Skriftlig fremsættelse (7. november
2018)
Uddannelses- og
forskningsministeren (Tommy Ahlers):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
SU-loven og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Sammenlægning af flere krav om tilbagebetaling af SU eller
SVU til ét tilbagebetalingskrav samt forhøjelse af
fribeløb under lønnet praktik på uddannelsen
til transportbetjent)
(Lovforslag nr. L 88)
Lovforslaget har til formål at give
mulighed for, at flere krav om tilbagebetaling af for meget
udbetalt støtte i form af enten statens
uddannelsesstøtte (SU) eller statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), der vedrører flere
måneder, kan lægges sammen og kræves
tilbagebetalt som ét samlet krav med ét stiftelses-
og forfaldstidspunkt, der løber fra det tidspunkt, hvor der
første gang blev udbetalt støtte med urette. Der har
vist sig behov for at lovfæste den hidtidige administrative
praksis for håndtering af tilbagebetalingskrav med henblik
på den fortsatte inddrivelse.
Lovforslaget har endvidere til formål
at give mulighed for, at uddannelsessøgende under uddannelse
til transportbetjent kan tildeles det højeste
fribeløb i perioder med lønnet praktik.
Uddannelsen til transportbetjent er en ny
uddannelse, som oprettes i forbindelse med, at Kriminalforsorgen
pr. 1. januar 2019 overtager opgaven med at transportere
varetægtsarrestanter fra politiet. Uddannelsen varer 2
år og indledes med 3 måneders skoleundervisning,
efterfulgt af to lønnede praktikforløb på
henholdsvis 9 og 12 måneder i en af Kriminalforsorgens
transport- og bevogtningsenheder.
I perioder med lønnet praktik
tildeles uddannelsessøgende som udgangspunkt det mellemste
fribeløb. Transportbetjentenes løn i
praktikperioderne er imidlertid så høj, at det
mellemste fribeløb altid vil blive overskredet. Med henblik
på at undgå, at den uddannelsessøgende skal
betale SU fra perioden med skoleundervisning tilbage på grund
af praktiklønnens størrelse, foreslås det, at
uddannelsessøgende under uddannelse til transportbetjent
tildeles det højeste fribeløb i perioder med
lønnet praktik.
Lovforslaget forventes samlet set ikke at
medføre væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
Den foreslåede ændring af lov
om statens voksenuddannelsesstøtte er erhvervsrettet
lovgivning.
Loven foreslås at træde i kraft
den 1. januar 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.