Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 28. november 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 12 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag 1-5 og 8-12. Enhedslisten har stillet
ændringsforslag nr. 6 til lovforslaget. Socialistisk
Folkeparti har stillet ændringsforslag nr. 7 til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de under nr. 6 og 7 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil redegøre for sin indstilling til
lovforslaget og til de under nr. 1-5 og 7-12 stillede
ændringsforslag ved 2. behandling. Mindretallet vil stemme
for det under nr. 6 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-6 og 8-12
stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 6
bliver forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
ændringsforslag nr. 7.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-5 og 7-12
stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslag nr. 7
bliver forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme for
ændringsforslag nr. 6.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag til lov om ændring
af lov om Udbetaling Danmark og pensionsbeskatningsloven
(Udsøgning af målgrupper til
brug for rådgivning om aldersforsikring, aldersopsparing
eller supplerende engangssum i obligatoriske
arbejdsmarkedspensioner)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Til § 1
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 12 j ændres i stk. 1, 1. pkt., »kan« til:
»skal, jf. stk. 7,«.
[Konsekvensændring, som
følge af at tilmelding til udsøgningsordningen
gøres obligatorisk for pensionsinstitutterne]
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 12 j indsættes i stk. 3 efter »stille«:
»nødvendige ikkefølsomme«.
[Præcisering af, at
Udbetaling Danmark og kommunerne kun må stille
nødvendige ikkefølsomme personoplysninger om
ydelsesmodtagere til rådighed for udsøgningen]
4) I
den under nr. 1 foreslåede § 12 j indsættes i stk. 4, 1. pkt., efter
»videregiver«: »ikkefølsomme«.
[Præcisering af, at
Udbetaling Danmark kun må videregive ikkefølsomme
personoplysninger til pensionsinstitutterne]
5) I
den under nr. 1 foreslåede § 12 j ændres i stk. 4, 2. pkt., »kan« til:
»må«.
[Præcisering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
6) I
den under nr. 1 foreslåede § 12 j indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke:
»Stk. 5.
Databehandlingen efter stk. 1-4 kræver forudgående
samtykke fra ydelsesmodtageren og pensionskunden.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
[Indhentelse af samtykke,
før der kan ske behandling af ydelsesmodtagernes og
kundernes oplysninger]
Af et mindretal
(SF):
7) I
den under nr. 1 foreslåede § 12 j indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke:
»Stk. 5.
Udbetaling Danmark og kommunerne skal, forinden databehandlingen
finder sted, oplyse ydelsesmodtagere, der er omfattet af stk. 2,
om, at der vil kunne ske behandling af deres data som led i
udsøgning af målgrupper, jf. stk. 1, medmindre den
enkelte gør indsigelse mod databehandlingen inden for en
frist på 2 uger. Oplysningerne om ydelsesmodtagerne må
ikke behandles inden fristens udløb. Gør
ydelsesmodtageren ikke indsigelse inden fristens udløb,
anses det for at være et stiltiende samtykke til
databehandlingen.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
[Indhentelse af stiltiende
samtykke, før der kan ske behandling af ydelsesmodtagernes
oplysninger]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
8) I
den under nr. 1 foreslåede § 12 j ændres i stk. 5 »kan« til:
»må«.
[Præcisering]
9) I
den under nr. 1 foreslåede § 12 j affattes stk. 7 således:
»Stk. 7.
Pensionsinstitutter, der udbyder aldersforsikring, aldersopsparing
eller supplerende engangssum i obligatoriske
arbejdsmarkedspensioner, jf. stk. 1, har pligt sig til at tilmelde
sig udsøgningsordningen efter stk. 1-5.«
[Tilmelding til
udsøgningsordningen gøres obligatorisk for
pensionsinstitutter]
10) I
den under nr. 1 foreslåede § 12 j indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om administrationen af udsøgningsordningen, jf. stk.
1-7, og regler om administrationen af aldersopsparing, der har
betydning for de indkomstafhængige ydelser, der indgår
i udsøgningen, jf. stk. 2.«
[Bemyndigelsesbestemmelse]
Ny paragraf
11)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I pensionsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1088 af 3. september 2015, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1682 af 26. december 2017
og senest ved § 9 i lov nr. 1130 af 11. september 2018,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 22 C indsættes:
»§ 22 D. Beløb,
der i løbet af kalenderåret er indbetalt til en
arbejdsgiveradministreret aldersopsparing, aldersforsikring eller
supplerende engangssum, kan inden den 20. januar i det
følgende kalenderår overføres til en
arbejdsgiveradministreret ratepension eller pensionsordning med
løbende udbetalinger hos samme pensionsudbyder, uden at
dette betragtes som en afgiftspligtig udbetaling. Den indbetaling
på ratepensionen eller pensionsordningen med løbende
ydelser, der sker som led i overførslen, anses for sket
på tidspunktet for indbetalingen til aldersopsparingen,
aldersforsikringen eller den supplerende engangssum.
Stk. 2.
Beløb, der i løbet af kalenderåret er indbetalt
til en arbejdsgiveradministreret ratepension eller pensionsordning
med løbende udbetalinger, kan inden den 20. januar i det
følgende kalenderår overføres til en
aldersopsparing, aldersforsikring eller supplerende engangssum hos
samme pensionsudbyder, uden at dette betragtes som en
afgiftspligtig udbetaling. Den indbetaling på
aldersopsparing, aldersforsikring eller supplerende engangssum, der
sker som led i overførslen, anses for sket på
tidspunktet for indbetalingen til ratepensionen eller
pensionsordningen med løbende
udbetalinger.««
[Overførsel af indbetalinger
til aldersopsparing til ratepension? eller pensionsordning med
løbende udbetalinger og omvendt]
Til § 2
12)
Som stk. 2 og 3 indsættes:
»Stk. 2.
Eksisterende modtagere af ydelser, der indgår i
udsøgningen, jf. § 12 j, stk. 2, i lov om Udbetaling
Danmark som affattet med denne lovs § 1, nr. 1, vil hurtigst
muligt efter lovens ikrafttræden blive orienteret i
overensstemmelse med artikel 13 og 14 i
databeskyttelsesforordningen.
Stk. 3. §
01 har virkning for overførsler, der sker i
kalenderåret 2018 eller senere.«
[Overgangsbestemmelse om frist for
oplysning af eksiste?rende ydelsesmodtagere og virkningstidspunkt
for muligheden for overførsel mellem forskellige
pensionsordninger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovens titel foreslås ændret
som følge af ændringsforslag nr. 11, hvorefter der
foreslås en ændring af pensionsbeskatningsloven.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af, at det gøres obligatorisk for
pensionsinstitutterne at være tilmeldt
udsøgningsordningen efter bestemmelsens stk. 1-5. For
nærmere bemærkninger herom henvises der til
bemærkningerne til nr. 9.
Til nr. 3
Det præciseres, at der med den
foreslåede løsning alene vil blive databehandlet
nødvendige ikkefølsomme person?oplysninger, der er
nødvendige for opfyldelse af formålet med
ordningen.
Kommunernes og Udbetaling Danmarks pligt
til at videregive og anvende oplysninger til
registersamkøringen vil med forslaget alene omfatte
nødvendige ikkefølsomme person?op?lysninger.
Nødvendige oplysninger er primært oplysninger om
personnumre og om, hvilken social ydelse den pågældende
person er tilkendt. Der vil ikke blive videregivet oplysninger om
grundlaget for tildeling af sociale ydelser. Forslaget vil
også medføre, at det er i strid med bestemmelsen at
videregive følsomme personoplysninger.
Det skal bemærkes, at der også
vil ske behandling af personnumre, der betragtes som fortrolige
oplysninger. Udbetaling Danmark og kommunerne vil med hjemmel i
databeskyttelseslovens § 11, stk. 1, og pensionsinstitutterne
med hjemmel i databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 1,
kunne behandle oplysninger om personnumre.
Til nr. 4
Det præciseres, at der med den
foreslåede løsning alene vil blive databehandlet
ikkefølsomme personoplysninger, der er nødvendige til
opfyldelse af formålet med ordningen.
Der vil til det enkelte pensionsinstitut
alene blive videregivet en be- eller afkræftelse på,
hvorvidt en person, der er kunde i den pågældende
pensionsinstitut, er i målgruppen for rådgivning om
aldersopsparing.
Til nr. 5
Det præciseres, at Udbetaling Danmark
ikke må videregive oplysninger til det enkelte
pensionsinstitut om, hvilke ydelser der modtages, og om, hvem der
modtager dem. Der er således udelukkende tale om, at
pensionsinstitutterne må modtage et be- eller
afkræftende svar på, om en person, der er kunde i det
pågældende pensionsinstitut, er i målgruppen for
rådgivning. Med forslaget gøres det tydeligt, at det
ikke er i overensstemmelse med bestemmelsen, hvis der videregives
andre typer af oplysninger.
Til nr. 6
Det foreslås, at Udbetaling Danmark
og kommunerne, forinden databehandling kan finde sted, indhenter
samtykke fra ydelsesmodtagerne til, at deres data kan indgå i
udsøgningen efter forslaget til § 12 j. Ligeledes skal
pensionsinstitutterne indhente samtykke fra pensionskunden til
videregivelse af personnummeret til Udbetaling Danmark med henblik
på at foretage udsøgningen. Samtykket skal afgives af
kunden, inden pensionsinstituttet oversender personnummeret til
Udbetaling Danmark.
Der kan således alene ske
databehandling efter stk. 1-4, hvis den enkelte ydelsesmodtager og
pensionskunde har givet samtykke hertil.
Det bemærkes, at en kunde samtidig
kan være en ydelsesmodtager. I disse tilfælde skal der
indhentes samtykke fra både pensionsinstituttet og den
myndighed, som udbetaler ydelsen. Ydelsesmodtageren vil skulle give
samtykke til behandlingen til både Udbetaling Danmark og
kommunen, hvis personen modtager ydelser, der udbetales af begge
myndigheder. En person vil således i visse tilfælde
skulle afgive tre separate samtykker, før der kan ske
behandling af den pågældendes oplysninger.
Samtykket skal opfylde betingelserne i
databeskyttelsesforordningens artikel 7 om samtykke.
Udbetaling Danmark og kommunerne skal alene
indhente samtykke fra de ydelsesmodtagere, som har fået
tilkendt ydelser, i forhold til eget myndighedsområde.
Pensionsinstitutterne indhenter samtykke fra kunderne.
Forslaget vil betyde, at der ikke vil kunne
gennemføres en udsøgning af målgruppen i 2018.
Der vil skulle udarbejdes en ny tidsplan for implementeringen, idet
ændringen kræver større it-tekniske tilretninger
af Udbetaling Danmark og kommunernes it-systemer, der kan
håndtere administra??tionen.
Det er beklageligt, at udsøgningen
ifølge ministeren ikke kan gennemføres i 2018, men
Enhedslisten finder det afgørende, at borgernes
retssikkerhed med hensyn til beskyttelse af personoplysninger
respekteres fuldt ud, og bemærker, at samspilsproblemet
mellem aldersopsparing og sociale ydelser ikke er nyt, og at en
tidligere fremsættelse af lovforslaget kunne have sikret, at
udsøgningen kunne foretages i 2018.
Til nr. 7
Det foreslås, at ydelsesmodtagerne
inden der kan ske behandling af oplysninger om ydelsesmodtagere,
skal oplyses om, at deres data vil kunne indgå i en
databehandling efter stk. 1-4, medmindre de gør indsigelse
inden for 2 uger. Manglende indsigelse vil anses for at være
et stiltiende samtykke til databehandlingen.
Nye ydelsesmodtagere vil blive orienteret
om muligheden for at gøre indsigelse i forbindelse med
tilkendelsen af ydelsen. Fristen for indsigelse vil løbe fra
tidspunktet, hvor afgørelsen om tilkendekendelse af ydelse
er kommet frem til borgeren. For så vidt angår
eksisterende ydelsesmodtagere, vil disse blive oplyst om muligheden
for at gøre indsigelse i et særskilt brev.
Udbetaling Danmark og kommunerne skal alene
sende orienteringer til de ydelsesmodtagere, som har fået
tilkendt ydelser, i forhold til eget myndighedsområde.
Såfremt der ikke gøres
indsigelse inden for fristens udløb, vil dette blive anset
som værende et stiltiende samtykke til databehandlingen.
Formålet med ændringsforslaget
er at styrke borgerens retssikkerhed. I det foreliggende lovforslag
kan samkøringen af registerdata mellem Udbetaling Danmark og
pengeinstitutter ske uden borgerens samtykke. Med
ændringsforslaget gives borgeren en indsigelsesret,
således at borgeren kan afvise, at Udbetaling Danmark
videregiver oplysninger til pengeinstitutter og pensionsselskaber
om, at denne eller dennes samlever modtager
forsørgelsesydelser. Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at Udbetaling Danmark og kommunerne i
medfør af oplysningspligten efter forordningens artikel 13
og 14 vil skulle underrette både nye og eksisterende
ydelsesmodtagere. Med ændringsforslaget foreslås det,
at nye og eksisterende ydelsesmodtagere, fra de bliver oplyst om
muligheden for registersamkøring, har en indsigelsesret med
frist på 2 uger. Forholder borgeren sig passivt og gør
ikke brug af indsigelsesretten, vil dette være at betragte
som stiltiende samtykke, men Udbetaling Danmark må ikke
viderebehandle eller videregive borgerens oplysninger, før
indsigelsesfristen er udløbet.
Til nr. 8
Det præciseres, at
pensionsinstitutterne og Udbetaling Danmark ikke må anvende
oplysningerne fra registersamkøringen til andre formål
end dem, der er omhandlet i lovforslaget. Med forslaget
gøres det tydeligt, at det vil være i strid med
bestemmelsen, hvis oplysningerne videreanvendes af
pensionsinstitutterne til andre formål, herunder til
formål, der efter databeskyttelsesforordningen betragtes som
forenelige.
De oplysninger, som pensionsinstituttet
efterfølgende modtager, f.eks. i den videre dialog med
kunden på baggrund af henvendelsen om målrettet
rådgivning, er dog ikke omfattet stk. 5. Disse oplysninger,
som efterfølgende afgives af kunden selv, kan
pensionsinstituttet således anvende til at rådgive
kunden om andre produkter. Pensionsinstituttets behandling af
personoplysninger skal dog ske inden for
databeskyttelsesforordningens rammer.
Til nr. 9
Det gøres obligatorisk for
pensionsinstitutter, der som en del af en obligatorisk
arbejdsmarkedspension eller firmapensionsordning udbyder
aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum, at
være tilmeldt udsøgningsordningen efter bestemmelsens
stk. 1-5.
Det vil ikke være muligt på
frivillig basis at tilmelde sig udsøgningsordningen.
Udsøgningsordningen er således alene tilgængelig
for pensionsinstitutter, der som en del af en obligatorisk
arbejdsmarkedspension (dvs. en overenskomstbaseret
arbejdsmarkedspension eller arbejdsgiveradministreret
firmapensionsordning) udbyder aldersforsikring, aldersopsparing og
supplerende engangssum. Det vil sige, at pensionsinstituttet som
led i en obligatorisk arbejdsmarkedspension skal tilbyde
aldersforsikring, jf. pensionsbeskatningslovens § 10 A,
aldersopsparing, jf. pensionsbeskatningslovens § 12 A, eller
supplerende engangssum, jf. pensionsbeskatningslovens § 29
A.
Det skal bemærkes, at
pensionsinstitutterne i overensstemmelse med god skik skal yde en
fyldestgørende rådgivning af deres kunder.
Finanstilsynet har således påpeget, at det i praksis
forventes at blive særdeles vanskeligt for
pen?sionsinstitutterne at godtgøre, at de på anden vis
kan sikre en fyldestgørende rådgivningsindsats af
deres kunder og dermed opfylde reglerne om god skik.
Da pensionskunder erfaringsmæssigt
kun i meget begrænset omfang reagerer, når de modtager
generelle opfordringer fra pensionsinstitutterne til f.eks. at
rette henvendelse med henblik på rådgivning, er det
yderst tvivlsomt, om der vil være nogen selskaber, der har
tilstrækkelig god kontakt til deres kunder til at kunne
rådgive tilstrækkeligt uden
dataudsøgningsmuligheden.
På baggrund af Finanstilsynets
tilkendegivelser er vurderingen, at det er overvejende sandsynligt,
at pensionsinstitutter, der som en del af en obligatorisk
arbejdsmarkedspension eller firmapensionsordning vælger at
udbyde aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum,
i praksis vil være nødt til at benytte sig af
udsøgningsordningen med henblik på at kunne opfylde
god skik-reglerne.
Det er således den samlede vurdering,
at selskaberne ikke har reel adgang til alternative
løsninger af den i lovforslaget omhandlede
rådgivningsopgave, og at det derfor vil være
nødvendigt for pensionsinstitutterne at anvende
løsningen for at kunne yde rådgivning om
aldersforsikring, aldersopsparing eller supplerende engangssum i
obligatoriske arbejdsmarkedspensioner.
Ved at gøre det obligatorisk for
pensionsinstitutterne at være tilmeldt
udsøgningsordningen sikres det, at det afspejles i
lovforslaget, at den foreslåede ordning er i overensstemmelse
med det databeskyttelsesretlige proportionalitetsprincip og dermed
inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 5, stk.
1, litra c, og artikel 6, stk. 3, sidste punktum. De øvrige
elementer, der ligger til grund for proportionalitetsafvejningen,
er nærmere beskrevet i lovforslaget, men opsummeres kort i
det følgende.
Formålet med forslaget er at
understøtte de vigtige samfundsøkonomiske
formål, der varetages i pensionssystemet. For at kunne
udbrede aldersopsparing og dermed understøtte en
hensigtsmæssig håndtering af samspilsproblemet i
pensionssystemet er det dog nødvendigt, at
pensionsinstitutterne kan rådgive den relevante
målgruppe om konsekvenserne af indbetaling til
aldersopsparing.
Den relevante målgruppe og dermed
kredsen af de personer, der indgår i databehandlingen, er
afgrænset, ud fra hvilke personer der vil kunne
påvirkes af en kundes indbetaling til aldersopsparing - det
vil sige kunden selv eller andre personer, der modtager sociale
ydelser, der kan blive reduceret som følge af kundens
indbetaling til en aldersopsparing.
Det skal understreges, at der kun vil ske
udsøgning af samlevere, ægtefæller og
husstandsmedlemmer, når det er relevant i forhold til
formålet: at rådgive kunder, hvor en indbetaling til
aldersopsparing kan påvirke kundens egen eller andres
indkomstafhængige sociale ydelse. Det er således ikke
alle samlevere, ægtefæller og husstandsmedlemmer, der
vil indgå i databehandlingen, men kun de personer, der
modtager en social ydelse, der har en direkte kobling til kundens
indtægt som følge af de konkrete kriterier, der
fremgår af de enkelte ydelseslove om
indtægtsregulering.
Som der er redegjort for i
lovbemærkningerne, kan der være en risiko for
fejludsøgninger vedrørende økonomisk
fripladstilskud, hvor der i få tilfælde kan blive
udsøgt oplysninger vedrørende logerende. Det
bemærkes hertil, at denne fejludsøgning kun gør
sig gældende i forhold til økonomisk fripladstilskud,
som udgør en meget lille del af den samlede
udsøgning. Ydermere vil problemstillingen kun være
relevant i en kortere periode, idet Udbetaling Danmark arbejder
på at løse problemet hurtigst muligt.
Det er indgået som et
væsentligt element i vurderingen, at Udbetaling Danmark og
pensionsinstitutterne alene vil udveksle ikkefølsomme
personoplysninger - og at den øvrige databehandling i
øvrigt i Udbetaling Danmark og pensionsinstitutterne vil
bestå i databehandling af ikkefølsomme
personoplysninger.
Det er ligeledes en betingelse, at der ikke
vil blive videregivet oplysninger til pensionsinstitutterne om,
hvilken ydelse en person modtager. Der er således udelukkende
tale om, at pensionsinstitutterne vil modtage et be- eller
afkræftende svar på, om en person, der er kunde i det
pågældende pensionsinstitut, er i målgruppen for
rådgivning.
For at garantere en ekstra beskyttelse af
de behandlede personoplysninger fremgår det specifikt af
lovteksten, at pensionsinstitutterne og Udbetaling Danmark ikke
må anvende oplysningerne fra registersamkøringen til
andre formål end dem, der er omhandlet i lovforslaget. Med
forslaget begrænses retten til at videreanvende oplysninger
dermed, herunder til forenelige formål. Endvidere
fremgår det specifikt af lovbemærkningerne, at
pensionsinstitutterne ikke må bruge oplysningerne til andre
formål end rådgivning om aldersopsparing. Såfremt
et pensionsinstitut overtræder anden særlovgivning, vil
det også være en overtrædelse af reglerne om god
skik. Det betyder bl.a., at såfremt et pensionsinstitut
overtræder den foreslåede § 12 j, herunder
anvender oplysningerne til markedsføringsformål, vil
det ligeledes være en overtrædelse af god
skik-reglerne.
Det er blevet overvejet, om formålet
med lovforslaget kan opnås på andre, i
databeskyttelsessammenhæng mindre indgribende måder,
herunder, om pensionsinstitutterne ville kunne rådgive
målgruppen om aldersopsparing på anden vis. Det er
på denne baggrund vurderingen, at en bred,
ikkemålrettet rådgivning fra pensionsinstitutterne ikke
vil kunne understøtte intentionerne om at udbrede
aldersopsparing med henblik på håndtering af
samspilsproblematikken. Den foreslåede løsning vil
styrke pensionsinstitutternes mulighed for at yde rådgivning
til den relevante målgruppe, der er omfattet af forslaget til
§ 12 j, stk. 1, da de enkelte personer i den udsøgte
målgruppe vil kunne kontaktes på et oplyst
grundlag.
Da manglende rådgivning kan
medføre utilsigtede konsekvenser for kunden selv eller andre
personer, hvis ydelser påvirkes af kundens indkomst, og da
forslaget skal være med til at understøtte de vigtige
samfundsøkonomiske formål, der varetages i
pensionssystemet, vurderes forslaget at være proportionalt og
nødvendigt.
Det er Beskæftigelsesministeriets
vurdering, at den behandling, der lægges op til i
lovforslaget, i overvejende grad vil være i overensstemmelse
med forordningens artikel 5, stk. 1, litra b, vedrørende
formålsbegrænsning. Ministeriet har imidlertid
vurderet, at Udbetaling Danmarks behandling af oplysninger om
eksisterende ydelsesmodtagere ikke altid vil kunne rummes inden for
rammerne af artikel 5, stk. 1, litra b - dette skyldes, at en
person, der har afgivet oplysninger til brug for ansøgning
om en social ydelse, ikke nødvendigvis vil have en
forventning om, at oplysningerne vil blive brugt til formål,
der skal understøtte rådgivning om en mere
hensigtsmæssig pensionsopsparing.
Beskæftigelsesministeriet har derfor
valgt at udforme ordningen inden for rammerne af den særlige
bestemmelse i databeskyttelsesforordningens artikel 23, der giver
medlemsstaterne mulighed for ved lovgivningsmæssige
foranstaltninger at begrænse rækkevidden af de
forpligtelser, der er omhandlet i bl.a. artikel 5, herunder
bestemmelsen om formålsbegrænsning. Enhver
lovgivningsmæssig foranstaltning skal som minimum, hvor det
er relevant, indeholde specifikke bestemmelser om en række
nærmere oplistede hensyn. Viderebehandlingen vil dermed ske
under iagttagelse af de særlige garantier, der stilles op i
forordningens artikel 23, stk. 2.
Det skal understreges, at fravigelsen af
kravet om formålsbestemthed alene vedrører
eksisterende ydelsesmodtagere, da alle nye ydelsesmodtagere vil
blive oplyst om formålet med behandlingen i den
foreslåede ordning i forbindelse med indsamlingen af
oplysningerne og dermed allerede ved indsamlingen af oplysningerne
til brug for ansøgning om en social ydelse vil få en
forventning om, at oplysningerne også vil blive brugt i den
foreslåede løsning.
For så vidt angår de
eksisterende ydelsesmodtagere, er der alene tale om en
overgangsproblematik, der skyldes, at eksisterende ydelsesmodtagere
ikke forud for databehandlingen i december 2018 vil være
orienteret om, at de vil kunne indgå i den foreslåede
udsøgning, og at ydelsesmodtagerne derfor ikke kan siges at
have haft en forventning om den foreslåede videreanvendelse,
da de afgav oplysninger til brug for ansøgning m.v. om
ydelsen. Kommunerne og Udbetaling Danmark vil dog hurtigst muligt
efter lovens ikrafttræden orientere eksisterende
ydelsesmodtagere om den nye udsøgningsmulighed.
Problematikken er som nævnt ikke relevant for nye modtagere
af ydelser, som i forbindelse med ansøgningen vil blive
orienteret om, at data vil kunne indgå i udsøgningen.
For nærmere om oplysningspligten henvises der til
bemærkningerne til nr. 12.
De garantier, der stilles med lovforslaget,
er følgende:
- Formålet
med behandlingen er begrænset til at angå
udsøgning af målgruppen for rådgivning om
aldersopsparing i obligatoriske arbejdsmarkedspensioner.
-
Pensionsinstitutterne vil alene modtage en be- eller
afkræftelse på, om en kunde er i målgruppen for
den omhandlede rådgivning, men aldrig oplysninger om, hvilken
ydelse kunden eller en person i dennes husstand eventuelt
modtager.
- Det er alene
kommunerne og Udbetaling Danmark, der udveksler oplysninger om alle
de omhandlede ydelsesmodtagere, og alene oplysninger om, hvilken
ydelse personen modtager, ikke om grundlaget for tilkendelsen af
ydelsen.
- Der vil
således alene blive behandlet ikkefølsomme oplysninger
i den foreslåede løsning.
- Udbetaling
Danmark, kommunerne og pensionsinstitutterne håndterer i
forvejen personoplysninger i stort omfang og er dermed bekendt med,
hvilke databeskyttelsesretlige krav de skal leve op til.
-
Videreanvendelse af personoplysninger fra samkøringen
afskæres, således at de ikke må anvendes til
andre formål, herunder formål, som i øvrigt
måtte være forenelige. Der er her tale om en
indskærpelse af de gældende databeskyttelsesretlige
regler.
Det
bemærkes i øvrigt, at Udbetaling Danmark og
pensionsinstitutterne skal iagttage reglerne om sletning efter
artikel 5, stk. 1, litra e, hvorefter personoplysninger skal
opbevares på en sådan måde, at det ikke er
muligt, at identificere de registrerede i et længere tidsrum
end det, der er nødvendigt til de formål, hvortil de
pågældende personoplysninger behandles. Det er
således op til den enkelte dataansvarlige at vurdere, hvor
længe det er nødvendigt at opbevare oplysningerne ud
fra det formål, som oplysningerne oprindelig blev indsamlet
til.
Desuden vil
Finanstilsynet have mulighed for at påtale eller udstede
påbud om, at virksomhederne skal undlade eller udføre
en bestemt adfærd, såfremt virksomhederne
overtræder reglerne om god skik. I tilfælde af at et
pensionsinstitut undlader at efterkomme et påbud udstedt i
medfør af god skik reglerne, kan pensionsinstituttet
straffes med bøde, jf. § 41 i god skik
bekendtgørelsen.
Endelig vil
Datatilsynet føre tilsyn med, om pensionsinstitutterne,
Udbetaling Danmark og kommunerne overholder de
databeskyttelsesretlige regler, herunder at dataudvekslingen sker
inden for rammerne af den foreslåede bestemmelse.
Det er
således samlet set Beskæftigelsesministeriets
vurdering, at den foreslåede ordning på baggrund af de
ovenfor beskrevne tiltag lever op til de krav, der er fastsat i
forordningens artikel 23, stk. 2.
Til nr. 10
Beskæftigelsesministeren kan
fastsætte nærmere regler om administrationen af
udsøgningsordningen og regler om administrationen af
aldersopsparing, der har betydning for de indkomstafhængige
ydelser, der indgår i udsøgningen, jf. stk. 2.
Der forventes fastsat regler om, at
pensionsinstitutterne som minimum en gang årligt skal
gøre brug af udsøgningsordningen. Derudover forventes
der at blive fastsat regler om, at udsøgningen og
rådgivning af kunder i målgruppen fra og med år
2019 sker, forud for at kunden påbegynder aldersopsparing i
pensionsinstituttet. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 11, hvor det foreslås, at der
gives mulighed for, at pensionsinstitutterne kan foretage en
skattemæssig flytning mellem aldersopsparing og
fradragsberettigede pensionsordninger. Dette kan f.eks. være
relevant, hvis kunden oprindelig er blevet flyttet til en
aldersopsparing, fordi kunden på overflytningstidspunktet
ikke var en del af målgruppen for den målrettede
rådgivning.
Derudover kan der fastsættes andre
regler om administrationen af aldersopspring, der har betydning for
indkomstafhængige ydelser. Der vil kunne fastsættes
regler med krav til både pensionsinstitutterne, Udbetaling
Danmark og kommunerne.
Formålet med
udsøgningsordningen er at sikre, at pen?sionskunderne eller
ydelsesmodtagerne ikke påvirkes økonomisk negativt i
forbindelse med modtagelse af visse indkomstafhængige
ydelser. De nærmere regler fastsat efter
bemyndigelsesbestemmelsen skal understøtte dette
formål.
Reglerne vil skulle være i
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven og skal i øvrigt ligge inden for
lovforslagets rammer.
Til nr. 11
Lovforslaget muliggør, at det
enkelte pensionsinstitut kan rette henvendelse til Udbetaling
Danmark med henblik på at få oplysning om, hvorvidt en
kunde eller en person i kundens husstand modtager en offentlig
ydelse, jf. forslaget til § 12 j.
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at oplysningen om sociale ydelser sætter
pensionsinstituttet i stand til at yde passende rådgivning af
kunden, således at kunden kan vælge ikke at indbetale
til en aldersopsparing, hvis det kan påvirke udbetalingen af
sociale ydelser.
Rådgivning skal forstås i bred
forstand, idet pensionsinstitutterne som led i en passende
rådgivning vil kunne flytte sådanne indbetalinger
på aldersopsparing til ratepension eller pensionsordning med
løbende udbetalinger, herunder livrente. Den omvendte
situation vil også kunne forekomme, idet
pensionsinstitutterne vil kunne flytte indbetalinger på
ratepension eller pensionsordning med løbende udbetalinger
til aldersopsparing, hvis oplysningen om, at man ikke modtager
sociale ydelser, peger på, at det er fordelagtigt for kunden
at indbetale til aldersopsparing i stedet for ratepension eller
livrente m.v.
Imidlertid er en sådan flytning som
udgangspunkt ikke mulig, idet den efter pensionsbeskatningsloven
vil blive anset henholdsvis som en udbetaling fra
aldersopsparingen, der vil kunne være afgiftspligtig med 20
pct., en udbetaling fra ratepensionen eller livrenten, der er
afgiftspligtig med 60 pct. En flytning, der ikke anses som en
udbetaling, kan principielt kun komme på tale, hvis
indbetalingen beror på en åbenlys fejl, og i givet fald
kun efter tilladelse fra skatteforvaltningen.
I den konkrete situation betyder det, at
pensionsinstitutterne ikke vil kunne anvende oplysningen om sociale
ydelser i relation til indbetalinger til aldersopsparing, der er
sket tidligere på året, fordi overførsel til en
ratepension eller livrente m.v. med virkning for dette år vil
blive anset som en udbetaling fra aldersopsparingen, der vil kunne
være afgiftspligtig med 20 pct. Pensionsinstitutterne vil
tilsvarende ikke kunne anvende oplysningen om sociale ydelser i
relation til indbetalinger til ratepension eller livrente m.v., der
er sket tidligere på året, fordi overførsel til
en aldersopsparing med virkning for dette år vil blive anset
som en udbetaling fra ratepensionen eller livrenten m.v., der vil
være afgiftspligtig med 60 pct.
Afgiftspligten ved flytning af
indbetalingen til henholdsvis aldersopsparing, ratepension eller
livrente m.v., indebærer dermed, at en oplysning fra
Udbetaling Danmark om, hvorvidt der er personer i den
pågældende kundes husstand, der modtager
indkomstafhængige offentlige ydelser, ikke altid kan bruges
som forudsat i lovforslaget.
På den baggrund foreslås det
for det første, at beløb, der i løbet af
kalenderåret er indbetalt til en arbejdsgiveradministreret
aldersopsparing, aldersforsikring eller supplerende engangssum,
inden den 20. januar i det følgende kalenderår kan
overføres til en arbejdsgiveradministreret ratepension eller
pensionsordning med løbende udbetalinger hos samme
pensionsudbyder, uden at dette betragtes som en afgiftspligtig
udbetaling. Det bemærkes, at den 20. januar er
pensionsinstitutternes indberetningsfrist for
pensionsindbetalinger, der er sket i det forgangne
kalenderår.
Det foreslås i den forbindelse, at
den indbetaling til ratepension eller en pensionsordning med
løbende udbetalinger, der sker som led i overførslen
fra aldersopsparingen til ratepensionen eller pensionsordningen med
løbende udbetalinger, anses for sket på tidspunktet
for indbetalingen til aldersopsparingen. Det betyder, at den
indbetaling til ratepension eller en pensionsordning med
løbende udbetalinger, der sker som led i overførslen
fra aldersopsparing, er bortseelsesberettiget på det
tidspunkt, hvor der skete indbetaling til aldersopsparingen -
uanset om overførslen sker i perioden fra den 1. januar til
den 20. januar i det efterfølgende kalenderår.
Forslaget indebærer, at
pensionskunden (i skattemæssig forstand) samlet set stilles,
som om at pensionsindbetalingen var foretaget direkte til
ratepensionen eller pensionsordningen med løbende
udbetalinger. Det betyder også, at i det omfang
overførslen sker til en ratepension, vil det
overførte beløb indgå i opgørelsen af,
om loftet for indbetaling til ratepension på 54.700 kr.
(2018) er overskredet.
Det foreslås for det andet, at
beløb, der i løbet af kalenderåret er indbetalt
til en arbejdsgiveradministreret ratepension eller pensionsordning
med løbende udbetalinger, inden den 20. januar i det
følgende kalenderår kan overføres til en
arbejdsgiveradministreret aldersopsparing, aldersforsikring eller
supplerende engangssum hos samme pensionsudbyder, uden at dette
betragtes som en afgiftspligtig udbetaling af ratepensionen eller
pensionsordningen med løbende udbetalinger.
Det foreslås i den forbindelse, at
den indbetaling til aldersopsparingen, der sker som led i
overførslen fra ratepensionen eller pensionsordningen med
løbende udbetalinger til aldersopsparingen, anses for sket
på tidspunktet for indbetalingen til ratepensionen eller
pensionsordningen med løbende udbetalinger. Det betyder, at
den indbetaling til aldersopsparing, der sker som led i
overførslen fra ratepension eller en pensionsordning med
løbende udbetalinger, medregnes til pensionsopsparerens
skattepligtige indkomst på det tidspunkt, hvor der skete
indbetaling til ratepensionen eller pensionsordningen med
løbende udbetalinger - uanset om overførslen sker i
perioden fra den 1. januar til den 20. januar i det
efterfølgende kalenderår.
Forslaget indebærer, at
pensionskunden samlet set stilles, som om at pensionsindbetalingen
var foretaget direkte til aldersopsparingen.
Til nr. 12
Det foreslås med § 2, stk. 2, at
eksisterende modtagere af ydelser, der indgår i
udsøgningen, jf. § 12 j, stk. 2, hurtigst muligt efter
lovens ikrafttræden vil blive orienteret i overensstemmelse
med artikel 13 og 14 i databeskyttelsesforordningen.
Bestemmelsen er en fravigelse af
databeskyttelsesforordningens tidsfrister for opfyldelse af
oplysningspligten for eksisterende ydelsesmodtagere. Eksisterende
ydelsesmodtagere vil således blive orienteret hurtigst muligt
efter iværksættelse af samkøringen, men ikke
inden for de tidsfrister, som forordningen opstiller for opfyldelse
af oplysningspligten.
Overgangsbestemmelsen er udarbejdet inden
for ram?merne af artikel 23, der giver medlemsstaterne mulighed for
ved lovgivningsmæssige foranstaltninger at begrænse
rækkevidden af de forpligtelser, der er omhandlet i bl.a.
artikel 13 og 14. Fravigelsen vil dermed ske under iagttagelse af
de særlige garantier, der stilles op i forordningens artikel
23, stk. 2.
Det skal understreges, at der alene vil ske
en fravigelse af, hvornår orienteringen skal ske, men ikke en
generel fravigelse af oplysningspligten.
Fravigelsen er ikke relevant for nye
ydelsesmodtagere, da de i forbindelse med ansøgningen vil
blive orienteret om, at deres data vil kunne indgå i
udsøgningen af kunder.
Foruden de garantier, der fremgår af
bemærkningerne til nr. 9, stilles der følgende
garantier:
- Der er ikke
tale om en fravigelse af oplysningspligten generelt, men alene
fravigelse af, hvornår orienteringen senest skal finde
sted.
- Der er tale om
en overgangsproblematik, som ikke vil få virkning for
fremtiden, men alene i forbindelse med opstart af den
foreslåede udsøgningsordning, hvor der vil opstå
en forsinkelse af opfyldelse af oplysningspligten.
- De
eksisterende ydelsesmodtagere vil blive orienteret hurtigst
muligt.
Alle berørte personer vil dermed
blive orienteret om muligheden for, at deres oplysninger kan blive
samkørt efter forslaget til § 12 j. I forhold til
eksisterende ydelsesmodtagere vil opfyldelsen af oplysningspligten
dog blive forsinket. Pensionsinstitutterne vil ligeledes i
overensstemmelse med forordningen skulle oplyse både nye og
eksisterende kunder om, at der vil kunne ske
registersamkøring af deres oplysninger efter den
foreslåede § 12 j.
Det foreslås med § 2, stk. 3, at
muligheden for overførsel af indbetalinger til
aldersopsparing til ratepension eller pensionsordning med
løbende udbetalinger og omvendt, uden at det betragtes som
en afgiftspligtig udbetaling, får virkning for
overførsler, der sker i kalenderåret 2018 eller
senere.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november
2018 og var til 1. behandling den 16. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 6. november dette udkast
til udvalget, jf. L 87 - bilag 1. Den 12. november 2018 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget. Den 13. november 2018 sendte
beskæftigelsesministeren et supplerende høringsnotat
til udvalget.
Teknisk gennemgang
I forbindelse med udvalgsbehandlingen har
udvalget den 21. november 2018 afholdt en teknisk gennemgang af
lovforslaget med beskæftigelsesministeren og
Beskæftigelsesministeriet.
Ekspertmøde
I forbindelse med udvalgsbehandlingen af
lovforslaget har udvalget den 27. november 2018 afholdt et
ekspertmøde med deltagelse af repræsentanter fra
Forsikring & Pension.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
14 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, hvoraf 7 er besvaret ved
betænkningsafgivelse. 7 spørgsmål vil blive
besvaret inden 2. behandling.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel-Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura
Lindahl (LA) Erik Lund (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne
Laustsen (S) nfmd. Mattias
Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested
(EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Julius
Graakjær Grantzau (ALT) Torsten Gejl (ALT) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |