Fremsat den 26. oktober 2018 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om våben og
eksplosivstoffer
(Delvis lovliggørelse af
peberspray)
§ 1
I lov om våben og eksplosivstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22. november 2012, som
ændret bl.a. ved lov nr. 431 af 1. maj 2013, lov nr. 1623 af
26. december 2013, lov nr. 733 af 25. juni 2014 og lov nr. 376 af
27. april 2016, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 2 g indsættes:
Ȥ 2 h. Personer, der er
fyldt 18 år, kan uanset forbuddet i § 2 erhverve
peberspray samt besidde peberspray i eget hjem.«
2. I
§ 4 b, stk. 1, indsættes
efter »§ 4 nævnte genstande«: »samt
peberspray«.
3. I
§ 10 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ved fastsættelse af straffen for overtrædelse af §
2, jf. § 1, stk. 1, nr. 5, for så vidt angår
peberspray, skal det særligt anses for skærpende, hvis
en overtrædelse begås af en person, der tidligere er
idømt fængselsstraf for overtrædelse af denne
lov, lov om knive og blankvåben, forskrifter udstedt i
medfør af disse love eller straffelovens § 119, stk. 1
eller 2, §§ 123, 192 a, 216, 237, 244-246, 266 eller 288
på steder eller under omstændigheder, hvor der er
nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede
situationer af potentiel voldelig karakter.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede
ordning | | | 2.3.1. | Lovliggørelse
af peberspray i eget hjem | | | 2.3.2. | Tilladelsesordningen | | | 2.3.3. | Sanktionsniveauet | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Danskernes tryghed er en af regeringens allerhøjeste
prioriteter. Det gælder ikke mindst den enkelte danskers
tryghed i sit eget hjem. Et hjem bør være et sikkert
sted, hvor borgerne selv afgør, hvem de lukker ind, og netop
derfor udgør overfald i hjemmet, hjemmerøverier og
indbrud en særlig krænkelse af ofrenes tryghed og
integritet. Regeringen ønsker derfor yderligere at styrke
indsatsen for, at borgerne kan føle sig trygge i deres eget
hjem.
Som et led i indsatsen for danskernes tryghed foreslår
regeringen at lovliggøre besiddelse af peberspray i eget
hjem for personer over 18 år. Formålet med forslaget
er, at borgerne skal have mulighed for at erhverve en peberspray
til brug for selvforsvar i eget hjem.
Ved lovliggørelse af peberspray i eget hjem, får
den almindelige borger mulighed for at erhverve et egnet middel til
beskyttelse imod hærdede kriminelle. Det er regeringens
opfattelse, at bevidstheden om, at man er i stand til at beskytte
sig selv i tilfælde af hjemmerøveri mv., vil kunne
medvirke til at øge trygheden i eget hjem for mange
borgere.
Regeringen lægger ligeledes meget stor vægt
på, at alle borgere kan bevæge sig frit omkring, og ser
med bekymring på, at f.eks. ofre for stalking eller personer,
der har været udsat for samlivsrelateret vold, bliver
frarøvet denne mulighed af frygt for at blive
overfaldet.
Regeringen vil derfor i forlængelse af lovforslaget
iværksætte en ændring af
våbenbekendtgørelsen og våbencirkulæret,
således at det bliver muligt for særligt udsatte
personer at opnå tilladelse fra politiet til at bære en
peberspray i det offentlige rum, hvis vedkommende kan dokumentere
et særligt behov for det.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Peberspray er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 5, i
våbenloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22.
oktober 2012 om våben og eksplosivstoffer. Det følger
af denne bestemmelse, at det er forbudt uden tilladelse af
justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, at
indføre eller fremstille, herunder samle patroner, ampuller
og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af
stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende
eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen.
Ifølge våbenlovens § 2 er det endvidere
forbudt uden tilladelse fra justitsministeren, eller den,
ministeren bemyndiger dertil ved overdragelse at erhverve genstande
eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at
besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller
stoffer.
Bemyndigelsen til at meddele tilladelse til peberspray mv. i
medfør af våbenlovens § 2 er udmøntet i
§ 18, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 1444 af 1.
december 2016 om våben og ammunition m.v. Det er efter denne
bestemmelse forbudt uden tilladelse fra politiet at erhverve,
besidde, bære eller anvende bl.a. spraydåser til
selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller, -spraydåser
og -patroner.
Det er således politiet, der meddeler tilladelse til at
erhverve peberspray til selvforsvarsbrug. Det følger af
§ 12 i cirkulære nr. 10222 af 1. december 2016 om
våben og ammunition m.v., at der til de våben, som er
nævnt bl.a. i § 18, stk. 1, nr. 1, alene kan gives
tilladelse, hvis der foreligger ganske særlige
omstændigheder. I praksis vurderes et ønske om at
besidde peberspray med henblik på selvforsvar ikke at
udgøre ganske særlige omstændigheder.
Det fremgår af våbenlovens § 10, stk. 1, at
overtrædelse af våbenlovens §§ 1 og 2
straffes med bøde, fængsel indtil 4 måneder
eller under skærpende omstændigheder fængsel
indtil 2 år.
Straffen for ulovlig besiddelse af peberspray på
offentligt tilgængelige steder uden tilladelse er i dag 3.000
kr. Foreligger der skærpende omstændigheder, f.eks.
tidligere overtrædelser af våbenlovgivningen,
nedlægges efter en konkret vurdering påstand om en
skærpet bøde eller frihedsstraf.
Uberettiget brug af peberspray er omfattet af straffelovens
§ 245, stk. 1, om vold af særlig rå, brutal eller
farlig karakter.
Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan i
medfør af våbenlovens § 4 b, stk. 1, efter
ansøgning meddele erhvervsdrivende generel tilladelse til
med henblik på erhvervsmæssig handel eller anden
erhvervsmæssig virksomhed at erhverve og besidde en lang
række våben. Peberspray er imidlertid ikke omfattet af
denne generelle tilladelse, og det er således ikke muligt som
erhvervsdrivende at få en generel tilladelse til at besidde
peberspray med henblik på erhvervsmæssig handel og
anden erhvervsmæssig virksomhed.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det har i længere tid været overvejet, hvorvidt der
skulle ske en lovliggørelse af peberspray til brug for
selvforsvar imod f.eks. overfald.
I forbindelse med overvejelserne om lovliggørelse af
peberspray, har Justitsministeriet undersøgt lovgivningen om
peberspray i andre europæiske lande. Justitsministeriet har i
den forbindelse konstateret, at peberspray frit kan erhverves i
flere europæiske lande, herunder i Tyskland, hvor det alene
må anvendes som selvforsvar mod dyr, og i Frankrig, hvor
peberspray dog ikke må medbringes på offentligt
tilgængelige steder.
Andre lande har et forbud mod salg og besiddelse af peberspray
uden tilladelse, og som i Danmark meddeles som udgangspunkt afslag
på ansøgninger om tilladelse. Storbritannien og
Finland har tilladelsesordninger, hvor personer med et dokumenteret
behov, eksempelvis personer, som tidligere har modtaget trusler,
kan meddeles tilladelse.
Det er Justitsministeriets vurdering, at en lovliggørelse
af peberspray vil kunne øge trygheden for mange borgere.
Peberspray er i en række sammenhænge et anerkendt
middel til selvforsvar, og i mange tilfælde vil alene
bevidstheden om, at man er i stand til at forsvare sig selv
øge følelsen af tryghed og sikkerhed for den
enkelte.
Justitsministeriet er samtidig opmærksom på risikoen
for, at en generelt større udbredelse af peberspray vil
kunne føre til en eskalering af voldsniveauet og til, at
tærsklen for, hvornår peberspray anvendes, vil falde.
Rigspolitiet har i den forbindelse bl.a. peget på, at
peberspray kan anvendes som et angrebsvåben, som i
hænderne på f.eks. bandemedlemmer eller deltagere i
større uroligheder - foruden almindelig voldsudøvelse
- bl.a. vil kunne anvendes til at pacificere politifolk eller andre
myndighedspersoner.
På den baggrund lægger Justitsministeriet op til en
delvis lovliggørelse af peberspray, som indeholder en
øget adgang til peberspray i selvforsvarsøjemed i de
situationer, hvor behovet for at understøtte enkeltpersoners
tryghed vurderes at være højt, og hvor risikoen for
misbrug og eskalering af voldsniveauet generelt vurderes at
være mindst.
2.3. Den
foreslåede ordning
Justitsministeriet foreslår, at personer, der er fyldt 18
år, lovligt skal kunne erhverve peberspray og besidde
peberspray i eget hjem.
Derudover foreslås det, at politiet ud fra en konkret og
individuel vurdering skal kunne meddele tilladelse til besiddelse
af peberspray på offentligt tilgængelige steder til
udsatte personer, der har et særligt behov. Det vil f.eks.
være personer, som vurderes at være i risiko for
overfald i forbindelse med æresrelaterede konflikter,
samlivsrelaterede konflikter eller stalking. Det er
Justitsministeriets vurdering, at der alene er tale om en
begrænset gruppe af personer, og at tilladelsesordningen
således ikke vil medføre en vid udbredelse af
peberspray i det offentlige rum.
Delvis lovliggørelse af peberspray vil alt andet lige
øge tilgængeligheden af peberspray også for
personer, som vurderes at ville kunne misbruge adgangen. For at
øge det generelle forbuds præventive virkning over for
personer, der særligt vurderes at kunne finde på at
anvende peberspray til andet end selvforsvar, forslås det
samtidig at hæve straffen for besiddelse af peberspray i det
offentlige rum, hvis peberspray besiddes af personer, der tidligere
er idømt fængselsstraf for overtrædelse af
våbenlovgivningen eller straffelovens bestemmelser om f.eks.
vold eller røveri, og besiddelsen er sket på steder
eller under omstændigheder, hvor der er nærliggende
risiko for, at der kan opstå tilspidsede situationer af
potentielt voldelig karakter.
2.3.1. Lovliggørelse af peberspray i eget
hjem
Det foreslås, at det gøres lovligt for personer,
der er fyldt 18 år, at besidde peberspray i eget hjem uden
forudgående tilladelse fra politiet. Justitsministeriet
lægger op til, at aldersgrænsen skal være 18
år, således at det alene er myndige personer, der har
mulighed for at erhverve en peberspray.
Formålet med lovforslaget er, at det bliver muligt at
anvende peberspray til selvforsvar mod f.eks. hjemmerøveri.
Pebersprayen må således alene anvendes inden for
rammerne af lovligt nødværge, som dette er defineret i
straffelovens § 13, stk. 1. Uberettiget brug af peberspray vil
som hidtil være omfattet af straffelovens § 245, stk. 1,
om vold af særlig rå, brutal eller farlig karakter.
Det er Justitsministeriet vurdering, at risikoen for, at
peberspray anvendes som angrebsvåben, er væsentlig
mindre, når der opretholdes et forbud mod peberspray i det
offentlige rum, idet risikoen for, at der opstår tilspidsede
situationer af potentielt voldelig karakter, generelt er mindre i
private hjem end på offentlige steder, som f.eks. i
nattelivet eller til fodboldkampe og lignende.
Ligeledes vurderer Justitsministeriet, at borgeren i eget hjem
har større mulighed for at vurdere, hvorvidt det er tale om
en situation, hvor det er nødvendigt at anvende peberspray
for at afværge et overhængende angreb, idet der ofte
vil være tale om en situation, hvor gerningsmanden har
tiltvunget sig adgang til hjemmet. Risikoen for uberettiget
anvendelse af peberspray på baggrund af frygt for overfald
vurderes således også begrænset.
Forslaget indebærer, at peberspray kan erhverves, uden at
der stilles krav om forudgående vandelsgodkendelse, ligesom
der ikke lægges op til en mærkning eller registrering
af den enkelte peberspray. Justitsministeriet foreslår, at
peberspray alene kan forhandles af våbenhandlere og andre
forhandlere, som er godkendt af politiet.
I den forbindelse forudsættes det, at forhandlerne i
forbindelse med salg af peberspray stiller krav om ID for at sikre,
at kunden er over 18 år, samt at forhandleren vejleder om
anvendelse og mulige skadevirkninger af peberspray samt om, at den
kun må besiddes i eget hjem, medmindre der foreligger en
tilladelse fra politiet. Tilladelse til at forhandle peberspray vil
således alene kunne meddeles erhvervsdrivende som vurderes i
praksis at kunne give den relevante vejledning.
Tilladelse til forhandling af peberspray vil kunne inddrages i
den generelle våbenhandlertilladelse til at erhverve og
besidde våben og ammunition mv. med henblik på
videresalg, samt gives til forretninger, som i øvrigt
vurderes i praksis at kunne yde den relevante vejledning. I
forbindelse med meddelelse af tilladelse til forhandling af
peberspray har politiet adgang til at opstille vilkår om,
på hvilke tidspunkter af døgnet peberspray må
forhandles, ligesom politiet kan lægge vægt på,
om forhandleren er placeret i nærheden af steder, hvor der er
erfaringsmæssigt er en høj risiko for vold.
2.3.2. Tilladelsesordningen
Justitsministeriet vil i forlængelse af lovforslaget ved
ændring af våbenbekendtgørelsen og
våbencirkulæret give mulighed for, at udsatte personer
med et særligt behov kan få politiets tilladelse til at
bære peberspray i det offentlige rum. Tilladelsesordningen
vil omfatte personer med et særligt behov for beskyttelse,
f.eks. personer, som vurderes at være i risiko for overfald i
forbindelse med æresrelaterede konflikter, samlivsrelaterede
konflikter eller stalking.
Tilladelsen vil kunne gives til personer, som efter en konkret
politifaglig vurdering må anses at have et særligt
behov for at besidde peberspray i det offentlige rum, og hvor
politiet konkret vurderer, at peberspray er egnet til beskyttelse
af den pågældende person. Der gives alene tilladelse,
hvis det vurderes, at den pågældende er i stand til at
anvende peberspray på den korrekte måde, og at den
pågældende ikke vil misbruge adgangen til at bære
peberspray.
Tilladelse til peberspray vil alene være ét af
flere initiativer, som politiet kan iværksætte som led
i beskyttelsen af en truet person i sammenhæng med f.eks.
udlevering af overfaldsalarm, iværksættelse af
særlig adressebeskyttelse, udstedelse af tilhold mv.
2.3.3. Sanktionsniveauet
Med lovforslaget fastholdes udgangspunktet om, at besiddelse af
peberspray på offentligt tilgængelige steder i
normalsituationen straffes med en bøde på 3.000 kr.
Foreligger der skærpende omstændigheder, vil der som
hidtil efter en konkret vurdering kunne idømmes en
skærpet bøde eller frihedsstraf.
For at modvirke, at en øget tilgængelighed af
peberspray i det danske samfund resulterer i øget misbrug af
peberspray til andet end selvforsvar foreslås det, at der
skal kunne sættes hårdt ind over for personer, som
tidligere er dømt for vold mv., og som bærer eller
besidder peberspray på steder, hvor der
erfaringsmæssigt er høj risiko for vold, f.eks. i
nattelivet eller i kriminelle miljøer.
Derfor forudsættes det, at straffen i tilfælde, hvor
en person, der tidligere er idømt fængselsstraf for
overtrædelse af våbenloven, knivloven, forskrifter
udstedt i medfør af disse love eller straffelovens §
119, stk. 1 eller 2, §§ 123, 192a, 216, 237, 244-246, 266
eller 288, bærer eller besidder peberspray på steder
eller under omstændigheder, hvor der nærliggende risiko
for, at der kan opstå tilspidsede situationer af potentielt
voldelig karakter, fastsættes til 14 dages fængsel i
førstegangstilfælde.
Dette vil i praksis først og fremmest omfatte
tilfælde, hvor personer, der tidligere er dømt for
overtrædelse af de ovenfor nævnte bestemmelser,
bærer eller besidder peberspray i aften- og nattetimerne i
restaurationsmiljøet mv. Der vil dog også i andre
tilfælde kunne være nærliggende risiko for, at
der kan opstå tilspidsede situationer af potentielt farlig
karakter, som f.eks. ved byfester, koncerter, visse fodboldkampe,
demonstrationer eller i tilfælde, hvor grupper af personer
mødes som led i en verserende bandekonflikt.
I anden- og tredjegangstilfælde og derover vil personer,
der tidligere er dømt for overtrædelse af de ovenfor
nævnte bestemmelser, kunne straffes tilsvarende
hårdere, hvis de igen besidder eller bærer en
peberspray på steder eller under omstændigheder, hvor
der er en nærliggende risiko for, at der kan opstå
tilspidsede situationer af potentielt voldelig karakter.
I tilknytning til de foreslåede strafpositioner skal det
generelt bemærkes, at fastsættelse af straffen fortsat
vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde på baggrund af samtlige omstændigheder i
sagen, og at de angivne strafpositioner vil kunne fraviges i op-
eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forhøjes straffen for ulovlig besiddelse af peberspray
til en frihedsstraf på 14 dage for personer, der tidligere er
idømt frihedsstraf for personfarlig kriminalitet, på
steder, hvor der er risiko for, at der kan opstå situationer
af potentielt voldelig karakter, vil det medføre en
forøgelse af strafmængden og antallet af straffesager,
der skal føres ved domstolene, og vil således belaste
anklagemyndighed, domstole og kriminalforsorgen.
Det skønnes, at der vil blive tale om godt 50 sager
årligt. På baggrund af dette skøn over det
forventede antal sager skønnes det, at merudgifterne vil
udgøre ca. 2 mio. kr. årligt fordelt på
anklagemyndighed, domstole og kriminalforsorg. Det vurderes, at
udgifterne vil kunne afholdes inden for institutionernes
eksisterende rammer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Med lovforslaget gives mulighed for at erhvervsdrivende kan
opnå politiets tilladelse til at forhandle peberspray,
hvilket ikke tidligere har været muligt. Det er derfor
Justitsministeriet forventning, at forslaget kan medføre
positive økonomiske konsekvenser i form af øget
omsætning.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget gør det muligt for borgerne at erhverve en
peberspray og besidde den i eget hjem uden forudgående
tilladelse fra politiet, mens erhvervelse og besiddelse af
peberspray tidligere har krævet en tilladelse fra politiet.
Politiet har alene behandlet et begrænset antal
ansøgninger årligt om tilladelse til peberspray, og
det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at
forslaget ikke medfører administrative konsekvenser for
borgerne i væsentligt omfang.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. september
2018 til den 5. oktober 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Beredskabsstyrelsen,
Copenhagen Business School, Juridisk Institut, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Våbenhandlerforening, Danner, Dansk Erhverv, Dansk
Firmaidrætsforbund, Dansk Industri, Dansk Land- og
Strandjagt, Dansk Militaria Forening, Dansk Kvindesamfund, Dansk
Skytte Union, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Stalking
Center, Danske Advokater, Danske Regioner, Danske
Våbenhandlere, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, DGI Skydning, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Team Effektiv Regulering,
Foreningen af Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsadvokater,
Friluftsrådet, Fængselsforbundet, Gadejuristen,
Hjælp Voldsofre, HK Landsklubben Danmarks Domstole, HK
Landsklubben Kriminalforsorgen, HK Landsklubben Politiet, Institut
for Menneskerettigheder, Jagttegnslærerforeningen i Danmark,
Joan-Søstrene, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen,
Kvinderådet, Københavns Universitet, Det Juridiske
Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen
af Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen for Voldsramte
Kvinder, Landsforeningen KRIM, Nordisk Våbenforum,
Offerrådgivningerne i Danmark,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigspolitiet,
Samtlige byretter, SAVN, Sundhedsstyrelsen, Syddansk Universitet,
Juridisk Institut, Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret,
Vaabenhistorisk Selskab, Østre Landsret, Aalborg
Universitet, Juridisk Institut, Aarhus Universitet, Juridisk
Institut
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | I mindre omfang | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | I mindre omfang | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | I mindre omfang | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | I mindre omfang | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA X | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 5,
at det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, at indføre eller fremstille,
herunder samle patroner, ampuller og spraydåser samt lignende
genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke
skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid
efter eksponeringen.
Det er ifølge våbenlovens § 2 endvidere
forbudt uden tilladelse fra justitsministeren, eller den,
ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve
genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1,
eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande
eller stoffer.
Det foreslås, at det gøres lovligt for personer,
der er fyldt 18 år, at besidde peberspray til brug i eget
hjem uden forudgående tilladelse. Det vil fortsat kræve
tilladelse fra politiet at fremstille peberspray, at indføre
det til landet samt at bære eller besidde peberspray i det
offentlige rum.
Med peberspray menes en beholder med en væske, der
består af et peberekstrakt, og som ved hjælp af en
drivgas kan sprøjtes i en retningsbestemt koncentreret
stråle. Det aktive stof i peberspray er som oftest capsaicin.
Pebersprayen udsender normalt en tynd, komprimeret stråle,
som virker i en afstand af op til 6-7 meter.
Forslaget omfatter alene peberspray, og det er således
fortsat forbudt at besidde f.eks. tåregas eller andre
patroner eller sprays til selvforsvarsbrug uden tilladelse fra
politiet. Forslaget lægger ikke op til en antalsmæssig
begrænsning for den enkelte borger.
Med eget hjem menes personens varige opholdssted, som ikke er et
offentligt tilgængeligt sted. Opbevaringen af peberspray vil
som udgangspunkt skulle ske i overensstemmelse med
våbenbekendtgørelsens almindelige krav om, at
våben skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er
utilgængeligt for uvedkommende. Dog vil kravene til
opbevaring af netop peberspray skulle vurderes under hensyn til, at
formålet med en peberspray er at kunne anvende den til
selvforsvar, hvorfor der må være mulighed for at
opbevare peberspray sådan, at ejeren har umiddelbar adgang
til den.
Selvom forbuddet mod besiddelse af peberspray uden tilladelse
uden for hjemmet opretholdes, kan der være enkelte
tilfælde, hvor det ud fra formålet med bestemmelsen er
tilladt at bære peberspray på offentligt sted. Her
tænkes navnlig på situationer, hvor det i forbindelse
med transport fra et sted til et andet ikke kan undgås at
medbringe pebersprayen på offentligt tilgængelige
steder. Det vil typisk være, hvor pebersprayen er købt
i en forretning og skal bringes hjem eller ved flytning fra en
bopæl til en anden. Det forudsættes, at denne adgang er
meget snæver, og der vil således ikke lovligt kunne
gøres andre ærinder på vej fra eksempelvis
salgsstedet til hjemmet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af våbenlovens § 4 b, stk. 1, at
justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, efter
ansøgning kan meddele erhvervsdrivende generel tilladelse
til med henblik på erhvervsmæssig handel eller anden
erhvervsmæssig virksomhed at erhverve og besidde en lang
række våben.
Peberspray er imidlertid ikke omfattet af bestemmelsen, og det
er således efter de gældende regler ikke muligt som
erhvervsdrivende at få en generel tilladelse til at erhverve
og besidde peberspray med henblik på erhvervsmæssig
handel eller anden erhvervsmæssig virksomhed.
Det foreslås at udvide bestemmelsens
anvendelsesområde, således at der kan meddeles
erhvervsdrivende generel tilladelse til med henblik på handel
eller anden erhvervsmæssig virksomhed at erhverve og besidde
peberspray.
Forslaget omfatter alene peberspray. Med peberspray menes en
beholder med en væske, der består af et peberekstrakt,
og som ved hjælp af en drivgas kan sprøjtes i en
retningsbestemt koncentreret stråle. Det aktive stof i
peberspray er som oftest capsaicin. Pebersprayen udsender normalt
en tynd, komprimeret stråle, som virker i en afstand af op
til 6-7 meter.
I forbindelse med salg af peberspray forudsættes det, at
forhandlerne stiller krav om ID for at sikre, at kunden er over 18
år, ligesom det forventes, at forhandleren vejleder om
anvendelse og mulige skadevirkninger af peberspray samt om, at den
kun må besiddes på bopælen, medmindre der
foreligger en tilladelse fra politiet. Tilladelse til at forhandle
peberspray vil således alene kunne meddeles erhvervsdrivende,
som vurderes i praksis at kunne give den relevante vejledning.
Tilladelse til forhandling af peberspray vil kunne inddrages i
den generelle våbenhandlertilladelse til at erhverve og
besidde våben og ammunition mv. med henblik på
videresalg, samt gives til forretninger, som i øvrigt
vurderes i praksis at kunne yde den relevante vejledning. I
forbindelse med meddelelse af tilladelse til forhandling af
peberspray har politiet adgang til at opstille vilkår om,
på hvilke tidspunkter af døgnet peberspray må
forhandles, ligesom politiet kan lægge vægt på,
om forhandleren er placeret i nærheden af steder, hvor der er
erfaringsmæssigt er en høj risiko for vold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af våbenlovens § 10, stk. 1, at
den, der overtræder en række af lovens bestemmelser,
straffes med bøde, fængsel indtil 4 måneder
eller under skærpende omstændigheder fængsel
indtil 2 år.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stykke i
bestemmelsen, hvoraf det fremgår, at det ved
fastsættelse af straffen for overtrædelse af § 2,
jf. § 1, stk. 1, nr. 5, for så vidt angår
peberspray, særligt skal anses for skærpende, hvis en
overtrædelse begås af en person, der tidligere er
idømt fængselsstraf for overtrædelse af denne
lov, lov om knive og blankvåben, forskrifter udstedt i
medfør af disse love eller straffelovens § 119, stk. 1
eller 2, §§ 123, 192 a, 216, 237, 244-246, 266 eller 288
på steder eller under omstændigheder, hvor der er
nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede
situationer af potentiel voldelig karakter.
Med lovforslaget fastholdes udgangspunktet om, at besiddelse af
peberspray på offentligt tilgængelige steder i
normalsituationen straffes med en bøde på 3.000 kr.
Foreligger der skærpende omstændigheder, f.eks.
tidligere overtrædelser af våbenlovgivningen, vil der
som hidtil efter en konkret vurdering kunne nedlægges
påstand om en skærpet bøde eller
frihedsstraf.
Det vil bero på domstolenes vurdering af de konkrete
forhold i den enkelte sag, om der foreligger sådanne
skærpende omstændigheder, at der skal udmåles en
skærpet bøde eller frihedsstraf.
I tilfælde hvor en person, der tidligere er idømt
fængselsstraf for overtrædelse af våbenloven,
knivloven, forskrifter udstedt i medfør af disse love
straffelovens § 119, stk. 1 eller 2, §§ 123, 192 a,
216, 237, 244-246, 266 eller 288, bærer eller besidder
peberspray på steder eller under omstændigheder, hvor
der er nærliggende risiko for, at der kan opstå
tilspidsede situationer af potentielt voldelig karakter,
forudsættes straffen fastsat til 14 dages fængsel i
førstegangstilfælde.
Dette vil i praksis først og fremmest omfatte
tilfælde, hvor en person, der tidligere er straffet efter de
ovenfor nævnte bestemmelser, bærer peberspray i aften-
og nattetimerne i restaurantionsmiljøet mv. Der vil dog
også i andre tilfælde kunne være risiko for, at
der kan opstå tilspidsede situationer af potentielt farlig
karakter, som f.eks. ved byfester, koncerter, visse fodboldkampe,
demonstrationer eller i tilfælde, hvor grupper af personer
mødes som led i en verserende bandekonflikt.
I anden- og tredjegangstilfælde og derover vil de
pågældende personer kunne straffes tilsvarende
hårdere, hvis de igen besidder eller bærer en
peberspray på steder eller under omstændigheder, hvor
der er nærliggende risiko for, at der kan opstå
tilspidsede situationer af potentielt voldelig karakter.
I tilknytning til de foreslåede strafpositioner skal det
generelt bemærkes, at fastsættelse af straffen fortsat
vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde på baggrund af samtlige omstændigheder i
sagen, og at de angivne strafpositioner vil kunne fraviges i op-
eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2019.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Det
bemærkes i den forbindelse, at Færøerne og
Grønland har egne våbenlove.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om våben og
eksplosivstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 22.
november 2012, som ændret bl.a. ved lov nr. 431 af 1. maj
2013, lov nr. 1623 af 26. december 2013, lov nr. 733 af 25. juni
2014 og lov nr. 376 af 27. april 2016, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 2 g indsættes: | | | »§ 2
h. Personer, der er fyldt 18 år, kan uanset forbuddet
i § 2 erhverve peberspray samt besidde peberspray i eget
hjem.« | | | | § 4 b.
Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan
efter ansøgning meddele erhvervsdrivende generel tilladelse
til med henblik på erhvervsmæssig handel eller anden
erhvervsmæssig virksomhed at erhverve og besidde de i §
1, stk. 1, nr. 1-3 og 7-10, og § 4 nævnte
genstande. | | 2. I § 4b indsættes efter »§
4 nævnte genstande«: »samt
peberspray«. | | | | § 10. Med
bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under
skærpende omstændigheder fængsel indtil 2
år straffes den, der overtræder §§ 1-2 a, 2
c, 2 d, 3 a og 3 b, § 5, stk. 1, § 6, stk. 1, § 7,
§ 7 b, stk. 1, § 7 c, stk. 1,143 artikel 4, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 258/2012 af
14. marts 2012 og artikel 4, stk. 1, 6 og 7, i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 98/2013 af 15. januar 2013 om
markedsføring og brug af udgangsstoffer til
eksplosivstoffer. På samme måde straffes den, der
forsætligt eller ved grov uagtsomhed overtræder §
2, stk. 4, og § 7 a, stk. 2. | | 3. I § 10 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk.
2. Ved fastsættelse af straffen for overtrædelse
af § 2, jf. § 1, stk. 1, nr. 5, for så vidt
angår peberspray, skal det særligt anses for
skærpende, hvis en overtrædelse begås af en
person, der tidligere er idømt fængselsstraf for
overtrædelse af denne lov, lov om knive og blankvåben,
forskrifter udstedt i medfør af disse love eller
straffelovens § 119, stk. 1 eller 2, §§ 123, 192 a,
216, 237, 244-246, 266 eller 288 på steder eller under
omstændigheder, hvor der er nærliggende risiko for, at
der kan opstå tilspidsede situationer af potentiel voldelig
karakter.« | Stk. 2.
Overtrædelse af artikel 5 og artikel 9, stk. 1, 3 og 4, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 98/2013 af
15. januar 2013 om markedsføring og brug af udgangsstoffer
til eksplosivstoffer straffes med bøde. | | Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | Stk. 3. I
forskrifter, der udfærdiges efter loven, kan der
fastsættes straf af bøde, fængsel indtil 4
måneder eller under skærpende omstændigheder
fængsel indtil 2 år for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne. | | | Stk. 4. Der kan
pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|