan
eksempelvis være tale om oplysninger om den
uddannelsessøgendes indkomst, studieforhold eller
bopælsstatus.
Styrelsen står for tildeling og
udbetaling af SU og rejser eventuelle krav om tilbagebetaling af
for meget modtaget SU. Udbetaling Danmark træffer
afgørelse om og varetager administrationen af
opkrævningen af styrelsens krav om tilbagebetaling af for
meget udbetalt SU, jf. SU-lovens § 41, stk. 1.
Uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om tilbagebetalingen efter bl.a. SU-lovens
§ 29, stk. 3, og SU-lovens § 30, stk. 4, jf. SU-lovens
§ 31, stk. 1. Det er på baggrund heraf fastsat, at et
beløb skal betales tilbage senest den 1. i den måned,
der følger 2 måneder efter, at kravet er fremsendt,
jf. § 57, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1515 af 13.
december 2017 om statens uddannelsesstøtte
(SU-bekendtgørelsen). Det er endvidere fastsat, at hvis
beløbet ikke betales tilbage straks, jf.
SU-bekendtgørelsens § 57, stk. 2, kan Udbetaling
Danmark bestemme, at beløbet skal betales tilbage på
en afdragsordning med lige store beløb over maksimalt 3
år, og afdragene på hvert enkelt krav skal være
på mindst 200 kroner pr. måned. Det følger af
SU-bekendtgørelsens § 59, stk. 1.
Beløb, der skal betales tilbage,
forrentes fra den første i den måned, der
følger 2 måneder efter den måned, kravet om
tilbagebetaling er fremsat. De til enhver tid skyldige beløb
forrentes med en årlig rente, der svarer til den, der
følger af renteloven, og renten tilskrives månedligt.
Det følger af SU-lovens § 31, stk. 2 og 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om betaling af gebyrer i forbindelse med for
meget udbetalt uddannelsesstøtte, jf. SU-lovens § 38.
For så vidt angår tilbagebetaling af for meget modtaget
SU, har uddannelses- og forskningsministeren senest fastsat, at der
for eksempel opkræves et gebyr på 10 kr. pr.
giroopkrævning, 60 kr. ved udsendelse af rykker ved for sen
betaling, og et gebyr på 150 kr. ved opsigelse af
tilbagebetalingsordning. Der henvises til § 1, stk. 1, nr. 2
og 4, i bekendtgørelse nr. 1182 af 26. september 2016 om
gebyrer for ekspedition af Udbetaling Danmarks opgaver i
forbindelse med opkrævning og tilbagebetaling af statens
uddannelsesstøtte.
Styrelsens krav om tilbagebetaling af SU
både stiftes og forfalder som udgangspunkt på
udbetalingstidspunktet, idet kravene i princippet kan rejses straks
efter udbetaling, hvis det viser sig, at modtageren allerede
på udbetalingstidspunktet ikke har opfyldt betingelserne for
at modtage støtten.
Når der over en periode på flere
måneder er udbetalt SU med urette, stiftes der således
en ny fordring - med sit eget stiftelses- og forfaldstidspunkt -
på tilbagebetaling af ydelsen for hver enkelt måned,
hvor der er udbetalt støtte med urette.
For krav om tilbagebetaling af SU gælder
den almindelige forældelsesfrist på 3 år, der
følger af § 3, stk. 1, i forældelsesloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1238 af 9. november 2015.
Forældelsesfristen regnes fra det tidligste tidspunkt, hvor
fordringshaveren kan kræve at få fordringen opfyldt,
med mindre andet følger af andre bestemmelser, jf. § 2,
stk. 1, i forældelsesloven. Det følger herefter, at
når der månedligt over en periode på flere
måneder udbetales SU med urette - og hvor der for hver
månedlige udbetaling opstår en ny fordring med eget
stiftelses- og forfaldstidspunkt - vil hver enkelt fordring
således også have sit eget forældelsestidspunkt,
der som udgangspunkt indtræder 3 år efter hver
udbetaling.
2.1.1.2. SVU
Det følger af § 12, stk. 1 og 2, i
lov om statens voksenuddannelsesstøtte, jf.
lovbekendtgørelse nr. 480 af 14. maj 2018 (SVU-loven), at
SVU gives som tilskud til dækning af den
uddannelsessøgendes leveomkostninger for en periode, der
svarer til den normerede uddannelsestid, og at SVU kan gives til
uddannelse i sammenlagt mindst 1 uge omregnet til heltid og
sammenlagt højst i de perioder, der er nævnt i lovens
§ 5, stk. 1, og § 9, stk. 1. Efter SVU-lovens § 5,
stk. 1, kan SVU gives til uddannelse på folkeskoleniveau og
til gymnasial uddannelse inden for et samlet støttesystem
(klippekort til uddannelse på folkeskoleniveau og til
gymnasial uddannelse) på højst 40 uger omregnet til
heltid. SVU til videregående uddannelse gives efter et
begrænset støttesystem på højst 40 uger
på heltid, jf. SVU-lovens § 9, stk. 1.
Det fremgår af SVU-lovens § 13,
stk. 1-3, at SVU beregnes som et beløb pr. uge
afhængigt af hvilken type uddannelse, den
uddannelsessøgende gennemgår. Således
fremgår det bl.a. af SVU-lovens § 13, stk. 2, at SVU til
uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse
ved heltidsuddannelse udgør et beløb pr. uge svarende
til 80 pct. af fem gange dagpengenes højeste beløb
for 1 dag, jf. § 47, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved deltidsuddannelse
nedsættes SVU forholdsmæssigt. Efter SVU-lovens §
13, stk. 3, udgør SVU til videregående uddannelse et
beløb pr. uge svarende til 60 pct. af fem gange dagpengenes
højeste beløb for 1 dag, jf. § 47, stk. 2, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v.
SVU tildeles på baggrund af en beregnet
ugentlig uddannelsestid, jf. SVU-lovens § 13, stk. 4.
Foruden udbetaling direkte til den
uddannelsessøgende, kan der ske udbetaling af SVU til dennes
arbejdsgiver i de tilfælde, hvor der er truffet aftale om, at
arbejdsgiveren fortsætter med at udbetale sædvanlig
løn under uddannelsen, forudsat at lønnen mindst
svarer til SVU, og at der er truffet aftale om udbetaling af
tilskud til deltagerbetaling efter SVU-lovens § 7 til
arbejdsgivere, der betaler for undervisningen. Dette følger
af SVU-lovens § 13, stk. 8.
Uanset om SVU udbetales til den
uddannelsessøgende selv eller til dennes arbejdsgiver, sker
al udbetaling af SVU bagudrettet for 4 eller 5 uger. Hver
udbetalingsperiode slutter næstsidste søndag i en
måned, jf. § 26, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 733
af 16. juni 2016 om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU-bekendtgørelsen).
Det er bl.a. en betingelse for at modtage SVU,
at den uddannelsessøgende har deltaget i uddannelsen og de
dertil knyttede aktiviteter. Ophører den
uddannelsessøgende med at deltage i en planlagt uddannelse,
bortfalder SVU for den resterende del af uddannelsen med udgangen
af den kalenderuge, hvori den uddannelsessøgende er holdt
op. Det følger af SVU-lovens § 14, stk. 1.
SVU samt tilskud til deltagerbetaling
kræves tilbage fra modtageren, hvis betingelserne for SVU
ikke er opfyldt, og den uddannelsessøgende vidste eller
burde vide dette. Det følger af SVU-lovens § 16, stk.
1. Det kan f.eks. være, hvis den uddannelsessøgende
modtager anden offentlig støtte, der tilsigter at
dække leveomkostningerne, eller hvis den
uddannelsessøgende ikke er studieaktiv, jf. SVU-lovens
§ 2.
Styrelsen står for tildeling og
udbetaling af SVU og rejser eventuelle krav om tilbagebetaling af
for meget modtaget SVU. Udbetaling Danmark træffer
afgørelse om og varetager administrationen af
opkrævningen af styrelsens krav om tilbagebetaling af for
meget udbetalt SVU, jf. SVU-lovens § 16, stk. 3.
Der kan efter SVU-lovens § 16, stk. 2, 1.
pkt., fastsættes regler om tilbagebetalingen af beløb,
der er rejst efter SVU-lovens § 16, stk. 1. Det er på
baggrund heraf fastsat, at for meget udbetalt SVU, herunder til
deltagerbetaling, skal betales tilbage senest den 1. i den
måned, der følger 2 måneder efter, at kravet er
fremsat, jf. § 31, stk. 2, i SVU-bekendtgørelsen. Det
er endvidere fastsat, at hvis for meget udbetalt SVU ikke straks
betales tilbage, kan Udbetaling Danmark bestemme, at for meget
udbetalt SVU, herunder til deltagerbetaling, skal betales tilbage
med lige store beløb over en periode på højst 3
år. Under særlige omstændigheder kan der dog
fastsættes en længere afdragsperiode. Den enkelte rate
kan dog ikke være mindre end 200 kr. for det enkelte krav.
Der henvises til SVU-bekendtgørelsens § 33, stk. 1.
SVU, der skal betales tilbage, forrentes fra
den første i den måned, der følger 2
måneder efter, at kravet om tilbagebetaling er fremsat. Den
til enhver tid skyldige gæld forrentes med en årlig
rente, der svarer til den, der følger af renteloven, og
renten tilskrives månedligt. Der henvises til SVU-lovens
§ 16, stk. 4.
Styrelsens krav om tilbagebetaling af SVU
både stiftes og forfalder som udgangspunkt på
udbetalingstidspunktet, idet kravene i princippet kan rejses straks
efter udbetaling, hvis det viser sig, at modtageren allerede
på udbetalingstidspunktet ikke har opfyldt betingelserne for
at modtage støtten.
Når der over en periode på flere
måneder er udbetalt SVU med urette, stiftes der således
en ny fordring - med sit eget stiftelses- og forfaldstidspunkt -
på tilbagebetaling af ydelsen for hver enkelt måned,
hvor der er udbetalt støtte med urette.
For krav om tilbagebetaling af SVU
gælder den almindelige forældelsesfrist på 3
år, der følger af § 3, stk. 1, i
forældelsesloven. Forældelsesfristen regnes fra det
tidligste tidspunkt, hvor fordringshaveren kan kræve at
få fordringen opfyldt, med mindre andet følger af
andre bestemmelser, jf. § 2, stk. 1, i forældelsesloven.
Det følger herefter, at når der månedligt over
en periode på flere måneder udbetales SVU med urette -
og hvor der for hver månedlige udbetaling opstår en ny
fordring med eget stiftelses- og forfaldstidspunkt - vil hver
enkelt fordring således også have sit eget
forældelsestidspunkt, der som udgangspunkt indtræder 3
år efter hver udbetaling.
2.1.1.3. Inddrivelse af krav om tilbagebetaling af SU og
SVU
Når betalingsfristen for
tilbagebetalingskrav er overskredet, og sædvanlig
rykkerprocedure forgæves er gennemført, overdrager
Udbetaling Danmark, på styrelsens vegne, styrelsens
fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden (herefter RIM).
Dette følger af § 2, stk. 3, 1. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, jf.
lovbekendtgørelse nr. 29 af 12. januar 2015 (herefter
gældsinddrivelsesloven).
Fordringshaveren skal ved overdragelsen af
fordringer til RIM oplyse om alle forhold, som efter RIM's
bestemmelse er nødvendige for inddrivelsen, herunder efter
omstændighederne oplysning om fordringens
stiftelsestidspunkt, forfaldstidspunkt, sidste rettidige
betalingstidspunkt, rentesats, hovedstol, tilskrevne renter,
gebyrer og omkostninger. Dette følger af § 3, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 576 af 29. maj 2018 om inddrivelse af
gæld til det offentlige.
Fordringer afvises fra registrering i RIM's
modtagelsessystem, hvis ikke de nødvendige oplysninger efter
bekendtgørelsens § 3 er medsendt, jf.
bekendtgørelsens § 4, stk. 2, 1. pkt.
Når en fordring på tilbagebetaling
af SU eller SVU overdrages til RIM, indtræder
forældelsen tidligst 3 år fra det tidspunkt, hvor RIM
modtager fordringen til inddrivelse, jf. § 18 a, stk. 2, 1.
pkt., i gældsinddrivelsesloven.
Efter gældsinddrivelsesloven er der
fastsat en dækningsrækkefølge, som angiver, i
hvilken rækkefølge krav bliver dækket i
forbindelse med en inddrivelsesindsats. Det følger herefter
af gældsinddrivelseslovens § 4, stk. 1, at først
dækkes krav på betaling af bøder, dernæst
dækkes krav om underholdsbidrag, idet private krav dog
dækkes forud for offentlige krav, og endelig dækkes
øvrige fordringer. Inden for hver kategori dækkes
fordringer i den rækkefølge, de er modtaget til
inddrivelse hos RIM, dog således at renter dækkes forud
for hovedstolen, jf. gældsinddrivelseslovens § 4, stk.
2.
En af de inddrivelsesskridt, som RIM kan
anvende til at inddrive misligholdt gæld til det offentlige,
er modregning i krav, som skyldneren måtte have mod det
offentlige (f.eks. krav på tilbagebetaling af overskydende
skat). Med modregning ophører en fordring ved, at den
afregnes i en anden fordring. Modregning sker ved, at
restanceinddrivelsesmyndigheden træffer afgørelse om
modregning, som sendes til skyldneren
(modregningserklæringen). Det er alene fordringer, der er
retskraftige på tidspunktet for modregningen, der kan bruges
til modregning i skyldnerens krav mod det offentlige.
Det er fast antaget i retspraksis, at staten i
modregningsmæssig henseende skal betragtes som én
enhed. Det betyder, at de forskellige statslige myndigheder skal
betragtes som én enhed, selvom de hører under hver
deres ministerium
Hvis skyldneren har overdraget sit krav mod
staten til tredjemand, kan RIM foretage modregning i det
overdragede krav mod staten, hvis betingelserne i
gældsbrevslovens § 28 er opfyldt.
Det følger af gældsbrevslovens
§ 28, 1. pkt., at en fordring på overdrageren kan
skyldneren (f.eks. staten) benytte til modregning, medmindre
fordringen er erhvervet efter det tidspunkt, da skyldneren fik
kundskab eller formodning om overdragelsen. Var fordringen
uforfalden på dette tidspunkt, kan den dog kun bruges til
modregning, hvis den forfaldt senest samtidig med
gældsbrevsfordringen.
Modregning i skyldnerens (f.eks. borgeren)
krav på tilbagebetaling af f.eks. overskydende skat kan
på den baggrund ske, selvom skyldneren har overdraget sin
fordring (hovedfordringen), inden det tidspunkt, hvor RIM
fremsender en modregningserklæring.
Modregningserklæringen skal vedrøre krav mod
skyldneren, der er erhvervet inden det tidspunkt, hvor RIM fik
kundskab eller formodning om overdragelsen. Er kravet mod
skyldneren uforfaldent på dette tidspunkt, kan det dog kun
bruges til modregning, hvis det forfaldt senest samtidig med
skyldnerens krav mod det offentlige.
Adgangen til at foretage modregning ved
inddrivelse af gæld til det offentlige er endvidere relevant
i sager, hvor skyldneren tages under bobehandling. Hvis en
støttemodtager, der skal betale for meget modtaget SU eller
SVU tilbage, tages under bobehandling, indtræder staten som
fordringshaver i boet, og staten vil under de givne
omstændigheder have mulighed for at foretage modregning i
krav, som støttemodtageren måtte have mod staten. Det
kunne f.eks. være krav om tilbagebetaling af skat. Krav om
tilbagebetaling af skat anses for stiftet ved indkomstårets
udløb.
Ved vurderingen af, om staten - i
tilfælde af at støttemodtageren tages under
bobehandling - har mulighed for at foretage modregning i
støttemodtagerens krav mod staten, skal der sondres mellem
krav, der er opstået henholdsvis indtil og med fristdagen og
efter fristdagen men inden dekretet. Fristdagen er det tidligste af
følgende tidspunkter: 1) Den dag, skifteretten modtager
begæring om rekonstruktionsbehandling, konkurs eller
gældssanering. 2) Dagen for skyldnerens død, hvis
dødsboet behandles efter reglerne om insolvente boer, jf.
§§ 69-72 i lov om skifte af dødsboer. 3) Dagen for
beslutning om likvidation eller tvangsopløsning af et
aktieselskab eller anpartsselskab, hvis skifteretten inden 3
måneder efter denne beslutning modtager begæring om
rekonstruktionsbehandling eller konkurs eller af egen drift
indleder rekonstruktionsbehandling eller afsiger konkursdekret. Der
henvises til konkurslovens § 1, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 11 af 6. januar 2014.
Det følger herefter af konkurslovens
§ 42, stk. 1, at staten - i tilfælde af at
støttemodtageren tages under bobehandling - kan foretage
modregning af krav om tilbagebetaling af SU eller SVU i krav, som
støttemodtageren måtte have mod staten, hvis
både støttemodtagerens krav mod staten (hovedkravet)
og statens krav (modkravet) er stiftet til og med fristdagen. Det
følger desuden af konkurslovens § 42, stk. 2, at der
tillige kan ske modregning, hvis både hoved- og modkrav er
stiftet efter fristdagen men inden dekretet. Der kan derimod ikke
ske modregning, hvis hoved- og modkravet er stiftet på hver
sin side af fristdagen.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det har hidtil været styrelsens praksis,
at krav om tilbagebetaling af SU for flere måneder, der er
rejst efter SU-lovens § 29, stk. 3, eller SU-lovens § 30,
stk. 4, og krav om tilbagebetaling af SVU for flere måneder,
der er rejst efter SVU-lovens § 16, stk. 1, rejses som
ét samlet krav, hvis kravene vedrører samme
støtteår og rejses på samme tidspunkt. Det kan
f.eks. være i tilfælde, hvor den
uddannelsessøgende ikke har ret til SU eller SVU i perioden,
fordi den uddannelsessøgende har afbrudt sin uddannelse. Der
sammenlægges alene krav, der er rejst efter samme
bestemmelse.
I forbindelse med etableringen af et nyt
inddrivelsessystem på Skatteministeriets område, er
Uddannelses- og Forskningsministeriet blevet opmærksom
på behovet for hjemmel til at kunne sammenlægge flere
tilbagebetalingskrav til ét samlet tilbagebetalingskrav med
ét stiftelses- og forfaldstidspunkt. Hvis der ikke er
hjemmel til at sammenlægge flere krav om tilbagebetaling af
SU eller SVU, vil styrelsen skulle rejse selvstændige krav om
tilbagebetaling af SU eller SVU for hver enkelt måned, hvor
der er udbetalt SU eller SVU med urette. Det er Uddannelses- og
Forskningsministeriets vurdering, at dette vil være
uhensigtsmæssigt for både den, der skal betale
støtte tilbage, og for administrationen af
tilbagebetalingskravene, hvis styrelsens krav fremover skal
håndteres enkeltvis.
For de uddannelsessøgende - og for
virksomheder i relation til SVU - vil flere enkeltstående
krav om tilbagebetaling af flere måneders SU eller SVU
betyde, at der for hvert enkelt krav skal betales (et minimums-)
afdrag på samme tid, ligesom der kan blive opkrævet
gebyrer på hvert enkelt krav. Samlet set vil en opsplitning
af kravene til flere enkeltstående krav derfor kunne
medføre øgede omkostninger for den, der skal betale
støtte tilbage. Hertil kommer, at flere enkeltstående
krav vil kunne gøre det vanskeligere for den, der skal
betale støtte tilbage, at danne sig et samlet overblik over
sin gæld.
Det vil endvidere medføre en
væsentligt tungere administration, såfremt krav om
tilbagebetaling af flere måneders SU eller SVU skal splittes
op i flere enkeltstående krav, der skal håndteres
separat.
Det foreslås derfor, at der gives
hjemmel til, at flere krav om tilbagebetaling af SU eller SVU, der
er udbetalt inden for samme støtteår, kan lægges
sammen og kræves tilbagebetalt som ét samlet krav med
ét stiftelses- og forfaldstidspunkt. Stiftelses- og
forfaldstidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav
fastsættes til det tidligste tidspunkt for udbetaling af SU
eller SVU, som indgår i tilbagebetalingskravet. Med det
tidligste tidspunkt menes den dato, hvor støttemodtageren
får den første udbetalte støtte til sin
disposition. Det betyder, at hvis der f.eks. kræves
støtte tilbagebetalt for månederne januar, februar og
marts i samme støtteår, vil kravets stiftelse- og
forfaldstidspunkt regnes fra tidspunktet, hvor
støttemodtageren har støtten for januar måned
til sin disposition. Hvis styrelsen senere samme år, f.eks. i
november måned, skal rejse krav om tilbagebetaling af for
meget udbetalt støtte for oktober måned, så
rejser styrelsen et helt nyt krav, hvor stiftelses- og
forfaldstidspunktet er tidspunktet, hvor støttemodtageren
har støtten for oktober måned til sin disposition.
Dette krav bliver ikke lagt sammen med krav, der måtte
være rejst på et tidligere tidspunkt. Der sker alene
sammenlægning af krav, som rejses på samme tidspunkt og
efter samme bestemmelse.
Det foreslås for så vidt
angår sammenlagte krav om tilbagebetaling af SU eller SVU, at
forældelsen for det samlede krav regnes fra kravets
stiftelses- og forfaldstidspunkt, som med forslaget vil være
det tidligste tidspunkt for udbetaling af et beløb, som
indgår i tilbagebetalingskravet. Det vil sige det tidligste
tidspunkt, hvor beløbet er til støttemodtagerens
disposition. Så længe kravet ikke er overdraget til
RIM, giver dette støttemodtageren en mindre fordel, idet
forældelsen af de senest udbetalte rater vil indtræffe
tidligere end ellers. Når kravet overdrages til RIM,
indtræder forældelse tidligst 3 år fra det
tidspunkt, hvor RIM modtager fordringen til inddrivelse, jf. §
18 a, stk. 2, 1. pkt., i gældsinddrivelsesloven.
Sammenlagte krav vil - som for
enkeltstående krav - først forrentes fra den
første i den måned, der følger 2 måneder
efter, at det sammenlagte krav om tilbagebetaling af fremsat. Der
vil således ikke blive tilskrevet renter af kravet,
før alle udbetalinger af støtte, der er indeholdt i
kravet, faktisk er blevet udbetalt.
Ved sammenlægning af flere krav om
tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte, hvor det
samlede krav får ét stiftelses- og forfaldstidspunkt -
det tidligste tidspunkt for udbetalingen af støtte, som
indgår i tilbagebetalingskravet - kan det i forhold til
modregningsadgangen efter gældsbrevslovens § 28
medføre en fordel for staten i de situationer, hvor
støttemodtageren har transporteret et krav mod staten i
f.eks. overskydende skat til tredjemand end efter gældende
ret.
Det skyldes, at der i styrelsens sammenlagte
krav mod støttemodtageren vil kunne indgå krav, som
efter gældende ret først ville være stiftet
efter det tidspunkt, hvor støttemodtageren har underrettet
RIM om overdragelsen.
Forslaget vil endvidere kunne give staten en
fordel i forhold til andre kreditorer i det tilfælde, hvor
støttemodtageren tages under bobehandling efter
konkurslovens § 1, og hvor der er grundlag for modregning i
krav, som støttemodtageren samtidig måtte have mod
staten. Det skyldes, at der i styrelsens sammenlagte krav mod
støttemodtageren vil kunne indgå krav, som reelt kan
være stiftet efter fristdagen, men som med den
foreslåede ordning får fastsat et stiftelsestidspunkt,
der kan gå forud for fristdagen. Derved gives styrelsen
mulighed for at opnå fyldestgørelse for krav, hvor der
ellers ikke ville være mulighed for modregning.
Det kan imidlertid også forekomme, at
styrelsens modregningsadgang forringes. Det er tilfældet,
hvis støttemodtagerens krav mod staten stiftes efter
fristdagen, hvorimod styrelsens krav på tilbagebetaling af
støtte, der reelt er stiftet efter fristdagen, efter den
foreslåede ordning anses som stiftet på det tidligste
tidspunkt, som kan være før fristdagen. I denne
situation vil modregning være udelukket, da kravene er
stiftet på hver sin side af fristdagen.
Det er med den foreslåede ordning
vurderingen, at hensynet til en effektiv inddrivelse af gæld
til det offentlige, en effektiv administration af SU og SVU samt
hensynet til den enkelte støttemodtagers mulighed for at
kunne få samlet tilbagebetalingskrav vedrørende samme
ydelse (SU eller SVU) til ét samlet krav med de fordele, der
følger heraf, jf. ovenstående, vægter
højest.
2.2. Højeste fribeløb under lønnet
praktik på uddannelsen til transportbetjent
2.2.1. Gældende ret
Det følger af SU-lovens § 28, at
SU udbetales med foreløbige beløb i
støtteåret. Den endelige tildeling sker efter udgangen
af hvert støtteår i forbindelse med
indkomstkontrollen. Her sammenholder styrelsen den
uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret
med årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.
Overstiger egenindkomsten den uddannelsessøgendes
årsfribeløb eller uddannelsesfribeløb, skal den
uddannelsessøgende tilbagebetale en del af eller hele den
modtagne støtte. Det følger af SU-lovens § 30,
stk. 1 og 2.
Det følger endvidere af SU-lovens
§ 23, stk. 2 og 3, at egenindkomsten består af enhver
positiv indkomst, der henføres til eller indgår i den
personlige indkomst, kapitalindkomst og aktieindkomst, der
beskattes efter personskattelovens § 8 a, stk. 2. Heri
fradrages kun SU-stipendium, arbejdsmarkedsbidrag,
godtgørelse efter § 9 i lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. og § 4 a i
lov om befordringsrabat til studerende ved videregående
uddannelser, samt renter af beløb, der den 31. december 1993
er opsparet på en uddannelsesopsparingskonto og ikke senere
hævet.
Det følger videre af SU-lovens §
22, stk. 1, at årsfribeløbet, som egenindkomsten
sammenholdes med, er sammensat af de månedlige
fribeløb.
Det laveste fribeløb på 12.222
kr. (2018-niveau) til uddannelsessøgende på
videregående uddannelser, gælder i måneder, hvor
den uddannelsessøgende modtager SU til videregående
uddannelse (inden for klippekortet), jf. SU-lovens § 24, stk.
1.
Det mellemste fribeløb på 19.353
kr. (2018-niveau) gælder i måneder, hvor den
uddannelsessøgende har fravalgt SU, har orlov fra
uddannelsen, er erklæret studieinaktiv, eller er i
lønnet praktik som en del af uddannelsen, jf. SU-lovens
§ 24, stk. 2.
Det højeste fribeløb på
37.250 kr. (2018-niveau) gælder i måneder, hvor den
uddannelsessøgende er uden for uddannelse, ikke har flere
klip til en videregående uddannelse og ikke modtager
slutlån eller ikke opfylder de grundlæggende
betingelser for retten til SU, herunder aldersbetingelsen m.v., jf.
SU-lovens § 24, stk. 3. Det højeste friløb
gælder endvidere i måneder, hvor den
uddannelsessøgende ved politiets grunduddannelse eller
Kriminalforsorgens uddannelse til fængselsbetjent
gennemgår perioder med praktik, der ikke giver ret til
uddannelsesstøtte, eller har lønnet orlov fra
uddannelsen, jf. SU-lovens § 24, stk. 3, nr. 4.
For uddannelsessøgende, der begynder
på eller afslutter en uddannelse i løbet af
støtteåret, er det muligt kun at sammenholde
egenindkomsten i uddannelsesperioden med summen af
fribeløbene i samme periode (uddannelsesfribeløbet).
Det følger af SU-lovens § 22 a.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Kriminalforsorgen overtager pr. 1. januar 2019
transporten af varetægtsarrestanter i hele Danmark fra
politiet. I den forbindelse opretter Kriminalforsorgen en ny
uddannelse til transportbetjent. Det er hensigten, at det
højeste fribeløb skal kunne tildeles
uddannelsessøgende på Kriminalforsorgens uddannelse
til transportbetjent, fra det første hold af elever
forventes at starte på uddannelsen i september 2018.
Uddannelsen varer 2 år og indledes med 3 måneders
skoleundervisning, efterfulgt af to lønnede
praktikforløb på henholdsvis 9 og 12 måneder i
en af Kriminalforsorgens transport- og bevogtningsenheder.
Uddannelsen er godkendt som SU-berettigende, og der kan
således gives SU i 3 måneder under det teoretiske
forløb.
Det foreslås på den baggrund, at
det højeste fribeløb på 37.250 kr.
(2018-niveau) anvendes i de måneder, hvor den
uddannelsessøgende ved transportbetjentuddannelsen er i
lønnet praktik, hvor der ikke er ret til
uddannelsesstøtte, og i de måneder, hvor den
uddannelsessøgende har lønnet orlov fra
uddannelsen.
Uddannelsessøgende, der som led i en
uddannelse har været i praktik, der ikke giver ret til
uddannelsesstøtte, eller har lønnet orlov fra en
uddannelse, har efter de gældende regler ret til det
mellemste fribeløb på 19.353 kr. (2018-niveau) i
måneder med praktik eller lønnet orlov. De
uddannelsessøgende ved Kriminalforsorgens
transportbetjentuddannelse vil i praktikperioder modtage en
løn, der fastsættes efter aftale mellem
Kriminalforsorgen og Fængselsforbundet. Lønnen
består af en basisløn og en tillægsdel.
Basislønnen er ca. 20.000 kr. (ekskl. bidrag til pension)
for ansættelse i provinsen og ca. 21.000 kr. (ekskl. bidrag
til pension) for ansættelse i hovedstaden samt et
tillæg i praktikperioderne. Tillægsdelen omfatter
tillæg samt lokalt aftalte funktionstillæg,
kvalifikationstillæg og engangsvederlag. Der ydes
tillæg for arbejde på ubekvemme tidspunkter og på
søn- og helligdage. Størrelsen af tillægget
afhænger af vagternes sammensætning.
Indkomsten i de lønnede praktikperioder
vil betyde, at den uddannelsessøgendes egenindkomst - med et
fribeløb i praktikperioderne svarende til mellemste
fribeløb - som udgangspunkt vil overskride
årsfribeløbet. For at undgå krav om
tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte som
følge af for høj indkomst, vil den
uddannelsessøgende derfor være nødt til at
fravælge måneder med SU, hvilket ikke har været
hensigten med det aftalte lønniveau i praktikperioderne. Med
den foreslåede ordning, hvorefter transportbetjenteleverne
får det højeste fribeløb i måneder med
praktik, vil indtægten i praktikperioderne kunne rummes inden
for årsfribeløbet uden fravalg af måneder med
SU. Med det nuværende lønniveau vil der også
være mulighed for, at transportbetjenteleverne fortsat
vil kunne have arbejde af et vist omfang ved siden af
studierne.
Med forslaget tages der endvidere hensyn til
eventuelle perioder, hvor den uddannelsessøgende har orlov
fra uddannelsen, men stadig modtager løn, idet det
foreslås, at det højeste fribeløb også
skal gælde i disse perioder. Lønnede orlovsperioder
vil f.eks. kunne forekomme, hvis den uddannelsessøgende har
krav på løn under barsel. I den udstrækning den
uddannelsessøgende har orlov i forbindelse med fødsel
eller adoption og i den forbindelse har krav på løn,
tildeles den pågældende ikke også
fødselsklip i SU-systemet.
Transportbetjentelevernes egenindkomst
forudsættes opgjort efter SU-lovens almindelige bestemmelser
herom.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås, at uddannelsessøgende ved Kriminalforsorgens
uddannelse til transportbetjent tildeles det højeste
fribeløb i perioder med lønnet praktik. Den
foreslåede bestemmelse vil forudsætte mindre
it-mæssige justeringer i det allerede eksisterende SU-system
med minimale implementeringsomkostninger til følge.
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås der givet hjemmel til, at flere krav om
tilbagebetaling af SU, der er udbetalt inden for samme
støtteår, kan lægges sammen og kræves
tilbagebetalt som ét samlet tilbagebetalingskrav med
ét stiftelses- og forfaldstidspunkt. Det allerede
eksisterende it-system, der understøtter tildeling og
udbetaling af SU samt krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt
SU, understøtter allerede muligheden for at
sammenlægge flere krav om tilbagebetaling af SU til ét
krav med ét stiftelses- og forfaldstidspunkt. Den
foreslåede ændring vil på denne baggrund ikke
have implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige.
Med lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås der givet hjemmel til, at flere krav om
tilbagebetaling af SVU, der er udbetalt inden for samme
kalenderår, kan lægges sammen og kræves
tilbagebetalt som ét samlet tilbagebetalingskrav med
ét samlet stiftelses- og forfaldstidspunkt. Inddrivelse af
krav om tilbagebetaling af SVU håndteres i dag manuelt ved
oversendelse fra Udbetaling Danmark til RIM. Det er forventningen,
at understøttelsen af SVU-området skal automatiseres
på et senere tidspunkt, og det forventes, at administrationen
af tilbagebetalingskrav også vil indgå heri på
tilsvarende vis som på SU-området.
Lovforslaget vurderes samlet set at
medføre minimale økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er Uddannelses- og Forskningsministeriets
vurdering, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke
er relevante for nærværende lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 30. august 2018 til den 27. september 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, Akademikerne, Akademisk
Arkitektforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Magisterforening, Dansk Metal, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Liberale Studerende, Danske Revisorer,
Danske Studerendes Fællesråd, DI, Djøf,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Forbundet for Offentligt Ansatte, Foreningen
af Danske Lægestuderende, Frit Forum - Socialdemokratiske
Studerende, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Fængselsforbundet,
Ingeniørforeningen IDA, Institut for menneskerettigheder,
Kriminalforsorgen, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, LO,
Lærerstuderendes Landskreds, Pædagogstuderendes
Landssammenslutning, Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Teknisk Landsforbund, Udbetaling Danmark og
Ungdommens Uddannelsesvejledning.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | For så vidt angår adgangen til
højeste fribeløb for studerende under uddannelse som
transportbetjente, vil lovforslaget medføre minimale
implementeringsomkostninger. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i
SU-lovens § 28, udbetales SU med foreløbige
beløb i støtteåret. SU'en tildeles med endelige
beløb efter støtteårets afslutning. Ved
udgangen af et kalenderår sammenholder styrelsen herefter den
uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret
med årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet.
Efter SU-lovens § 30, stk. 2, skal
foreløbige beløb, der er udbetalt, men ikke kan
tildeles endeligt, betales tilbage, herunder f.eks. hvor
egenindkomsten overstiger årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet.
Der er tre forskellige niveauer af
fribeløb. Det følger herefter af SU-lovens § 24,
stk. 1, nr. 2, at det laveste fribeløb udgør 12.222
kr. (2018-niveau) for uddannelsessøgende, der modtager SU
inden for klippekortet. SU gives inden for klippekortet til
videregående uddannelse og til privat uddannelse, jf.
SU-lovens § 15.
Det følger videre af SU-lovens §
24, stk. 2, at det mellemste fribeløb udgør 19.353
kr. (2018-niveau). Det mellemste fribeløb gælder i
måneder, hvor den uddannelsessøgende har valgt SU og
studielån fra, har været indskrevet på en
uddannelse, der giver ret til SU, men har haft orlov fra
uddannelsen, har været indskrevet ved en uddannelse, der
giver ret til uddannelsesstøtte, men ikke har været
studieaktiv, eller har været i praktik eller konkret
lønnede projektorienterede forløb i udlandet, der
ikke giver ret til uddannelsesstøtte.
Det følger videre af SU-lovens §
24, stk. 3, at det højeste fribeløb udgør
37.250 kr. (2018-niveau). Det højeste fribeløb
tildeles blandt andet for hver måned i
støtteåret eller uddannelsesperioden, hvor den
uddannelsessøgende ved politiets grunduddannelse eller
Kriminalforsorgens uddannelse til fængselsbetjent
gennemgår perioder med praktik, der ikke giver ret til SU,
eller har lønnet orlov fra uddannelsen, jf. SU-lovens §
24, stk. 3, nr. 4.
Kriminalforsorgen overtager pr. 1. januar 2019
transporten af varetægtsarrestanter i hele Danmark fra
politiet. I den forbindelse opretter Kriminalforsorgen en ny
uddannelse til transportbetjent. Uddannelsen varer 2 år og
indledes med 3 måneders skoleundervisning, efterfulgt af to
lønnede praktikforløb på henholdsvis 9 og 12
måneder i en af Kriminalforsorgens transport- og
bevogtningsenheder.
I perioder med praktik vil de
uddannelsessøgende på transportbetjentuddannelsen
modtage en løn, der fastsættes efter aftale mellem
Kriminalforsorgen og Fængselsforbundet. Basislønnen er
ca. 20.000 kr. (ekskl. bidrag til pension) for ansættelse i
provinsen og ca. 21.000 kr. (ekskl. bidrag til pension) for
ansættelse i hovedstaden.
Indkomsten i de lønnede praktikperioder
vil betyde, at den uddannelsessøgendes egenindkomst - med et
fribeløb i praktikperioderne svarende til mellemste
fribeløb, som er udgangspunktet for perioder med
lønnet praktik - som udgangspunkt vil overskride
årsfribeløbet.
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det derfor, at der i § 24,
stk. 3, nr. 4, efter fængselsbetjent indsættes
"transportbetjent". Det foreslåede medfører, at det
højeste fribeløb på 37.250 kr. (2018-niveau)
også skal gælde i de måneder, hvor den
uddannelsessøgende ved Kriminalforsorgens uddannelse til
transportbetjent gennemgår perioder med praktik, der ikke
giver ret til uddannelsesstøtte, eller har lønnet
orlov fra uddannelsen.
Med den foreslåede ændring af
bestemmelsen vil praktiklønnen dermed kunne rummes inden for
årsfribeløbet samtidig med, at den
uddannelsessøgende fortsat vil kunne have arbejde af et vist
omfang ved siden af studierne. Transportbetjenteleverne sidestilles
derved også med uddannelsessøgende ved politiets
grunduddannelse og Kriminalforsorgens uddannelse til
fængselsbetjent.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.2.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i
SU-lovens § 28, udbetales SU med foreløbige
beløb i støtteåret. SU'en tildeles med endelige
beløb efter støtteårets afslutning.
Efter SU-lovens § 29, stk. 3, kan
foreløbige beløb, der er udbetalt for måneder,
hvor den uddannelsessøgende ikke opfylder betingelserne for
tildeling af SU, kræves tilbagebetalt, før den
endelige tildeling finder sted.
Uddannelsesstøtte tildeles med endelige
beløb på grundlag af oplysninger om den
uddannelsessøgendes egenindkomst, forældrenes
indkomstgrundlag, studieforhold, anden offentlig støtte,
bopælsstatus m.v., jf. SU-lovens § 30, stk. 1.
Efter SU-lovens § 30, stk. 3, skal den
uddannelsessøgende ved støtteårets afslutning
give alle de oplysninger, der er nødvendige for tildelingen
af uddannelsesstøtten med endelige beløb.
Foreløbige beløb, der er
udbetalt, kræves tilbage, hvis den uddannelsessøgende
ikke opfylder oplysningspligten. Kravet kan frafaldes helt eller
delvis, bl.a. hvis den uddannelsessøgende senere opfylder
oplysningspligten, og det fremgår af oplysningerne, at
uddannelsesstøtte kan tildeles, jf. SU-lovens § 30,
stk. 4.
SU-lovens § 30, stk. 4, angår
såvel den uddannelsessøgendes pligt til selv at komme
med oplysninger, hvis der sker ændringer i den
pågældendes forhold, som pligten til at give
oplysninger til brug for den endelige tildeling af støtte,
hvis styrelsen efterspørger konkrete oplysninger. Der kan
eksempelvis være tale om oplysninger om den
uddannelsessøgendes indkomst, studieforhold eller
bopælsstatus.
Styrelsen står for tildeling og
udbetaling af SU, og rejser eventuelle krav om tilbagebetaling af
for meget modtaget SU. Udbetaling Danmark træffer
afgørelse om og varetager administrationen af
opkrævningen af styrelsens krav om tilbagebetaling af for
meget udbetalt SU, jf. SU-lovens § 41, stk. 1.
Styrelsens krav om tilbagebetaling af for
meget udbetalt SU stiftes og forfalder som udgangspunkt på
udbetalingstidspunktet, idet kravet i princippet kan rejses straks
efter udbetaling, hvis det viser sig, at den
uddannelsessøgende allerede på udbetalingstidspunktet
ikke opfylder betingelserne for at modtage SU. Når der over
en periode på flere måneder udbetales SU med urette,
stiftes der således en ny fordring - med sit eget stiftelses-
og forfaldstidspunkt - på tilbagebetaling af SU for hver
enkelt måned, hvor der udbetales SU med urette.
For krav om tilbagebetaling af SU gælder
den almindelige forældelsesfrist på 3 år, der
følger af § 3, stk. 1, i forældelsesloven.
Forældelsesfristen regnes fra det tidligste tidspunkt, hvor
fordringshaveren kan kræve at få fordringen opfyldt -
svarende til forfaldstidspunktet - med mindre andet følger
af andre bestemmelser, jf. § 2, stk. 1, i
forældelsesloven. Det følger herefter, at når
der over en periode på flere måneder udbetales for
meget SU - og hvor der for hver udbetaling opstår en ny
fordring med eget stiftelses- og forfaldstidspunkt - vil hver
enkelt fordring således også have sit eget
forældelsestidspunkt, der som udgangspunkt indtræder 3
år efter hver udbetaling.
Når betalingsfristen er overskredet, og
sædvanlig rykkerprocedure forgæves er
gennemført, overdrager Udbetaling Danmark styrelsens
fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM), jf. § 2,
stk. 3, 1. pkt., i gældsinddrivelsesloven.
Når en fordring på tilbagebetaling
af SU overdrages til RIM, indtræder forældelsen
tidligst 3 år fra det tidspunkt, hvor RIM modtager fordringen
til inddrivelse, jf. § 18 a, stk. 2, 1. pkt., i
gældsinddrivelsesloven.
Det har hidtil været styrelsens praksis,
at krav om tilbagebetaling af SU for flere måneder, der er
rejst efter SU-lovens § 29, stk. 3, eller SU-lovens § 30,
stk. 4, rejses som ét samlet krav, hvis kravene
vedrører samme støtteår og rejses på
samme tidspunkt. Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor
den uddannelsessøgende ikke har ret til SU i perioden, fordi
vedkommende har afbrudt sin uddannelse. Der sammenlægges
alene krav, der er rejst efter samme bestemmelse.
Med lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås det, at der i SU-loven indsættes en ny § 30 a, hvorefter flere krav om
tilbagebetaling af uddannelsesstøtte, der rejses efter
§ 29, stk. 3, eller efter § 30, stk. 4, og som er
udbetalt inden for samme støtteår, kan lægges
sammen og kræves tilbagebetalt som ét samlet
tilbagebetalingskrav. Stiftelses- og forfaldstidspunktet for det
samlede tilbagebetalingskrav vil være det tidligste tidspunkt
for udbetalingen af uddannelsesstøtte, som indgår i
tilbagebetalingskravet. Forældelsestidspunktet for det
samlede tilbagebetalingskrav regnes fra stiftelses- og
forfaldstidspunktet.
Med det foreslåede § 30 a, 1. pkt., kan flere krav om
tilbagebetaling af uddannelsesstøtte, der rejses efter 29,
stk. 3, eller efter § 30, stk. 4, og som er udbetalt inden for
samme støtteår, lægges sammen og kræves
tilbagebetalt som ét samlet krav. Med forslaget vil
ét samlet krav bestå af enten flere
tilbagebetalingskrav rejst efter § 29, stk. 3, eller flere
tilbagebetalingskrav rejst efter § 30, stk. 4. Der vil alene
blive sammenlagt krav, der er rejst efter samme bestemmelse. Det
vil endvidere være en betingelse, at der er tale om krav, der
rejses på samme tidspunkt, når det viser sig, at
støttebetingelserne ikke er opfyldt. Det betyder, at hvis
styrelsen senere samme år, f.eks. i november måned,
skal rejse krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt SU for
oktober måned, så rejser styrelsen et nyt krav, hvor
stiftelses- og forfaldstidspunktet er det tidspunkt, hvor
støttemodtageren har SU for oktober måned til sin
disposition. Dette krav bliver ikke lagt sammen med krav, der
måtte være rejst på et tidligere tidspunkt.
Med det foreslåede § 30 a, 2. pkt., vil stiftelses- og
forfaldstidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav være
det tidligste tidspunkt for udbetalingen af
uddannelsesstøtte, som indgår i
tilbagebetalingskravet. Det vil sige det tidligste tidspunkt, hvor
beløbet er til støttemodtagerens disposition. Det
betyder, at hvis der f.eks. kræves SU tilbagebetalt for
månederne januar, februar og marts i samme kalenderår,
vil kravets stiftelses- og forfaldstidspunkt regnes fra det
tidspunkt, hvor støttemodtageren har SU for januar
måned til sin disposition.
Det foreslås endvidere i § 30 a, 3. pkt., at
forældelsestidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav
regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet. Dette
medfører, at forældelsen for de krav, der faktisk
rejses, regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet, som med
forslaget er udbetalingstidspunktet for den første
udbetaling, der er indeholdt i kravet. Dette betyder, at
forældelsen af de senest udbetalte rater vil indtræffe
tidligere end ellers.
Sammenlagte krav vil - som for
enkeltstående krav - først blive forrentet fra den
første i den måned, der følger 2 måneder
efter, at det sammenlagte krav om tilbagebetaling af fremsat. Der
vil således ikke blive tilskrevet renter af kravet,
før alle udbetalinger af støtte, der er indeholdt i
kravet, faktisk er blevet udbetalt.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 12, stk. 1 og 2, i
SVU-loven, at SVU gives som tilskud til dækning af den
uddannelsessøgendes leveomkostninger for en periode, der
svarer til den normerede uddannelsestid, og at SVU kan gives til
uddannelse i sammenlagt mindst 1 uge omregnet til heltid og
sammenlagt højst i de perioder, der er nævnt i
SVU-lovens § 5, stk. 1, og § 9, stk. 1.
Efter SVU-lovens § 5, stk. 1, kan SVU
gives til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial
uddannelse inden for et samlet støttesystem (klippekort til
uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse)
på højst 40 uger omregnet til heltid. SVU til
videregående uddannelse gives efter et begrænset
støttesystem på højst 40 uger på heltid,
jf. SVU-lovens § 9, stk. 1.
Det fremgår af SVU-lovens § 13,
stk. 1-3, at SVU beregnes som et beløb pr. uge
afhængigt af hvilken type uddannelse, den
uddannelsessøgende gennemgår. Således
fremgår det bl.a. af lovens § 13, stk. 2, at SVU til
uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse
ved heltidsuddannelse udgør et beløb pr. uge svarende
til 80 pct. af fem gange dagpengenes højeste beløb
for 1 dag, jf. § 47, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Ved deltidsuddannelse
nedsættes SVU forholdsmæssigt. Efter SVU-lovens §
13, stk. 3, udgør SVU til videregående uddannelse et
beløb pr. uge svarende til 60 pct. af fem gange dagpengenes
højeste beløb for 1 dag, jf. § 47, stk. 2, i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v.
SVU tildeles på baggrund af en beregnet
ugentlig uddannelsestid, jf. SVU-lovens § 13, stk. 4.
Det er en betingelse for at modtage SVU, at
den uddannelsessøgende har deltaget i uddannelsen og de
dertil knyttede aktiviteter. Ophører den
uddannelsessøgende med at deltage i en planlagt uddannelse,
bortfalder SVU for den resterende del af uddannelsen med udgangen
af den kalenderuge, hvori den uddannelsessøgende er holdt
op. Det følger af SVU-lovens § 14, stk. 1.
Den uddannelsessøgende skal betale SVU
samt tilskud til deltagerbetaling tilbage, hvis betingelserne for
SVU ikke er opfyldt, og den uddannelsessøgende vidste eller
burde vide dette. Det følger af SVU-lovens § 16, stk.
1.
Styrelsen står for tildeling og
udbetaling af SVU, og rejser eventuelle krav om tilbagebetaling af
for meget modtaget SVU. Udbetaling Danmark træffer
afgørelse om og varetager administrationen af
opkrævningen af styrelsens krav om tilbagebetaling af SVU.
Det fremgår af SVU-lovens § 16, stk. 3.
Styrelsens krav om tilbagebetaling af for
meget udbetalt SVU stiftes og forfalder som udgangspunkt på
udbetalingstidspunktet, idet kravet i princippet kan rejses straks
efter udbetaling, hvis det viser sig, at den
uddannelsessøgende allerede på udbetalingstidspunktet
ikke opfylder betingelserne for at modtage SVU. Når der over
en periode på flere måneder udbetales SVU med urette,
stiftes der således en ny fordring - med sit eget stiftelses-
og forfaldstidspunkt - på tilbagebetaling af SVU for hver
enkelt måned, hvor der udbetales SVU med urette.
For krav om tilbagebetaling af SVU
gælder den almindelige forældelsesfrist på 3
år, der følger af § 3, stk. 1, i
forældelsesloven. Forældelsesfristen regnes fra det
tidligste tidspunkt, hvor fordringshaveren kan kræve at
få fordringen opfyldt - svarende til forfaldstidspunktet -
med mindre andet følger af andre bestemmelser, jf. § 2,
stk. 1, i forældelsesloven. Det følger herefter, at
når der flere gange udbetales for meget SVU - og hvor der for
hver udbetaling opstår en ny fordring med eget stiftelses- og
forfaldstidspunkt - vil hver enkelt fordring således
også have sit eget forældelsestidspunkt, der som
udgangspunkt indtræder 3 år efter udbetalingen af hver
enkelt SVU-udbetaling.
Når betalingsfristen er overskredet, og
sædvanlig rykkerprocedure forgæves er
gennemført, overdrager Udbetaling Danmark styrelsens
fordringer til RIM, jf. § 2, stk. 3, 1. pkt., i
gældsinddrivelsesloven.
Når en fordring på tilbagebetaling
af SVU overdrages til RIM, indtræder forældelsen
tidligst 3 år fra det tidspunkt, hvor RIM modtager fordringen
til inddrivelse, jf. § 18 a, stk. 2, 1. pkt., i
gældsinddrivelsesloven.
Det har hidtil været styrelsens praksis,
at krav om tilbagebetaling af SVU for flere måneder, der er
rejst efter SVU-lovens § 16, stk. 2, rejses som ét
samlet krav, hvis kravene vedrører samme
støtteår og rejses på samme tidspunkt. Det kan
f.eks. være i tilfælde, hvor den
uddannelsessøgende ikke har ret til SVU i perioden, fordi
vedkommende har afbrudt sin uddannelse.
Med lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås det, at der i SVU-lovens § 16 indsættes
et nyt stk. 5, der giver hjemmel til,
at flere krav om tilbagebetaling af SVU, der er rejst efter stk. 1,
og som er udbetalt inden for samme kalenderår, kan
lægges sammen og kræves tilbagebetalt som ét
samlet tilbagebetalingskrav. Stiftelses- og forfaldstidspunktet for
det samlede tilbagebetalingskrav vil være det tidligste
tidspunkt for udbetalingen af SVU, som indgår i
tilbagebetalingskravet. Forældelsestidspunktet for det
samlede tilbagebetalingskrav regnes fra stiftelses- og
forfaldstidspunktet.
Med det foreslåede § 16, stk. 5, 1. pkt., kan flere krav om
tilbagebetaling af SVU, der rejses efter stk. 1, og som er udbetalt
inden for samme kalenderår, lægges sammen og
kræves tilbagebetalt som et samlet tilbagebetalingskrav. Det
vil være en betingelse, at der er tale om krav, der rejses
på samme tidspunkt, når det viser sig, at
støttebetingelserne ikke er opfyldt. Det betyder, at hvis
styrelsen senere samme år, f.eks. i november måned,
skal rejse krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt SVU for
oktober måned, så rejser styrelsen et nyt krav, hvor
stiftelses- og forfaldstidspunktet er det tidspunkt, hvor
støttemodtageren har SVU for oktober måned til sin
disposition. Dette krav bliver ikke lagt sammen med krav, der
måtte være rejst på et tidligere tidspunkt.
Med det foreslåede § 16, stk. 5, 2. pkt., vil stiftelses-
og forfaldstidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav
være det tidligste tidspunkt for udbetalingen af SVU, som
indgår i tilbagebetalingskravet. Det vil sige det tidligste
tidspunkt, hvor beløbet er til støttemodtagerens
disposition. Det betyder, at hvis der f.eks. kræves SVU
tilbagebetalt for perioden fra januar til marts i samme
kalenderår, vil kravets stiftelses- og forfaldstidspunkt
regnes fra det tidspunkt, hvor støttemodtageren har SVU fra
januar måned til sin disposition.
Det foreslås endvidere i § 16, stk. 5, 3. pkt., at
forældelsestidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav
regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet. Dette
medfører, at forældelsen for de krav, der faktisk
rejses - regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet, som med
forslaget er udbetalingstidspunktet for den første
udbetaling, der er indeholdt i kravet. Dette betyder, at
forældelsen af de senest udbetalte rater vil indtræffe
tidligere end ellers.
Sammenlagte krav vil - som for
enkeltstående krav - først forrentes fra den
første i den måned, der følger 2 måneder
efter, at det sammenlagte krav om tilbagebetaling af fremsat. Der
vil således ikke blive tilskrevet renter af kravet,
før alle udbetalinger af støtte, der er indeholdt i
kravet, faktisk er blevet udbetalt.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.1.
Til §
3
Det foreslås med stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
januar 2019.
Det foreslås med stk. 2, at lovforslagets § 1, nr. 1, har
virkning for beregning af årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet ved den endelige tildeling, jf.
SU-lovens § 22 og § 22 a, fra støtteåret
2018. Det betyder, at det højeste fribeløb skal kunne
tildeles uddannelsessøgende på Kriminalforsorgens
uddannelse til transportbetjent, allerede når det
første hold af elever forventes at starte på
uddannelsen i september 2018.
Det foreslås med stk. 3, at lovens § 1, nr. 2, og §
2 har virkning for krav om tilbagebetaling af støtte, der
vedrører udbetalinger af støtte for
kalenderåret 2019 og derefter.
Krav om tilbagebetaling af støtte, der
vedrører udbetalinger af støtte for 2018 og
tidligere, vil blive administreret efter den hidtil gældende
praksis.
SU-loven og SVU-loven, der ændres med
dette lovforslag, gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Derfor skal denne lov heller ikke gælde
for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1037 af 30. august 2017, som ændret ved § 3 i lov nr.
1565 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer: | | | | §
24. --- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Højeste fribeløb udgør 35.180 kr.
(2013-niveau) for hver måned i støtteåret eller
uddannelsesperioden, hvor den uddannelsessøgende | | | 1-3) --- | | | 4) ved politiets grunduddannelse eller
Kriminalforsorgens uddannelse til fængselsbetjent
gennemgår perioder med praktik, der ikke giver ret til
uddannelsesstøtte, eller har lønnet orlov fra
uddannelsen, | | 1. I § 24, stk. 3, nr. 4, indsættes
efter »fængselsbetjent«: »eller
transportbetjent«. | 5-9) --- | | | Stk.
4-11. --- | | | | | | | | 2. Efter
§ 30 indsættes: | | | »§ 30
a. Flere krav om tilbagebetaling af
uddannelsesstøtte, der rejses efter § 29, stk. 3, eller
§ 30, stk. 4, og som er udbetalt inden for samme
støtteår, kan lægges sammen og kræves
tilbagebetalt som ét samlet tilbagebetalingskrav.
Stiftelses- og forfaldstidspunktet for det samlede
tilbagebetalingskrav vil være det tidligste tidspunkt for
udbetalingen af uddannelsesstøtte, som indgår i
tilbagebetalingskravet. Forældelsestidspunktet for det
samlede tilbagebetalingskrav regnes fra stiftelses- og
forfaldstidspunktet.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr.
480 af 14. maj 2018, som ændret ved § 3 i lov nr. 1693
af 26. december 2017, foretages følgende
ændring: | | | | §
16. --- | | | Stk. 2-4.
--- | | 1. I § 16 indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke: | | | »Stk. 5.
Flere krav om tilbagebetaling af SVU, der rejses efter stk. 1, og
som er udbetalt inden for samme kalenderår, kan lægges
sammen og kræves tilbagebetalt som ét samlet
tilbagebetalingskrav. Stiftelses- og forfaldstidspunktet for det
samlede tilbagebetalingskrav vil være det tidligste tidspunkt
for udbetalingen af SVU, som indgår i tilbagebetalingskravet.
Forældelsestidspunktet for det samlede tilbagebetalingskrav
regnes fra stiftelses- og forfaldstidspunktet.« Stk. 5 bliver herefter stk. 6. | Stk. 5.
--- | | |
|